Web Analytics Made Easy - Statcounter

هادی حقیقی دوشنبه شب در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان رضوی گفت: مدتی است که بازارچه باجگیران در مرز ترکمنستان تعطیل بوده و طلب غرفه‌داران این بازارچه از اتباع ترکمنستان به ۴۰ میلیارد ریال رسیده است.

وی ادامه داد: به منظور فراهم کردن زمینه انجام واردات اقلام توسط مرزنشینان، دو مصوبه از دولت در اختیار داریم که کماکان پیگیر استفاده از آنها برای تحقق این مهم هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در صورتی که گمرک اعلام کند، واردات از بازارچه دوغارون نیز قابل انجام است و تحقق واردات کالا توسط مرزنشینان آسان خواهد شد.

مدیر بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی گفت: هم‌اینک در بازارچه دوغارون تعدد تقاضا برای دریافت غرفه وجود دارد و این مهم زمینه صادرات از این بازارچه را فراهم کرده اما چند سال پیش میزان تقاضا برای داشتن غرفه در بازارچه و انجام صادرات بسیار کم بود.

وی افزود: در این راستا دستورالعملی برای واگذاری غرفه به مرزنشینان در بازارچه دوغارون تدوین شده است.

روزانه ۷۰۰ کامیون در مرز دوغارون

فرماندار تایباد نیز در در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان رضوی گفت: در راستای تحقق شعار امسال مبنی بر "جهش تولید" دو کمیته شهرستانی با هدف تسهیل و روان‌سازی واردات و صادرات در مرز دوغارون تشکیل شد.

محسن سیاح افزود: با وجود شیوع ویروس همه‌گیر کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از آن، روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ دستگاه کامیون در مرز دوغارون رفت و آمد دارند و ظرف سه ماه نخست امسال میزان واردات از این مرز نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۰ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: تعاونی مرزنشینان ظرفیتهای بالقوه‌ای دارد که می‌توان از آن برای انجام واردات و صادرات کالا در مرز بهره گرفت.

فرماندار تایباد گفت: خراسان رضوی از دو گذرگاه مرزی و ارتباط با کشورهای افغانستان و ترکمنستان برخوردار است و باید نیاز خود به اقلام وارداتی و همچنین صادرات کالا به آسیای میانه را از طریق همین مرزها تامین نماید. 

وی افزود: باید کارگروهی متشکل از متولیان دستگاههای اجرایی در خراسان رضوی تشکیل شود تا تاثیر لازم را برای بهره‌گیری بیشتر از ظرفیتهای مرز داشته باشد. 

سیاح ادامه داد: هم‌اینک در حوزه تولید گوشت شترمرغ ظرفیت صادراتی قابل توجهی در تایباد وجود دارد که باید این ظرفیت فعال شود.

وی در مورد ۲۴ ساعته شدن مرز دوغارون هم گفت: به دلیل ناامنی در مسیر هرات – اسلام‌قلعه در خاک افغانستان صادرات کالا به صورت شبانه‌روزی میسر نمی‌شود اما واردات کالا را در این مدت می‌توان انجام داد. 

فرماندار تایباد همچنین به توسعه خدمات در مرز دوغارون اشاره و بیان کرد: اجرای چند پروژه زیرساختی در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، هوشمندسازی رفت و آمدهای مرزی دوغارون در محل ایست و بازرسی ۱۷ شهریور و نیز ایجاد یک شهرک خدماتی رفاهی در محل همین ایست و بازرسی با محوریت تعاونی توسعه عمران شهرستان تایباد در حال پیگیری و انجام است. 

عدم تخصیص ارز دولتی و کاهش واردات تعاونی مرزنشینان

مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی مرزنشینان خراسان رضوی نیز در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان رضوی گفت: به دلیل عدم تخصیص ارز دولتی، این اتحادیه امسال نتوانست سهمیه خود را برای واردات کالا جذب کند. 

یاسر فیضی افزود: برنج پاکستانی از مرز میرجاوه و برنج هندی از بندر هرمزگان وارد کشور می‌شود. در صورت تخصیص ارز حتی ارز اشخاص به تعاونی مرزنشینان خراسان رضوی می‌توان برنج مورد نیاز خراسان رضوی را از مرز دوغارون وارد کرد.

وی ادامه داد: ظرف سالهای پیش وضعیت صادرات شرکتهای تعاونی مرزنشینان خراسان رضوی بسیار مطلوب بود بطوری که سال ۱۳۹۵ تعاونیها ۱۴۰ میلیون دلار صادرات داشتند و همواره میزان صادرات آنها سه برابر واردات بود. 

مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی مرزنشینان خراسان رضوی گفت: به دلیل شرایط بعد اقتصادی و تحریم‌ها میزان صادرات تعاونی مرزنشینان این استان کاهش یافت و پارسال به ۱۴ میلیون دلار رسید. با این حال در صورتی که ارز لازم به شرکتهای تعاونی اختصاص یابد میزان صادرات و واردات کالا توسط این شرکتها افزایش خواهد یافت. 

وی افزود: محموله وارداتی این اتحادیه سه ماه است که در گمرک ایران مانده و اجازه ترخیص به آن داده نمی‌شود، از شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان رضوی خواستار پیگیری این موضوع در سطح ملی هستیم. 

خراسان رضوی پنج گمرک شامل لطف‌آباد و باجگیران در شهرستانهای درگز و در سرخس با کشور ترکمنستان، دوغارون شهرستان تایباد در مرز افغانستان و نیز مشهد و همچنین دو بازارچه مرزی دوغارون شهرستان تایباد در مرز افغانستان دارد.

میزان ترانزیت ورودی و خروجی کالا از این استان سالانه حدود دو میلیون تن است. در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور، دو گمرک سرخس و لطف‌آباد در خراسان رضوی پس از بندر امام خمینی (ره) و بندرعباس قرار دارند. حدود یک چهارم ترانزیت ورودی و خروجی کالا از دو گمرک لطف‌آباد و سرخس توسط کامیونهای ترکیه‌ای  ورودی از مرز بازرگان انجام می‌شود. 

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق به طول تقریبی ۵۳۱ کیلومتر و ۶۰۰ متر دارای مرز مشترک با جمهوری ترکمنستان و از شرق به طول حدود ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری اسلامی افغانستان دارد.

هشت شهرستان شامل "قوچان، درگز، کلات، سرخس، صالح‌آباد، تربت‌جام، تایباد و خواف" با مجموع جمعیت ۸۶۶ هزار نفر از مجموع ۲۹ شهرستان استان خراسان رضوی واقع در نوار شرقی این استان با کشورهای جمهوری ترکمنستان و جمهوری اسلامی افغانستان هم مرز هستند.

مرز مشترک شهرستانهای "قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد" با کشور جمهوری ترکمنستان و شهرستانهای " تربت‌جام، تایباد و خواف" با جمهوری اسلامی افغانستان است. 

برچسب‌ها لطف آباد مرز دوغارون مشهد مرزنشینان تعاونی واردات باجگیران تجارت صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: لطف آباد مرز دوغارون مشهد مرزنشینان تعاونی واردات باجگیران تجارت صادرات غیر نفتی لطف آباد مرز دوغارون مشهد مرزنشینان تعاونی واردات باجگیران تجارت صادرات غیر نفتی شرکتهای تعاونی مرز دوغارون واردات کالا لطف آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۰۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ آقای مخبر بعد از ظهر امروز در ارتباط ویدیو کنفرانسی با همایش ملی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور در مشهد مقدس ، گفت: نامگذاری امسال با عنوان "جهش تولید با مشارکت مردم" حاصل تجربه بیش از ۴۰ سال جمهوری اسلامی ایران است که بدون فعال کردن منابع، خلاقیت و مدیریت مردم مشکلات اقتصادی به صورت مطلوب حل نمی‌شود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی از فرصت‌های خوب تحقق شعار سال هستند و این مناطق با هدف تشویق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، کنار گذاشتن دیوان سالاری، توسعه صادرات و آوردن مردم از سرزمین اصلی به این مناطق و فعالیت اقتصادی موثر شکل گرفته است.

آقای مخبر با تاکید بر اینکه باید کاستی‌های چند دهه گذشته در توجه به اهداف و فلسفه تشکیل مناطق آزاد در دولت سیزدهم جبران شود، تصریح کرد: توجه به مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی از اولویتهای اساسی دولت است که ظرفیت‌های این مناطق و مقررات، امکان پیشرفت و توسعه را ایجاد کرده است و هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد و دولت آمادگی دارد تا مسائل و مشکلات بر سر راه فعالیت این مناطق را برداشته و مرتفع کند.

وی با تاکید بر اینکه جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و توسعه صادرات از مهم‌ترین زمینه‌های فعالیت مناطق آزاد است که باید در این خصوص برنامه‌ریزی شود، افزود: نزدیک به ۱۰ سال رشد اقتصادی کشور منفی بود، اما در سال گذشته به نرخ رشد اقتصادی ۶ درصد رسیدیم، اما با این میزان نمی‌توان مسائل کشور را حل کرد و طبق هدف گذاری میانگین رشد اقتصادی ۸ درصدی در برنامه هفتم توسعه، باید کاستی‌های سال‌های گذشته نیز جبران شود که برای رسیدن به این هدف نیازمند جذب سرمایه‌گذاری سنگین داخلی و خارجی هستیم که این مناطق فرصتی بسیار مناسب برای تشویق سرمایه‌گذاری هستند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به فرصت بسیار خوب همسایگی ایران با ۱۵ کشور منطقه تاکید کرد: بخش زیادی از نیاز‌های کشور‌های همجوار می‌تواند در داخل ایران تولید شود و باید از این راهبرد جدی دولت سیزدهم در توسعه روابط با همسایگان در مناطق آزاد به خوبی استفاده شود.

آقای مخبر خاطرنشان کرد: از گام‌های بلند آقای رئیسی در دیپلماسی دولت سیزدهم برقراری رابطه با کشور‌های منطقه و همسو است که تفاهمنامه‌ها و قرارداد‌های بسیار خوبی امضا شده و تمامی این فرصت‌ها باید در مناطق آزاد پیاده سازی شوند.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه وجود نیرو‌های جوان و تحصیل کرده، شرکت‌های دانش بنیان، ظرفیت‌های معدنی و اقتصاد دریا محور را از مهم‌ترین زمینه‌های فعالیت و برنامه‌ریزی مناطق آزاد توصیف و تصریح کرد: باید کمبود‌های کشور به ویژه در زمینه تولید، در مناطق آزاد جبران شود.

معاون اول رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با اشاره به مشکلات کشور در زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم گفت: گام‌های بسیار بلندی توسط دولت، مردم و فعالین اقتصادی در طول دو سال گذشته برای حل مشکلات کشور برداشته شد.

وی افزود: زمانیکه در یک کشور با کوچکترین مساله روبرو می‌شوند تمام بخش‌ها و دولت آنان بسیج می‌شوند، اما جمهوری اسلامی ایران به نقطه‌ای رسیده که زمانیکه رژیم غاصب صهیونیستی به عنوان نماد سلطه توسط کشور ما مورد اصابت قرار می‌گیرد، رئیس جمهور و دولت و مردم به کار‌های عادی خود می‌پردازند و کشور در شرایط آرام مسیر خود را ادامه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی مقام معظم رهبری اینگونه تاکید کردند که نباید اقتصاد کشور با تکانه‌های خارجی دچار آسیبی شود؛ لذا باید در این مسیر حرکت کنیم و در زمینه اقتصاد به نقطه‌ای برسیم که تناسب با نقش جمهوری اسلامی در سطح بین الملل داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: امروز وقتی در منطقه تصمیمی گرفته می‌شود که تبعات خاصی دارد ناچار هستند ملاحظات جمهوری اسلامی را رعایت کنند و تکیه مظلومین جهان به ایران است تا جایی که تمام امکانات نظام سلطه برای شکست مردم غزه جمع آوری شد، اما نتوانستند به هیچ کدام از اهداف خود برسند.

 دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه تراز تجاری مناطق آزاد با تلاش‌های دولت سیزدهم مثبت شده است، گفت: یک و نیم درصد از ۶ درصد رشد اقتصادی حاصل تلاش‌های مناطق آزاد بوده. حجت الله عبدالملکی افزود: طی سال گذشته ۹۰۰ هزار میلیارد تومان بسته سرمایه‌گذاری  ارائه شده که به معنای چهار برابر شدن تقاضا برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد است که تاکنون ۱۳۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری محقق شده است و این برنامه جهش سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد با جدیت پیگیری می‌شود و در سال پنجم برنامه هفتم سهم مناطق آزاد در رشد اقتصادی به ۴ درصد خواهد رسید.

دیگر خبرها

  • کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد
  • ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن
  • صادرات بیش از ۵ میلیون دلار کالا از تعاونی‌های شهرستان کاشان
  • اشتغال ۷۰۰ نفر دربازارچه‌های مرزی خراسان رضوی
  • بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی اشتغال ۷۰۰ نفر را فراهم کردند
  • فروش ۷ هزار میلیارد ریالی فرآورده‌های نفتی در خراسان جنوبی
  • صادرات ۱۲ هزار تُن کالا از قم در فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش ۴۹ درصد صادرات تعاونی های خراسان جنوبی
  • موانع پیش‌روی صادرات خراسان رضوی باید برطرف شود
  • صادرات تعاونی های خراسان جنوبی ۴۹ درصد افزایش یافت