Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اول قوه قضائیه در برنامه تلویزیونی «بدون توقف» از ضرورت اجرای اصل «از کجا آوردی» برای برخی از مسئولان گفت.

به‌گزارش گروه فرهنگ و هنرخبرگزاری آنا از روابط عمومی برنامه، معاون اول قوه قضائیه در برنامه «بدون توقف» که 22 تیرماه به روی آنتن رفت، با اشاره به اینکه، دستگاه‌های نظارتی باید اختیار اجرای اصل «از کجا آوردی» قانون اساسی را در شرایط خاص داشته باشند، گفت: باید سازو کار قانونی پیدا کنیم که اگر دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی احساس کردند یک نفر زندگی‌اش متحول شد ببینند فرد از کجا آورده و با شواهد و قرائن بتوانیم از او سؤال کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام «غلامحسین محسنی اژه‌ای» در برنامه تلویزیونی «بدون توقف» در خصوص پرونده اکبر طبری عنوان کرد: متأسفانه مسئله نفوذ را از ابتدای انقلاب تا به حال داشتیم چه در زمینه فساد و چه غیر فساد، به نظر من مهم آن است که هر جا که نظام و قوه قضائیه به فسادی رسیده با آن برخورد کرده، آنجایی که فساد محرز و ثابت شده ما ملاحظه نکرده که چه کسی است و چه سمتی دارد، جزء افتخارات نظام است که در هر رده‌ای با متهمان فساد برخورد کرده است.

وی ادامه داد: آقای هاشمی شخصیت کمی نبود و مسؤلیت کمی نداشت اما در یک دوره‌ای دو فرزند ایشان بازداشت بودند و یک دخترشان در رفت‌وآمد به دادگاه، در دولت اسبق اتهامات افرادی که در همان زمان در مسؤلیت بودند حتی در حد معاون اول رئیس‌جمهور بررسی شد. برخی از نمایندگان مجلس یا افرادی در خود قوه قضائیه در مسائل مالی و امنیتی و غیره به جرم‌شان رسیدگی شد، بعضی از موارد هم پیچیده بوده که به راحتی هم کشف نشده، آن چیزی که مهم است دستگاه قضایی به آنچه که می‌توانسته رسیده و بدون ملاحظه عمل کرده است.

 با هرکس فسادش محرز شد، برخورد می‌کنیم

این مقام مسؤل با اشاره به اینکه اما حالا شاید بگوئید چرا در مواردی نرسیده، اضافه کرد: آنجایی که ثابت می‌شود رسیدگی می‌شود، اما گاهی شایعاتی وجود دارد و این شایعات بررسی می‌شود ببینند به جایی می‌رسد یا نه، در مورد آقای طبری شایعاتی وجود داشت اما همه می‌گفتند مصداقی نداریم بگوئیم ولی می‌دانیم کارهایی می‌کند، نوع فساد ایشان پیچیده بود و بعضی از این اموال و اسناد همین طور راحت کشف نشده، مثلا در تحقیقات متوجه شدند یک خانه سه بار فروخته و دست به دست شده یعنی در ظاهر چیزی مشخص نبود، بعد از حدود یک سال و نیم که تحقیق شده شما نتیجه بررسی را می‌بینید.

اژه‌ای همچنین اظهار کرد: آن چیزی که مهم است هر کسی که فسادش محرز می‌شود باید با آن برخورد شود، اما هر چیزی که احراز نمی‌شود باید دستگاه‌های نظارتی‌مان که البته الان محدودیت‌هایی دارند در دستگاه قضا، حفاظت اطلاعات، وزارت اطلاعات، دیوان محاسبات، سپاه واقعا ببینند چه کار باید بکنند که هر کسی که در مظان فساد هم هست حالا نه اقتصادی مسائل دیگر حتی موضوعات امنیتی که مهم‌تر است، چگونه باید با سرعت اقدام کنند. از جمله این را ملاک قرار دهیم که اگر کسی که امروز دارای سمتی هست در هر رده‌ای یک دفعه می‌بینیم تحول زیادی در زندگی‌اش اتفاق افتاد که غیر متعارف است، به این موضوع رسیدگی کنیم.

وی ادامه داد: اصلی در قانون اساسی داریم با عنوان «از کجا آوردی»، به نظرم باید سازو کار قانونی پیدا کنیم که اگر واقعا دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی ما احساس کردند یک نفر زندگی‌اش متحول شد باید ببینند از کجا آوردی، لذا دستگا‌ه‌های نظارتی‌مان باید فعال‌تر شوند و به آنها اختیاراتی داده شود تا یک مقدار هم اگر قرائن و شواهدی پیدا کردیم بتوانیم از فرد سؤال کنیم تا بیشتر تحقیق کنیم. مثلا فردی که قاضی است و چندین سال در قوه قضائیه بوده و سمت هم داشته الان رفته بیرون خوب مشخص است که این یک سری امتیازها و شناخت‌هایی دارد، ممکن است که برخی از افراد به او مراجعه کنند و از این امتیازها سوءاستفاده شود.

 حق‌الوکاله 10 میلیاردی برای یک پرونده!

معاون اول قوه قضائیه بیان کرد: ما داشتیم افرادی در یک پرونده 10 میلیارد حق وکالت گرفتند، یکی از پرونده‌هایی که همین روزها محاکمه می‌شود سه وکیل دارد هر کدام 5/1 میلیارد گرفتند خوب باید جلوی این گرفته شود یا یک سقفی برای آن مشخص شود، این پول ممکن است خود قاضی را هم وسوسه کند، این پول حقوق چند سال یک قاضی است. فقط با پیگیری صرف قضائی این اختلاف را نمی‌شود کم کرد، یک مجموعه از بسترها و پیشگیری‌هاست که دولت، مجلس باید وارد شوند تا مشکلات حل شود.

وی در پاسخ به این سؤال که «دادستان کل کشور گاهی در خصوص موضوعات مهمی که به حقوق عامه مربوط می‌شود، مثل اعتصاب کارگران هفت تپه خیلی دیر واکنش نشان می‌دهد، اما در خصوص برخی مسائل حاشیه‌ای سریع موضع می‌گیرد» گفت: اگر قوه قضائیه نبود الان کارخانه نیشکر هفت تپه تعطیل شده بود، قوه قضائیه تمهیداتی کرده و پشتیبانی کرد، ما در روز چند پرونده داریم اما در این میان تنها چند پرونده حقوق عامه و فساد هستند که البته گاهی در اهمیت مواردی که مطرح می‌شود اختلاف نظر هست، اینکه حاشیه است یا نه چه کسی تعیین می‌کند، ایشان در مورد چندین مسئله صحبت می‌کند که ممکن است در نظر شما برخی از آنها حاشیه‌ای باشد.

اژه‌ای در خصوص ضعف اطلاع‌رسانی در برخی موارد تصریح کرد: قوه قضائیه نمی‌تواند مثل یک روزنامه یا سایت هر چیزی را مطرح کند، باید طبق قانون عمل کند چون در غیر این صورت تحقق عدالت امکان‌پذیر نیست و حتما موظف است به عدل و انصاف عمل کند و اقتضای آن هم این است که موضوع برایش روشن شود، قوه قضائیه نمی‌تواند به سرعت اظهارنظر کند. شما انتظار دارید همان روز اول حرف آخر را بزنیم. ما دنبال این هستیم آن جاهایی که خلل قانونی داریم اصلاح کنیم، در مورد همین پرونده‌های فساد اگر همان استجازه هم نبود همین قدر هم نمی‌توانستیم اعلام کنیم.

معاون اول قوه قضائیه در پایان یادآور شد: رسانه باید سعی کند، روی شرایط، وظائف و محدودیت‌های قانونی قوه قضائیه حساس بوده و توقع نداشته باشد این قوه خلاف قانون عمل کند، قوه قضائیه مصمم است با فساد در وهله اول در خود قوه و در وهله دوم در خارج از قوه برخورد کند، بدون تبعیض برخورد کند و خط قرمزی جز شرع، قانون، انصاف و عدل برایش مطرح نباشد و باز تلاش می‌کند انشاءالله در این مسیر از کمک مردم، رسانه‌ها ، نخبگان و کسانی که کلام‌شان در این زمینه مؤثر است استفاده کند و شما هم ما را در این مسیر یاری کنید، اگر دولت و مجلس کمک نکنند ممکن است ما به هدفی که در سند تحول مشخص شده نرسیم.

انتهای پیام/4104/

منبع: آنا

کلیدواژه: قوه قضائیه شبکه سه سیما حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای برنامه بدون توقف معاون اول قوه قضائیه دستگاه های نظارتی قوه قضائیه کجا آوردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۱۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیران مناطق نسبت به اجرا و تکمیل پروژه ها اقدام کنند

ایسنا/اردبیل رئیس شورای اسلامی استان اردبیل گفت: با توجه به اینکه فصل کاری در استان شروع شده است انتظار می‌رود مدیران مناطق و پیمانکاران نسبت به اجرای و تکمیل پروژه ها اقدام کنند.

ابراهیم صفری ۹ فروردین تصریح کرد: برخی معابر و خیابان های شهر اردبیل و سایر شهرها نیاز به ساماندهی دارند که نیاز است مدیران مناطق در این راستا اهتمام ویژه داشته باشند.

وی گفت: مطالبه اساسی مردم، تکمیل پروژه های در دست اجرا و ساماندهی معابر و کوچه ها و خیابان است که باید در این راستا اقدامات عملی انجام شود.

عضو شورای اسلامی شهر اردبیل ضمن تبریک سال جدید و ماه مبارک رمضان با اشاره به نامگذاری امسال به جهش تولید با مشارکت مردم افزود: شورای اسلامی استان و شورای اسلامی شهر اردبیل برای تحقق این امر از هیچ تلاشی دریغ نمی کند و از تمام ظرفیت های موجود در این راستا استفاده خواهد کرد.

صفری گفت: شوراها باید با جدیت پیگیر مطالبات مردم و تحقق آنها باشند، چرا که مردم ولی نعمتان جامعه و سرمایه بزرگ اجتماعی هستند و تحقق مطالبات مردم وظیفه اساسی مسئولان است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازداشت پیمانکاران مرتبط با عضو شورا و کارمندان شهرداری بندر امام خمینی
  • اصل ۴۴ قانون اساسی دقیق اجرا شود/استفاده از بخش تعاونی برای جهش تولید ضروری است
  • بازداشت چند پیمانکار و کارمند شهرداری بندر امام
  • بازداشت ۲ پیمانکار مرتبط با عضو شورا و شهرداری
  • آذر ۱۴۰۲؛ مبارزه با فساد با طعم چای دبش/ پروژه آخر: تطهیر ساواک جهنمی
  • مدیران مناطق نسبت به اجرا و تکمیل پروژه ها اقدام کنند
  • فیلم| واکنش دولت رئیسی به ماجرای تخفیف هزار میلیاردی به چینی‌ها
  • پیشنهاد ادغام مراجع نظارتی دولت
  • (ویدیو) واکنش دولت رئیسی به ماجرای تخفیف هزار میلیاردی به چینی‌ها
  • ببینید | اولین واکنش دولت رئیسی به ماجرای تخفیف هزار میلیاردی به چینی‌ها