Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط: گسترش بیش از پیش تهدیدات هوایی توسط رژیم بعثی عراق به مرزهای کشورمان در دوران جنگ تحمیلی باعث شد تا از همان دوران مسئولان دفاعی کشورمان در حوزه تجهیزات و تسلیحات دفاعی به خودکفایی برسند.


ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تمام تجهیزات را به صورت آماده از کشورهای بلوک غرب به ویژه آمریکا تهیه می کرد، با پیروزی انقلاب اسلامی ایران مورد تحریم های این کشور قرار گرفت که در نتیجه آن صادرات تجهیزات و تسلیحات از سوی آمریکا به کشورمان متوقف و روابط همه جانبه ایران و آمریکا قطع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




پدافند هوایی ایران موفق اما خارجی

پدافند هوایی کشور که از ابتدای تشکیل بخشی از نیروی هوایی ارتش بود؛ در واقع یکی از یگان‌های این نیرو به شمار می‌رفت. در این یگان از ابتدای تاسیس، تجهیزاتی مثل سامانه‌های زو ۲۳ و توپ شیلکا از توپ‌های ضد هوایی مورد استفاده در ایران بود که همگی خارجی و وارداتی هستند. چند سال که گذشت موشک‌ها طراحی و ساخته شدند و سامانه‌های سری سام که همگی سامانه‌های موشکی ضد اهداف دشمن بودند به کشور وارد شدند و در پدافند هوایی مورد استفاده قرار گرفتند. در این میان، یک سامانه بسیار شاخص و راهبردی بود؛ این سامانه هاوک نام داشت که در ایران به هاگ معروف شد. اما این تجهیزات تا آن زمان یعنی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی استفاده نشد تا زمان آغاز جنگ تحمیلی.


انقلاب اسلامی که پیروز شد، ارتش بعث عراق به ایران حمله کرد. نخستین روز جنگ که جنگنده‌های عراقی به ایران حمله کردند، توجه همه به سوی اهمیت پدافند و قدرتمند بودن آن جلب شد. البته ایران توانست تا پایان جنگ تحمیلی با استفاده از سامانه‌هایی که در اختیار داشت برخی از حملات عراق را دفع کند و حتی چند مورد از این دفع حملات به خصوص در عملیات والفجر ۸ بسیار دیده شد.



ایران در دوران دفاع مقدس تنها یک وسیله موثر برای دفع حملات هوایی عراق در اختیار داشت که آن هم سامانه هاگ بود، این سامانه یکی از سامانه‌های بُرد کوتاه است که به رغم برُد کوتاه در دوران جنگ تحمیلی بسیار برای ایران راهگشا بود. به همین دلیل هم سامانه چینی اچ کیو ۲ از سوی ایران خریداری شد و در برخی مواقع کمک‌کار ایران بود.


رادارهای ایرانی چشمان بیدار دفاع از کشور

رادار‌ها هم یکی از عناصر قدرتمند پدافند هوایی هستند که نقش آن همچون چشمان پدافند است. رادار‌های ایرانی تا پیش از انقلاب اسلامی از انواع آمریکایی و ساخت بلوک غرب بود که کارایی خود را در طول دوران دفاع مقدس نشان داد. این رادار‌ها و مهم‌تر از آن افسران رادار و کنترل آتش نیروی هوایی ارتش در این دوران بسیار خوش درخشیدند. شاید بیشترین چیزی که از عملکرد موفق راداری ایران در دوران جنگ تحمیلی رسانه‌ای شده را می‌توان حماسه سوباشی همدان و به خصوص عملیات والفجر ۸ دانست.


شهید ستاری در عملیات والفجر ۸ توانست به عنوان یکی از فرماندهان متخصص پدافند هوایی با ابتکار عمل بالای خود طرح خاموش بودن رادار جستجوی هاوک را اجرا کند. مشکل آن بود که در زمان حمله این رادار به دلیل کارکردی که داشت، خیلی زود مورد توجه قرار می‌گرفت و از سوی دشمن تلاش می‌شد تا خیلی سریع مورد هدف قرار گیرد.


شهید ستاری در رادار بندر امام، بر اساس طرح «زمان بندی» به مجرد کشف هواپیما، دستور خاموش کردن رادار مادر را به صورت لحظه‌ای صادر می‌کرد. در این شرایط با روشن شدن رادار جستجو و رهگیر هاوک و مشخص شدن سمت و زاویه، عملاً این امکان را که دشمن بتواند با شناسایی رادار مادر، تهدید اولیه هواپیماهایش را از بین ببرد، سلب می‌کرد. پیروی از این شیوه است که منجر می‌شود در عملیات والفجر ۸ بیش از ۷۰ فروند هواپیما و بالغ بر ۱۰ فروند بالگرد دشمن ساقط شود.

همه این‌ها باعث شد تا ایران هم به سوی ساخت رادار‌ها و سامانه‌های پدافندی بومی حرکت کند.
سامانه بومی مرصاد، مدافع آسمان ایران اسلامی

حرکت به سوی بومی سازی در پدافند هوایی با طراحی و ساخت سامانه سلاح مرصاد آغاز شد. این سامانه که نمونه ایرانی سامانه هاوک آمریکایی بود با استفاده از دانش متخصصان ایرانی و بهینه سازی ساخته شده است. مهم ترین تغییرات این سامانه نسبت به نمونه آمریکایی خود را می توان استفاده از الکترونیک دیجیتال، قطعات پیشرفته الکترونیکی با فناوری حالت جامد در رادار‌ها و موشک و الگوریتم‌های بهبود یافته در کشف و ردگیری هدف و سامانه کنترل آتش در ساخت آن دانست.



رادارهای این سامانه نیز با نام های کاشف، حافظ و جویا از روی رادارهای آمریکایی به صورت مهندسی معکوس ساخته شده است. رادار کاوش به تنهایی قادر است تا اهداف مورد نظر با سطح مقطع ۰/۵ متر مربع را در فاصله ۱۵۰ کیلومتری رهگیری کرده و در فاصله ۸۰ کیلومتری بر روی آن‌ها قفل راداری انجام دهد که بیشینه توان آن برای انهدام نیز در حدود ۴۵ کیلومتر تخمین زده می‌شود.


رادار دوم سامانه مرصاد مخصوص رهگیری اهداف در ارتفاع پست طراحی و ساخته شده، همان طور که در توضیح این سامانه آمده کار رادار جویا کشف اهداف در ارتفاع پائین است.

رادار هادی که نسخه بومی شده رادار MPQ-۴۶ آمریکایی است هم به عنوان سومین رادار این سامانه وظیفه قفل روی هدف و هدایت موشک به سمت آن را انجام می‌دهد. البته با استفاده از دو رادار هادی در سامانه مرصاد قابلیت درگیری همزمان با دو هدف ایجاد شده است.



این رادار همچنین به سامانه‌های ردیابی الکترواپتیکی با مسافت یاب لیزری نیز مجهز شده که عملکرد آن را در قفل اپتیکی در شرایط وجود جنگ الکترونیک شدید، حفظ می‌کند.

سامانه مرصاد ۲ نیز در دهه ۹۰ با به روز رسانی و بهینه سازی های انجام شده نسبت به نسل نخست خود معرفی و به نیروی پدافند هوایی ارتش ملحق شد.


اتاق کنترل سامانه مرصاد، کاملا ایرانی و متفاوت

متخصصان پدافند هوایی ارتش با انجام تغییرات کامل برای اتاق کنترل این سامانه، توانسته اند تا با به کارگیری فناوری های نوین و نوشتن کدهای اختصاصی برای مراحل مختلف، این سامانه را به طور کاملا محرمانه و طبق تهدیدات پیرامونی بسازند.

شاهین و شلمچه، تیرهای سامانه مرصاد

دو موشک شلمچه و شاهین موشک‌های ارتقا یافته و بومی این سامانه هستند که تصاویر منتشر شده نشان از تغییر کامل مراحل طراحی و ساخت آن دارد. عمده این تغییرات در حوزه سامانه‌های هدایت و ناوبری آن‎هاست که بارزترین تغییرات آن‌ها استفاده از آنتن صفحه تخت آرایه‌ای، الکترونیک دیجیتال و قطعات حالت جامد است.



موشک شملچه در سال ۹۰ بود که رونمایی شد. این موشک در حدود ۷۰۰ کیلوگرم وزن، ۵ متر طول، ۳۶۰ میلی متر قطر، سرعت در حدود ۳ ماخ را دارد. ارتفاع پروازی برای درگیری موشک شلمچه با اهداف پروازی در بازه ۶۰ متر تا ۱۸ هزار متر تخمین زده می‌شود که این مهم در فاصله ۴۰ کیلومتری به ثمر می‌نشیند. وزن سر جنگی این موشک هم در حدود ۷۰ کیلوگرم است که نشان می دهد در صورت برخورد با هدف یا اهداف مشخص آن اهداف را به سختی تخریب می‌کند.
حضور موفق سامانه مرصاد در رزمایش‌های گوناگون

این سامانه در رزمایش‌های محمد رسول الله در دی‌ماه ۹۳ نیز با موفقیت آزمایش شد و اهداف مورد نظر را نابود کرد. دورترین هدفی که سامانه مرصاد در این رزمایش آن را نابود کرد در فاصله بیش از ۳۰ کیلومتری منهدم شد.



رزمایش مشترک پدافند هوایی در پائیز ۹۷ هم دیگر رزمایشی بود که در آن از رادار آرایه فازی سه بعدی حافظ برای سامانه مرصاد استفاده شد. این رادار توانایی کشف و ردگیری اهداف را به طور همزمان و به صورت سه بعدی دارد که برد بیشینه آن در حدود ۲۵۰ کیلومتر است که قدرت رهگیری همزمان ۱۰۰ هدف را دارد.


رادار حافظ از روش‌های پیشرفته و به روز ضد جنگ الکترونیک برخوردار است که می‌تواند اهداف مختلفی همچون موشک‌های کروز و پهپاد‌ها را کشف و رهگیری کند.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

بامداد ۱۷ آبان ۹۸ بود که یک فروند پهپاد متجاوز خارجی با آتش سامانه پدافند هوایی «مرصاد» متعلق به نیروی پدافند هوایی ارتش در منطقه بندر ماهشهر سرنگون شد.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: سامانه پدافند سامانه پدافند مرصاد رادار پدافند هوایی صراط عملیات والفجر ۸ انقلاب اسلامی سامانه مرصاد پدافند هوایی طراحی و ساخت هوایی ارتش جنگ تحمیلی رادار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۱۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخمین رسانه انگلیسی از تعداد موشک های ایران | پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه انگلیسی می‌گوید رژیم صهیونیستی با بهره‌گیری از سامانه‌های پدافند هوایی چندلایه خود و همچنین حمایت گسترده قدرت‌های نظامی غربی، توانست تا حدی در برابر حمله اخیر ایران از خود دفاع کند، اما بعید است این رژیم برای مدتی طولانی توان مقابله با انبوه موشک‌های بازیگران منطقه را داشته باشد.

فایننشال تایمز نوشت، باتوجه‌به این که هیچ‌یک از متحدان رژیم صهیونیستی با واکنش شدید اسرائیل به حمله ایران موافق نبوده و اعلام کرده‌اند در آن همکاری نخواهند داشت، بعید است در صورت درگیری نبردی گسترده در طولانی‌مدت حمایت‌های غرب ادامه داشته باشد.

در این گزارش آمده که ایران و نیروهای مقاومت منطقه «روی اندوخته بزرگی از موشک‌ها و پهپادها نشسته‌اند که تخمین زده می‌شود تعداد آن‌ها به ده‌ها هزار مورد برسد.»

رسانه انگلیسی یادآور شد در جنگی تمام‌عیار، حجم انبوه موشک‌های شلیک‌شده از ایران و دیگر قدرت‌های منطقه در لبنان، یمن، سوریه و عراق می‌تواند بار سنگینی را به سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل تحمیل کرده و کارایی آن را به میزان چشمگیری کاهش دهد که در این صورت، احتمال نفوذ موشک‌ها و اصابت آن‌ها به مواضع رژیم صهیونیستی افزایش خواهد یافت.

این وضعیت در جنگ روسیه و اوکراین هم اتفاق افتاده است. فایننشال تایمز نوشت در سال میلادی گذشته سامانه‌های پدافند هوایی اوکراین تقریباً تمام حملات هوایی روسیه را رهگیری می‌کردند، اما این سامانه‌ها پس از مدتی در برابر موج بی‌امان حملات هوایی این کشور کم آوردند. اوکراین هفته گذشته شاهد حمله روسیه به بزرگ‌ترین نیروگاه کی‌یف بود و سامانه‌های پدافند هوایی این کشور توانستند تنها کمتر از دو سوم موشک‌ها را رهگیری کنند.

در این گزارش آمده است: «اسرائیل برای دفع حمله ایران منابع هنگفتی را مصرف کرد، برخلاف اوکراین که حالا با گذشت ۲ سال از جنگ، باید سامانه‌های پدافند هوایی خود را با دقت بیشتری استفاده کند.»

«فرانتس استفان گادی» عضو اندیشکده بین‌المللی مطالعات استراتژیک در لندن دراین‌باره به فایننشال تایمز گفت: «اسرائیل در برابر تنها یک حمله تنبیهی مقابله کرد.»

در این گزارش آمده است: «خطر واقعی این است که پدافند هوایی اسرائیل در جنگی طولانی متحمل فشار بیش از حد شود، یعنی زمانی که چندین حمله هوایی در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت صورت گیرد. در این صورت، بالاخره هر سامانه پدافند هوایی از کار خواهد افتاد. در این صورت، حتی اسرائیل هم دیریازود انبارهای خود را خالی کرده و در تامین تسلیحات با همان چالش‌هایی مواجه خواهد شد که امروز اوکراین با آن‌ها مواجه است.»

عضو ارشد اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» با بیان اینکه ایران بزرگ‌ترین انبار موشک‌های بالستیک منطقه را دارد، درباره قدرت موشکی ایران گفت: «نباید قدرت موشک‌ها و پهپادهای ایران را دست‌کم گرفت.»

از سوی دیگر، مشکل تولید سامانه‌ها و موشک‌های پدافند هوایی رژیم صهیونیستی هم از مواردی است که در درازمدت کار این رژیم را در دفاع از مواضع خود در اراضی اشغالی دشوار می‌کند.

به گزارش فایننشال تایمز، ساخت برخی از نسخه‌های پیچیده این سامانه‌ها تا ۲ سال طول می‌کشد و بسیار هزینه‌بر است. یک مقام سابق نظامی اسرائیل گفت رژیم صهیونیستی برای مقابله با حمله اخیر ایران تنها در چند ساعت یک میلیارد دلار هزینه کرد و این فارغ از هزینه‌ای است که آمریکا، فرانسه و انگلیس با پرواز جنگنده‌های خود متحمل شدند.

یک مقام بلندپایه اروپایی با اشاره به ناتوانی غرب در حمایت هم‌زمان از اوکراین و رژیم صهیونیستی گفت: «ما کاملاً موافق حق اسرائیل برای دفاع از خود هستیم، اما در داخل (اروپا)، تنش فزاینده‌ای در مورد تقابل حمایت از اسرائیل و حمایت از اوکراین وجود دارد... اگر اوکراین به روسیه ببازد، این تغییر بزرگی برای اروپا و ناتو خواهد بود. واقعاً اولویت‌های استراتژیک ما چه چیزهایی هستند؟»

کد خبر 845294 منبع: ایسنا برچسب‌ها دفاع - سپاه پاسداران خبر ویژه دفاع - موشک حمله ایران به اسرائیل

دیگر خبرها

  • آسمان ایران امن تر از همیشه
  • نگاهی به مهم ترین سیستم های پدافند ایران (+عکس)
  • پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد
  • انفجار مهیب در پایگاه هوایی روسیه در کریمه و نابودی سامانه های موشکی+ فیلم/پیش بینی رسانه آمریکایی از نزدیک بودن شکست اوکراین در برابر روسیه
  • انفجار مهیب در پایگاه هوایی روسیه در کریمه و نابودی سامانه های موشکی
  • فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد
  • تخمین رسانه انگلیسی از تعداد موشک های ایران | پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد
  • سامانه‌های راداری، موشکی و جنگال نیروی پدافند هوایی به نمایش درآمد
  • سامانه‌های راداری،موشکی و جنگال نیروی پدافند هوایی به نمایش درآمد
  • اوکراین عملیات ایران را دستاویز درخواست برای تسلیحات قرار داد