Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرهنگ علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، گفت: تهدید کردن و ترساندن نوجوانان به روشی برای سوءاستفاده و دسترسی به اطلاعات مهم و خصوصیشان تبدیل شده و مجرمان سایبری با ارسال پیام‌های مختلف و تهدیدآمیز اقدام به سرقت اطلاعات مهم و بخصوص اطلاعات بانکی این افراد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مجرمان سایبری اهداف سودجویانه خود را بر پایه تنهایی و ترس، عدم اعتماد به نفس و عدم همراهی والدین با فرزندان بناکرده و فرزندان را ترغیب به همکاری می‌کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا تصریح کرد: به لحاظ علمی و عملی، هک کردن از طریق شبکه‌های اجتماعی فقط در صورتی امکان‌پذیر است که به روش لینک ارسالی، اپلیکیشن و یا اسکریپتی بر روی گوشی کاربر نصب شود تا به‌وسیله آن دسترسی به اکانت قربانی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شود که در این صورت نیز کاربران با در نظر داشتن این نکته که برنامه‌های موردنیاز خود را از طریق مارکت‌های معتبر دریافت کنند نه شبکه‌های اجتماعی، می‌توانند جلوی مجرمان را بگیرند.

به گفته سرهنگ رجبی نقش والدین بر نحوه استفاده فرزندانشان برای پیشگیری از وقوع جرایم و کلاهبرداری‌ها موثر است، لذا هموطنان در صورت مشاهده موارد مشکوک به کلاهبرداری؛ مراتب را به پلیس فتا گزارش کنند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۱۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عجیب اما واقعی؛ دریافت رمز ارز به خاطر تقلب در کنکور

سردار وحید مجید امروز (پنجشنبه) در همایش ملی تبیین ابعاد اجرایی و حفاظتی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران افزود: آزمون سراسری یک موضوع ملی است و از سال ۹۹ همکاری گسترده‌ای در این زمینه بین دستگاه‌ها صورت گرفته است.

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فراجا افزود: صحنه مقابله با تقلب‌های کنکور صحنه حضور مجرمان سایبری است. این مجرمان در سکو‌های خارجی با اولویت تلگرام، اینستاگرام و واتساپ فعالیت دارند.

وی گفت: ما با برنامه ریزی‌های صورت گرفته چند ماه قبل از کنکور کلیه تحرکات مجرمان سایبری را زیر نظر داریم. تغییر شگرد‌ها را رصد می‌کنیم. رصد عام سکو‌های خارجی بر اساس کلیدواژه‌ها نشان می‌دهد از سال ۹۹ تاکنون بیش از ۵ هزار فعالیت مجرمانه در فضای مجازی و در قالب کانال، گروه و لینک انجام شده است.

مجید افزود: اقداماتی که از سوی پلیس فتا صورت گرفت موجب شد این میزان فعالیت مجرمانه به ۲ هزار مورد تقلیل یابد. عده‌ای از افراد فعالیت مجرمانه را ادامه دادند و ۸۰۰ مورد شناسایی شدند و پس از بررسی‌های نهایی مجرمان سایبری که فعالان اصلی بودند طی این سال‌ها حدود ۴۰۰ نفر بودند که دستگیر شدند.

وی خاطرنشان کرد: اقداماتی که این مجرمان سایبری در حوزه کنکور انجام می‌دادند شامل دریافت پول‌های کلان از داوطلبان بوده است که از طریق کارت‌های بانکی این افراد شناسایی شدند. به مرور روش‌های مجرمان سایبری پیشرفته‌تر شد و از کارت‌های بانکی اجاره‌ای استفاده کردند تا پلیس در شناسایی آنها با مشکل مواجه شوند.

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فراجا افزود: در هفته‌های اخیر چند متهم را دستگیر کردیم که بابت اقدامات کلاهبردارانه‌ای که انجام داده بودند بالغ بر ۱۰۰ هزار تتر رمز ارز دریافت کرده بودند.

وی گفت: برخی کلاهبرداران پیشنهاد داده بودند که کار موقعی تحویل داده می‌شود (سوالات تقلبی کنکور) که سکه طلا در ابعاد مختلف دریافت کنند. بیش از ۵۰ مورد دستگیر شدند که درخواست طلا داشتند. یا گفته بودند وسط جاده باید پول جابه جا شود.

مجید افزود: ما از ابتدای سال با هماهنگی سازمان سنجش در سراسر کشور مراکز و حتی افرادی که در سال‌های گذشته کلاهبرداری کرده اند را مورد رصد قرار دادیم. با توجه به روش‌های پیچیده‌ای که کلاهبرداران استفاده می‌کنند از حوزه بین الملل هم استفاده کرده ایم.

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فراجا افزود: در توصیه‌هایی که به مردم در زمینه امنیت کنکور داریم این است که مردم شک نداشته باشند این شیوه‌ها و شگرد‌ها کلاهبرداری است. آنها به دنبال یغما بردن سرمایه آنها هستتد.

وی گفت: اقدامات زیادی از سوی فراجا انجام شده است. بحث بازدارندگی در زمینه امنیت کنکور مهم است که استفاده از الگوریتم‌های رمزگذاری شده و برگزاری کنکور الکترونیک می‌تواند به این بازدارندگی منجر شود تا کلاهبرداران جرات نکنند به این حوزه وارد شوند.

مجید اظهار داشت: یکی از مولفه‌های مهم در بازدارندگی امنیت کنکور، مسایل تقنینی است. زیرا تنوع جرایم سایبری با گستردگی مواجه است.

وی گفت: فروش سوالات تقلبی به داوطلبان کنکور تنها یک جرم ساده نیست بلکه به خطر انداختن امنیت روانی جامعه است. باید مجازات سنگینی در پی داشته باشد تا بازدارندگی لازم را داشته باشد.

منبع: ایرنا

tags # رمزارز ، اخبار اجتماعی سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • عجیب اما واقعی؛ دریافت رمز ارز به خاطر تقلب در کنکور
  • دستگیری ۴۰۰ نفر مجرم فعال آزمون سراسری در فضای مجازی + فیلم
  • آموزش: توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی
  • مجرمان سایبری در کمین بازنشستگان
  • مجرمان سایبری درکمین بازنشستگان
  • توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی
  • افزایش ۳۰ درصدی جرایم سایبری در گلستان/کاربران فضای مجازی مراقب کلاهبرداران اینترنتی باشند
  • پیامی عجیب که کلاهبرداران برای کاربران شاد ارسال کردند
  • کاربران فضای مجازی مراقب لینک های جعلی و کلاهبرداران اینترنتی باشند + فیلم
  • کاربران فضای مجازی مراقب لینکهای جعلی و کلاهبرداران اینترنتی باشند