Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@06:47:23 GMT

تیغ تیز گرانی کشنده‌تر از کرونا

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۲۲۱۷۷

تیغ تیز گرانی کشنده‌تر از کرونا

ایسنا/کردستان پیش از ورود کرونا به کشور کسی فکر این حجم از متوفا و افراد بیمار را نمی‌کرد اما اکنون کم تا بیش کرونا ویروس با آن همه خطر کنترل و در جامعه عادی شده و در این میان ویروس کشنده تری کام مردم و سفره‌هایشان را هدف قرار داده و آن هم گرانی روز به روز کالاست.

پنج ماه از شیوع ویروس کرونا در استان کردستان که در وضعیت قرمز قرار دارد می‌گذرد و در این میان گرانی تمام اجناس، زنجیری از نگرانی بر دست و پای مردم افکنده است و هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که مسئولین کشوری و استانی اعلام کردند در زمان شیوع ویروس کرونا هیچ مشکلی در تأمین کالاهای اساسی موردنیاز وجود ندارد، درواقع مشکل مردم کمبود کالاها نیست بلکه گرانی سرسام‌آور و چند برابر شدن آن است.

 گسترش کرونا و قرنطینه موجب تعطیلی بسیاری از کاسبی‌ها شده و مردم این استان با وضعیت نه‌چندان مناسب در این شرایط توانایی تهیه نیازهای اساسی خانواده خود را ندارند و نمی‌توانند حال و وضع این گرانی را تحمل کنند.

 زاهد رضایی یک شهروند سنندجی و راننده تاکسی است این روزها با از دست دادن عزیزشان به دلیل ابتلا به کرونا دل‌ودماغی برای صحبت کردن ندارد اما بااین‌حال می‌گوید آمدن کرونا زندگی کردن را برای قشر ضعیف جامعه سخت‌تر کرده است.

او با نگاه کردن به جدول قیمت دلار در گوشی موبایلش، از صعود ارزش دلار در مقابل ریال می‌گوید و ادامه می دهد وقتی قیمت دلار این‌چنین افزایش پیدا می‌کند باید خود را برای وضعیتی از این بدتر آماده کرد چون همه اجناس به قیمت دلار بستگی دارد و به هر فروشگاهی که می‌رویم تا حرفی از افزایش قیمت ها به میان می آید، فروشنده به افزایش قیمت دلار اشاره می‌کند.

این شهروند از قیمت بالای بسته اینترنتی نیز گله‌می کند و می‌گوید درست است چند ماهی می‌شود که مدارس تعطیل است و برای سرویس مدرسه و خرید وسایل دیگر دو فرزندم هزینه‌ای نمی‌کنم اما طی این مدت چندین بار بیش از هزینه سرویس، بسته اینترنت برای آموزش مجازی خریداری کرده‌ام.

آقای رمضانی که شغل آزاد دارد، درباره گران‌فروشی‌ها می‌گوید: افزایش قیمت‌ها در این شرایط نامساعد اقتصادی، نیاز به کنترل دقیق و افزایش نظارت‌ بر اصناف دارد، به‌ویژه اینکه بسیاری از این گران‌فروشی‌ها در فروشگاه‌های بزرگ و مراکز معتبر اتفاق می‌افتد که کنترل و نظارت بر مبادی عرضه بهتر می‌تواند رخ دهد.

او می‌افزاید: مردم از یک‌سو دل‌نگران کرونا و تبعات آن هستند و از سوی دیگر شیب پرشتاب قیمت‌ها، آن‌ها را در تأمین مایحتاج زندگی محتاج کرده است.

یک فروشنده مواد غذایی می‌گوید: روزبه‌روز شرایط سخت‌تر می‌شود و فروشمان به‌شدت پایین آمده درواقع نرخ‌ها روزبه‌روز در حال تغییر است.

این فروشنده می‌گوید: شرکت‌ها بار داخل انبارشان را به قیمت روز می‌فروشند و از طرفی قیمتی را که روی کالا درج‌شده، نمی‌توان عوض کرد و درنهایت آخرین فردی که جنس را می‌فروشد، سود ناچیزی می‌برد.

او می‌افزاید: شرکت‌ها می‌گویند برای تهیه مواد اولیه با توجه به نوسانات ارز، هرروز با مشکل مواجه و مجبوریم کالاهای داخل انبار را هم به‌روز بفروشیم.

یوسف جعفری مدرس دانشگاه نیز در این راستا، اظهار کرد: در این شرایط سخت کرونایی باوجود استرس و اضطراب آمار مبتلایان و جان‌باختگان، هرروز با افزایش چشمگیر قیمت دلار و طلا مواجه می‌شویم و خوب می‌دانیم که نرخ این دو به‌صورت آنی و مستقیم بر تمامی هزینه‌های زندگی ازجمله مواد غذایی اثر می‌گذارد.

وی با اشاره به گرانی سرسام‌آور و وضعیت مالی نامناسب مردم استان کردستان، افزود: سفره بسیاری از خانواده‌ها نه‌تنها کوچک که برچیده شده، پیامدهای این معضل فقط به این موارد معدود نمی‌شود لذا یکی از اثرات و پیامدهای گرانی و نبود چشم‌انداز روشن اقتصادی برای خانواده‌ها، کاهش زاد و ولد است.

 این مدرس دانشگاه در کردستان، در ادامه با اشاره به اینکه نرخ زاد و ولد در ایران کاهشی شده است، بیان کرد: براساس آمارها میزان زاد و ولد در سال 98 رکورددار کمترین میزان در 50 سال اخیر بوده که این رقم در سال جاری به طرز فاجعه‌آمیزی قطعاً بیشتر کاهش پیدا خواهد کرد.

جعفری عنوان کرد: کاهش زاد و ولد، پیری جمعیت کشور، افت علمی، افت اقتصادی، افت شاخص‌های امنیتی و غیره را به دنبال دارد.

وی، ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن را علت اصلی افزایش غیرمنطقی برخی قیمت‌ها دانست و ذکر کرد: ویروس کرونا نیز به‌نوبه خود تأثیر بسزایی در افت شاخص‌های اقتصادی، گرانی، ورشکستگی و تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و کوچک که منبع ارتزاق هزاران هزار جوان ایرانی و خانواده‌های آنان بوده، گذاشته و آن‌ها را به خیل بیکاران کشور اضافه کرده است.

این مدرس دانشگاه در کردستان، گفت: بحث‌های زیادی در خصوص پیامدهای گرانی و کرونا در جامعه صورت گرفته، درواقع تأثیرگذاری آن بر دولتمردان و تصمیم‌های آن‌ها را به افکار عمومی می‌سپارم اما ذکر یک نکته بسیار ضروری است که مردم ایران در سنوات گذشته بسیاری از مرارت‌ها، تلخی‌ها و کمبودها را دیده و چشیده که باپوست و استخوان لمس کرده‌اند پس شایسته است تدبیری گران و چاره‌ای کارساز برای این وضعیت اندیشیده شود.

جعفری افزود: یکی از دلایل تشدیدگرانی می‌تواند سوءاستفاده برخی از افراد از شرایط فعلی و نیاز مردم به بعضی از اقلام به‌ویژه اقلام بهداشتی و غذایی باشد و این منجر به گرانی شده است.

وی به گرانی آهن‌آلات نیز اشاره کرد و گفت: گرانی آهن‌آلات و لوازم ساخت‌وساز نیز علاوه برگرانی دلار و طلا که بر همه هزینه‌های زندگی سایه انداخته از ضعف نظارت نیز ناشی می‌شود.

این مدرس دانشگاه، خاطرنشان کرد: تخصیص ارز دولتی به مواد اولیه اقلام ضروری و موردنیاز همراه با نظارت جدی بر توزیع عادلانه آن اقلام در استان‌ها به‌ویژه استان‌های محروم‌تر، حذف دلالان و واسطه‌ها از بازار، اختصاص کمک‌های بلاعوض به صنایع، کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و مشاغلی که در براثر کرونا لطمه دیده و بازار آن‌ها کساد شده است می‌توانند کمک‌کننده در این شرایط باشد.

جعفری گفت: کردستان نیز همچون سایر استان‌ها و به‌مراتب بیشتر از آن‌ها از این شرایط لطمه دیده و لازم است که دولت و ارگان‌های حمایتی تا اتمام این شرایط و بازگشت به روال عادی حمایت‌های مادی و غیرمادی خود را از اقشار آسیب‌دیده افزایش و سرعت داده و سایر نهادها و ارگان‌ها نیز به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند.

به گفته فرزاد سردارزاده، رئیس اداره بازرسی و نظارت صنعت و معدن استان کردستان، فروشندگان باید طبق قیمت روی کالا به مشتری اجناس بفروشند در غیر این صورت مرتکب تخلف خواهند شد و با آن‌ها برخورد قانونی می‌شود.

وی ذکر کرد: اگر بر چسب قیمت قدیمی روی هر کالای موجود در سطح عرضه باشد، فروشندگان مجاز نیستند که با افزایش قیمت و مخدوش کردن آن، محصولات خود را با قیمت بالاتر بفروشند چراکه جرم محسوب می‌شود.

سردارزاده به گرانی دوران کرونا اشاره کرد و افزود: عوامل و مولفه‌های متعددی در زمینه گرانی تأثیرگذار است در این راستا شیوع کرونا بخشی از این گرانی بوده که بازار را دچار رکود و کاهش تقاضا کرده که این خود روند افزایش قیمت را به وجود می‌آورد.

رئیس اداره بازرسی و نظارت صنعت و معدن استان کردستان، بیان کرد: افزایش و تغییر مکرر قیمت دلار، تأثیرات روانی این روزها در سطح بازار است که متاثر بر سطوح های مختلف قیمت‌ها شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با نوسان صعودی قیمت ارز، قیمت کالاها روند صعودی به خود می‌گیرد گفت: افزایش قیمت طلا، لوازم‌خانگی و موبایل بیشترین تأثیرگذاری را از قیمت دلار گرفته است، لذا شرکت‌های تولیدی نیز به جهت اینکه مواد خام خریداری کرده‌اند، محصولات خود را با قیمت جدید به فروش می‌رسانند.

سردارزاده با اشاره به بازرسی و نظارت بر روی قیمت‌ها، ذکر کرد: حجم واحدهای صنفی و صنعتی و تولیدی در سطح کشور زیاد است اما تعداد بازرس جهت نظارت قیمت ها نسبت به آن‌ها کم بوده و در این راستا تغییرات روزمره قیمت‌های موجب شده که نظارت و بازرسی تأثیری بر روی کاهش قیمت‌ها نداشته باشد.

وی گفت: همچنین برخی از افزایش قیمت ها توسط خود دولت اجرا می‌شود به‌عنوان مثل قیمت شکر، برنج، نان و غیره در سطح بازار تغییراتی ایجاد کرده که بازرسان در این زمینه نمی‌توانند با فروشندگان برخورد داشته باشند.

سردارزاده از مردم استان درخواست کرد با افزایش قیمت محصولات با سامانه 124 تماس حاصل کنند که تیم بازرسی در صورت تخلف با آن‌ها برخورد کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس گراني استانی اجتماعی افزایش قیمت ها استان کردستان مدرس دانشگاه ویروس کرونا قیمت دلار زاد و ولد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۲۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت‌ بر نانوایی‌های زابل تشدید شود

علیرضا ملاشاهی در جلسه کارگروه آرد و نان شهرستان زابل گفت: باید در جریان بازدید‌ها ساعت و زمان پخت نانوایی‌ها، وزن چانه، قیمت، کیفیت نان و بویژه وضعیت بهداشتی مورد نظارت و توجه قرار گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه به دلیل ذائقه‌های مختلف، تنوع در تولید نان به عنوان یک ضرورت است، افزود: نانی که توسط واحد‌های خبازی تولید و عرضه می‌شود، باید مورد طبع و ذائقه مردم باشد و در تهیه آن باید تمامی نکات بهداشتی نیز در نظر گرفته شود.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار ویژه زابل با تاکید بر برخورد با واحد‌های خبازی متخلف به صورت قانونی، خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند تخلفات را با شماره تلفن ۱۲۴ در رابطه با قیمت نان و سایر موارد اعلام کنند.

وی بیان کرد: نان بعنوان غذای غالب مردم نقش اساسی در سبد خانوار دارد، بنابراین یکی از ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی استفاده از نان با کیفیت است که در این خصوص، متصدیان نانوایی‌ها باید جدیت و تلاش بیشتری را در دستور کار قرار دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو
  • کشنده فاو نور چشمی بازار شد
  • بررسی تحولات قیمتی فاو 460 نشان می‌دهد: کشنده فاو نور چشمی بازار شد
  • ◄ گرانی خدمات دولتی برای رانندگان کامیون؛ گمرک هم هزینه ایکس ری را افزایش داد
  • برخورد با هرگونه افزایش قیمت غیرقانونی
  • «کنسرو ماهی» صدرنشین گرانی خوراکی‌ها؛ شیرخشک ۵۷ درصد گران شد
  • هرگونه افزایش قیمت در حوزه کالا‌های اساسی تخلف است
  • ◄ سونامی و آوار گرانی بر سر رانندگان عمومی از حق بیمه 3 میلیونی تا هزینه دلاری لوازم یدکی
  • نظارت‌ بر نانوایی‌های زابل تشدید شود
  • تاثیر کریپتو بر بازار جهانی طلا/ قیمت طلا کماکان صعودی خواهد بود