Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - عضو هیات رییسه مشترک بازرگانی ایران و عراق عنوان کرد:‌ صادرکنندگان هنوز برای بازگشت ارز حاصل از صادرات خود در سال 98 فرصت دارند.
به گزارش خبرگزاری آریا ، سیدحمید حسینی درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال‌های 97 و 98 گفت: به طور عملی پرونده بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال 97 بسته شده زیرا بانک مرکزی به طور رسمی اعلام کرد که صادرکنندگان 71 درصد از حاصل از صادرات خود را در این سال رفع تعهد کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به تغییر نرخ پایه‌های صادراتی در گمرک و تاثیر آن بر کاهش میزان رفع تعهد صادرکنندگان، افزود: ابتدا قرار بود که 80 درصد از ارز حاصل از صادرات در سال 97 بازگردد ولی با کاهش نرخ پایه‌های صادراتی در گمرک و با در نظر گرفتن معافیت 5 ماهه عراق و افغانستان از رفع تعهد ارزی، 80 درصد بازگشت ارز به حدود 56 درصد از صادرات در سال 97 کاهش یافت. با توجه به اعلام رقم 71 درصدی بانک مرکزی، باید گفت پرونده این سال بسته شده است.
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق اظهار داشت: صادرکنندگان هنوز تا پایان ماه جاری برای بازگشت ارز حاصل از صادرات خود در سال 98 فرصت دارند. بسیاری از صادرکنندگان پیمان صادراتی خود را برای واردات به دیگری واگذار کرده‌اند و واردکننده اقدام به ثبت سفارش کرده، ولی تا زمانی که کالا از گمرک ترخیص نشود، رفع تعهد ثبت نمی‌شود.
این فعال اقتصادی در عین حال گفت: عده دیگری هم از روز اول بنایی برای بازگشت ارز صادراتی نداشتند و هر دلار را با 100 تومان بالاتر از قیمت نیمایی می‌فروختند و امروز قطعا با توجه به فاصله نرخ نیما و بازار، قادر به رفع تعهد نیستند.
حسینی ادامه داد: این عده از افراد کار صادراتی نکرده بودند و تنها کارت بازرگانی به نام آنها بود. باید بازگشت ارز حاصل از صادرات از سوی این عده از افراد را به طور کلی منتفی دانست.
وی با بیان اینکه بین دو تا 3 میلیارد دلار، صادرات توسط این عده از افراد در سال 98 انجام شده، گفت: این افراد از شرایط شیوع ویروس کرونا استفاده کرده و بدون گواهی 186 مالیاتی، کارت بازرگانی خود را تمدید کرده‌اند که خود آفتی برای سال آینده هم خواهد بود.
عضو هیات رییسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: متاسفانه اقتصاد ما هوشمند نیست و این افراد نیز قصدی برای رفع تعهد ارزی از خود ندارند.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بازگشت ارز حاصل از صادرات صادرات در سال برای بازگشت ارز رفع تعهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۲۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخشنامه جدید گمرک برای تسهیل صادرات تولیدکنندگان

به گزارش خبرگزاری مهر، اداره کل دفتر صادرات گمرک با هدف تسریع و تسهیل در تجارت خارجی و رفع موانع تولید و صادرات، بخشنامه جدید صادر کرد که به شرح ذیل است؛

«پیرو بخشنامه‌های شماره ۱۷۳/۱۵۱۷۹۰ مورخ ۸۸/۰۷/۰۷، ۲۲۲۸۸۸ مورخ ۹۴/۱۱/۲۰ و ۱۱۷/۶۳۲۰۹ مورخ ۹۵/۰۴/۰۶ و در راستای اجرای بند ۳ صورت جلسه هشتمین جلسه کمیته راهبردی مدیریت مخاطره یا ریسک در گمرک در سال ۱۴۰۲ و به منظور تسریع و تسهیل در تجارت خارجی و رفع موانع تولید و کاهش هزینه‌های صادرکنندگان و افزایش توان رقابتی صادرات کالاهای ایرانی دستور فرمائید، در مواردی که تولیدکنندگان اقدام به صدور محصول تولیدی خود نموده و تعیین نوع کالا منوط به اخذ نظریه آزمایشگاه (تعیین ماهیت) است، چنانچه صادرات محموله مربوطه توسط آن صادرکننده در آن گمرک مسبوق به سابقه بوده و قبلاً نسبت به اخذ نظریه آزمایشگاه اقدام گردیده و بر اساس آن کالای اظهاری درست اظهار شده باشد، به شرط اینکه:

کالای صادراتی مشمول ضوابط خاصی همچون اخذ مجوز، پرداخت عوارض صادراتی، مشتقات مایع نفت و گاز موضوع دستورالعمل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و صادرات از محل ورود موقت برای پردازش (ماده ۵۱ قانون امور گمرکی) و نیز صادرات از محل ورود قطعی جهت استرداد حقوق ورودی (ماده ۶۶ قانون امور گمرکی) نباشد، با تشخیص و موافقت مدیریت آن گمرک از ارسال مکرر کالا به آزمایشگاه خودداری و وفق سابقه اقدام و شماره کوتاژ و تاریخ اظهارنامه استنادی به صورت سیستمی در اظهارنامه صادراتی درج و نظریه آزمایشگاه نیز اسکن شود.

بدیهی است نمونه‌برداری و استعلام نظریه آزمایشگاه به صورت تصادفی از محموله‌های صادراتی تکراری جزو اختیارات مدیران گمرکات اجرایی بوده که جهت اعمال مدیریت ریسک قابل استفاده است.»

کد خبر 6084574 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد
  • معرفی ظرفیت‌های صادراتی همدان برای افزایش تعاملات تجاری غرب
  • بازگشت تیم ملی قایقرانی مردان و زنان ایران به میهن
  • ضوابط جدید تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد
  • هدفگذاری صادرات ۶۵۸ میلیون دلاری از زنجان
  • بخشنامه جدید برای تسهیل صادرات تولیدکنندگان
  • نحوه ایفای تعهدات ارزی محصولات هیدروکربنی‌ و قیر اعلام شد
  • بسته حمایت از صادرکنندگان محصولات دانش بنیان رونمایی شد
  • رونمایی از بسته حمایت از صادرکنندگان محصولات دانش بنیان
  • بخشنامه جدید گمرک برای تسهیل صادرات تولیدکنندگان