Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصرایران؛ مجله تصويري سلاح- دست يابي به فضا همواره عملياتي دشوار و در عين حال بسيار هزينه بر بوده است. براي مثال تنها جهت شليك يك موشك به مداري با جاذبه صفر و جا به جايي آن در فضايي خارج از جو اين سياره، نياز به انرژي فراواني خواهد بود. به همين دليل روشي جديد كه مستلزم استفاده از 326770 گالن هيدروژن مايع و همينطور 99359 گالن اكسيژن مايع نباشد، براي ناسا و كمپاني هاي هوافضاي خصوصي مي تواند بسيار مقرون به صرفه و جذاب واقع شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع اين جاست كه فلسفه اسپيس گان ها(سیستم راه اندازی و پرتاب به خارج از جو) براي نزديك به 3 قرن توجيه خواهد شد.

البته آنچه كه در ادامه خواهيد خواند هيچ ارتباطي با تسليحات ليزري عجيب و غريب كه در چند ثانيه گروه هاي خصمانه دشمن را تبديل به پودر مي كنند نداشته و در اصل موضوع اسپيس گان ها يك مكانيسم راه اندازي و يا پرتاب هدفمند است. هرچند ايده هاي مختلفي تا به امروز آزمايش شدند اما با وجود گذشت چندين قرن از اولين مفاهيم مطرح شده پيرامون اسپيس گان ها، هيچ يك با موفقيت كامل همراه نبودند. در اينجا تاريخچه كوتاهي از اين تلاش ها را ارائه خواهيم داد كه قرار بود در همه آنها سامانه هاي موشكي متداول نقشي نداشته باشند و در عوض جاي خود را به سيستم هاي راه اندازي و پرتاب فضايي متفاوت تري بدهند:

سال 1728: آيزاك نيوتن اسپيس گان را به صورت تئوري اختراع مي كند

نيوتن در كتاب خود به نام "رساله اي از نظام جهان" پيرامون يك سناريوي فرضي بحث مي كند. بر اساس اين سناريو توپي بر فراز يك كوه مرتفع قرار داده مي شود و قابليت آن را دارد كه فراتر از سطح زمين و بدون مزاحمت مقاومت هوا به اهداف خود در خطي مستقيم شليك كند. آزمايش گلوله توپ در حقيقت نشان مي دهد كه براي هدف گيري سوژه اي در آسمان به گونه اي كه مهمات مورد نظر بتوانند از به طور كامل از شر گرانش زمين خلاص شوند و در فضا اثر خود را بگذارند، نيازمند چه سطحي از سرعت هستند.

هرچند محدوديت هاي تكنولوژيكي متعددي سر راه ساخت چنين توپي وجود دارد، اما نيوتن معتقد بود كه ايده او بدون شك زماني در آينده نزديك عملي خواهد شد.

سال 1865: ژول ورن به ماه شليك مي كند

ژول ورن نويسنده، شاعر و نمايش نامه نويس فرانسوي در رمان خود تحت عنوان "از زمین تا کره ماه" درباره جامعه كوچكي از طرفداران تسليحات فضايي و تلاش آنها براي ساخت ابزاري كه بتواند پرتاب مردم به ماه را عملي كند صحبت به ميان آورده است. توپ فضايي ورن نزديك به 275 متر طول و 18 متر عرض داشت و مي توانست با استفاده از 181 تن باروت پنبه به صورت همزمان 3 فضانورد را به خارج از اتمسفر انتقال دهد!

كتاب مذكور در اصل نخستين تصوير هنري از يك اسلحه فضايي بود. البته گفتني است كه در سال 1903 يكي از دانشمندان خودآموخته روسي در زمينه هوانوردي و فضانوردي به نام کنستانتین تسیولکوفسکی مشخص كرد كه يك سلاح فضايي واقع گرايانه به گونه اي غير قابل اجرا و كاربردي طويل خواهد بود و به بيان ساده تر دنيا هيچگاه به اين موفقيت شگرفت دست نخواهد يافت. وي همچنين اشاره كرد كه به منظور جا به جايي فضانوردان مشابه آنچه كه در كتاب ورن گفته شده است، افراد مي بايست شتابي به تناسب 22000 گرم را تحمل كنند و اين يعني پيش از آن كه حتي به مقصد برسند به طور كامل تبخير خواهند شد! 

 سال 1918: آلمان ها از پاريس به استراتوسفر دست مي يابند

در خلال جنگ جهاني اول، آلمان از اصول ساخت توپ هاي نظامي دور برد استفاده مي كند تا به طراحي و توليد سلاح پاريس نزديك شود. پاريس نام توپ بزرگي بود كه روي كاغذ مي توانست از پاريس را از فاصله 120 كيلومتري بمباران كند. مهمات شليك شده نيز اين قابليت را داشتند كه به لايه استراتوسفر برسند و اين اولين باري بود كه سلاحي با اين ويژگي توسط انسان ساخته مي شد. بدين ترتيب اگر هدف كشتار مردم نبود، مي توانستيم بگوييم سلاح پاريس نقطه عطفي بزرگ در تاريخ تسليحات نظامي و به احتمال زياد اسپيس گان ها بوده است.

با اين حال، لازم بود اپراتورهاي سلاح پاريس اثر کوریولیس (چرخش زمين) را نيز در محاسبات خط سير گلوله ها لحاظ كنند و اين خود نقطه ضعفي قابل ملاحظه براي دستاورد جنگي آلمان به شمار مي رفت. در اواخر جنگ جهاني دوم، اسلحه پاريس توسط سربازان آلماني به منظور جلوگيري از تصرف آن به دست نيروهاي متفقين نابود شد.

سال 1944: نازي ها ابر توپ V-3 را شليك مي كنند

طي جنگ جهاني دوم هيتلر برنامه اي به نام سلاح هاي V را ارائه داد كه با هدف تهاجم به انگلستان در پاسخ به حملات بمب گذاري شده روي آلمان طراحي شده بود. سومين مورد از اين تسليحات توپ V-3 بود كه با كد پمپ فشار بالا يا HDP نام گذاري شد.

طرح هاي پيشنهادي متشكل از يك توپ حدودا 20 متري بودند كه مستقيما مركز لندن را هدف مي گرفت. هيتلر قصد داشت 25 دستگاه از ماشين هاي مرگ مذكور را بسازد اما به دنبال بمباران تاسيسات ساخت (در ژوئيه سال 1944 تدارك ديده شده بودند) توسط نيروي هوايي سلطنتي بريتانيا، اين پروژه با بن بست مواجه شد. با اين حال تست هاي مقدماتي چندان موفقيت آميز نبودند و نسخه هاي كوچك تر هم پس از جنگ عملا بي مصرف شدند. V-3 هاي كوچك در نهايت براي بررسي هاي بيشتر در سال 1948 به آمريكا انتقال يافتند. 

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

بیشتر بخوانید:

*نازی ها و سلاح متفاوت کریگسمارینه!(+تصاویر) *اسلحه سری هیتلر برای حمله به لندن!(+تصاویر) *داستان یک پرونده مخفی در آلمان نازی! (+تصاویر) *دو مورد از عجیب ترین تسلیحات جنگ جهانی دوم! (+تصاویر) *متروکه مرکز فرماندهی مخفی نازی ها در نزدیکی برلین (+تصاویر) *حفره مگنترون؛ از رادارهای جنگ جهانی دوم تا اجاق های مایکروویو!(+تصاویر)

 

 

لینک کوتاه: asriran.com/0035r3

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: نیوتن هیتلر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۲۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست نمایندگان پارلمان بریتانیا برای توقف ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی

فشار‌های پارلمانی بر دولت بریتانیا جهت ممنوعیت فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی در حال افزایش است. این روند در بحبوحه نشانه‌هایی مبنی بر اینکه رژیم اسرائیل قصد دارد قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد را هم نادیده بگیرد، تشدید شده است. قطعنامه‌ای که این هفته تصویب شد و در آن از همه طرف‌ها خواسته شد به آتش‌بس در غزه متعهد شوند.

نامه مذکور توسط بیش از ۱۳۰ تن از نمایندگان پارلمان بریتانیا خطاب به دیوید کامرون، وزیر امور خارجه این کشور نوشته و امضا شده است. هفته پیش نیز دولت کانادا اعلام کرد، تمامی صادرات تسلیحات به رژیم صهیونیستی را متوقف می‌کند.

مقام‌های انگلیسی از سوی وزرای دولت در سایه این کشور با فشار‌های زیادی در زمینه فروش سلاح به رژیم اسرائیل به دلیل نقض مسائل حقوق بشری رو به رو هستند. مساله‌ای که می‌تواند در نهایت روند فروش تسلیحات انگلیس را دچار تعلیق کند.

نمایندگان امضا‌کننده این نامه استدلال کرده‌اند که تداوم روند «تجارت معمول» جهت صادرات تسلیحات بریتانیا به رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی «کاملا غیرقابل قبول» است.

در نامه مذکور به این موضوع اشاره شده است که دولت بریتانیا در دو حمله پیشین غزه نیز فروش تسلیحات به غزه را به حالت تعلیق درآورده است.
نمایندگان پارلمان در این نامه نوشته‌اند: میزان خشونت‌های مرتکب شده از سوی ارتش اسرائیل امروز بسیار مرگبارتر از گذشته است با این حال دولت بریتانیا در واکنش موثر به این روند ناکام بوده است.

این نامه پس از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل منتشر شد که در آن خواستار برقراری آتش‌بس فوری در غزه شده است.
قطعنامه‌ای که از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی قاطعانه رد شد و حتی وی سفر برنامه‌ریزی شده یک هیئت رژیم اسرائیلی به واشنگتن را هم در واکنش به رای ممتنع آمریکا به این قطعنامه لغو کرد.

با وجود آنکه آمریکا این قطعنامه را غیرالزام‌آور خوانده است، اما بریتانیا چنین تفسیری از قطعنامه مذکور ارائه نکرده است. کامرون در هفته‌های اخیر انتقادات خود از رژیم اسرائیل را تشدید کرده است. 

برخی از انتقادات وزیر امور خارجه بریتانیا حاکی از آن است که رژیم صهیونیستی در قالب یک قدرت اشغالگر به وظیفه خود بر اساس قوانین بین‌المللی جهت تامین آب و غذا برای غیرنظامیان فلسطینی عمل نمی‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • وقتی دیگر زمین جایی برای زندگی نیست و شهر فضایی می شود! (عکس)
  • ترکیه صادرات تسلیحات به رژیم صهیونیستی را قاطعانه رد کرد
  • ترکیه: صادرات تسلیحات به اسرائیل نداشتیم
  • درخواست نمایندگان پارلمان بریتانیا برای توقف ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی
  • تصمیم جنجالی ژاپن برای صادرات جنگنده پیشرفته
  • ۱۰ فکت اشتباه از جنگ جهانی دوم که بین مردم رایج هستند(+عکس)
  • موشک جدید و مخوف کیم‌جونگ‌اون!/ عکس
  • رد ادعای فروش تسلیحات به تل آویو از سوی فرانسه
  • سی‌ان‌ان: خرید و انتقال فوری سلاح، محور دیدار گالانت و آستین است
  • معرفی منهارت C63 S با ۱۱۲۰ نیوتن متر گشتاور از موتور ۲ لیتر! (+عکس)