Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-03-28@15:38:14 GMT

خطر تعطیلی بیخ گوش مراکز توانبخشی بهزیستی

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۲۲۵۶۸

مجید بهروزی‌نیا در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار کرد: در حال حاضر در چهلمین سال تأسیس سازمان بهزیستی کشور قرار داریم و یکی از حوزه‌های فعالیت این سازمان، حوزه توانبخشی است؛ وظایف در حوزه توانبخشی به مراکز و موسسات توانبخشی غیر دولتی سپرده شده و در این حوزه به گروه‌های هدف سازمان یعنی معلولین جسمی و حرکتی، معلولین ذهنی، حسی شامل نابینایان، ناشنوایان، کم بینایان و افراد کم شنوا، سالمندان و بیماران مزمن روانی خدمات ارائه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس هیئت مدیره انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولین کشور درباره تعداد مراکز غیردولتی ارائه دهنده خدمات به جامعه هدف سازمان بهزیستی تصریح کرد: در سراسر کشور، یک هزار و 437 مرکز روزانه حرفه‌آموزی و کارگاه حمایت شده تولیدی با 54 هزار خدمت گیرنده، 920 مرکز شبانه، 102 مرکز مراقبت در منزل و 376 مرکز ویزیت در منزل فعال هستند که در برخی از این مراکز، فعالیت‌ها به صورت ارائه هم زمان دو نوع خدمت است.

بهروزی نیا با اشاره به بهره گیری سازمان بهزیستی از ظرفیت مراکز غیر دولتی برای ارائه خدمات به جامعه هدف این سازمان خاطرنشان کرد: از اواسط دهه 60، سازمان بهزیستی کشور به تدریج به سمت بهره‌گیری از ظرفیت بخش غیردولتی پیش رفت و از برنامه سوم توسعه به بعد، واگذاری فعالیت‌ها به مراکز غیردولتی بیش از پیش رواج پیدا کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر اکثر مراکز توانبخشی در سراسر کشور، غیردولتی و تحت نظر سازمان بهزیستی کشور هستند.

رئیس هیئت مدیره انجمن عالی مراکز توانبخشی غیر دولتی معلولین کشور با تأکید بر کاهش هزینه‌ها بعد از واگذاری فعالیت‌ها به بخش غیر دولتی گفت: در دولت هشتم، از سوی سازمان برنامه و بودجه تحقیقی انجام شد و نتیجه آن تحقیق نشان می‌داد که پس از واگذاری ارائه خدمات توانبخشی به بخش غیر دولتی، هزینه تمام شده خدمت به یک چهارم کاهش یافت و این نشان دهنده حفظ منابع دولتی بود.

بهروزی‌نیا با تاکید بر لزوم تغییر سبک زندگی افراد معلول و سالمند تصریح کرد: توانبخشی به روندی اشاره دارد که هدف آن، قادر کردن فرد معلول و سالمند برای دست یابی و حفظ حداکثری سطح عملکرد جسمی، حسی، ذهنی، روانشناختی و اجتماعی است؛ توانبخشی باید سبب تغییر سبک زندگی فرد معلول و سالمند به سمت زندگی مستقل شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن عالی مراکز توانبخشی غیر دولتی معلولین کشور درباره هزینه‌های ارائه خدمات به افراد سالمند، معلول، بیماران مزمن روانی، افراد دارای اوتیسم و افراد مجهول الهویه گفت: بخشی از هزینه‌های ارائه خدمات به جامعه هدف ما از سوی سازمان بهزیستی کشور تحت عنوان یارانه پرداخت می‌شود؛ این یارانه برای مراکز شبانه‌روزی و برای هر فرد 924 هزار تومان، برای هر فرد حاضر در مراکز روزانه 627 هزار تومان، برای خدمات تخصصی و ویزیت در منزل به هر فرد 230 هزار تومان، خدمات مراقبت در منزل 560 هزار تومان، برای هر فرد مجهول الهویه یک میلیون و 100 هزار تومان و کارگاه های تولیدی حمایتی 662 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به مصاحبه اخیر رئیس سازمان بهزیستی کشور در رابطه با هزینه تمام شده برای نگهداری از هر معلول و سالمند در مراکز غیر دولتی اظهار کرد: بر اساس برآورد کارشناسی صورت گرفته در سطح سازمان بهزیستی که با همکاری انجمن عالی مراکز توانبخشی غیر دولتی انجام شد، مشخص شد که هزینه تمام شده برای هر فرد در مراکز شبانه روزی ماهیانه 3 میلیون و 500 هزار تومان، در مراکز روزانه یک میلیون و 600 هزار تومان، خدمات ویزیت در منزل 870 هزار تومان و خدمات کارگاه های حمایت شده تولیدی 820 هزار تومان است.

بهروزی نیا ادامه داد: با وجود اختلاف مبالغی که در این بخش شاهد هستیم اما متاسفانه هیچ بازنگری در این رابطه صورت نگرفته و همین موضوع مشکلات مراکز غیر دولتی را افزایش داده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن عالی مراکز توانبخشی غیر دولتی معلولین کشور از استیجاری بودن بسیاری از مراکز نگهداری از معلولان و سالمندان در سراسر کشور خبرداد و گفت: با بالا رفتن اجاره بها، اکنون شاهد مشکلات عدیده مراکزی هستیم که ملک آنها استیجاری است و همین موضوع بیش از پیش برای مراکز مشکل ساز شده است.

وی با بیان اینکه " در حال حاضر اداره مراکز شبانه روزی و روزانه غیر دولتی توجیه اقتصادی ندارد" گفت: پیش از این مراکز توانبخشی مورد حمایت بیشتری قرار می‌گرفتند به طوری که هزینه آب، برق و گاز این مراکز با تعرفه آموزشی پرداخت می‌شد، علاوه بر این وام‌هایی با بهره 2 تا 3 درصد و همچنین زمین‌های رایگان در اختیار مراکز قرار می‌گرفت اما اکنون شرایط به طور کامل تغییر یافته است.

بهروزی نیا تأکید کرد: روند تعطیلی مراکز در شهر تهران اکنون آغاز شده و اگر شرایط این چنین ادامه پیدا کند، شاهد تعطیلی بسیاری از مراکز در سراسر کشور خواهیم بود.

رئیس هیئت مدیره انجمن عالی مراکز توانبخشی غیر دولتی معلولین کشور با اشاره به وضعیت حال حاضر پرداخت یارانه‌ها از سوی سازمان بهزیستی به مراکز غیر دولتی گفت: خوشبختانه در دوره جدید و با روی کار آمدن دکتر قبادی دانا به عنوان رئیس سازمان بهزیستی، شاهد نظم در پرداخت یارانه‌ها به مراکز غیر دولتی هستیم اما متاسفانه این یارانه‌ها کفاف هزینه‌های مراکز را نمی‌دهد.

وی در پایان گفت: میزان یارانه پرداختی برای هر فرد معلول و سالمند از سوی سازمان بهزیستی به مراکز غیر دولتی شبانه روزی تنها 30 درصد هزینه‌ها و در مراکز روزانه 50 درصد هزینه‌ها را پوشش می‌دهد.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: سازمان بهزیستی کشور مراکز غیر دولتی معلول و سالمند سراسر کشور سوی سازمان مراکز غیر ارائه خدمات برای هر فرد بهروزی نیا شبانه روزی هزار تومان حال حاضر هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۲۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری پویش «مثبت ماه» برای برآورده کردن آرزو‌های مددجویان

سید جواد حسینی در جمع خبرنگاران در این باره اظهار کرد: پویش مثبت ماه ویژه ماه رمضان، پویش سازمان بهزیستی در پنج محور اساسی با محوریت برآورده کردن آرزو‌هایی همچون آرزوی ساختن یک خانه و زندگی (تامین جهیزیه مددجویان)، آرزوی ادامه تحصیل (بورسیه تحصیلی دانشجویان تحت پوشش)، آرزوی شنیدن صدای مادر (تامین سمعک کودکان کم شنوا و تجهیزات توانبخشی)، آرزوی آینده شیرین برای ایتام (کمک به مهارت‌آموزی و رشد استعداد فرزندان بهزیستی) ️و آرزوی سربلندی بانوان سرزمینم (حمایت از بانوان سرپرست خانوار) طراحی شده است.

وی افزود: امید است هموطنان بتوانند با کمک‌های خود در این ماه عزیز در قالب پویش «مثبت ماه» کار‌های خیر خود را انجام دهند.

رییس مرکز مشارکت‌های مردمی و توسعه ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی سازمان بهزیستی کشور راه‌های مشارکت در این پویش را تشریح کرد و گفت: خیران می‌توانند از طریق کد دستوری #۱۲۳* و سامانه مشارکت سازمان به آدرس mosharekat.behzisti.ir و ارسال عدد یک به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۲۳ در این پویش مشارکت کنند.

حسینی همچنین شماره کارت ۱۶ رقمی سازمان را نیز ۶۳۶۷۹۵۷۰۷۰۷۰۷۰۷۵ اعلام کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون

دیگر خبرها

  • روایت عجیب مقام دولتی سابق درباره کاظم صدیقی و باغ ازگل /شیخ تقاضا داشت ملک بهزیستی را به حوزه علمیه او بدهند
  • مقام سابق دولتی : کاظم صدیقی از من خواست ملک بهزیستی را به هم مدرسه او ملحق کنیم!
  • تعطیلی ۲۴ مرکز متخلف در فارس
  • خیران استان بوشهر از مراکز نگهداری کودکان حمایت کنند
  • آرزوهای مددجویان و نیازمندان را برآورده کنید!
  • برگزاری پویش «مثبت ماه» برای برآورده کردن آرزو‌های مددجویان
  • ابلاغ آیین نامه استقرار مدارس و مراکز غیر دولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف کشور
  • ارائه خدمات رایگان به آسیب دیدگان در مراکز بهزیستی
  • ارائه خدمات به ۷۰ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی در کردستان
  • راه‌اندازی مرکز جدید نگهداری بیماران اوتیسم در کردستان+فیلم