Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با همتایان ارمنستانی و آذربایجانی خود، با اعلام آمادگی مسکو برای میانجی‌گری، خواستار توقف فوری درگیری‌ها و برقراری آتش‌بس در خطوط مرزی دو کشور شد. به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو به نقل از خبرگزاری «نووستی»، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که "سرگئی لاوروف" رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور روز دوشنبه در جریان مکالمات تلفنی جداگانه‌ای با وزرای امور خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان، با آن‌ها درباره وضعیت بوجود آمده در مرز مشترک این دو کشور در مرز صحبت کرده و از طرفین درگیری خواست تا فوراً آتش‌بس اعلام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بر اساس این اطلاعات، در این گفتگوی تلفنی وخامت اوضاع در مرز ارمنستان و آذربایجان مورد بررسی قرار گرفت و سرگئی لاوروف از طرفین خواست تا فوراً درگیری‌ها را متوقف کرده و با توجه به تعهدات خود و همچنین پیشنهادات نمایندگان روسیه، ایالات متحده و فرانسه به عنوان روسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا و نماینده ویژه این سازمان، خویشتن داری کرده و از تشدید اوضاع جلوگیری کنند.

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که مسکو هم بر اساس وظایف ملی و هم به عنوان بخشی از ریاست مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، همچنان به اجرای نقش میانجی گری خود برای حل و فصل اختلافات بین ایروان و باکو، ادامه خواهد داد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است که طرف روسی همچنین بر اهمیت این مسئله تاکید کرد که تمامی اعضای گروه مینسک باید در ارزیابی وضعیت فعلی و جلوگیری از اظهارات و اقداماتی که می‌تواند باعث افزایش بیشتر تنش موجود شود، برخورد مسئولانه‌ای داشته باشند.

علاوه بر این، روز دوشنبه، سپهبد "اونیک گاسپاریان" رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ارمنستان در محل سفارت روسیه حضور یافته و با "سرگئی کوپیرکین" سفیر روسیه و "آندری گریشوک" مستشار نظامی این کشور در ایروان دیدار و گفتگو کرد. در این نشست علاوه بر تشریح وضعیت کنونی در مرز ارمنستان و آذربایجان، همکاری‌های دفاعی دوجانبه نیز مورد بررسی قرار گرفت.

لازم به یادآوری است، بعد از ظهر روز یکشنبه، وزارت دفاع آذربایجان از تلاش نیرو‌های مسلح ارمنستان برای حمله به مواضع ارتش این کشور در خطوط مرزی با استفاده از توپخانه خبر داد. بر اساس این اطلاعات، درگیری‌های شب دوشنبه نیز ادامه داشت. مقامات باکو اعلام کردند که در نتیجه این درگیری‌ها، چهار سرباز آذربایجانی کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند.

دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع ارمنستان نیز به نوبه خود گزارش داد که در نتیجه درگیری نظامی در مرز آذربایجان، دو نیروی پلیس این کشور با گلوله زخمی شدند. در ایروان، طرف آذربایجانی را برای این درگیری سرزنش می‌کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: لاوروف خارجه روسیه درگیری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۲۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لاوروف در تماس تلفنی به امیرعبداللهیان چه گفت؟

به گزارش خبرآنلاین وزیر امور خارجه کشورمان تاکید نمود این اقدام محدود، با هدف بازدارندگی، تنبیه و هشدار به رژیم صهیونیستی بوده و چنانچه این رژیم اقدام جدیدی بر علیه جمهوری اسلامی ایران صورت دهد، قطعا با پاسخ بسیار شدیدی مواجه خواهد شد. 

امیرعبداللهیان ضمن ارزیابی مثبت از موضع روسیه در خصوص اقدام مشروع کشورمان، نقش این کشور در پایان دادن به جنایات رژیم صهیونیستی در نسل کشی جاری در غزه و تداوم تجاوز به فلسطین و جلوگیری از تشدید تنش در منطقه را حائز اهمیت خواند. 

سرگئی لاوروف‌ وزیر امور خارجه روسیه نیز در این گفتگوی تلفنی، ضمن اظهار تاسف از مخالفت برخی کشورها در محکومیت رژیم صهیونیستی در حمله به سفارت ایران در دمشق در نشست قبلی شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: ما تردید نداشتیم که ایران به حملات رژیم اسراییل به بخش کنسولی سفارت خود پاسخ خواهد داد و ما معتقدیم روند انجام این اقدام بر مبنای یک پاسخ مسئولانه و توام با خویشتن داری صورت گرفته است.

وزیر امور خارجه روسیه در پایان نسبت به کاهش تنش ها در منطقه ابراز امیدواری کرد و اضافه کرد: روسیه در نشست شورای امنیت از اقدام مبتنی بر دفاع مشروع ایران قویا دفاع و حمایت خواهد کرد.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895350

دیگر خبرها

  • رایزنی لاوروف و امیرعبداللهیان درمورد خدمه روس کشتی توقیف شده توسط ایران
  • رایزنی لاوروف و امیرعبداللهیان درباره خدمه روس کشتی توقیف شده توسط ایران
  • بررسی نقش ایران، ترکیه و روسیه در معادلات قفقاز
  • لاوروف: اقدام ایران بر مبنای پاسخ مسئولانه صورت گرفت
  • لاوروف در تماس تلفنی به امیرعبداللهیان چه گفت؟
  • رایزنی امیرعبداللهیان و لاوروف درباره حمله به سفارت ایران
  • چرا روسیه نگران تنش میان ایران و اسرائیل است؟
  • رایزنی امیرعبداللهیان و لاوروف درباره اوضاع منطقه
  • چرا روسیه نگران تنش میان ایران و اسرائیل است؟/ انتظارهای تهران از مسکو در صورت جنگ با اسرائیل چه خواهد بود؟
  • رایزنی تلفنی امیرعبداللهیان و لاوروف درباره اوضاع منطقه