Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-24@09:47:43 GMT

در علمیات قادر چه گذشت؟

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۲۳۱۳۹

در علمیات قادر چه گذشت؟

مرحله اول عملیات قادر از بیست و سوم تیرماه سال ۶۴ آغاز شد و در تاریخ هشتم مردادماه همان سال پس از ۱۷ روز تلاش به پایان رسید.  به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، این عملیات با هدایت و کنترل قرارگاه مشترک ارتش و سپاه یعنی قرارگاه حمزه سیدالشهداء به مرحله اجرا درآمد.

عملیات آفندی قادر (۱) که به فرماندهی سپهبد شهید علی صیاد شیرازی در منطقه‌ی عمومی سیرکان با رمز یا صاحب‌الزمان (عج) به مرحله اجرا درآمد، در حالی طرح‌ریزی شد که رکود قابل توجهی جبهه‌های جنگ را فرا گرفته بود و عملیات بدر که در ابتدا موفق بود، به دلیل بکارگیری وسیع سلاح شیمیایی توسط عراق اهداف تصرفی، تثبیت نشد و در واقع آخرین عملیات گسترده نیرو‌های اسلام در مقابل عراق پیش از عملیات محسوب می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بر اساس تصمیمات فرماندهی کل، نیرو‌های ایرانی برای حفظ روحیه آفندی و جلوگیری از رخوت و سستی یگان‌ها و نیز پرهیز از تلفات سنگین ناشی از عملیات‌هایی که به دلایلی به موفقیت منجر نمی‌شد، هر یگان تا رده تیپ موظف شد با اجرای گشتی‌های رزمی به استعداد گردان و گروهان، آرامش را از دشمن سلب و راهی برای انجام عملیات گسترده باز کند.

بر این اساس، تنها منطقه‌ای که با توجه به وضعیت آب و هوا امکان انجام عملیات گسترده‌ای در آن وجود داشت، منطقه عملیاتی شمال غرب بود که در صورت موفقیت، اهداف قابل توجهی را تامین می‌کرد و در نتیجه در راستای همین استراتژی بود که عملیات قادر ۱ طرح‌ریزی و اجرا شد.

تصرف ارتفاعات مهم و حساس منطقه عملیاتی، قطع خطوط ارتباطی و تدارکاتی عناصر ضدانقلاب، انهدام نیرو‌های دشمن، آزادسازی بخشی از خاک عراق، نزدیک شدن به راه‌های اصلی و خطوط مواصلاتی دشمن، افزایش کارایی یگان‌های خودی و در نتیجه ضعیف شدن دشمن و بدست آوردن ابتکار عمل توسط نیرو‌های خودی، از جمله اصلی‌ترین اهداف اجرای عملیات قادر ۱ بود. برای انجام این عملیات، تعداد زیادی از یگان‌های پیاده ارتش و سپاه به همراه یگان‌های توپخانه، هوانیروز، نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش بکار گرفته شدند. دستیابی به پایگاه‌های منطقه و تصرف ارتفاعات باشکین، سرسپندار، بربزین روست و حصارروست از جمله نتایج عملیات قادر ۱ بود.

البته بخشی از خاک عراق تصرف شد و نیرو‌های خودی به آماد راه‌های اصلی و خطوط مواصلاتی دشمن نزدیک شدند، ولی به دلیل پاتک‌های سنگین دشمن، مواضع تصرف شده، تثبیت نشد. طی این عملیات، ۱۲۵۰ نفر از نیرو‌های عراقی کشته و مجروح شدند و ۲۰ نفر نیز به اسارت درآمدند. همچنین سه فروند هواپیما، چهار دستگاه تانک، سه عراده توپ و ۶۷ دستگاه خودرو به همراه تعدادی از پایگاه‌ها و زاغه‌های مهمات دشمن منهدم و تعدادی دیگر نیز به غنیمت گرفته شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: 8 سال دفاع مقدس 8 سال جنگ تحمیلی ارتش جمهوری اسلامی ایران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات قادر عملیات قادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۳۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوگیری از تصرف ۱۰۰ هکتار ‌اراضی دولتی در میرجاوه

سرپرست اداره راه و شهرسازی شهرستان مرزی میرجاوه از پیشگیری از تصرف حدود ۱۰۰ هکتار از اراضی دولتی این شهرستان به ارزش ۳ هزار میلیارد ریال در فروردین ماه سال جاری خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، سرپرست اداره راه و شهرسازی شهرستان مرزی میرجاوه از پیشگیری از تصرف حدود 100 هکتار از اراضی دولتی این شهرستان به ارزش سه هزار میلیارد ریال در فروردین‌ماه سال جاری خبر داد.

عبدالجبار اودک افزود: با هوشیاری و تلاش یگان حفاظت از اراضی این اداره و اداره‌کل راه و شهرسازی استان زمین‌های مذکور در همان مرحله نخست پیش از انجام هرگونه اقدام فیزیکی از سوی متصرفان شناسایی و به بیت‌المال بازگردانده شد.

وی با قدردانی از همکاری و مساعدت دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و معتمدین گفت: در راستای منافع عامه و با هدف صیانت از اراضی دولتی، یگان حفاظت از اراضی این اداره همسو با سیاست های اداره کل راه و شهرسازی استان با بهره گیری از اصل اساسی پیشگیری، حتی بعد از ساعات اداری و در ایام تعطیل نیز از اراضی ملی بازدید نموده و در صورت بروز هرگونه مورد تصرف به فوریت اقدام به رفع آن می‌کند.

سرپرست اداره راه و شهرسازی شهرستان میرجاوه تاکید کرد: همچنین یگان حفاظت این اداره با حمایت دستگاه قضایی هیچ مماشاتی با زمین خواران نداشته و تصرف اراضی دولتی به هر بهانه‌ای، نتیجه‌ای غیر از تعقیب قضایی و محکومیت کیفری و قلع و قمع و زیان ناشی از آن برای متصرفان به همراه ندارد.  

وی گفت: از عموم مردم درخواست می‌شود در صورت مشاهده موارد تصرف و تعرض به اراضی دولتی مراتب را فوراً از طریق تماس با شماره تلفن 1656 و یا شماره پیامک 300041735 به یگان حفاظت از اراضی‌ دولتی استان اطلاع دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • رفع تصرف ۱۲۶ هزار مترمربعی اراضی ملی در خوزستان
  • دستاوردسازی خیالی
  • دستاوردسازی خیالی با بمباران رفح
  • کدهای سفر اردوغان به عراق
  • رفع تصرف ۱۱ هزار و ۶۹۷ متر مربع زمین ملی استان
  • حزب‌الله عراق: عملیات علیه نظامیان آمریکا را از سر می‌گیریم
  • حزب‌الله عراق: عملیات علیه نظامیان آمریکایی را از سر می‌گیریم
  • رفع تصرف اراضی ملی و دولتی در اندیمشک
  • جلوگیری از تصرف ۱۰۰ هکتار ‌اراضی دولتی در میرجاوه