Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-03-29@07:26:19 GMT

شاه میلرزان؛ روستایی زیبا در دل تالش

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۲۴۴۲۲

شاه میلرزان؛ روستایی زیبا در دل تالش

به گزارش «تابناک»، در مسیر بازدید روستایی این چنین زیبا را در دل کوه و جنگل تصو نمیکردم. خانه‌های روستایی مشرف به بقعه است و بقعه بخشی از حاشیه غربی میدان را تشکیل می‌دهد.


این بقعه در خطبه سرای تالش واقع است. از داخل بازار خطبه سرا یک راه فرعی باز می‌شود. این راه علائم جذب کننده و راهنما برای محور زیبا و حذاب شامیلرزان ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



برای رسیدن به این بقعه و روستا آن از روستاهای:اشیک آغاسی، کلات (کلات مشایخ)، انبوه، میناچون وبینون در داخل جنگل یا رودخانه و دره‌ای مملو از درخت عبور کرده و پس از طی ۱۸ کیلومتر به روستای ییلاقی-زیارتی شامیلرزان می‌رسیم.

در آغاز راه مزارع برنج و مرکبات فراوان دیده می‌شود. سقف خانه‌ها با سفال پوشانده شده است. از ۵ کیلومتر که روستای اشیک آغاسی و کلات به پایان می‌رسد، جاده خاکی آغاز می‌شود. در دور طرف جنگل با شی ۴۵ درجه همه جا را فرا گرفته است.



عبور رودخانه، دره‌ای فراخ‌تر و عمیق، درختان تنومند، ستیغ‌های قله‌های مقابل و تنوع رنگ در جنگل مناظر بکر و جذابی را در محور بوجود آورده است. قبل از شامیلرزان جاده‌ای خاکی وجود دارد که خطبه سرا را به اردبیل متصل میکند.

بقعه در ارتفاع ۹۲۴ متری از سطح دریای آزاد واقع است

در روستای کلات مشایخ آثار برجای مانده از عشایر دیده می‌شود در ۸ کیلومتری و در ارتفاع تقریبی ۳۲۷ متری قهوه خانه‌ای رونق دارد، درروستای بینون طرح بهره برداری از جنگل اجرا می‌شود و رودخانه‌ها بزرگ که از ییلاق شامیلرزان شروع می‌شود از وسط محل میگذرد. پس از این محل به روستا و بقعه شامیلرزان می‌رسیم. بقعه در ارتفاع ۹۲۴ متری از سطح دریای آزاد و در وسط روستای پرجمعیت و آباد واقع است.



در مسیر بازدید روستایی این چنین زیبا را در دل کوه و جنگل تصو نمیکردم. خانه‌های روستایی مشرف به بقعه است و بقعه بخشی از حاشیه غربی میدان را تشکیل می‌دهد. بقعه متعلق به امام سلطان محمود شاه دینوری از عارفان قرن هشتم هجری قمری و به روایتی از فرزدان امام زین العابدین (ع) است. در محو طه درختان شمشاد به وفور دیده می‌شد. بقعه در داخل اتاقی قرار دارد. دور تا دور اتاق بوسیله ایوان احاطه شده است.

اوقاف هیچ اقدام جدی برای حفظ این بنا انجام نداده است

متاسفانه ترک‌های عمیق و جدی برداشته و حسب الظاهر اوقاف هیچ اقدام جدی برای حفظ این بنا انجام نداده است. به رغم دوری راه و نداشتم علائم و راهنما، مورد بازدید گردشگران قرار میگیرد.

علاوه بر این درحیاط بقعه یک میدان بزرگی وجود دارد که مهمانان شامیلرزان در آنجا اتومبیل یا وسایل نقلیه خود را متوقف میکنند و روانه خانه‌های مردم مهمان نواز شامیلرزان می‌شوند. همچنین در ایام محرم و اعیاد اسلامی، بخصوص عیدقربان زائران زیادی به محل می‌آیند.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: سند همکاری 25 ساله ایران و چین سوال از رئیس جمهور رمدسیویر محسن صالحی عیسی جعفری گیلان تالش سند همکاری 25 ساله ایران و چین سوال از رئیس جمهور رمدسیویر محسن صالحی عیسی جعفری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۴۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم شب های قدر در ۱۴ بقعه متبرکه خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی از برگزاری مراسم شب قدر در ۱۴ بقعه متبرکه این استان خبر داد.

حجت الاسلام عظیم آسوده در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: برپایی مراسم ادعیه خوانی از جمله دعای جوشن کبیر، مراسم محافل انس با قرآن کریم و قرآن به سر در امام زاده های شاخص استان انجام می شود.

وی گفت: علاوه بر آن طی شب های قدر در ۱۴ بقعه متبرکه خیمه های معرفت برگزار می شود.

حجت الاسلام آسوده با اشاره به اینکه تعداد غرفه های برپا شده در خیمه های معرفت ۱۵ باب است، افزود: در خیمه های معرفت به مسائلی همچون پاسخ گویی به سوالات شرعی و ... انجام می شود.

وی ادامه داد: طی ماه مبارک رمضان ۲۵ مبلغ به امام زاده و بقعه های متبرکه استان اعزام شدند.

به گفته این مقام مسئول در این استان ۱۶۸ اماکن متبرکه وجود دارد.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جلسه تامین زمین متقاضیان نهضت ملی مسکن در کلات و چنار برگزار شد
  • برگزاری مراسم شب های قدر در ۱۴ بقعه متبرکه خراسان شمالی
  • جلسه تامین زمین متقاضیان نهضت ملی مسکن در کلات و چنار 
  • کشاورزان نسبت به شخم اراضی شالیزاری و لایروبی انهار اقدام کنند
  • کلات مند اثری حیرت‌انگیز در دل کوه‌های دشتی مقصد گردشگران استان بوشهر
  • مهمترین کانون برای جهش تولید روستاها هستند
  • آتش سوزی یک هکتار از جنگل‌های تالش
  • آتش گرفتن یک هکتار از جنگل‌های شهرستان تالش
  • مهار آتش سوزی یک هکتار از جنگل های تالش
  • بر بلندای قلعه صلصال تا سورتمه سواری در جنگل های سیاه داران