Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@05:32:01 GMT

تقویت مدیریت کارآمد آب و خاک در جامعه ضروری است

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۲۴۴۴۵

تقویت مدیریت کارآمد آب و خاک در جامعه ضروری است

آیت الله احمد مبلغی روز سه شنبه در سومین نشست هیات اندیشه ورز کشاورزی لرستان اظهار داشت: داشتن تعریف دقیق از میزان نیازمندی به آب برای کشاورزی، انسجام بخشی، تلاش و پیگیری نسبت به مسائل آب و خاک، تقویت مدیریت پویا و کارآمد آب و خاک بویژه در مصرف آب و توزیع آن، مبتنی سازی مدیریت و راهبردهای آب بر اساس وضعیت طبیعی چرخه و سیکل آب از ضرورت های فراروی لرستان می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: همچنین ایجاد و تقویت آب و خاک، تقویت و توسعه معلومات و اطلاعات درست از وضعیت آب و خاک و مسائل مربوط به آن، داشتن برنامه لازم برای جلوگیری از هدر رفت آب،  برنامه ریزی و مطالعات پیشینی و اقدامات تمهیدی برای جلوگیری از بحران سیل از دیگر اقدامات ضروری است.

وی افزود: توجه نکردن به هرکدام از موارد می تواند مسیر توسعه و پیشرفت مناطق مختلف کشور به ویژه در کشاورزی را با مشکل مواجه کند.

وی به نگاه ۲ تن از فقهای به نام شیعه (شیخ طوسی از قدما و شهید صدر از متاخرین) نسبت به ملکیت آب اشاره کرد و گفت: نظر این فقها این است که آب در حال جوشیدن و نیز آب در حال جریان، ملکیت بردار نیست.

وی ادامه داد: بر اساس دیدگاه این فقها، تنها آن مقدار از این آب ها که برای استفاده برداشته می‌شود تحت تملک در می آید؛ بنابراین آب های سطح زمین، همچون چشمه ها، نهرها و نیز آب های زیر زمینی همچون چاه برای همه می باشد.

 مبلغی اظهار داشت: به اعتقاد این دو فقیه، اگر کسی درون خانه خود چاهی حفر کند، آب روی چاه که از آن استفاده می کند برای ایشان است ولی اصل آب در حال جوشش چاه که وصل به آب زیر زمین است، تحت مالکیت شخص در نمی آید؛  بلکه آن آب بر اساس روایت نبوی برای همه است.

وی ادامه داد: باید توزیع و مصرف آب مبتنی بر نگاه های ویژه فقه و شریعت به آب باشد تا به هدر رفت آب، مصرف بی رویه و خارج از چارچوب و نابود کننده آن یا تبعیض آمیز نسبت به آن منتهی نشود.

وی افزود: متاسفانه قوانین کافی مبتنی بر فقه نسبت به آب و خاک نداریم و از آنجا که  با گذشت زمان به جلو، روند کاهش یابی آب و خاک بیشتر می‌شود و حتی ممکن است زمانی برسد که آب و خاک حاصلخیر دست کم در مناطقی بسیار کم شود بنابراین فقه و نیز قانون باید نسبت به این موضوع ورود بیشتر و دقیق‌تری پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه امروزه برای مدیریت آب و خاک باید به سراغ فقه رفت و از آنجا کانال به قانون زد، گفت: اگر بر آب و خاک مدیریت کارآمد و علمی و همزمان مبتنی بر دین اعمال شود، می توان به یک نظام توزیع و مصرف درست برای آب نائل آمد.

آیت الله مبلغی گفت: قرآن کریم نسبت خلقت انسان را گاهی به آب، گاهی به خاک و گاهی به گلِ یعنی مخلوطی از هر دو می دهد.

وی افزود: از این آیات استفاده می شود که آب و خاک از نظر قران، دو عنصر حیات بخش، مکمل یکدیگر و به موازات هم تامین کننده حیات و محیط زیست بشر هستند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به اهمیت نقش خاک پی ببریم  برای درک این اهمیت همین بس که  نقش آفرینی آب در حیات بشر  از گذر و بر بستر خاک انجام می گیرد؛ زیرا جذب، جمع آوری، ذخیره سازی، تصفیه آب، انتقال آب به موجودات زنده از کارکردهای خاک نسبت به آب است.

آیت الله مبلغی گفت: حفظ و مدیریت آب از رهگذر حفظ و مدیریت خاک می گذرد و این دو عنصر چنان به هم پیوسته اند که گاهی با حفظ یکی دیگری را نیز حفظ و حیات پیدا می کند .

وی گفت: ما اگر خاک را آباد کنیم و بیابان زدایی کنیم حیات بشر تامین می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: نظام ارزشی و فرهنگی مربوط به آب، هنوز در جامعه استقرار پیدا نکرده است، اینکه آب را چه اندازه باید مصرف کرد و به چه میزان باید به آن بها داد، نداریم و باید ارزش های آب را پاس بداریم و این ماده حیات بخش به بشر را به صورت راحت و بی رویه بر روی زمین این نریزیم و گاه کوچک به آن نیندازیم.

برچسب‌ها احمد مبلغی مجلس خبرگان رهبری لرستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: احمد مبلغی مجلس خبرگان رهبری لرستان احمد مبلغی مجلس خبرگان رهبری لرستان آب و خاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۴۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر، رسول سواری ظهر چهارشنبه در اختتامیه رویداد استارتاپی روش‌های مدیریت مصرف آب در صنایع نساجی در دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی آماده دریافت ایده‌های خلاقانه در حوزه‌های مختلف است و آنهایی که قابلیت پرورش و ارتقا دارد را حمایت می‌کند و در اختیار صنعت قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه دانشجویان در بسیاری از موارد با ایده‌های خلاقانه خود، مسائل صنایع را حل کرده‌اند، تصریح کرد: در بخش ارتقای تکنولوژی صنایع از حضور دانشگاهیان استقبال می‌کنیم و هم‌اکنون نیز در بخش مدیریت بهینه و همچنین تکنولوژی و صادرات پذیرای دانشگاه و افراد فعال در حوزه نوآوری و فناوری هستیم چراکه ارتقای فناوری یکی از اولویت‌های صنایع به‌شمار می‌رود و باید در جهت رشد و توسعه بازار صنایع قدم برداریم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان با تاکید بر اهمیت بهینه‌سازی و مدیریت مصرف منابع گفت: امکانات زیرساختی شهرک‌های صنعتی ایجاد شده نیاز به توسعه دارد و به همین علت در بخش تأمین زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه آب و برق مشکل داریم. یکی از راهکارهای حل این مشکل، افزایش تأمین منابع و راهکار مهم دیگر، بهینه‌سازی و مدیریت مصرف است.

وی کمک‌های بخش دانش‌بنیان به صنعت را ضروری دانست و ادامه داد: اگر ارتباط بین دانشگاه و صنعت تقویت شود، قطعاً در حوزه صنعت نیز مثل قدرت موشکی، حرف برای گفتن خواهیم داشت و در حوزه اقتصاد هم با همین رویکرد می‌توان مسائل و مشکلات را حل کرد.

سواری معتقد است که نفوذ علم در همه زمینه‌ها کارآمدی و اثربخشی دارد و هرچه به سمت جلو پیش می‌رویم، نیازها بیشتر می‌شود، امید است به واسطه حضور اعضای هیئت علمی و دانشجویان در دانشگاه، مشکلات صنعت حل بشوند.

وی ادامه داد: در دوران پیش از انقلاب اسلامی، حتی یک شهرک صنعتی منسجم در استان اصفهان وجود نداشت و اگر کسی قصد ایجاد واحد صنعتی را داشت و به دولت و حاکمیت وصل نبود، باید مشکلات و سختی‌های فراوان را تحمل می‌کرد اما امروز به لطف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فقط در استان اصفهان بیش از ۱۰۰ شهرک و ناحیه صنعتی استقرار دارد که بیش از ۲۰ هزار واحد صنعتی را تحت پوشش خود قرار دادند.

کد خبر 6087794

دیگر خبرها

  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند
  • تعامل مدیریت شهری ساوه برای دفع بهداشتی زباله‌ها ضروری است
  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است
  • روحانیت باید توجه به آخرت را به جامعه تزریق کند
  • فرهنگسازی گسترش ورزش در جامعه کارگری ضروری است
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟ | واکنش سازمان پسماند شهرداری نسبت به این اتفاق
  • اجرای طرح حجاب حیا و عفت عمومی جامعه را تقویت می‌کند
  • حمایت از کارآفرینی برای افزایش تولید و اشتغال ضروری است
  • بنیان خانواده باید در جامعه حفظ و تقویت شود
  • اجرای طرح زیست عفیفانه در جامعه ضروری است