حجاب را در فضایی دلنشین تزریق کنیم نه با برخورد سلبی/ جامعه باید با زیباییهای عمل آشنا شود
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۲۴۶۶۶
برگزیده همایش "نگرش علمی و کاربردی به عفاف و حجاب" معتقد است مهندسی فرهنگی را در بحث حجاب لحاظ نکردیم تا مردم بدانند حجاب یک ارزش است. جامعه باید با زیباییهای عمل آشنا شود. با ایجاد فضایی مطلوب و دلنشین باید ارزشها را جا انداخت. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، مسئله حجاب حداقل از زمان قاجار به این سو یکی از پربحثترین مسائل فرهنگی جامعه ما و حتی برخی جوامع اسلامی محسوب میشد؛گاهی اصل پذیرش آن مورد مناقشه قرار میگرفت و شاهان و رؤسای دولتها آن را دستاویزی برای نمایش پایمالی حقوق زنان معرفی میکردند تا با این جوسازیها، جامعه را به سمت سکولاریزه کردن سوق دهند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این بین عدهای معتقدند اصل حجاب و عفاف ریشه در فطرت انسانها دارد و اگر به درستی و با شیوههای صحیح به جامعه معرفی شود، مورد پذیرش اکثریت قرار میگیرد؛ این عده از اندیشمندان برخورد سلبی در معرفیِ ارزشهای دینی به ویژه در موضوع حجاب را آفت جامعه اسلامی میدانند و معتقدند این شیوههای سلبی، حتی از جهت روانشناسی سبب دوری هرچه بیشتر جامعه از ارزشها میشود.
سیدمهدی سلطانی از اساتید حوزه علوم قرآن و حدیث و نیز پژوهشگر مطالعات دینی از جمله این اندیشمندان است.
وی که تحقیقی با عنوان "تحلیلی بر مهندسی فرهنگی حجاب و عفاف در جامعه اسلامی" انجام داده، معتقد است نباید برخورد سلبی در زمینه حجاب صورت گیرد؛ حجاب ضرورتی است تا جامعه بتواند در چرخه اثرگذاری یا اثرپذیریِ پدیدههای اجتماعی قرار گیرد. خیلیها که با مسئله حجاب تکبعدی برخورد میکنند و یا به جنبه سلبی آن توجه دارند، مشکلشان این است که عرصههای مطالعاتی را نشناختند و یا مرزبندیهای فقهی در مسئله حجاب را نمیدانند.
برگزیده "همایش نگرش علمی و کاربردی به عفاف و حجاب" مهندسی فرهنگی را لازمه نهادینهسازی مسئله حجاب میداند و اعتقاد دارد مهندسی فرهنگی را در بحث حجاب لحاظ نکردیم تا مردم بدانند حجاب یک ارزش است. جامعه باید با زیباییهای عمل آشنا شود و از عمل خود بهره بگیرد. با ایجاد فضایی مطلوب و دلنشین باید ارزشها را جا انداخت.
مشروح این گفت و گو را در ادامه میخوانید.
* شما درباره نهادینهسازی فرهنگ عفاف و حجاب، ایده مهندسی فرهنگی را مطرح کردید. چگونه با این کار میتوان فضاهای لازمه را ایجاد، تقویت و خلأهای موجود را پر کنیم؟
زمانی از فرهنگسازی میتوانیم صحبت کنیم که مهندسی فرهنگی را جا انداخته باشیم تا ابعادی که در قالب این تعریف است، برای فرهنگسازی استفاده کنیم.
در عرصه حجاب است که فرهنگ عفت و پاکدامنی و دستیابی به تقوای فردی و اجتماعی برای تثبیت ارزشهای دینی برای افراد جامعه ایجاد میشود. عفاف زمینهای برای تقویت و تقوای فردی و اجتماعی است؛ اگر امر ترویج حجاب به طور صحیح انجام شود، به این مهم دست مییابیم. ضروری است این نکته را یادآوری کنم که حجاب برای قشر خاصی نیست بلکه امری گروهی است. امری است که مرد و زن را در بر میگیرد. اینطور نیست که مسئله حجاب مخصوص بانوان باشد.
اما مقصود ما از مهندسی عفاف و حجاب در جامعه، تجهیز و برخوداری جامعه از دانش و آداب صحیح عمل به این حقیقت دینی یعنی حجاب تحت قانون اجتماعی، فرهنگی و انسانی و مبتنی بر نظام ارزشی مطلوب است که شامل سه عملکرد است:
اول، تقسیمبندی فعالیتهای مطالعاتی درباره حجاب
دوم، راهکارهای علمیِ تقویت حجاب و عفاف
سوم، مسئولیتهای دولت اسلامی در زمینه عفاف و حجاب و ترویج آنها
تقویت هویت فطری افراد در نهادینهسازیِ حجاب
مثلاً یکی از مسائل، توجه به مسئولیتهای هدفمند نهادهای ترویج عفاف و حجاب در جامعه است؛ مردم باید بدانند از این هویت باید پاسداری شود و آن هم نیاز به نهادینهسازی دارد. یعنی حجاب، مبنایی برای ایجاد هویت انسانی است که با باطن حقیقی و اصالتی به نام فرهنگ ارتباط دارد. بنابراین باید مسئله عفاف و حجاب به گونهای فرهنگسازی شود که مردم از آن به عنوان مسئلهای حیاتی یاد کنند. آیا باید بگوییم حجاب، امری صرفاً قانونی است که اگر آن را مراعات نکنی، از جامعه طرد میشوی و یا شما را مجازات میکنند؟ پس باید روی ریشه هویتی و فطری افراد کار کرد.
باید مسئله عفاف و حجاب به گونهای فرهنگسازی شود که مردم از آن به عنوان مسئلهای حیاتی یاد کنند. آیا باید بگوییم حجاب، امری صرفاً قانونی است که اگر آن را مراعات نکنی، از جامعه طرد میشوی و یا شما را مجازات میکنند؟
نکته دیگر اینکه مردم بدانند حجاب صرفاً مسئلهای فردی نیست بلکه میتواند هم فرد را از گمراهی نجات و در مسیر هدایت قرار دهد و هم جامعه را در این مسیر راهنمایی و هدایت کند. پس یک مسئله، برخورداری جامعه از نظامی ارزشی آن هم با دانش و آداب صحیح است و از این رهگذر دریافت عفاف و حجاب مسئولیتی همگانی و همهجانبه است. مسئله مهندسی فرهنگی از این منظر میتواند بسیار مفید و قابل توجه باشد.
موضوع دیگر، توجه به ریشهها و عملکردهای قانون اجتماعی و فرهنگی برای مسئله حجاب است. یعنی بررسی شود که آیا خلأیی وجود دارد یا خیر؟ آیا نیاز به آسیبشناسی هست یا خیر؟
قانونی کردن حجاب، جنبه حمایتی و حفاظتی از افراد جامعه دارد
* برخورد قانونی کردن در امر حجاب چه مقدار راهگشا بوده؟ آیا حجاب با قانونگذاری اصلاح میشود؟ به نظر میرسد در این باره به صورت شایسته فرهنگسازی صورت نگرفته اما در کنارش تا جا داشته باشد برخورد سلبی داشتیم. نظر شما چیست؟
پاسخ به این پرسش نیازمند آن است که ابعاد مهندسی فرهنگی را برای جامعه تحلیل کنیم. یعنی وقتی به جامعه از قانونی کردن امر عفاف و حجاب میگوییم، باید این نکته را جا بیندازیم که منظورمان از قانونی کردن، صرفاً نگاه اجباری به امر حجاب نیست بلکه جنبه حمایتی و حفاظتی است؛ به این صورت که این نکته را نهادینه کنیم که حجاب سبب مصونیت و حفاظت از فرد میشود. این جنبه را باید بیشتر توضیح دهیم و تقویت کنیم.
این شبهه نباید وارد شود که منظورمان از قانون حجاب، نگاه سلبی یا اجباری است. در نگاه سلبی به مسئله حجاب، باید با کسانی که مخلّ حجاباند مبارزه کنیم؛ با آن دسته که با شبکههای معاند و یا به تعبیری، ضد انقلاب دست یاری دادند و یا با آن عده که بنای حرب دارند، مثل افرادی که بنای بر تهاجم فرهنگی و از بین بردن ارزشها را دارند باید مبارزه کرد؛ نباید همه جامعه را با یک چشم نگاه کرد.
در نگاه سلبی به مسئله حجاب، باید با کسانی که مخلّ حجاباند مبارزه کنیم؛ با آن دسته که با شبکههای معاند و یا به تعبیری، ضد انقلاب دست یاری دادند و یا با آن عده که بنای حرب دارند.
در نگاهی دیگر به مسئله حجاب، مسئولیتهای اجتماعی در امر حجاب اهمیت دارد.
قانون عفاف و حجاب، صرفاً جنبه سلبی ندارد
* منظورتان از مسئولیتهای اجتماعی در امر حجاب چیست؟
مسئولیتهای اجتماعی هم به افراد جامعه مرتبط است و هم متولیان امر. این مسئله را میشود به سه بخش تقسیمبندی کرد:
اول، تقسیمبندی فعالیتهای مطالعاتی درباره حجاب است
دوم، فقه حجاب؛ به این معنا که مرزبندیهایی باید وجود داشته باشد تا مشخص شود کجا مقصود ما از قانون حجاب، قانون سلب است و کجا منظورمان از قانون، قانون هدایت و جذب است. همانطور که عرض کردم هر دو جنبه را داریم منتها خیلیها تصورشان آن است که قانون عفاف و حجاب، جنبه سلبی دارد.
مسئله سوم، برنامهریزی جامع و هدفمند است.
کمکاریها در تبیین و ترویج فرهنگ حجاب/ جامعه زنان ایرانی با حجاب دشمنی ندارنداگر بخواهیم دو سویه به مسئله حجاب نگاه کنیم یعنی یک طرف مردم و طرف دیگر متولیان امر فرهنگی، در عرصه حجاب دو نیرو داریم: عدهای میگویند حجاب، امری مهم است، اما ممکن است اطلاعات کافی نداشته باشند و عدهای میگویند حجاب، امری اختیاری است؛ این عده شاید اهداف و مقصود از حجاب را فهم نکردهاند؛ به آن مقدار که بدانند رعایت آن، به تقویت هویت فردی و شخصیتی کمک میکند و ارزشهای والای انسانی و ایمانی را در آنها تقویت میکند. وقتی افراد را در فضایی از ارزشها قرار دهیم و در واقع امر به معروف را به درستی ادا کنیم، دیگر نیازی به نهی از منکر نیست. در چنین شرایطی ضمن آنکه خود فرد به امر حجاب اهتمام خواهد داشت، به کسی هم اجازه نمیدهد به حریمش جسارت کند.
وقتی افراد را در فضایی از ارزشها قرار دهیم و در واقع امر به معروف را به درستی ادا کنیم، دیگر نیازی به نهی از منکر نیست. در چنین شرایطی ضمن آنکه خود فرد به امر حجاب اهتمام خواهد داشت، به کسی هم اجازه نمیدهد به حریمش جسارت کند.
به صورت کلی مقصودمان از تقسیمبندیِ فعالیتهای مطالعاتی درباره حجاب، توجه به چند نکته است:
اول اینکه حجاب، دستوری قرآنی است که با ذات انسانها و نیز با حضور صحیح انسان در عرصه اجتماعی سر و کار دارد؛ یعنی مبنایش مسئلهای فرهنگی محسوب میشود؛ به این معنا که پوشیدن لباس سالم ضرورتی است تا جامعه بتواند در چرخه اثرگذاری یا اثرپذیریِ پدیدههای اجتماعی قرار گیرد. خیلیها که با مسئله حجاب تکبعدی برخورد میکنند و یا به جنبه سلبی آن توجه دارند، مشکلشان این است که عرصههای مطالعاتی را نشناختند و یا مرزبندیهای فقهی در مسئله حجاب را نمیدانند.
عدم تفکیک این مسائل، جامعه را با چالش مواجه کرده است.
* شما در صحبتهای خود به ضعف بسترهای فرهنگی و مهندسی فرهنگی در امر حجاب اشاره داشتید که این امر حتی منجر به گسترش بدحجابی در جامعه شده است. در این باره بیشتر توضیح میدهید؟
در موضوع پدیدهشناسی مسئله حجاب با سه مقوله مواجهیم:
اولی، توجه به ابعاد و زاویههای پنهان و آشکار این موضوع؛ یعنی چه عواملی سبب بدحجابی شده است؟ خیلی عوامل، عوامل پنهان است که از آن غفلت شده است. با شناخت این ابعاد میتوان جلوی تهاجم فرهنگی را گرفت تا از این طریق جلوی شبهات هم گرفته شود. پس هم ضعف مهندسی فرهنگی داریم و هم هجمههای فرهنگی.
نکته دوم، عوامل و نوسانهای فرهنگی است که سبب تقویت بیحجابی میشود؛ به دیگر معنا، مهندسی فرهنگی در بحث حجاب را جا نینداختیم تا مردم بدانند حجاب یک ارزش است. این مسئله هم از هویت فردی شروع میشود و به هویت اجتماعی میرسد؛ یعنی تا زمانی که تکتک افراد ارزش این امر را ندانند، به هویت اجتماعی در مسئله حجاب نمیرسیم. همانطور که گفتم انسانها را باید در فضایی از ارزشهای فرهنگی آورد تا سبب تقویت هویت فردی شود.
تا زمانی که تکتک افراد ارزش این امر را ندانند، به هویت اجتماعی در مسئله حجاب نمیرسیم. همانطور که گفتم انسانها را باید در فضایی از ارزشهای فرهنگی آورد تا سبب تقویت هویت فردی شود. برای طرح چنین مباحثی صرفاً نباید به کتابنویسی و ... اکتفا کنیم بلکه باید این نوسانات فرهنگی را به گونهای مطرح کرد که در فرهنگ افراد اثرگذار باشد.
برای طرح چنین مباحثی صرفاً نباید به کتابنویسی و ... اکتفا کنیم بلکه باید این نوسانات فرهنگی را به گونهای مطرح کرد که در فرهنگ افراد اثرگذار باشد؛ چرا که خیلی از افراد از این نوسانات فرهنگی بیخبرند و از این رو به مسئله حجاب توجه نمیکنند یا حجاب را امر مطلوبی نمیدانند. حال این غفلت یا ناشی از بیاطلاعی و یا ناشی از عملکردهای غلط دستگاهها میتواند باشد.
* یکی از راهکارهای مهندسی فرهنگی در موضوع حجاب را بررسی نگاه فقهی معرفی کردید؛ آیا منظور این است که از دل فقه مدام قانونگذاری کنیم و در نهایت منجر به برخوردهای سلبی شود؟ چرا که وقتی از فقه صحبت میکنیم، پای قوانین هم وسط میآید.
در نگاه فقهی به مسئله حجاب، مرزبندیهایی دارد که اسم آن را استقراربخشیِ امر حجاب میگذاریم؛ یعنی در چارچوب وجوب حجاب، باید احکام ضروری آن را توضیح دهیم و برای جامعه نهادینه کنیم که برخورد ما با بیحجابی، به خاطر ارتباطش با اجتماعی بودن و شخصیت اجتماعی انسانها است و یکی هم قید و بندهایی است که اگر در نظر نگیریم، جامعه به مسیر انحراف میرود و حقوقی ضایع میشود. یعنی مدام سلبی برخورد نکنیم بلکه باید توضیح دهیم که حجاب و عفاف، برای مصلحت جمعی است که هم دنیای انسان را آباد میکند و هم به سعادت اخروی میرساند.
در نگاه فقهی به مسئله حجاب، باید برای جامعه نهادینه کنیم که برخورد ما با بیحجابی، به خاطر ارتباطش با اجتماعی بودن و شخصیت اجتماعی انسانها است؛ مدام سلبی برخورد نکنیم بلکه باید توضیح دهیم که حجاب و عفاف، برای مصلحت جمعی است که هم دنیای انسان را آباد میکند و هم به سعادت اخروی میرساند. بنابراین مهم این است که به همین فقه از چه منظری بپردازیم.
مسئله مهم دیگر در فقه حجاب، اصلاح یا گسترش معیارهای صحیحِ امر به معروف و نهی از منکر در امر حجاب است.
بنابراین فقه در تمام زمینهها وجود دارد، اما مهم این است که به همین فقه از چه منظری بپردازیم. آیا از آن قانون استخراج کنیم و یا زیباییهای دین را با نگاه علمی و فرهنگی جلوه دهیم.
مثلاً الان مهمترین مسئله دین ما نماز است که معیار قبولی اعمال است. در فقه مدام میگوییم واجب است، اما چند نفر از جوانان ما نماز میخوانند؟ جامعه باید با زیباییهای عمل آشنا شود و از عمل خود بهره بگیرد. با ایجاد فضایی مطلوب و دلنشین باید ارزشها را جا انداخت.
پس میفهمیم که در شبکهای منسجم قرار داریم که نیازمند تدوین برنامهای جامع و نظاممند است تا از این رهگذر به گسترش ارزشهایی چون حجاب کمک کنیم و همانطور که گفتیم با فرهنگسازی و ارزشگذاری صحیح و دلنشین میتوان به فضای مطلوب دست یافت؛ همان کاری که پیامبر اسلام انجام داد.
نهادینهسازیِ حجاب با قطع وابستگی به فرهنگهای وارداتی میسر است
* چالشی که در موضوعات فرهنگی به ویژه بحث حجاب وجود دارد، هجمههایی است که از سوی شبکههای مجازی به جامعه تزریق میشود؛ یعنی هر اندازه کار فرهنگی صحیح صورت گیرد، گویی فضای مجازی همه این تلاشها را ابتر میکند.
برنامهریزیهایی که در موضوع حجاب صورت میگیرد، باید منجر شود به اینکه وابستگیهای جامعه به فرهنگهای وارداتی به ویژه فرهنگ غرب از جامعهمان دور شود؛ همزمان باید به نهادینهسازی بحث حجاب بپردازیم. یعنی باید ورودیهای نامطلوب را قطع کنیم تا بتوانیم فرهنگسازی انجام دهیم.
گاهی نیاز به اصلاح باورهای متولیان فرهنگی داریم
* در انتها اگر نکتهای باقی مانده بفرمایید.
اول اینکه هنوز خیلی از شبهات درباره فلسفه حجاب حل نشده است. در چنین شرایط باید از شیوههای نرم استفاده کرد و صرفاً به شیوههای تکراری بسنده نکنیم تا منجر به این شود که تصور کنیم مردم متوجه نیستند و ما فهم کردیم. ما گاهی نیاز داریم حتی بین برخی مسئولان و متولیان امور فرهنگی باورهای التقاطیشان را اصلاح کنیم تا در قانونگذاری به خطا نروند.
دوم اینکه همه ما باید توجه داشتیم که در تزریق ارزشها باید فضای مناسب وجود داشته باشد؛ یعنی هم باید از هجمههای دشمن جلوگیری کرد و هم فضای مطلوب ایجاد کرد؛ مثلاً در مسئله حجاب یکسری از روحیهها را باید در مردم تقویت کرد؛ مثل روحیه غیرتمندی و مسئولیتپذیری. در این بین، ایجاد فضای مطلوب برای رشد اخلاق شهروندی موتور محرک ارزشگذاریهای فرهنگی است.
در نهادینهسازی حجاب هم باید از هجمههای دشمن جلوگیری کرد و هم فضای مطلوب ایجاد کرد؛ مثلاً در مسئله حجاب یکسری از روحیهها را باید در مردم تقویت کرد؛ مثل روحیه غیرتمندی و مسئولیتپذیری.
همچنین الگوسازی حقیقی در نهادینهسازی حجاب مؤثر است؛ مثلاً معرفی الگوهای تاریخیِ موفق که در دین ما موجود است.
مسئله مهم دیگر، اصلاح و توسعه فعالیتهای فرهنگی تربیتی رسانهای است؛ یعنی رسانه وظیفه دارد از همان کودکی مسئله عفاف و حجاب را جا بیندازد.
در بخش برخوردهای سلبی هم گفتیم نباید عموم مردم را با کسی که شمشیر عناد را از رو بسته مقایسه کنیم. دولت اسلامی باید منطبق بر احکام شرعی و بر اساس مجازاتی که برای متخلفان تعریف میکند، اقدام کند تا در نهایت منجر به این شود که از ترویج بیحجابی جلوگیری و عادلانه با خاطیان و تهدیدکنندگان امنیت اجتماعی برخورد کند.
انتهایپیام/
R1392/P/S4,37/CT2 واژه های کاربردی مرتبط سبک زندگی ایرانی اسلامی عفاف و حجاب بیشتر بخوانید... میزگرد| درباره حجاب طوری برخورد نکنیم جوانمان دینگریز شود / خصلتی که اجر شهید را دارد کارنامه ۴۰ ساله عفاف و حجاب (۱)| یوسف نبی چرا گرفتار گناه نشد؟ / برای اصلاح عفاف و حجاب مردم را تکریم کنیممنبع: تسنیم
کلیدواژه: سبک زندگی ایرانی اسلامی عفاف و حجاب سبک زندگی ایرانی اسلامی عفاف و حجاب مهندسی فرهنگی کنیم بلکه مسئله حجاب مسئله حجاب نهادینه سازی قانونی کردن درباره حجاب برخورد سلبی افراد جامعه عفاف و حجاب حجاب و عفاف امر حجاب توضیح دهیم فضای مطلوب ایجاد فضای فرهنگ سازی تقویت هویت گونه ای جنبه سلبی هویت فردی بحث حجاب بی حجابی مسئله ای ارزش ها حجاب یک
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۴۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فرهنگسازی در حوزه حجاب همراه با برخورد قهری نتیجه عکس میدهد
ناهید صادقی ارجمند، نویسنده و مدرس در خصوص اهمیت و ضرورت حجاب و عفاف در جامعه گفت: قبل از انقلاب زنان به دلیل پوشش نامناسب به بیراهه کشیده می شدند در صورتی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به محجبه شدن خانم ها و قوانین اسلامی وضع شده در حوزه عفاف و حجاب بانوان با حیاتر شدند. پوشش نامناسب و بد پوششی نسل جدید هم به دلیل تبلیغات شبکه های اجتماعی و تجاهم فرهنگی دشمنان است. این در حالی است که به مرور زمان همین دختران نسل نو متوجه اشتباه خود می شوند و بروز این رفتارها در آنها کمرنگ می شود.
وی با بیان اینکه بی حجابی امروزه معظلی اساسی در برابر ارزشهای اسلامی محسوب می شود، تصریح کرد: این مساله مسئولان را ملزم به ارائه راهکاری مختلفی برای برونرفت از این چالش، کرده است اما اینکه این راهکارها تا چه اندازه میتواند کارآمد باشد، باید مورد بررسی و تحلیل دوباره قرار گیرد.
این نویسنده در ادامه بیان کرد: البته نا گفته نماند که پشت پرده بد حجابی و بد پوششی زنان جامعه ما دست های خارجی و رسانه های معاند قرار دارد. مشکل اینجاست؛ این افراد به قدری تحت تاثیر تبلیغات منفی آنها قرار می گیرند که آمران به معروف در زمان ارشاد و راهنمایی آنها با واکنش های سخت و پرخاشگرانه مواجه می شوند. خانم ها هم با سطحی نظری و برداشت های غلط از قبیل اینکه حکومت حجاب را بر ما تحمیل می کند به سادگی از کنار آن عبور می کنند.
وی با بیان اینکه برخی خانواده ها با بی توجهی خود به مساله حجاب، باعث گمراهی نوجوانان و جوانان شده اند افزود: اجرای "طرح نور" هم با لجبازی برخی خانواد ها، زنان و دختران مواجهه شده است ضمن اینکه امروزه مخالفان حکومت، حجاب را وسیله برای بیان اعتراضات خود نسبت به شرایط موجود جامعه و برخی سیاست های نظام قرار دادند.
صادقی با بیان اینکه حجاب و پوشش مناسب یک سلاح خوب برای زنان در قبال مردان بیمار دل مزاحم، محسوب می شود اظهار کرد: فرهنگ سازی در صورتی تاثیر گذار است که خود بانوان هم پذیرا باشند. تجربه ثابت کرده، همه طرح ها چه در حوزه حجاب و چه در حوزه های دیگر اگر با اجبار و برخوردهای قهری صورت همراه باشند نتیجه عکس داشته و موفق نمی شوند. بارها بنده در داخل مترو و اتوبوس دختران جوان را با لسان نرم و دلایل قانع کننده ارشاد و راهنمایی کردم و آنها هم به راحتی پذیرفتند. به اعتقاد من طرح یا برنامه ای که به صورت قانون وضع شود، مورد استقبال جامعه قرار نمی گیرد، با این تصور که نگاه تحمیلی از سوی حکومت در این مساله وجود دارد از رعایت آن سر پیچی می شود.
وی با بیان اینکه طرح ها و برنامه های انقلاب در طول این سال ها در فرهنگ سازی حجاب و عفاف تاثیرگذار بوده تصریح کرد: بن مایه فکری و ایدئولوژی دختران نوجوان و جوان ما آمیخته با حیاست و به دنبال ولنگاری نیستند فقط تحت تاثیر شبکه های اجتماعی و شبکه های ماهوارهای قرار گرفتند و بیشتر هم اقتضای سن آنهاست.
این مدرس افزود: هر چند امروزه فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای سبک زندگی جوامع را تحت تاثیر قرار داده است و کشور ما هم از این مساله مستثنی نیست ولی از تربیت خانوادگی درست هم نباید غافل شد، خانواده ها با تربیت دینی و مناسب نقش مهمی در تقویت دینی باورهای فرزندان خود دارند.لذا خانواده ها باید بدون توجه به سیاست های نظام و بدون توجه به مسایل و مشکلاتی که در کشور وجود دارد، فرزندان خود را در مسیر درست زندگی رهنمون شوند.
وی با بیان اینکه حجاب در همه ادیان مورد اهتمام بوده است گفت: وجود شال در تندیس حضرت مریم (س) بیانگر اهتمام ادیان دیگر به حجاب بوده است. قبل از اسلام قوم یهود و مسیح ، افراد بدون حجاب و پوشش نامناسب را مورد نکوهش قرار می دادند. تنها دین اسلام نیست که به این مساله توجه دارد. در حال حاضر هم مشاهده می کنید که خانم ها در کشورهای دیگر در اماکن دینی خود ( کنیسه و کلیسا) با پوشش مناسب ظاهر می شوند. پس پروردگار عالمیان از توصیه و وضع حجاب در ادیان مختلف اهداف خاصی را داشته است. لذا مساله عفاف و حجاب ریشه در تاریخ انسان داشته و همراه و همزاد او از ابتدا تا حال و تا امتداد تاریخ بوده و خواهد بود.
صادقی خاطر نشان کرد: خداوند در آیه ۵۹ سوره احزاب در خصوص علت و فلسفه ضرورت حجاب میفرماید: «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنی أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً » (ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: روسریهای بلند بر خود بیفکنند، این (عمل) مناسبتر است، تا (به عفّت و پاکدامنی) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند، و خداوند آمرزنده مهربان است.) چرا که آنان تجسم حرمت و عفاف جامعه هستند و حرمت دارند.
وی گفت: پوشش مناسب نه تنها باعث سلامت اخلاقی جامعه و پایبندی به هنجارهای دینی میشود بلکه موجب کاهش بسیاری از آسیب های اجتماعی جامعه و زندگی زناشویی خانواده ها می شود لذا بانوان گرامی کشورمان باید به این مساله مهم توجه داشته باشند و با باورهای دینی محکمی که دارند هم در حجاب و پوشش مناسب خود کوشا باشند و هم دختران خود را متوجه این امر مهم دینی کنند.
منبع: خبرگزاری شبستان