Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/فارس سرپرست دفتر نظارت وبازرسی انتخابات شورای نگهبان در فارس گفت: مجلس شورای اسلامی، شان و جایگاهی دارد و قانون اساسی نیز تصویب اعتبارنامه نماینده مجلس را به عنوان حقی برای نمایندگان پیش‌بینی کرده است؛ لذا اگر اعتبار نامه‌ نماینده‌ای توسط مجلس رد شد به معنای پشت کردن به رای مردم نیست.

حسن جوکار سه‌شنبه ٢٤ تیر در یک کنفرانس خبری ضمن تبریک فرا رسیدن چهلمین سال تشکیل شورای نگهبان، با بیان اینکه تایید نشدن اعتبار یک نماینده دلیلی بر درست عمل نکردن شورای نگهبان نیست، اینگونه قضاوت‌ها را بی‌انصافی در حق این شورا به عنوان یکی از ارکان نظام اسلامی دانست و تاکید کرد که اگر فلسفه وجودی و جایگاه این شورا به خوبی تببین نشود، پاسخ‌ها برای مخاطب قانع کننده نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جوکار با تاکید بر این نکته که اگر زمانی به چرایی وجود شورای نگهبان پاسخ داده شود به بسیاری از سوال‌های ذهنی پاسخ داده خواهد شد، افزود: از سال ٤٢ تا ٥٧ که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید این موضوع که چه نظامی پس از انقلاب به ثمر خواهد رسید، مورد سوال بود که با برگزاری یک رفراندوم، جمهوری اسلامی مشخص شد.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در فارس با تصریح بر اینکه سال ٥٧ کسی نمی‌توانست در بلوک شرق و غرب ادعای استقلال کند اما جمهوری اسلامی ادعا کرد و به پیروزی رسید، عنوان کرد: در بازنگری قانون اساسی، ۱۷۷ اصل تدوین شد که رسانه‌ها تکلیف دارند تا مردم را نسبت به این قانون مترقی آشنا کنند، چرا که کرامت انسانی در جای جای قانون اساسی موج می‌زند.

جوکار ادامه داد: طبیعی بود که با پیروزی انقلاب، دشمنان تلاش خود را برای از بین بردن آن بکار گیرند، به همین دلیل شورای نگهبان برای مراقبت و پاسداری از جمهوریت و اسلامیت نظام تشکیل شد.

او با بیان اینکه طی سال‌های تاسیس شورای نگهبان تاکنون، این شورا  ١٢ دوره انتخابات ریاست جمهوری، ١١دوره مجلس شورای اسلامی و ٥ دوره مجلس خبرگان رهبری را برگزار کرده است، به طرح سوالی مبنی بر میزان موفقیت شورای نگهبان در برگزاری این انتخابات پرداخت.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در فارس خاطرنشان کرد: از بدو تاسیس شورای نگهبان تاکنون یک روز هم وجود نداشته که دنیای استکبار شورای نگهبان را مورد هجمه قرار ندهد، چرا که این شورا از قانون، جمهوریت و اسلامیت نظام مراقبت کرده و در واقع دشمنی‌ها نشان از موفقیت شورای نگهبان دارد.

جوکار همچنین با بیان اینکه شورای نگهبان از سال ٥٩ تاکنون سیر تکاملی را طی و دفاتر استانی را ایجاد کرده است، عنوان کرد: امسال ٢٠ سال است که دفاتر استانی شورای نگهبان تشکیل شده است.

او با اشاره به وجود ۳۰۰ هزار نفر در سطح کشور و ١٣ هزار نفر شبکه نظارتی در استان فارس، بیان کرد: یک پژوهشکده، یک بخش فقهی و یک بخش حقوقی بر وضع قوانین نظارت دارند و بر موضوعات قانونی اظهارنظر می‌کنند.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در فارس با بیان اینکه متاسفانه با تبلیغ دشمنان اینگونه جلوه داده شده که شورای نگهبان تنها در دبیر و آیت‌الله جنتی خلاصه می‌شود، گفت: این در حالی است که شورای نگهبان شش فقیه و شش حقوقدان دارد.

جوکار با تاکید بر اینکه دشمن همواره به دنبال تضعیف و زیر سئوال بردن مشروعیت شورای نگهبان است و تا شورای نگهبان وظیفه مراقبت دارد، دشمنی‌ها هم ادامه دارد، افزود: دشمن به دنبال مشروعیت زدایی از شورای نگهبان است و اگر مردم شناخت کافی از قانون اساسی داشته باشند، حرف دشمن کارساز نخواهد بود.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در فارس همچنین با بیان اینکه در دنیا هم مرسوم است که از هر توانمندی مراقبت شود، به جایگاه شورای نگهیان در احراز صلاحیت‌ها اشاره و عنوان کرد: احراز صلاحیت داوطلبان براساس استعلام از مراجع چهارگانه و تحقیقات محلی است و براساس رای گیری فرایند احراز صلاحیت انجام می‌شود.

جوکار اظهارنظر و ایجاد زمینه رای گیری اعضای شورا در احراز صلاحیت افراد را یک ساز و کار مطلوبی عنوان کرد که در مردم سالاری دینی پیش‌بینی شده و افزود: ١٢ نفر راجع به یک تایید یا عدم تایید یک داوطلب اظهار نظر می‌کنند و ممکن است اسنادی ارائه شود که فقها و حقوقدانان نسبت به آن اظهارنظر کنند یا نه.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در استان فارس خاطرنشان کرد: شورای نگهبان در موضوع صلاحیت‌ها تا زمانی که هیئت نظارت تشکیل نشود، کار تحقیقی خود را آغاز نمی‌کند، بلکه بررسی صلاحیت‌ها منوط به تشکیل هیئت نظارت پیش از انتخابات است.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی شوراي نگهبان مجلس یازدهم هیئت نظارت سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در فارس احراز صلاحیت قانون اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۴۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۴۵ نماینده در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی راهی خانه ملت می‌شوند

 احمد وحیدی عصر سه‌شنبه در حاشیه آیین معارفه استاندار لرستان در جمع خبرنگاران بیان کرد: با پشت سرگذاشتن مرحله نخست انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخاب ۲۴۵ نماینده در ۲۲ حوزه به دور دوم کشیده شد.

وی اظهار داشت: در این مرحله انتخابات در هشت حوزه انتخابات الکترونیکی است و حوزه‌هایی که بیش از یک نماینده انتخاب می‌شود مراحل انتخابات بصورت تمام الکترونیکی است.

وی ادامه داد:تمام مقدمات آماده شده است و در روز ۲۱ اردیبهشت مرحله دوم انتخابات برگزار می‌شود که از مردم دعوت می‌شود در این دوره از انتخابات حضور پرشور داشته باشند.

وحیدی با اشاره به مصوبات دور نخست سفر ریاست جمهور به لرستان گفت: مصوبات دور نخست سفر به لرستان در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: موضوعات کلانی مانند سد معشوره کار یک روزه نیست و سدی بزرگ با حجم ۹۰۰ میلیون متر مکعب نیازمند مقدماتی است که انجام شده و منابع تامین خواهد شد.

او با اشاره به اجرای طرح راه آهن نیز ادامه داد:این طرح در سال‌های پیشین ۳۸ درصد پیشرفت داشت و در سال گذشته نیز ۱۳ درصد رشد داشته است که مشکلی ساده حقوقی در این طرح وجود دارد که به زودی برطرف خواهد شد و تمام مشکلات حقوقی مورد نظر مردم در دستور کار قرار دارد.

وزیر کشور ادامه داد: لرستان مورد توجه رییس جمهور و دولت قرار دارد و با حمایت جدی مبالغ و اعتبارات قابل توجهی برای استان مقرر خواهد شد و سرمایه گذاری بخش خصوصی و بستر سازی بسیار خوبی تا ۲۰ همت در لرستان در نظر گرفته شده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • اعتبارنامه منتخبان مردم گلستان در مجلس صادر شد
  • زمان آغاز به کار مجلس ششم خبرگان رهبری اعلام شد
  • ششمین دوره مجلس خبرگان یکم خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند
  • شورای وحدت چند نماینده در مجلس دوازدهم دارد؟ /جزئیات لیست انتخاباتی برای دور دوم انتخابات از زبان متکی
  • تایید اعتبارنامه ۶ منتخب مردم گلستان در مجلس توسط هیأت اجرایی
  • نباید کسی تصور کند «دور دوم انتخابات مجلس» فاقد اهمیت است
  • ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اول خرداد آغاز به‌ کار می‌کند
  • ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند
  • ۲۴۵ نماینده در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی راهی خانه ملت می‌شوند
  • ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری رفع شد