Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-24@23:46:48 GMT

لازم شود، نتانیاهو آمریکا را دور می‌زند

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۲۴۸۳۵

لازم شود، نتانیاهو آمریکا را دور می‌زند

درحالی که بنی گانتس همچنان با طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری مخالف است، نتانیاهو نگران روی کار آمدن دموکرات‌ها در آمریکاست و می‌خواهد از فرصت تاریخی که اکنون با حمایت دونالد ترامپ برای عملی کردن طرح الحاق دارد استفاده کند.

به نقل از سایت روزنامه ارم نیوز، زمانی که بنی گانتس، رئیس اسبق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی و وزیر جنگ کنونی اواخر دسامبر ۲۰۱۸ تصمیم گرفت وارد عرصه سیاست شود، بسیاری از تحلیلگران اسرائیلی فکر نمی‌کردند وی موضع متفاوتی را در تعدادی از پرونده‌های سرنوشت‌ساز به ویژه پرونده الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری اتخاذ کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حامیان طرح الحاق اکنون معتقدند گانتس که به سرعت لقب "نخست‌وزیر جایگزین" را به خود اختصاص داد مانعی در برابر طرح الحاق است. مخالفت وی با طرح الحاق از جمله دلایل عدم موافقت آمریکا است.

گزارشات رسانه‌ای اسرائیل نشان می‌دهد دولت دونالد ترامپ دو شرط جدید برای دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قرار داده است. شروط وی دادن امتیازاتی به فلسطینی‌ها است که بتوان در آینده برای آغاز روند مذاکرات روی آن حساب باز کرد. همچنین شرط دیگر تضمین لطمه نزدن طرح به ثبات سیاسی در اسرائیل است.

شبکه هفت تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد واشنگتن بر این رژیم برای به تأخیر انداختن طرح الحاق فشار می‌آورد تا نتانیاهو بتواند در این مدت شریک خود گانتس را با خود همراه کرده و دو حزب لیکود و آبی سفید به توافقی درباره این طرح دست یابند.

به گفته این شبکه کاخ سفید می‌خواهد امتیازاتی از اسرائیل به نفع تشکیلات خودگردان فلسطین بگیرد که این امتیازات شامل موافقت اسرائیل با ساخت هزاران واحد مسکونی برای فلسطینی‌هاست.

کاخ سفید همچنان اصرار دارد باید اجماع کامل در سطح سیاسی، پارلمانی و مردمی با این طرح حاصل شود اما هنوز محقق نشده است.

وزیر مهاجرت و امور مهاجران رژیم صهیونیستی به امکان توافقی میان حزب لیکود و آبی سفید درباره طرح الحاق اشاره کرد. وی گفت درحال حاضر دولت مشغول هیچ پرونده‌ای جز کرونا نیست.

این وزیر گفت: پرونده الحاق در دستورکار این روزهای دولت نیست. این روزها تمام پرونده‌ها نادیده گرفته شده و روی کردونا متمرکز شده‌ایم.

وی تعیین موعد برای طرح الحاق یا مطرح کردن این پروژه در دولت را تکذیب کرد.

دولت نتانیاهو اکنون مشغول دو پرونده بسیار پیچیده است. یکی موج دوم کرونا و مشکلاتی که دولت برای مهار ویروس با آن مواجه است و دوم بحران پیش‌نویس بودجه عمومی که باید فورا تصویب شود اما اختلافاتی درباره آن وجود دارد.

یک وزیر ارشد در حزب لیکود گفت دولت آمریکا دودستگی و اختلاف مواضع در داخل دولت اسرائیل را پیگیری کرده و نمی‌تواند در سایه این اختلافات با طرح الحاق موافقت کند.

وی افزود: مخالفان طرح الحاق در دولت موجب حذف این طرح از دستورکار می‌شوند. گانتس و گابی اشکنازی، وزیر خارجه همچنان اصرار دارند که این طرح باید از طریق مذاکرات و توافق بین المللی و منطقه‌ای گسترده انجام شود.

یکی از پژوهشگران ارشد در مرکز پژوهش‌های استراتژیک بیگن-السادات گفت نتانیاهو می‌خواهد از فرصت تاریخی برای الحاق استفاده کند چراکه نگران بازگشت دموکرات‌ها به کاخ سفید است.

وی گفت: اگر جو بایدن رئیس‌جمهور شود صحبت درباره "دوره سوم ریاست جمهوری باراک اوباما" است. در واقع رئیس‌جمهور شدن بایدن ادامه سیاست‌های اوباما و درنتیجه تغییر رویکرد آمریکا درباره طرح الحاق است. ممکن است پیامدهای سال‌ها اختلاف میان نتانیاهو و اوباما مجددا خود را نشان دهد. دولت دموکرات هرگز از الحاق حمایت نخواهد کرد به ویژه اینکه دیدگاهش راهکار تشکیل دو کشور از طریق مذاکرات دوجانبه میان تشکیلات خودگردان فلسطین و دولت اسرائیل است. همه این شرایط نشان می‌دهد که ممکن است نتانیاهو بدون در نظر گرفتن شروط آمریکا و بدون توافق داخلی با یک اقدام پیش‌دستانه طرح الحاق را عملی کند./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی طرح الحاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۴۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله اسرائیل به ایران نمادین بود | نتانیاهو به متحدانش لگدپرانی می کند

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: رسانه‌های غربی در پس حمله روز جمعه رژیم صهیونیستی به اهدافی در محدوده اصفهان، این اقدام رژیم صهیونیستی را از زوایای مختلف مورد نقد قرار می‌دهند.

در بخش‌هایی از گزارش پایگاه اینترنتی فارن پالیسی آمریکا با اشاره به حمله موشکی شنبه ۲۵ فروردین ایران به اسرائیل و توصیه آمریکا و متحدان رژیم صهیونیستی برای صرف‌نظر اسرائیل از پاسخ متقابل، به تصمیمات اشتباه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اقدامات بعدی پرداخته شده است.

در بخشی از این گزارش تصریح شده با توجه به اینکه حمله ایران عمل متقابلی در پاسخ به ترور ۷ فرمانده و افسر سپاه در دمشق سوریه انجام شد، اسرائیل می‌توانست به توصیه‌های آمریکا مبنی بر اکتفا به رهگیری موشک‌های ایران عمل کند «اما اسرائیل علاقه چندانی برای پذیرش این توصیه نشان نداد. در حالی که در گزارش‌ها آمده بود که اسرائیل یک ضدحمله فوری را لغو کرد ... رهبران اسرائیل از جمله یوآو گالانت وزیر دفاع، هرتزل هالوی رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، بنی‌ گاتز عضو کابینه جنگی و خود نتانیاهو همگی وعده انتقام دادند. حمله صبح جمعه ۳۱ فروردین‌ماه اسرائیل به اصفهان حمله متقابل به یک سیستم دفاع هوایی بود و اگرچه تا حد زیادی نمادین بوده است، این سوال را ایجاد می‌کند که چرا اسرائیل دوباره به ایالات متحده و دیگر متحدانش لگدپرانی کرد، به‌ویژه پس از اینکه همه این کشورها به کمک اسرائیل آمده بودند؟»

در این گزارش تاکید شده اسرائیل در مقابل همه دلایل بدی که برای حمله به ایران داشته، تنها یک استدلال داشته و آن این واقعیت بوده است که اسرائیل و ایران درگیر جنگ بلافصلی هستند که درآینده نیز ادامه خواهد داشت و تا زمانی که این درگیری ادامه داشته باشد، منطق عملیاتی این درگیری نیز به سمت تشدید پیش خواهد رفت.

این منطق به نظر رسانه آمریکایی برای نتانیاهو و آینده سیاسی او رهاوردی نخواهد داشت.

در بخش‌های دیگری از این گزارش آمده است:

برای برخی، پاسخ به این که چرا اسرائیل به ایران حمله کرد، به جاه‌طلبی‌های نتانیاهو خلاصه می شود. طبق این روایت، او صرفاً سعی دارد صورت ظاهری خودش را در صحنه سیاست حفظ کند. نتانیاهو عمیقاً در داخل اسرائیل منفور است. او تنها ۱۵ درصد محبوبیت دارد. منبع اصلی مشروعیت سیاسی او، ادعای او برای تضمین امنیت اسرائیل، به شدت آسیب دیده است. و بنابراین، تعجب‌آور نیست که برخی از ناظران، از جمله ایران، استدلال می‌کنند که نتانیاهو خواهان جنگ با ایران است تا وجهه خود را در داخل کشور بازگرداند - یا حداقل تاوان سیاسی خود را پس از فاجعه ۷ اکتبر به تاخیر اندازد تا در این فرآیند شانسش برای بقای سیاسی افزایش پیدا کند.

نتانیاهو ممکن است یک مرد ناامید باشد، اما فشار برای تلافی تنها از جانب او نیست، در واقع برخی از صداهای بلندتر در داخل اسرائیل که خواستار ضد حمله می‌شوند، از سوی رقبای سیاسی نتانیاهو مثل گانتز، گالانت و دیگران که بیشترین سود را از مرگ سیاسی نتانیاهو دارند، شنیده می‌شود. براساس نظرسنجی‌ها اگر انتخابات امروز برگزار شود، احتمالا گانتس نخست‌وزیر خواهد بود.

همچنین مشخص نیست که حمله به ایران حرکت سیاسی خوبی برای نتانیاهو یا هر شخص دیگری باشد. بر اساس نظرسنجی دانشگاه عبری که هفته گذشته منتشر شد، حدود ۷۴ درصد از اسرائیلی ها با ضدحمله به ایران در صورتی که ائتلاف امنیتی اسرائیل با متحدانش را تضعیف کند مخالف بودند. همین نظرسنجی نشان داد که ۵۶ درصد از اسرائیلی‌ها گفته‌اند که تل‌آویو «باید به خواسته‌های سیاسی و نظامی متحدانش پاسخ مثبت دهد» تا «سیستم دفاعی پایدار خودش را در طول زمان تضمین کند».

حتی در داخل ائتلاف نتانیاهو، حمله متقابل محدود اسرائیل در روز جمعه یک پیروزی سیاسی مشخص نبود. به عنوان مثال، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی جناح راست، از این اقدام در توییتر به‌عنوان یک اقدام فلج یاد کرد.

اگر واقع‌بین باشیم، نمی‌توانیم نتیجه بگیریم که اسرائیل با حمله به دشمنانش موفق شده درس عبرت به آنها بدهد.

کد خبر 846416 برچسب‌ها ایران و اسرائیل ایران و آمریکا دفاع - جنگنده

دیگر خبرها

  • هراس نتانیاهو از تظاهرات حامیان فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا
  • حمله وزیر نتانیاهو به ارتش رژیم اسرائیل
  • تحلیلگر صهیونیست: اسرائیل در آستانه شکست کامل و نابودی است
  • حقایق نسل‌کشی غزه با صدور احکام بین‌المللی علیه نتانیاهو آشکارتر می‌شود
  • نویسنده صهیونیست: نتانیاهو اسرائیل را نابود خواهد برد
  • نانسی پلوسی: نتانیاهو مانع صلح است و باید استعفا کند
  • نتانیاهو بقای اسرائیل را به خطر می اندازد/ ما یک قدم با شکست کامل فاصله داریم
  • حمله اسرائیل به ایران نمادین بود | نتانیاهو به متحدانش لگدپرانی می کند
  • نویسنده صهیونیست: نابودی اسرائیل به دست نتانیاهوست
  • بنیامین نتانیاهو: با تحریم گردان اسرائیلی مقابله می‌کنیم