Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@15:54:16 GMT

سامانه سامد، پل بی‌واسطه ارتباط مردم با مدیران

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۲۴۸۴۳

سامانه سامد، پل بی‌واسطه ارتباط مردم با مدیران

امروزه با توسعه بسترهای نوین ارتباطی و فراهم شدن زیرساخت‌های فناوری‌های نوین دیگر خدمات رسانی به شهروندان برمبنای شیوه‌های قدیمی چندان پاسخگو نیست و رضایت مردم و مراجعه کنندگان به دستگاه‌های اداری و اجرایی را در پی نخواهد داشت.

دولت تدبیر و امید از زمان شروع به کار، با توجه به بسترهای نوین ارتباطی، سامانه سامد را به عنوان یک پل ارتباطی میان دولت و مردم راه اندازی کرد تا برای پایان دادن به بوروکراسی اداری، کاغذبازی دستگاه‌ها، رسیدگی بهتر به درخواست‌های شهروندان، افزایش سرعت و کیفیت بررسی مطالبات مردمی، جلوگیری از رفت و آمد بی مورد به ادارات و دستگاه‌ها و صرفه جویی در وقت و انرژی کارکنان دستگاه‌ها گام‌های بلندی برداشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سامانه اگرچه نقاط ضعفی نیز داشته است اما توانسته در تحقق اهداف دولت از قبیل توسعه دولت الکترونیک، پیگیری سریع و به موقع مطالبات مردمی، ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان به لحاظ میزان دقت و سرعت پاسخگویی و ... موفق باشد.

خبرنگار ایرنا برای آگاهی از عملکرد این سامانه، نحوه کارکرد و ارتباط آن با شهروندان با مسوولان سامانه و چند مدیر که در این سامان حضور یافته و به مطالبات مردم پاسخ داده‌اند، گفت و گو کرده است.

سامد بازوی توانمند دولت برای خدمات رسانی بهتر به شهروندان

کارشناس سامانه سامد در استان قزوین در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: سامد، سامانه ارتباط مردم و دولت است و در کل برای حذف کاغذبازی‌ها و مراجعات حضوری به دستگاه‌ها شکل گرفت.

حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی افزود: با راه اندازی این سامانه، تمامی مردم استان از منزل خود می‌توانند با شماره ۱۱۱ تماس گرفته و از دور افتاده‌ترین مناطق، مشکلات خود را با مرکز استان در میان بگذارند.

وی با اشاره به نحوه عملکرد این سامانه، افزود: در پی تماس شهروندان با سامانه ۱۱۱ مکالمات آنها تبدیل به نامه شده و یک کد رهگیری صادر می‌شود و تماس گیرندگان بعد از چند روز می‌توانند با کد دریافتی، درخواست خود را پیگیری کنند.

این کارشناس گفت: تمامی مدیران کل در سامانه سامد کارتابل دارند و در زمان ثبت درخواست، یک نامه به کارتابل مدیر مربوط ارسال می‌شود و آن مدیر باید ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز جواب نامه را بدهد.

حسینی با اشاره به مزایای سامانه، گفت: حذف بوروکراسی اداری و ایجاد دولت الکترونیک از جمله مزایای این سامانه بوده و مهمتر از آن جلوی مراجعات غیرضروری به مرکز استان را گرفته است.

وی در خصوص میزان کاریابی این سامانه، گفت: سامد، بازوی خیلی محکم و قویی برای دولت است و آیتم سرعت آن، سیکل اداری یک نامه از کارشناس تا مدیر کل را کوتاه کرده و درخواست‌های مردمی با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

این کارشناس با بیان اینکه سامانه سامد واقعا یک پل مستقیم بین مردم و مسوولان است، افزود: یک اتفاق تازه که در سامانه سامد استان روی داده، حضور مدیران کل دستگاه‌ها در هر هفته است که با اطلاع رسانی صورت گرفته در سطح استان، مردم می‌توانند درخواست‌ها و تقاضاهای خود را با مدیر کل مربوط به صورت مستقیم در میان بگذارند.

وی با اشاره به درخواست‌های ثبت شده در سامانه، افزود: با درخواست‌های مختلفی در سامانه سامد مواجه هستیم ولی بیشترین درخواست‌ها شامل گزارش‌های مردمی، موضوعات اشتغال، بیکاری، تورم، گرانی، معضلات شهری و خدمات دستگاه‌ها و... است.

سامد، مدیران را به سمت فرهنگ پاسخگویی سوق می‌دهد

فرماندار آوج که به عنوان یکی از فرمانداران استان در این سامانه حضور یافته است، به خبرنگار ایرنا گفت: سامانه سامد یک باب و دریچه‌ای است تا مردم صدای خود را به مسوولان برسانند و انتقاد، درد دل و سخنان خود را با مسوولان در میان گذاشته و مدیران را پاسخگو کنند.

نصرت الله علیرضایی افزود: یکی از ویژگی‌های این سامانه آن است که مطالبات، درخواست‌ها و انتقادهای مردم در کمترین زمان و هزینه پاسخ داده می‌شود و مدیران در بلند مدت به سمت فرهنگ پاسخگویی، نقد پذیری و جدیت در امور سوق داده می‌شوند.

وی اضافه کرد: ما با راه اندازی این سامانه هنوز در آغاز مسیر هستیم و راه درازی تا نهادینه شدن فرهنگ مطالبه گری مردم و پاسخگویی مدیران داریم.

علیرضایی افزود: نباید از این راه دراز و مسیر طولانی تا رسیدن به اهداف ناامید شویم و با جدیت و عزم بیشتر، راه و بستر فراهم شده در دولت تدبیر و امید را برای نهادینه کردن فرهنگ پاسخگویی به مطالبات مردم پیگیری کنیم.

فرماندار شهرستان آوج با بیان اینکه البته باید برای رفع نقاط ضعف سامانه، براساس برنامه بلندمدت و مستمر تلاش کنیم تا اعتماد مردم جلب شود، افزود: اگر به مطالبات مردمی در سامانه سامد به خوبی رسیدگی شود نباید دیگر شلوغی و ازدحام مراجعه کنندگان را در ادارات شاهد باشیم و این مساله از مواردی است که حتما باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

علیرضایی گفت: همچنین سامانه سامد باید به سمتی پیش برود که دیگر توصیه، سفارش، پارتی بازی و رشوه از جامع حذف شود و فرهنگ سرعت عمل و عدالت محوری در رسیدگی به مطالبات مردم تقویت گردد.

نقش پررنگ سامانه سامد در کاهش رفت و آمدهای شهروندان به ادارات

سرپرست بخشداری بویین زهرا نیز به عنوان یکی از مدیران که در سامانه سامد حضور یافته است، به خبرنگار ایرنا گفت: مدیران کل دستگاه‌ها در راستای تکریم ارباب رجوع و شنیدن گزارش‌ها و مطالبات مردم هرهفته در سامانه سامد حضور یافته و پای صحبت‌های مردم می‌نشینند.

مصطفی آقاعلی افزود: سامانه سامد به عنوان پل ارتباطی دولت و مردم، طی چند سال اخیر عملکرد موثری داشته است و باید اطلاع رسانی بیشتری برای دسترسی گسترده مردم به آن صورت گیرد.

وی اضافه کرد: عملکرد سامد در ماه‌های اخیر به ویژه در دوره شیوع کرونا برجسته بود و جلوی رفت و آمد شهروندان از روستاهای دور را به استان گرفت.

این مسوول با اشاره به حضور خود در سامانه سامد، افزود: بیشتر مطالبات مردم در این جلسه در خصوص تامین آب شرب، بهسازی و اصلاح راه‌ها و اشتغال بود که با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته، در سریعترین زمان برای پاسخگویی به آنها تصمیم گیری خواهد شد.

متاسفانه علیرغم هماهنگی صورت گرفته با دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری قزوین برای دریافت اطلاعات مربوط به عملکرد این سامانه، مدیران مربوط تا زمان انتشار این گزارش حاضر به پاسخگویی به خبرنگار ایرنا نشدند.  

برچسب‌ها شکایت ارتباطات استان قزوین استانداری قزوین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شکایت ارتباطات استان قزوین استانداری قزوین شکایت ارتباطات استان قزوین استانداری قزوین خبرنگار ایرنا مطالبات مردم سامانه سامد درخواست ها حضور یافته دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۴۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمام همت دولت تحقق وعده‌ها است

رئیس‌جمهور گفت: تمام همت مسئولان در دولت سیزدهم این است که طرح‌های استان سمنان آن‌طور که وعده داده شده است، اجرایی شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت‌الله رئیسی در بدو ورود به استان سمنان اظهار کرد: توفیقی است برای من و همکارانم که امروز در استان سمنان باشیم، سمنان استان مردمان متدین و استانی است که معروف به دین‌مداری و علم و دانش است.

وی افزود: برخورداری استان سمنان از دانشمندان و فرهیختگان به این استان جایگاه ویژه‌ای داده است. یادی می‌کنم از شهدای گران‌قدر استان سمنان و ادای احترام می‌کنم به خانواده معظم شهدا و ایثارگران استان سمنان و درود می‌فرستم به ارواح مطهر همه شهیدان، علما و فرهیختگانی که برای استان سمنان، کشور و جهان اسلام نام‌آور هستند.

وی افزود: سمنان استانی معدنی، صنعتی و گردشگری است. ظرفیت‌های خوبی در این استان داریم. در دور نخست سفر همراه با مدیران بررسی‌هایی انجام و مصوباتی هم مصوب شد. گام‌های خوبی در راستای نهضت ملی مسکن برداشته شد. اقدامات مناسبی هم در مسیر فعال کردن کارخانه‌های نیمه‌تعطیل و تعطیل انجام شده است.

رئیس دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال در استان قابل توجه است. توجه خوبی به مسئله مهم تأمین آب در سمنان شد، البته معتقدم در میانه راه هستیم. کارهای خوبی برای برخی شهرستان‌ها انجام شد و در برخی شهرستان‌ها اقدامات در دست انجام است که در این سفر دنبال می‌شود.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: مجموعه اقداماتی که در دور نخست سفر انجام شد قابل قدردانی است. از همه مدیران استان شامل استاندار و نماینده ولی فقیه و سایر مدیران بابت پیگیری اقدامات و مصوبات دور نخست سفر قدردانی می‌کنم.

رئیس‌جمهور با اشاره به برنامه فشرده سفر به استان سمنان گفت: به برخی شهرها خواهیم رفت و از شهروندان و مناطقی که نمی‌توانیم با آن‌ها دیدار داشته باشیم، عذرخواهی می‌کنم.

کد خبر 745654

دیگر خبرها

  • ۵ وزیر دولت در صفِ اول «اصلاح کابینه» از نگاه محمودزاده /رئیسی با این وزرای ضعیف و ناکارآمد نمی تواند کاری از پیش ببرد
  • شفافیت و حذف واسطه‌گری بازار طلا با حراج شمش در دولت سیزدهم
  • تمام همت دولت تحقق وعده‌ها است
  • خواستار وعده صادق مدیران میانی استان هستیم
  • پرچم عدالت‌خواهی به واسطه نیروهای مسلح برافراشته شده است
  • نگاهی به روابط رژیم پهلوی و رژیم صهیونیستی/ آنها چگونه حافظ منافع اسرائیل بودند؟ + عکس ها
  • راه اندازی سامانه الکترونیکی ارتباط با رئیس جمهور در سمنان
  • جهش تولید و رونق حمل‌ ونقل دریایی ارتباط مستقیم دارند
  • فردا؛حضور معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار آذربایجان غربی در سامانه سامد
  • مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی پاسخگوی مردم در سامانه سامد