Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-گزارش سازمان ملل، که در آن حمله آمریکا به سردار سلیمانی و شهادت وی «غیر قانونی» خوانده شد، بحث هایی را درباره مسؤولیت در عصر پهبادها به وجود آورد. آمریکا این گزارش را «مجوزی برای تروریست ها» خواند و آن را رد کرد.

 وب سایت شبکه خبری الجزیره با عنوان «مرگ با پهباد: چگونه می توان کشتارهای هدفمند را توجیه کرد؟» نوشت: 


کالامرد گزارشگر ویژه سازمان ملل گفت بر اساس قوانین بین المللی کشتن با پهباد در شرایط ویژه ای همچون دفاع از خود و مجوز شورای امنیت سازمان ملل قابل توجیه است و خطر قریب الوقوع عامل مهمی در تعیین مصداق دفاع از خود به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت در حمله به سلیمانی چنین معیاری وجود نداشت.  هیچ شاهد و مدرکی دال بر برنامه (شهید سردار) سلیمانی برای حمله قریب الوقوع به منافع آمریکا و در نتیجه ضرورت اقدام فوری ارائه نشده است. کارشناسانی مانند کوین جون هلر و ویم زویننبرگ این نظر را تأیید کردند.


در گزارش اگنس کالامرد، گزارشگر ویژه سازمان ملل، با اشاره به موضوع استفاده کشورها از جنگ افزارهای هوایی بدون سرنشین بسیار پیشرفته و آغاز عصر دوم پهبادی، آمده است جهان در «برهه زمانی بسیار مهمی» قرار دارد. بر اساس این گزارش، شمار کشته شدگان غیر نظامی حاصل از حملات پهبادی یکی از مهمترین نگرانی ها در ارتباط با این گونه حملات است.

کالامرد در مصاحبه با الجزیره گفت جامعه بین المللی باید به بررسی جدی تحول، توسعه و افزایش کاربرد پهبادها بپردازد. وی گفت ترور (شهادت) سردار سلیمانی نخستین نمونه از حمله پهبادی به نماینده نیروهای مسلح یک کشور و استفاده از توجیه «دفاع از خود» برای حمله یک کشور به یک مقام دولتی در سرزمین کشور سوم است.

کارشناسان نیز بر این باورند پهبادها لزوماً غیر قانونی نیستند؛ اما از نظر شرایط نقض قوانین بین المللی در نتیجه استفاده از آن ها، وضعیت روشنی وجود ندارد.

ون لندینگهام، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا، گفت گزارش کالامرد بر قضاوت بر اساس آثار این حمله و نه علل تصمیم گیری درباره اقدام به این حمله، مبتنی بوده است. وی گفت برای ارزیابی دقیق قانونی دقیق  پهبادی، باید بدانیم تصمیم گیرندگان چه چیزی را «قریب الوقوع» فرض کرده اند. در این حمله، آمریکا چنین اطلاعاتی را منتشر نکرده است. بنابراین کالامرد اطلاعات کافی در این زمینه ندارد.  

هلر گفت آمریکا باید عذرخواهی کند و متعهد شود که چنین حملات غیر قانونی را تکرار نکند و به نوعی به ایران غرامت بدهد. اما بی تردید چنین کاری نخواهد کرد.

ایران در ماه ژوئن هشداری برای دستگیری ترامپ و دیگر افرادی که در قتل (شهادت) سردار سلمیانی دست داشتند، صادر کرد.

کالامرد از همه کشورها خواست به طور جدی ادعاهای آسیب به غیر نظامیان در جریان چینین حملاتی را بررسی کنند. وی گفت هر کشوری که به چنین حملاتی دست زده است باید نهاد خاصی داشته باشند که حمله را از نظر نقض قوانین بین المللی بررسی کنند.

منبع: خبرآنلاین

منبع: ساعت24

کلیدواژه: سازمان ملل بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۶۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهادت ۲۶ فلسطینی در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب غزه

به گزارش قدس آنلاین، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی ۲ منزل مسکونی را در شهر رفح هدف قرار دادند که بر اثر آن ۲۶ نفر از جمله ۱۶ کودک و ۶ زن شهید شدند.

بر اساس این گزارش، پهپادهای رژیم صهیونیستی یک مدرسه در اردوگاه البریج در مرکز غزه را هدف قرار دادند.

همچنین قایق‌های جنگی رژیم صهیونیستی مناطقی در سواحل مرکز و جنوب غزه را هدف قرار دادند.

وزارت بهداشت فلسطین پیش تر اعلام کرده بود که ارتش رژیم صهیونیستی در طول ۲۴ ساعت گذشته، با ۵ مورد جنایت، دست کم ۴۸ شهروند فلسطینی را شهید و ۷۹ نفر دیگر را زخمی کرده است.

با احتساب این آمار، شمار شهدای نوار غزه از ابتدای عملیات طوفان الاقصی تاکنون به ۳۴ هزار و ۹۷ نفر رسید.

وزارت بهداشت فلسطین همچنین شمار زخمی‌ها را در این مدت ۷۶ هزار و ۹۸۰ نفر اعلام کرد.

گفتنی است؛ گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ۲ شهید و ۴ زخمی در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان+ فیلم
  • فرجام گروه فرقان؛ پشیمانی و خسران!
  • شهادت یک نفر در حمله پهپادی اسرائیل به یک خودرو در لبنان + جزئیات
  • آینده جهان از شب عملیات «وعده صادق» تغییر کرد
  • پیامدهای عملیات «وعده صادق» در آینده مشخص خواهد شد
  • سیاستمدار اسرائیلی: الان وقت جنگ با ایران است؟ / ترور سردار زاهدی یک تصمیم کوته بینانه است
  • درباره اولین شهید ترور جمهوری اسلامی ایران
  • شهادت ۲۶ فلسطینی در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب غزه
  • پمپئو در کتابش درباره راضی کردن ترامپ به ترور سردار سلیمانی چه نوشته است؟
  • مراسم گرامی داشت سردار حجازی و شهدای کنسولگری دمشق در بهمئی