Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-24@22:11:01 GMT

پیش‌بینی تداوم روند صعودی بورس تا پایان سال

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۲۶۶۱۴

پیش‌بینی تداوم روند صعودی بورس تا پایان سال

رویداد۲۴ علی اسلامی کارشناس بازار سرمایه امروز سه‌شنبه در گفت و گویی افزود: در طول یک هفته گذشته با افزایش چشمگیر معاملات در ١٠ شرکت اصلی بازار همراه بودیم که دلیل آن ناشی از گرایش مردم به سمت خرید سهام بزرگ بازار به خصوص سهام شرکت‌های حاضر در صندوق‌های ETF دولت بوده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر با توجه به ایجاد فشار عرضه از سوی سهامداران عمده، شدت عرضه به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرد که این موضوع باعث افزایش حجم معاملات نجومی در برخی از نمادها شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته اسلامی، روز گذشته شاهد یک هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان معامله در سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان بودیم که این رقم به اندازه کل معاملات فولاد مبارکه در سال ٩٦ بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: این مسایل نشان‌دهنده تداوم شدت جریان ورود نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بازار سرمایه است و با وجود عرضه قابل توجه سهام توسط سرمایه‌گذاران حقوقی و نهادی، همچنان طرف تقاضا نسبت به عرضه متورم است و منجر به رشد قیمت سهام می‌شود.

پیش‌بینی روند معاملات بورس

وی پیش‌بینی خود از روند معاملات بورس در روزهای آینده را اینگونه بیان کرد: پیش‌بینی روند بازار برای روزهای آینده وابسته به این است که آیا در طول روزهای آینده روند برتری منابع نقدی ورودی به بورس توسط سرمایه‌گذاران حقیقی نسبت به افزایش حجم عرضه از طریق سرمایه‌گذاران حقوقی ادامه‌دار است یا خیر؟

اسلامی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی این موضوع بسیار مشکل است، روندی که این روزها در بازار شاهد هستیم تاکنون در تاریخ بازار سرمایه ایران مشاهده نشده است که بتوان از الگوهای گذشته استفاده و روند آتی بورس را از طریق آن تخمین زد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: بازیگرانی که این روزها به عنوان بازیگران اصلی در بورس فعال هستند بازیگرانی نیستند که حضور در این بازار را در سال‌های متمادی  تجریه کرده باشند، به همین دلیل نمی‌توان از طریق مبادی مالی رفتاری، رفتار آنها را برای ماه‌های آینده تخمین بزنیم.

وی خاطرنشان کرد: منابع مالی ورودی قابل توجه به بازار سرمایه توسط سرمایه‌گذارانی است که یا در گذشته تجربه حضور در بازار سرمایه را نداشتند یا بخش کمی از پس‌انداز آنها در بورس سرمایه‌گذاری شده است؛ بنابراین با مدل رفتاری این سرمایه‌گذاران نمی‌توان آینده بازار را پیش‌بینی کرد.

اسلامی معتقد است؛ پیش‌بینی‌پذیری بازار بسیار مشکل شده است، به همین دلیل توصیه ما به سرمایه‌گذاران حضور غیرمستقیم و ورود به این بازار از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: خوشبختانه سرمایه‌گذاران حقیقی در موقعیت فعلی در بازار هوشیار و آگاه شده‌اند که این موضوع را می‌توان از جریان حجم نقدینگی وارد شده در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در یک ماه گذشته برداشت کرد.

بیشتر بخوانید: هراس کارشناسان برای قیمت‌گذاری در بازار سرمایه/ افزایش شاخص بورس قیمت سکه و ارز را بالا می‌برد

اقبال صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بین فعالان بازار

وی با بیان اینکه ورود نقدینگی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با افزایش قابل توجهی همراه بوده است، افزود: این موضوع نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران، بازار را به صورت یک ریسک ذاتی می‌شناسند و به همین دلیل تصمیم به سرمایه‌گذاری با احتیاط بیشتر در این بازار گرفته‌اند.

اسلامی با تاکید بر اینکه در صورت ادامه ورود نقدینگی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ضمن افزایش آگاهی سرمایه‌گذاران برای ورود سرمایه‌های خود به این بازار،  منابع هم با شدت کمتری وارد بازار می‌شوند، گفت: به همین دلیل می‌توان امیدوار بود که بازار کماکان تا ماه‌های پایانی سال با یک روند رو به رشدی در بازار مواجه باشد اما نباید در انتظار رشدهای گذشته که بازار تجربه کرده است، باشیم.

ورود شاخص بورس به کانال دو میلیون واحدی

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا می‌توان در بازار هفته آینده شاهد ورود شاخص بورس به کانال ۲ میلیون واحدی باشیم یا خیر، گفت: فاصله‌ای که اکنون بازار با شاخص دو میلیون واحدی دارد به اندازه رشد دو روز بازار در هفته گذشته است؛ بنابراین نمی‌توان اعلام کرد ورود شاخص بورس به این کانال غیرممکن است اما اظهار نظر قطعی در مورد اینکه شاخص بورس در چه بازه زمانی به این کانال ورود کند کمی دشوار است.

صنایع مورد توجه بازار سهام

وی به صنایعی که اکنون مورد اقبال سرمایه‌گذاران در بازار قرار گرفته است اشاره و خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد همچنان جریان ورود نقدینگی بازار به سمت صنایع پتروشیمی، پالایشی، مس، فولاد و خودرو و بانکی‌ها باشد، در دو ماه گذشته عمده رشد بازار مربوط به این صنایع بوده و بخش قابل توجهی از معاملات روزانه هم به این صنایع اختصاص داده شده است.

تاثیر عرضه صندوق‌های ETF بر معاملات بورس

اسلامی به تاثیر عرضه دومین مرحله از صندوق‌های ETF در بازار اشاره کرد و گفت: نخستین مرحله از عرضه این صندوق‌ها به دلیل تجربه پایین مردم با استقبال چندانی همراه نشد اما دومین و سومین مرحله مورد توجه مردم قرار خواهد گرفت که می‌تواند به طور حتم بر روند بازار تاثیرگذار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه تاثیر عرضه صندوق‌های ETF در بازار دو بعدی است افزود: ورود صندوق‌ها به این بازار سیگنال، رشد سهامی است که در این صندوق‌ها قرار دارند و می‌تواند در بازار اثر مثبت داشته باشد، بخش منفی آن تامین نقدینگی برای خرید این صندوق‌ها از طریق فروش سهام است اما اینکه کدام یک از این کفه‌ها از توانایی بیشتری در بازار برخوردار باشند همچنان نامشخص است.

حرف اول سهامداران حقیقی برای ادامه رشد بورس

وی با بیان اینکه حجم جریان ورود نقدینگی به این بازار توسط سهامداران حقیقی حرف اول را در روند پیش روی بازار می‌زند، گفت: تا زمانی که شدت جریان ورود نقدینگی از میزان عرضه‌ها بزرگتر باشد بازار رشد می‌کند اما زمان آن غیرقابل پیش بینی است.

اسلامی با اشاره به اینکه برای اینکه مردم بتوانند برای مدتی طولانی از منافع بازار استفاده کنند نباید عجولانه تصمیم بگیرند و باید به صورت غیرمستقیم نسبت به سرمایه گذاری در این بازار اقدام کنند، خاطرنشان کرد: انتظار داریم به منظور آگاه‌تر شدن سرمایه‌گذاران، نرخ رشد بازار سرمایه آهسته‌تر و  روند صعودی بازار ادامه‌دار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه انتظار ما از ارکان بازار سرمایه کمک برای افزایش عمق معاملات بازار سرمایه است، گفت: مسوولان باید تلاش کنند ضمن افزایش برای ورود شرکت‌ها به بورس و عرضه‌های اولیه، تدابیری اتخاذ کنند تا بازار سرمایه بتواند بازویی برای تامین مالی شرکت های پذیرفته در بورس باشد.

منبع: ایرنا لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 بورس سرمایه گذاری در بورس کارشناس بازار سرمایه صندوق های سرمایه گذاری جریان ورود نقدینگی سرمایه گذاران همین دلیل صندوق های ETF شاخص بورس قابل توجه صندوق ها پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۶۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟

به گزارش خبرآنلاین ،در پایان معاملات چهارمین روز هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۰.۵۸ درصدی، معادل ۱۳ هزار و ۴۲۱ واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و ۳۰۳ هزار واحدی قرار گرفت.

تجارت نیوز در خبری نوشت:کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌ عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی خلاف جهت را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن اما با رشد ۰.۱۷ درصدی (معادل هزار و ۳۲۱ واحد) تا پله ۷۵۹ هزار و ۲۲ واحدی پایین رفت.

معاملات بورس تهران در آینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز سه‌شنبه، چهار هزار و ۳۹۲ میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات چهارمین روز هفته را نیز ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون برگه سهم نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هرچه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چراکه ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از ورود سرمایه آنها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه حقیقی در پایان معاملات روز سه‌شنبه بورس، خبر از ورود ۶۲ میلیارد تومانی پول حقیقی به سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

تغییر اندک رویکرد دولت و بانک مرکزی درباره ارز نیمایی باعث شده از ابتدای اردیبهشت نرخ نیمایی دلار از ۴۰ هزار و ۶۰۰ تومان تا آستانه ۴۱ هزار تومان پیش رود. نماگرهای سهامی وابستگی زیادی با نرخ نیمایی دلار دارند و به همین واسطه طی روزهای اخیر، شاخص کل صعود ۳.۵ درصدی را تجربه کرده است.

حال و هوای بهاری تالار شیشه‌ای تنها متکی به این فاکتور نبوده است و محرک‌های دیگری از جمله احتمال اصلاح تبصره س بند ۶ قانون بودجه که در رابطه با سقف مالیاتی ۵۰۰ میلیارد تومانی است، از مسیر مجلس شورای اسلامی، پایه رشد بازار در هفته ابتدایی اردیبهشت‌ماه است.

با این حال نگاه سرمایه‌گذاران به دلار نیمایی است. تجربه سال ۱۴۰۱ به سهامداران نشان داد رشد ۶۰ درصدی دلار نیمایی، مبنای رشد ۶۷ درصدی شاخص کل در آن سال بود. از این رو سهامداران با توجه به پتانسیل صعود ارز نیمایی، چشم‌انداز مثبتی از آینده بازار سرمایه در ذهن خود ترسیم می‌کنند.

نوسانات شاخص‌های اصلی بورس در جریان معاملات دوشنبه و سه‌شنبه، برای بورس‌بازار باتجربه خبر مثبتی به شمار می‌رود. افزایش عرضه‌ها نشان‌دهنده دست به دست شدن سهام و ورود سهامداران تازه‌نفس به نمادهای بورسی و فرابورسی است.

در راستای پیش بینی بورس آخرین روز هفته، به نظر می‌رسد روند متعادل میان خریداران و فروشندگان با چاشنی برتری اندک فروشندگان باشد. صندوق‌های اهرمی، بازدهی منفی اندکی در پایان معاملات روز سه‌شنبه کسب کردند. با وجود این، سهامداران شاهد ورود پول به این دست صندوق‌ها بودند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898794

دیگر خبرها

  • مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری
  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی بورس فردا سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • ورود ۴۲ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام در روز سبز شاخص کل بورس
  • رشد اندک بورس در سومین روز اردیبهشت
  • عوامل رشد شاخص بورس روزهای اخیر چه بود؟