Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@21:15:31 GMT

دستیابی به دانش فنی تولید ظروف اسفنجی از نشاسته

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۲۶۸۱۶

دستیابی به دانش فنی تولید ظروف اسفنجی از نشاسته

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، ظروف یکبار مصرف سالانه حجم بالایی از ضایعات را تشکیل می‌دهند. ظروفی که برای بسته بندی غذا کاربرد دارند. تولید این حجم از این ضایعات برای محیط زیست آسیب زا است. برای رفع این مشکل محققان در دانشگاه علم و صنعت راهکاری نوین ارائه دادند.

آنها از منابع گیاهی ظروف یکبار مصرف تولید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز از این محققان حمایت کرد تا مسیر حرکت آنها هموار شود.

محمد فصیحی دستجردی مجری این طرح پژوهشی بیان کرد: در این طرح از ترکیب نشاسته و پلیمر زیست سازگار برای تولید این ظروف استفاده شد. نشاسته یکی از منابع تجدید پذیر ارزان و در دسترس برای تولید پلیمرهای زیست تخریب پذیر است. این ماده به دلیل ترکیب شدن با پلیمرهای سنتزی می‌تواند موجب کاهش قیمت و زیست تخریب پذیری محصول تولیدی شود.

فصیحی دستجردی ادامه داد: نشاسته ماده‌ای حساس به آب و شکننده است. همچنین قابلیت شکل دهی ندارد. پس در این پژوهش برای رفع مشکل عدم شکل پذیری اقداماتی انجام شد. ما ساختار نشاسته را برای تولید این ظروف اصلاح کردیم و با توجه به فرمولاسیون پیچیده این ماده کاری سخت بود. به نشاسته اصلاح شده قابل فرآیند نشاسته ترموپلاستیک می‌گویند. این کار به کمک افزودن نرم کننده‌ها انجام می‌شود که نقطه ذوب نشاسته را کاهش می‌دهد.

وی بیان کرد: اکنون موفق به دستیابی دانش فنی برای تولید ظروف اسفنجی (برای نگهداری مواد غذایی گرم) از نشاسته شدیم. نمونه‌های اولیه این محصول به دو صورت ظروف عادی و اسفنجی تولید شد و نتایج اولیه نیز رضایت بخش بود. این ظروف مناسب غذای گرم است و ایجاد مسومیت نمی‌کند. همچنین دوستدار محیط زیست هستند و آلودگی خاک را به دنبال ندارد. 

کد خبر 4973820 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه علم و صنعت ظروف یکبار مصرف طرح پژوهشی ویروس کرونا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحقیقات علمی شرکت دانش بنیان فناوری نانو اینترنت نوآوری فناوری فضایی امنیت اطلاعات گوگل واکسن صفحه نمایشگر موبایل فیس بوک برای تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۶۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر حفاظت محیط زیست اشنویه از دانش آموز حافظ حیات وحش

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اشنویه گفت: در راستای برنامه‌های آموزشی  که به مناسبت بزرگداشت هفته زمین پاک در خانه محیط زیست  شهرستان اشنویه برگزار شد از یک دانش آموز فعال زیست محیطی و حافظ حیات وحش تقدیر به عمل آمد.

 کریم خضری افزود : این دانش آموز با عیدانه‌ های خود یک  یک بال پرنده شکاری شاهین را خریداری کرده و به اداره محیط زیست تحویل داده است که این پرنده در دامان طبیعت رهاسازی شد.

 

دیگر خبرها

  • آشنایی دانش آموزان مهابادی با آموزه های زیست محیطی
  • دستیابی به دانش فنی نسل جدید دستگاه طیف سنجی لیزری
  • ضرورت اصلاح قانون معادن به نفع محیط زیست
  • تاکید دانش آموزان آبادان و خرمشهر بر حفظ زمین پاک
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید  
  • پرورش‌دهنده حلزون در شهرضا به مراجع قضایی معرفی شد
  • کشف صد هزار حلزون در شهرضا
  • تقدیر حفاظت محیط زیست اشنویه از دانش آموز حافظ حیات وحش
  • آبیاری غیرمتعارف و ظروف پلاستیکی چالش مهم محیط زیست