Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@16:38:57 GMT

خطر هاله قرمز کرونا بر ساوه

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۲۶۹۰۳

خطر هاله قرمز کرونا بر ساوه

خیلی از مبتلایان به کرونا که اکنون در بیمارستان های کشور تحت مداوا و بستری هستند وقتی وصف حال و چگونگی ابتلا را تعریف می کنند، اغلب اذعان می کنند که دچار نوعی اعتماد به نفس کاذب بوده اند که گویی هرگز مبتلا نمی شوند و استفاده از ماسک، الکل و ژل ضدعفونی را جدی نگرفته اند و اکنون هم کم نیستند افرادی که در بازارها، مراکز تفرجگاهی و شلوغ هم در رفتاری غیرمتناسب با حقوق شهروندی و پروتکل های بهداشتی به راحتی و بدون هیچ حفاظی تردد می کنند و شاید هم کرونا را به سخره می گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما واقعیت آن است که کرونا نه شوخی بردار است و نه رفتارش قابل پیش بینی؛ به همین دلیل برخی در فصل سرما و دوره نخست شیوع آن باور داشتند که با گرم شدن هوا این ویروس ضعیف می شود و یا بعد از مهار موفق پیک نخست خیلی ها کار را تمام شده تلقی کردند و با رعایت نکردن اصول فاصله گذاری اجتماعی اقدام به برپایی مهمانی ها، جشن های عزا و عروسی، مسافرت و فراموش کردن استفاده از ماسک،  دستکش و ژل ضدعفونی کردند که حاصل این رفتارها با وجود هشدارهای روزانه مراجع وزارت بهداشت و مسئولان اوج گیری دوباره کرونا و به شمارش افتادن نفس و جان باختن شمار زیادی از هموطنان در روزهای اخیر است.

در شهرستان ساوه با جمعیتی حدود ۳۰۰ هزار نفر، این روزها روند ابتلا به کرونا در موج دوم به سرعت شتابان شده و دریغ که هشدارهای مسئولان دانشکده علوم پزشکی و حتی بیان آمار مبتلایان و فوتی ها در واپسین ساعات هر روز نیز آنگونه که شایسته است، شهروندان را متوجه عمق خطر نمی کند.

چالش ساوه در زمینه تامین کادر درمانی برای مقابله با کرونا

به گفته معاون درمان دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه روند ابتلا به کرونا در این شهرستان و همچنین زرندیه سیر صعودی یافته و از وضعیت نارنجی کم کم به سوی حالت خطرناک و قرمز پیش می رود.

دکتر «نعمت الله عزیزی» به ایرنا، گفت: فقط در بیمارستان شهید مدرس این شهر اکنون ۱۳ تن از کادر درمانی به دلیل ابتلا به کرونا تحت مراقبت قرار دارند و وضعیت به گونه ای شده که در حوزه نیروهای درمانی و پرستاری یک چالش و کمبود جدی پیش روی ساوه قرار دارد.

وی اظهار داشت: علاوه بر ابتلای این تعداد از کادر درمانی، شماری از کارکنان دانشکده علوم پزشکی و بهداشتی این شهرستان که خدمات ارائه می کردند نیز به این ویروس دچار شده اند و تداوم این روند می تواند بسیار خطرناک باشد.

به گفته این مسئول، نیروهای کادر درمانی بیمارستان شهید مدرس که به کرونا مبتلا شده اند اکنون در مرخصی به سر می برند و همین مساله سبب شده تا کمبود نیرو پیش آید و برای جبران این خلا، دانشکده علوم پزشکی اقدام به فراخوان جذب نیرو کرده اما مشکلی که وجود دارد این است که اکنون کمتر پزشک و پرستاری حاضر به شروع طرح و مشارکت در این فرایند است.

در همین رابطه مدیر بخش پرستاری بیمارستان شهید مدرس ساوه در خبری که وبسایت دانشکده علوم پزشکی به نقل از او منتشر کرد، ضمن تایید ابتلای ۱۳ تن از کادر درمانی این مرکز به کرونا اظهار داشت: این شرایط متاثر از برخی اقدامات شهروندان در خصوص رعایت نکردن موازین بهداشتی و بی احتیاطی حضور یافتن در مراکز شلوغ و تجمع ها است که نتیجه آن باعث وارد شدن فشار مضاعف کاری بر سیستم بهداشت و درمان ساوه شده است.

«اشرفی» افزود: حدود پنج ماه است که ساوه درگیر کرونا شده و همین مساله کادر درمانی و پرستاری بیمارستان ها را دچار خستگی کرده است.

به گفته او، در حال حاضر شرایط به گونه ای است که مراجعات بسیار زیادی به بیمارستان مدرس ساوه می شود و حتی در مواردی اعضای یک خانواده که به دلیل حضور در مراسم های عزا یا عروسی و حضور در تجمعات به کرونا مبتلا شده اند نیز به این مرکز درمانی مراجعه و تحت درمان قرار گرفته اند که همین مساله علاوه بر خستگی نیروهای بیمارستان، باعث بروز خطر  ابتلای آنها به این ویروس شده که درگیر شدن ۱۳ تن از کادر درمانی موید این مطلب است.

ضرورت اعمال مجدد برخی محدودیت ها 

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه معتقد است که شرایط در ساوه از حیث شیوع مجدد و شمار مبتلایان به کرونا در وضعیتی قرار دارد که لازم است مسئولان و اعضای قرارگاه پدافند زیستی بار دیگر برخی محدودیت ها را از جمله بستن مراکز تفریحی و بوستان ها، بازار و سایر مراکزی که محل ازدحام جمعیت است را اعمال کنند.

دکتر عزیزی اظهار داشت:‌در ۲ هفته اخیر نامه ای در همین رابطه به مسئولان شهرستان و لزوم برقراری مجدد محدودیت ها و اجرای دستورالعمل های فاصله گذاری اجتماعی در مراکز تفریحی، ‌ خرید و ترددهای درون شهری نوشتیم اما به دلایلی هنوز با این خواسته موافقت نشده است.

وی گفت:‌ما به عنوان دانشکده علوم پزشکی مطابق وضعیت موجود فقط به ارائه پیشنهاد و راهکار می پردازیم اما تصمیم گیرنده نهایی در این خصوص قرارگاه پدافند زیستی است که قطعا با بررسی این پیشنهادات و در نظر گرفتن برخی مصلحت ها تصمیم گیری می کنند.

به گفته این مسئول، در حوزه اختیارات دانشکده علوم پزشکی روند اجرای اقداماتی چون بازرسی ها، نظارت و پلمب مراکز متخلف و سایر فعالیت های سختگیرانه کوچک همچنان ادامه دارد اما برقراری محدودیت های اجتماعی و شهری فراتر از توان و اختیار این مرکز است و باید ستاد استانی و شهرستان در این رابطه تصمیم لازم را اعمال کنند.

وی اظهار داشت: اکنون در شهر ساوه از وضعیت نارنجی گذر کرده ایم و در حال ورود به شرایط قرمز هستیم و افزایش شمار بستری شدگان کرونا در ساوه و زرندیه طی  چند روز اخیر که اخبار آن به صورت شفاف در سایت و کانال های اطلاع رسانی دانشکده علوم پزشکی منتشر می شود نیز تاییدی بر این ادعا است.

افزایش ۵۰ درصدی استفاده از ماسک در ساوه

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: بازتاب اخبار اوج گیری کرونا در روزهای اخیر و افزایش شمار مبتلایان بستری در بیمارستان مدرس باعث شده که در میان مردم این شهرستان میزان استفاده از ماسک به ضریبی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یابد که اقدامی مثبت و بازدارنده محسوب می شود.

وی ادامه داد: نگرانی عمده ما در مورد حضور بدون ماسک شهروندان در مراکز شلوغ و برخی تجمعات از قبیل مهمانی ها یا مراسم های عروسی و عزا است اما در مورد اماکن عمومی که مردم از همدیگر فاصله استاندارد دارند، جای نگرانی جدی نیست هرچند امکان کنترل همگانی و بازخواست افراد برای استفاده نکردن از ماسک خیلی سخت است اما در حوزه خدمات اداری این مساله میسر است.

عزیزی البته وضعیت ادارات ساوه و دستگاه های دارای ارباب رجوع را با توجه به ابلاغ دستورالعمل ضرورت استفاده از ماسک که اخیرا از سوی استاندار مرکزی نیز ابلاغ شد،  مناسب توصیف کرد و گفت: در این بخش از جامعه مشکل خاصی وجود ندارد زیرا طبق رصد و پایش های بازرسان بهداشتی اغلب ارگان ها نسبت به ماسک زدن کارکنان و ارباب رجوع با جدیت عمل می کنند.

وی تاکید کرد: مردم تصوی نکنند که کرونا تمام شده بلکه موج دوم آن شدیدتر از قبل بازگشته و همه مکلفند در این زمینه با احساس مسئولیت رفتار کنند و موازین بهداشتی از جمله رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و سایر اقلام بهداشتی، شست و شوی مرتب دستها و ماندن در خانه را انجام دهند.

معاون دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: در ۲ هفته اخیر با تلاش بازرسان بهداشتی ۲ دفتر خدمات الکترونیکی، پنج باب قهوه خانه به دلیل استفاده از قلیان، یک باب پمپ بنزین و ۲ تالار که اقدام به برگزاری مهمانی یا مراسم عروسی کردند پلمب شدند و شمار زیادی هم اخطارهای ۲۴ و ۴۸ ساعته به مراکزی که موازین بهداشتی را رعایت نکردند ارائه شد.

عزیزی تاکید کرد: طبق دستور استاندار مرکزی هر فردی که از منزل خارج می شود حق ندارد بدون ماسک در اماکن عمومی حضور یابد.

وی گفت: بازگشایی مجدد مراکزی که به دلیل ارتکاب تخلفات بهداشتی و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی پلمب شده اند نیز مشروط به سپردن تعهد محضری است و در صورت تکرار این رفتارها بعد از بازگشایی، ضمن اعمال دوره طولانی تری از پلمب، فرد خاطی به دادستانی نیز معرفی خواهد شد.

وی در مورد ناوگان حمل و نقل درون شهری ساوه و نحوه کنترل وسایل نقیله، گفت: در این رابطه با شهرداری مکاتبه شده و نظارت های بهداشتی هم اعمال می شود و شهرداری هم در گزارشی از انجام ضدعفونی روزانه اتوبوس های درون شهری خبر داد.

دکتر عزیزی در عین حال اظهار داشت: با اینکه تاکید شده در این شرایط تاکسی ها فقط سه مسافر سوار کنند اما گاه این مساله از سوی رانندگان و حتی مسافران رعایت نمی شود و شرایط اقتصادی هم بهانه ای برای این مساله است که در این زمینه برخوردهایی نیز اعمال شد.

نمره قبولی حوزه صنعت

اما هرچه در محیط های شهری و اماکن عمومی شاهد رعایت نکردن موازین بهداشتی، استفاده از ماسک و سایر پروتکل ها از سوی مردم هستیم برعکس در حوزه صنعت ساوه با دغدغه ای که مدیران واحدهای تولیدی نسبت به تامین سلامت کارگران و کارکنان دارند، وضعیت به مراتب بهتری را شاهد هستیم.

رئیس انجمن مدیران صنایع شهرستان ساوه در این رابطه به ایرنا گفت: صنایع ساوه به خصوص واحدهای فعال در شهر صنعتی کاوه در زمینه رعایت و اجرای پروتکل های بهداشتی بسیار جدی و پای کار هستند و روزانه اقداماتی از قبیل ضدعفونی محیط کارخانه ها، سرویس های حمل کارگران و رستوران ها انجام می شود.

«سعید رضوانی» اظهار کرد: صاحبان صنایع در این خصوص با درایت بالایی نسبت به سلامت کارگران رفتار می کنند و در پیک نخست شیوع کرونا هم کمتریبن میزان ابتلا و مرگ و میر مربوط به حوزه صنعت بود.

وی گفت: اگر هم در دوره اول شیوع کرونا، مشکلاتی در زمینه ابتلای کارگران در بخش صنایع وجود داشت مربوط به رفتار برخی از آنها بود که با بی احتیاطی در مهمانی ها و برخی مجالس حضور می یابند که همین مساله سبب بروز مشکلاتی برای بخش نیروی انسانی صنایع شد اما خوشبختانه با درک و فرهنگ بالایی که بر بخش صنعت ساوه حاکم است و همچنین نهایت همکاری مدیران صنایع با مراجع بهداشتی و قرارگاه پدافند زیستی، اکنون شرایط در واحدهای تولیدی از حیث شیوع کرونا کاملا کنترل شده و مساعد است.

رئیس انجمن مدیران صنایع ساوه گفت:‌ بخش صنایع اگرچه از کرونا ایمن است اما مشکلاتی دیگر از جمله مسائل اقتصادی متاثر از ناملایمت های بیماری کرونا بر کسب و کارهای جامعه و همچنین تحریم ها، واحدهای تولیدی را آزار می دهد که انتظار داریم مسئولان در این خصوص چاره اندیشی کنند.

برچسب‌ها ساوه ویروس کرونا ماسک بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ساوه ویروس کرونا ماسک بهداشت و سلامت ساوه ویروس کرونا ماسک بهداشت و سلامت دانشکده علوم پزشکی استفاده از ماسک موازین بهداشتی کادر درمانی رعایت نکردن همین مساله محدودیت ها پروتکل ها شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۶۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی مشکلات و توانمندی‌های حوزه قضایی ساوه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ حجت الاسلام جزایی در سفر به شهرستان ساوه گفت: هدف از این سفر بررسی مشکلات و توانمندی‌های حوزه قضایی شهرستان ساوه بود که مجموعه اقدامات در حوزه‌های مختلف نشان دهندۀ حرکت جدی در راستای سند تحول قضایی دارد.
حضور در گلزار شهدا، دیدار با امام جمعه، نشست با کارکنان قضایی و ادارای دادگستری، حضور در شعب شورای حل اختلاف و سرکشی و بازدید از زندان ساوه دیگر برنامه‌های سفر رئیس کل دادگستری استان مرکزی به شهرستان ساوه بود.

دیگر خبرها

  • تعامل مدیریت شهری ساوه برای دفع بهداشتی زباله‌ها ضروری است
  • بازگشت حسن یزدانی در هاله‌ای از ابهام
  • واکسیناسیون فلج اطفال در مناطق عشایری کرمانشاه
  • بررسی مشکلات و توانمندی‌های حوزه قضایی ساوه
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • ۲ هزار مادر باردار تحت پوشش برنامه تغذیه سالم دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • به زودی، واکسیناسیون پنوموکوک و روتاویروس کودکان هرمزگانی
  • جذب ۷۰۰ نیروی جدید در شبکه بهداشت اصفهان
  • پزشک مصری بازگشته؛ از وضعیت اسفناک غزه گفت