Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، صندوق بین المللی پول اعلام کرد که بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در جهان و همچنین کاهش بهای نفت، به شدت منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا را تحت تاثیر قرار خواهد داد و این مناطق شاهد شدیدترین کاهش رشد اقتصادی در ۵۰ سال گذشته خواهند بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابر اعلام صندوق بین المللی پول، این یک کاهش قابل توجه است که چالش‌های اقتصادی و انسانی موجود را تشدید و سطح فقر را که هم اکنون در سطحی بالا قرار دارد، افزایش خواهد داد.

براساس این گزارش، لحن این نهاد مالی بین المللی بسیار شدید است و این در حالی است که به تازگی پیش بینی‌های خود را درخصوص رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا کاهش داده است. شوک ناشی از شیوع ویروس کرونا در جهان به افت قیمت نفت نیز اضافه شده است که تاثیری بسیار منفی بر بر اقتصاد‌های منطقه دارد.

شمار قربانیان کرونا در این منطقه نسبتا پایین است به جز ایران، که ۱۳ ژوئیه اعلام کرد آمار تلفات ناشی از کرونا در این کشور از سطح ۱۳ هزار نفر گذشت. تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت‌های مختلف در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا مانند بسیاری از کشور‌های دیگر پیامد‌هایی بسیار منفی برای اقتصاد داشته است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که صندوق بین المللی پول براساس آخرین چشم انداز‌های اقتصادی منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا، به طور میانگین کاهش حدود ۵.۷ درصدی (۵,۷%) تولید ناخالص داخلی را برای این منطقه پیش بینی می‌کند. در برخی کشور‌های این منطقه که درگیر مناقشات مسلحانه هستند، کاهش رشد اقتصادی ممکن است به ۱۳ درصد برسد.

براساس داده‌های بانک جهانی، این پایین‌ترین پیش بینی در ۵۰ سال گذشته است و این در حالی است که سال گذشته رشد اقتصادی این منطقه همچنان در سطح پایینی قرار داشت. صندوق بین المللی پول به ویژه ابراز نگرانی کرد که با رفع محدودیت‌های قرنطینه‌ای «ناآرامی‌های اجتماعی» شدت گیرد.

بیشتر بخوانید

صندوق بین المللی پول: رشد اقتصادی بیشتر کشور‌های جهان منفی خواهد بود

برای اقتصاد‌های وابسته به فروش نفت، شرایط حتی دشوارتر است. بهای طلای سیاه همچنان رو به کاهش است. بهای هر بشکه نفت خام پیش از آنکه به حدود ۴۰ دلار برسد، به علت کاهش رشد اقتصادی جهان حدود دو سوم ارزش خود را از دست داده است.

به این ترتیب، کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج (فارس) احتمالا با یک رکود ۷.۱ درصدی مواجه خواهند شد که این رقم ۴.۴ درصد بیشتر از پیش بینی منتشر شده در ماه آوریل است. اقتصاد‌های صادرکننده نفت در منطقه نیز احتمالا حدود ۲۷۰ میلیارد دلار از درآمد‌های خود را از دست خواهند داد. جهاد آزور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول می‌گوید این یک کاهش شدید (درآمد‌های نفتی) محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا صندوق بین المللی پول شمال آفریقا رشد اقتصادی پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۷۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی سفرای ایران و روسیه درباره همکاری‌های دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی

سفرای ایران و روسیه امروز (چهارشنبه) در وین دیدار و درباره برخی مسائل مرتبط با همکاری‌های دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی گفت‌وگو کردند.

به گزارش مشرق، «میخائیل اولیانوف» سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت: امروز با محسن نذیری اصل نماینده دائم ایران دیدار کردم.

وی افزود: ما درباره شماری از مسائل مربوط به همکاری‌های دو کشور در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سازمان معاهده منع جامع آزمایش های هسته‌ای و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد بحث کردیم.

این یک رویه متداول است که سفرای ایران و روسیه به طور معمول درباره همکاری‌های دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ملاقات و رایزنی می‌کنند.

نذیری و اولیانوف اسفند ماه گذشته نیز در آستانه برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با یکدیگر دیدار و درباره دستور کار این نشست تبادل نظر کردند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • دیدار امیرعبداللهیان با وزیرخارجه و رئیس جمهور ترکمنستان
  • دیدار امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان
  • خلیج فارس و دریای عمان تا جمعه مواج است
  • رایزنی سفرای ایران و روسیه درباره همکاری‌های دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی
  • آبرسانی به بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس
  • ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار‌های بین‌المللی
  • اشتغال‌ زایی با تمرکز بر ظرفیت های موجود
  • اوکراین ۸۸۰ میلیون دلار از صندوق بین‌المللی پول دریافت کرد
  • تهران-آنکارا در مسیر تجارت ۳۰ میلیارد دلاری
  • بسته 50 میلیارد دلاری برای نجات از بحران اقتصادی در مصر/ مصری ها برای تامین خوراک  مبارزه می کنند