Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتخابات به تنهایی عامل انسجام و اتحاد مردم ایران است؛ دشمنان نظام همواره با هدف قرار دادن این رویداد بزرگ در تلاش هستند تا از راه‌های مختلف مشارکت مردم در انتخابات را کم‌رنگ جلوه دهند اما مردم ایران می توانند با حضور حداکثری خود در پای صندوق‌های اخذ رای با اتحاد و همدلی دشمن را در دستیابی به اهداف خود ناکام بگذارند و این امر تنها در پرتو همدلی ارکان مختلف نظام، قابل دسترسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی از هم اکنون به بررسی جنبه های مختلف انتخابات ریاست جمهوری پرداخته اند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

 انتخابات ۱۴۰۰؛ انتخاب سیاستمدار یا اقتصاددان؟

روزنامه آرمان ملی درمطلبی با عنوان «انتخاب سیاستمدار یا اقتصاددان؟ نوشت: برخی مطرح می‌کنند که با توجه به شرایط بد و بغرنج اقتصادی فعلی بهتر است رئیس‌جمهور بعدی یک اقتصاددان باشد تا یک چهره سیاسی و سیاستمدار تا با شناخت از ساختار اقتصادی کشور، اقتصاد جهانی و اجرای مدل‌های اقتصادی کارآمد بتواند جامعه را از این شرایط خارج کند. این در حالی است که عده‌ای بر این باورند که ‌احتیاجی به صرف اقتصاددان بودند یا سیاستمدار بودن رئیس‌جمهور نیست بلکه شخصی که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود باید نسبت به همه حوزه‌ها از جمله اقتصاد شناخت کافی داشته باشد. آنچه مسلم است نگاه کلی، جامع‌نگر و متوازن نسبت به همه ساحت‌ها می‌تواند نگاه رضایتمندانه جامعه را نسبت به یک رئیس‌جمهور و دولت متبوعش به همراه داشته باشد... با توجه به مشکلات کشور رئیس‌جمهور آینده باید کدام حوزه و ساحت را در اولویت کاری خود قرار دهد؟ اساسا سیاستمداری قابل بادرایت در حوزه سیاست داخلی و خارجی یا اقتصاددانی بارز که بر ساختار اقتصادی کشور واقف بوده و با شناخت کامل از اقتصاد جهانی و تاثیر آن بر اقتصاد کشور بتواند با اتخاذ سیاست‌های درست و تصمیمات بهنگام شرایط اقتصادی کشور را بهبود و سامان بخشد؟ یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص اینکه رئیس‌جمهور بعدی باید چه حوزه‌ای را در اولویت کاری خود قرار دهد اظهار داشت: قبل از اینکه بگوییم رئیس‌جمهور اقتصاددان باشد باید دید گرایش مکتبی و سیاسی اقتصادی‌اش چیست. چون هر یک از اقتصاددان‌ها روش خاصی در ذهن دارند و معمولا تابع مکاتب مختلف اقتصادی در دنیا هستند.

سایت خبری نامه نیوز به گفت و گو با منصور حقیقت‌پور مشاور رئیس‌ سابق مجلس پرداخت و آورد: عزت الله ضرغامی یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ فکر کاندیداتوری در سر دارد.

 منصور حقیقت‌پور درباره الگوبرداری عزت الله ضرغامی از علی لاریجانی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری گفت: این قیاس را درست نمی دانم. ظرفیت انسان ها با هم فرق می کند. آقای لاریجانی یک شخصیت تک بُعدی نبود که بعد از ترک صداوسیما نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ شود.  آقای لاریجانی سابقه معاونت سپاه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را پیش از ریاست صداوسیما برعهده داشت و بعد از صداوسیما نیز مدتی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود. بعد هم وارد مجلس شد و سه دوره ریاست قوه مقننه را به عهده گرفت. او فهم مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و سیاسی دارد و شخصیتی جامع در طراز ریاست جمهوری محسوب می شود. حالا اگر یک برادری که فقط در حوزه فرهنگی فعالیت داشته بخواهد برای انتخابات ریاست جمهوری بیاید، به نظر نمی رسد شخصیت جامعی برای این جایگاه باشد. نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ باید توانمندی شان در حوزه نظریه پردازی حوزه اقتصادی بر سایر موارد به چربد. 

آمدن احمدی‌نژاد برای اختلاف انداختن

روزنامه آرمان ملی به گفت و گو باحسین سبحانی‌نیا، نماینده پیشین مجلس پرداخت و نوشت: برخی معتقدند اصولگرایان درصدد آن هستند که پس از پیروزی در انتخابات مجلس یازدهم برای جلوس بر کرسی ریاست جمهوری سیزدهم باید برنامه‌ریزی شود. مشارکت در انتخابات مجلس حداقلی بود. با توجه به این شرایط تصور می‌کنید عملکرد مجلس یازدهم در جهت توفیق اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است؟ صحیح است. آنها قطعا اگر این نگاه را دنبال کنند باید با عقلانیت و منطق جلو بروند، امیدواری را با جهت‌گیری‌های مثبت جلو ببرند و فرصت‌سوزی که نه، بلکه فرصت‌سازی کنند. اگر چنین رفتار کنند پاسخ به سوال شما مثبت است. نمایندگان مجلس نباید بگویند که این مشکلات کشور ظرف چند ماه حل خواهد شد، چراکه تحقق این ادعا غیرممکن و طرح آن غیرمنطقی است. جهت‌گیری‌های مثبت باید به این ترتیب باشد که مردم احساس کنند مجلس در حال تلاش برای حل مشکلات است. این روش سبب خواهد شد که امیدواری را در جامعه افزایش پیدا کند و به‌دنبال آن، مشارکت مردم هم به همین منوال برای حضور در پای صندوق‌های رای در انتخابات ۱۴۰۰ افزایش پیدا می‌کند. این مسیر و توجه نمایندگان به وظیفه اصلی خودشان و پرهیز از شعارهای تبلیغاتی می‌تواند به جریان اصولگرایی در انتخابات آینده کمک بکند. اشاره به حضور مردم در پای صندوق‌های رای کردید. در انتخابات مجلس یازدهم به‌دلیل عدم حضور کاندیداهای جریان اصلاحات شاهد مشارکت حداقلی مردم بودیم که در طول تاریخ انتخابات مجلس سابقه نداشته است. عدم استقبال پرشور از انتخابات مجلس یازدهم این خطر را ایجاد کرد که مبادا مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هم اینگونه باشد. به‌نظر شما در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مردم به همان شور سابق پای صندوق‌های رای می‌آیند؟ در پاسخ به سوال قبلی اشاره کردم که اگر اصولگرایان بخواهند در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ موفق شوند و مردم را پای صندوق‌های رای بیاورند، باید اقدامات امیدبخش و امیدوارکننده در جامعه انجام بدهند و از این حرکت‌های شعاری و عوام‌فریبانه جلوگیری شود.

اصولگرایان برای ریاست جمهوری هم به دنبال انتخابات حداقلی هستند

سایت خبری مردم سالاری آنلاین به گفت و گو با محمدرضا خباز پرداخته و آورد: اصلاح‌طلبان نیاز به پوست‌اندازی در همه ارکان فعالیت‌های سیاسی خود دارند و هر چه زودتر باید این تغییرات را صورت دهند. خباز معتقد است اگر اصلاح‌طلبان بر مبنای روال گذشته خود عمل کنند، احتمالا انتخابات پیش رو را همچون انتخابات مجلس از دست خواهند داد. البته این عضو حزب اعتمادملی، معتقد است اگر اصلاح‌طلبان بتوانند نرخ مشارکت را بالا ببرند قطعا در انتخابات پیروز خواهند بود. این فعال سیاسی اعتقاد دارد که بخشی از جریان اصول‌گرایی بنا به تجربه به دنبال انتخابات کم‌رونق و حداقلی است. چرا که تجربه انتخابات در سال‌های گذشته ثابت کرده اصول‌گرایان در دوره‌هایی که اکثریت مردم با صندوق‌های رای به نوعی قهر می‌کنند، شانس بیشتری برای پیروزی دارند. نظر شما درباره چالش های نظری و میدانی جریان اصلاحات در سالهای پس از دوم خرداد چیست؟ این چالش‌ها از چه جنس هستند و جریان اصلاحات چطور با آنها مواجه شده است؟ 

هفت گزینه ریاست شورای عالی اصلاح طلبان

سایت خبری نواندیش در گزارشی نوشت: با استعفای محمدرضا عارف از ریاست شورای عالی اصلاح طلبان گمانه زنی ها درباره رییس بعدی این شورا افزایش یافته است. این در حالی است که با توجه به سازوکارهای شورای عالی به نظر می رسد در حال حاضر مساله اصلی نه انتخاب رییس بلکه تعیین تکلیف ماهیت و ماموریت این شوراست. در تایید این مدعا می توان به اختلاف نظر میان دو حزب اتحاد ملت و کارگزاران بر سر اصل ماهیت و ماموریت شورای عالی اشاره کرد. در حالی که اولی ماموریت شورای عالی را تعیین سیاست های کلی جریان اصلاحات و تقسیم کار احزاب بر این مبنا می داند، گروه دوم قائل به هماهنگ سازی اقدامات مشترک احزاب اصلاح طلب به ویژه در زمان انتخابات است. به بیان دیگر اتحاد ملت معتقد است شورای عالی اصلاح طلبان باید رویکرد و راهبرد کلان اصلاح طلبان را مشخص و هر اقدامی توسط احزاب عضو باید در این راستا باشد. در حالی که کارگزاران، کنش سیاسی و انتخاباتی را مفروض تلقی و قائل به تقسیم کار در اجرای این نقش میان اصلاح طلبان در زمان انتخابات هستند. شاهد دیگر در چالش جدی به اساس فعالیت شورای عالی این است که موسوی لاری نایب رییس این ائتلاف به طور طبیعی استعفای خود را به رییس شورا جهت طرح در مجمع عمومی ائتلاف داده است، اما مشخص نیست استعفای عارف به چه کسی یا به چه مرجعی ارائه شده است؟ آیا او اساسا استعفا داده؟ اگر استعفا داده چرا استعفایش را به مرجعی که او را انتخاب کرده (مجمع عمومی ائتلاف) ارائه نکرده است.

اصلاح طلبان از سختی‌ها خسته نمی‌شوند

سایت خبری اعتماد آنلاین به گفت و گو با محمود میرلوحی عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان پرداخت و آورد: اصلاح‌طلبان روزهای مملو از ابهامی را تجربه می‌کنند. اعلام کناره‌گیری محمدرضا عارف از ریاست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، آن هم در شرایطی که در آخرین روزهای سال گذشته سیدعبدالواحد موسوی لاری هم از حضور در این شورا انصراف داد، موجب شده تا این روزها چهره‌هایی چون بهزاد نبوی و عبدالله نوری از سوی اصلاح‌طلبان برای ریاست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان معرفی شوند. باید منتظر ماند و دید، تکلیف این نهاد تصمیم‌گیرِ جریان اصلاحات به چه سرانجامی دچار خواهد شد؟ شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در این مدتی که شروع به کار کرده، به خوبی توانسته است امور اصلاح‌طلبی را به پیش ببرد. در واقع  معدل کارایی شورای عالی در سطح بالایی است. پیروزی‌های خیره‌کننده در انتخابات دهه نود که مشخصا به تعبیری ۱۰۰ و به تعبیر دیگر ۱۶۰ اصلاح‌طلب را به مجلس رساند و به جز اهواز و قم، رای اول همه شهرهای مهم را از آن جریان اصلاحات کرد، از جمله نتایج فعالیت شورای عالی بود. در واقع این دستاوردها چیزی نیست که بتوانیم از آنها چشم‌پوشی کنیم. اینکه آقایان موسوی لاری یا عارف از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان کنار رفته‌اند، دلیلی برای جدایی‌شان از جبهه اصلاحات نیست و به همین دلیل نمی‌توان آنها را به خاطر جدایی از شورای عالی، از اصلاح‌طلبان جدا دانست. تاکید من این است، شورای عالی فقط در ظاهر با حالت قهرآلود روبه‌رو است. مهم این است اصلاح‌طلبان چون دل در گروی کشور و مردم دارند و از سختی‌ها خسته نمی‌شوند، همانطور که از سال ۷۶ تلاش و به خوبی خودشان را به مردم ثابت کرده‌اند، کماکان در عرصه حضوری جدی خواهند داشت.

مجلس باید همت کرده و قانون انتخابات را اصلاح کند

سایت خبری جهان نیوز به بازتاب سخنان عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان پرداخته و آورد:وقتی ۱۶ هزار نفر برای ۲۹۰ کرسی ثبت نام می‌کنند یعنی اینکه این ابزار موجود برای بررسی‌ها، کارآمد نیست؛ مجلس باید همت کرده و قانون انتخابات را اصلاح کند. در ۵۰ تا ۷۰ روز بررسی صلاحیت ۱۶ هزار نفر، کار سختی است؛ باید ثبت‌نام‌ها پالایش شود. مجلس در بحث استانی شدن اصرار داشت و به ما می‌گفتند که شما استانی شدن انتخابات را بپذیرید تا ما اصلاح قانون انتخابات را بپذیریم. مثلاً این امکان وجود دارد که قبل از ثبت نام گواهی سوءپیشینه برای ثبت نام ارائه دهند یا اینکه برخی افراد، به داوطلبان گواهی بدهند؛ اینها راهکارهایی است که می‌توان در قانون انتخابات گنجاند. هیچ بندی در قانون درباره بررسی گرایش سیاسی افراد وجود دارد و نه اینکه عملکرد شورای نگهبان این را نشان داده که بر اساس گرایش سیاسی تصمیم گیری کرده است. اگر قانون انتخابات اصلاح شود، به راحتی می‌توانیم موارد مربوط به رد صلاحیت‌ها را اعلام کنیم...نظام انتخابات باید اصلاح شود، شورای نگهبان صرفاً بر اساس قانون وضع شده توسط نمایندگان مجلس در حال بررسی صلاحیت افراد است. در دور قبل از اعضای شورای نگهبان داشتیم که علیه دیگر اعضای شورای نگهبان مصاحبه می‌کردند؛ گرایش‌های سیاسی در شورای نگهبان چه در دوره قبل و چه در دوره فعلی، متفاوت است.

رسانه‌های اصولگرا

انسجام؛ راهبرد شکست‌ناپذیر ایران در برابر دشمنان

سایت خبری دفاع پرس در یادداشتی به قلم سمانه حسن‌خانی نوشت:مسئولان و ملت بزرگ ایران با راهبرد انسجام، اتحاد، همدلی و هم‌افزایی، تهدیدها و تحریم‌های اقتصادی دشمنان نظام را به فرصت تبدیل کرده و کشور را به خودکفایی و بالندگی می‌رسانند. اگر به تاریخ پر فراز و نشیب جمهوری اسلامی ایران از جمله هشت سال دفاع مقدس، راهپیمایی‌ها، انتخابات و... نگاه کنیم این کلیدواژه‌ها باعث پیروزی در مقابل استکبار و فتنه دشمنان شده است. ملت ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس با اتحادی بی نظیر و یکپارچه به مصاف دشمن متجاوز رفتند و با جان و دل از خاک وطنشان پاسداری کردند. اراده و یکپارچگی مردمی و رهبری حکیمانه امام راحل رزمندگان را در میدان‌ جنگی که اروپا، آمریکا و بلوک شرق حامی رژیم صدام بودند را به پیروزی رساند. انتخابات هم خود به تنهایی عامل انسجام و اتحاد مردم ایران است؛ دشمنان نظام جمهوری اسلامی همواره با هدف قرار دادن این رویداد بزرگ در تلاش هستند تا از راه‌های مختلف مشارکت مردم در انتخابات را کم‌رنگ جلوه دهند اما مردم آگاه و بصیر ایران با حضور حداکثری خود در پای صندوق‌های اخذ رای با اتحاد و همدلی دشمن را در دستیابی به اهداف خود ناکام می‌گذارند.

بازگشت به شیخ؛ چه کسانی عبدالله نوری را به بهزاد نبوی ترجیح می دهند؟

سایت خبری مثلث در گزارشی نوشت: عبدالله نوری فعالیت سیاسی خود را با مدیریت در رادیو و تلویزیون دولتی -صدا و سیما- و معاونت وزارت امور خارجه در ابتدای انقلاب آغاز کرد. نوری پس از رحلت امام در دولت اول اکبر هاشمی رفسنجانی وزارت کشور را در اختیار گرفت که در نهایت استعفا داد. نوری درمجالس دوم و پنجم به ترتیب نماینده اصفهان و تهران بود. او در انتخابات مجلس پنجم در سال۷۴ شرکت کرد و از تهران به مجلس راه یافت. نام او در لیست مورد حمایت حزب کارگزاران سازندگی قرار داشت. او در مجلس پنجم به‌عنوان رئیس فراکسیون اقلیت انتخاب شد. علی اکبر ناطق نوری در رأی‌گیری ریاست مجلس پنجم با اختلاف ۱۱رأی بیشتر از عبدالله نوری توانست به ریاست مجلس برسد. پس از پیروزی محمد خاتمی در انتخابات ریاست‌جمهوری در دوم خرداد سال۷۶ عبدالله نوری برای بار دیگر به وزارت کشور رسید. او از مهره‌های اصلی دولت اصلاح‌طلب خاتمی به‌شمار می‌رفت. نوری با انتصاب مصطفی تاجزاده به‌عنوان معاون خود سعی کرد که روند دولت خاتمی و البته وزارت کشور را به سمت تندروی هدایت کند که در نهایت مجلس اصولگرای پنجم به ریاست علی‌اکبر ناطق نوری او را استیضاح کرد اما خاتمی بعد از این استیضاح نوری را به عنوان معاونت توسعه سیاسی ریاست‌جمهوری منصوب کرد.

برچسب‌ها اصولگرایان محمدرضا عارف انتخابات ریاست جمهوری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اصولگرایان محمدرضا عارف انتخابات ریاست جمهوری اصولگرایان محمدرضا عارف انتخابات ریاست جمهوری شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پای صندوق های رای انتخابات مجلس ریاست شورای عالی پای صندوق قانون انتخابات شورای عالی جریان اصلاحات گفت و گو شورای نگهبان عبدالله نوری مجلس یازدهم رئیس جمهور سایت خبری ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۷۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنگ لیست‌ها در مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم

چیدمان سیاسی مجلس دوازدهم در تعریف اینکه ذائقه این مجلس به کدام جریان سیاسی نزدیک است، اگر نگوییم پیش از انتخابات (به دلیل ردصلاحیت گسترده و نبود کاندیدا‌های اصلاح‌طلب در عرصه رقابت) مشخص شده بود با اعلام نتایج آرا و مشخص شدن ۲۴۵ رای‌آورنده دوراول آن و سنگینی وزنه اصولگرایان، آن هم از طیف تندرو عیان شد.

به گزارش هم میهن، با توجه به میزان پایین حضور میانه ‎رو‌ها و اصلاح‌طلبان در این انتخابات و کاهش مشارکت مردم که راز موفقیت اصلاح‌طلبان در ادوار مختلف بود، رقابت درون‌جریانی منجر به آن شده که اگر بحثی در محافل سیاسی حول این مجلس شکل بگیرد، در راستای آن باشد که کدام لیست بیشترین آرا را داشته‌اند و بر همین اساس دور دوم انتخابات برای به دست آوردن اکثریت مجلس آینده و دست برتری جریان‌های درون اصولگرایی حائز اهمیت است.

بر همین اساس در کنار آماری که از نتایج لیست‌های مختلف اصولگرایی مطرح است، آن‌ها که در دور دوم رقابت می‌کنند نیز حائز اهمیت است (مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۲ حوزه با رقابت برای ۴۵ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.)

براساس نتایج اعلام‌شده در سراسر کشور ۹۳ نفر از لیست شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب (شانا) و پایداری در دور اول انتخابات به مجلس راه یافتند که از این تعداد ۴۴ نفر گزینه‌های اختصاصی شانا بودند. شورای وحدت هم در بیانیه‌ای اعلام کرد ۹۰ نفر از نامزد‌های مورد حمایت این شورا در سراسر کشور به مجلس راه پیدا کرده‌اند که ۶۰ نفر از آن‌ها نامزد اختصاصی این جریان بودند.

جبهه شریان (شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی) نیز اعلام کرده است که در استان‌ها موفق شده ۷۳ نفر از گزینه‌های خود را به مجلس بفرستد و «ائتلاف نیرو‌های مردمی انقلاب اسلامی» موسوم به (اُمنا) نیز با توجه به این‌که اعلام کرده بود غیر از تهران در هیچ‌یک از حوزه‌های انتخابیه لیست ندارد، در دور اول انتخابات در تهران توانسته است که هفت نفر از لیستش را به مجلس بفرستد.

کاندیدا‌های میانه‌رو و اصلاح‌طلبانی که به نوعی مورد حمایت تعداد اندکی از احزاب میانه‌رو از جمله کارگزاران، ندای ایرانیان، اعتماد ملی و اعتدال و توسعه و البته در برخی حوزه‎‌های انتخابیه لیست «ائتلاف بزرگ فرهنگیان» یا با عنوان «مستقل» وارد رقابت شده بودند، در مجموع ۴۰ کرسی را به خود اختصاص دادند.

«جبهه صبح ایران» که چندی قبل از انتخابات ۱۱ اسفند با رهبری رائفی‌پور و سعید محمد شکل گرفت نیز اعلام کرده ۳۵ نفر از کاندیداهایشان وارد مجلس شده‌اند.

بر این اساس ۱۸ درصد ورودی‌ها اختصاصی شانا، ۱۵/۱ درصد اختصاصی مستقل و بیش از ۱۱ درصد اصلاح‌طلب و میانه‌رو، ۱۱ درصد اصولگرایان بدون لیست، ۶/۱ درصد اختصاصی اُمنا و شریان، ۴/۵ درصد اختصاصی صبح ایران، ۰/۸ درصد اختصاصی شورای وحدت و در نهایت مشترک اصولگرایان بین سه لیست ۳/۲۶ درصد است.

تحلیل محتوای جدول

عملاً جریان‌های حاضر در مجلس اصولگرا برای دستیابی به اکثریت مطلق باید منتظر نتایج انتخابات دور دوم باشند. مثلاً از ۲۳ گزینه لیست صبح ایران که در دور دوم حضور دارند فقط ۵ کاندیدایشان اختصاصی است و در این بین ۴ گزینه با لیست شورای وحدت، دو گزینه با شورای ۲ ائتلاف و ۱۵ گزینه با لیست امنا و شریان مشترک است.

از ۳۹ گزینه لیست شورای ائتلاف، ۱۹ گزینه اختصاصی و بقیه با سایر لیست‌ها مشترک است.

در این بین شریان از میان ۱۶ کاندیدای حاضر در دور دوم ۳ کاندیدای اختصاصی، شورای وحدت هم از ۱۸ کاندیدا ۵ کاندیدای اختصاصی و اُمنا هم با ۱۵ کاندیدای حاضر فقط ۵ کاندیدای اختصاصی دارد و در اغلب موارد گزینه‌های آن با لیست «صبح ایران» یکی است.

بر این اساس آنچه از این جدول به دست می‎آید این است که دست بالا بیشتر در اختیار شورای ائتلاف و البته در اشتراک با سایر لیست‌های اصولگرا است.

در این فهرست چهره‌های باسابقه‌ای حضور دارند؛ عبدالرضا مصری با سابقه نایب رئیسی مجلس، محمدحسین فرهنگی با سابقه نایب‌رئیسی کمیسیون‌های قضایی و برنامه و بودجه، علیرضا منادی با سابقه ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات، محمدرضا میرتاج‌الدینی با سابقه عضویت در هیئت‌رئیسه مجلس هشتم و ابراهیم عزیزی با سابقه نایب رئیسی کمیسیون امنیت ملی از جمله چهره‌هایی هستند که نتوانسته‌اند در دور اول حضور خود در مجلس را قطعی کنند و حالا باید برای تعیین تکلیف وضعیت خود چشم انتظار آمدن دوباره مردم پای صندوق‌های رای بنشینند.

به این لیست می‌توان چهره‌هایی همچون رضا صدیقی، سیدمرتضی حسینی و احمد بیگدلی را نیز افزود. چهره‌هایی که پیش از این توانسته بودند نظر مردم را برای حضور در مجلس جلب کنند، اما وضعیت‌شان برای حضور در مجلس دوازدهم هنوز مشخص نشده است.

مجلس دوازدهم و آینده موقعیت مجلس

با توجه به این چهره‌ها و این افراد احتمالاً آنچه در مجلس دوازدهم در قبال فراکسیون‌ها اتفاق بیفتد همان سخنان سیدحسین نقوی‌حسینی است که «پشم» یعنی پایداری، شریان، مصاف با توجه به ائتلاف شانا و پایداری شکل می‎گیرد و عملاً دست بالا را سه جریان تندرو زیرمجموعه پایداری اولیه (پایداری فعلی و شریان) و مصاف هم که به رهبری رائفی‌پور و با عنوان لیست «صبح ایران» در انتخابات حضور داشتند.

البته این لیست اطلاعات دیگری را هم به ما می‌دهد؛ اگرچه اطلاعی از واجدین شرایط رای‌دهی به تفکیک شهرستان‌ها وجود ندارد، اما نسبت آرای آن‌ها که به دور دوم رفته‌اند، نسبت به شرکت‌کنندگان در انتخابات در حوزه انتخابیه هم رقمی است که موجب نگرانی نسبت به آینده ایران می‎شود.

آماری که بیانگر آن است که دیگر مردم حساسیت لازم را به انتخابات ندارند و در کنار کاهش چشمگیر مشارکت چنان آرای پراکنده‌ای را به صندوق ریخته‌اند که رقبای دور دوم در جایگاه حداقلی نمایندگی قرار دارند و مهمتر آن است که در این انتخابات براساس قانون تفاوت آرا حتی به میزان یک رای هم برنده را مشخص می‌کند و کاهش مشارکت و عدم حضور حتی به اندازه دوره اول که می‌تواند انتخابات را به دور دوم بکشد هم جایگاهی ندارد.

ما در مجلس دوازدهم با نمایندگان اقلیت مردم روبه‌رو خواهیم بود و همین ضربه ‎ای بر شأن و موقعیت مجلس خواهد بود.

دیگر خبرها

  • آمادگی استان اردبیل برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • تقدیر از ۱۸۰ فعال عرصه مشارکت حداکثری در انتخابات ۱۴۰۲
  • مطالبات دانشگاهیان دانشگاه آزاد مشهد از منتخبان مردم در مجلس
  • درخواست از بیت رهبری درپی تکرار یک ادعای عجیب درباره ریاست مجلس آینده
  • مشارکت بالا در «دور دوم انتخابات مجلس» به نفع کشور و نظام است
  • رقابت ۲+۱ برای بالانشینی در بهارستان
  • سرنوشت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری چه شد؟
  • جنگ لیست‌ها در مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم
  • رقابت ۲+۱ برای بالانشینی در بهارستان | رقابت این ۴ نقر به قالیباف
  • انتقاد یک اصلاح‌طلب از مواضع صهیونیستی رادیکال‌ها