Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- این روزها ده‌ها فیلم بی‌محتوا با هزینه میلیاردی و با حضور سلبریتی‌ها تولید و در فضای فرهنگی کشور منتشر می‌شوند در حالیکه کارگردان‌ها و مستندسازان ارزشی مورد بی توجهی مسئولان قرار گرفته و بدون پشتوانه مالی آثاری مهمی را تولید می‌کنند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از نهاوند، در این سال‌ها که مردم ایران تحت شدید ترین تحریم‌ها و فشار اقتصادی هستند و در تهیه مایحتاج اولیه زندگی خود معطل هستند عده‌ای آقازاده و تازه به دوران رسیده با استفاده از رانت‌های اقتصادی پدران خود برای بهتر دیده شدن با عنوان حامی مالی و در قالب تهیه کنند و بازیگر وارد عرصه سینما شده‌اند و چندین میلیارد برای ساخت این فیلم های هنجار شکن هزینه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«سر قولم هستم» و «قلک» به روی آنتن می‌رود؛ بازدید مدیران سپاه استان سمنان از 2 فیلم ارزشیامام جمعه کرج: ترویج بی‌حجابی و هنجار‌شکنی به هیچ عنوان پذیرفته نیست / تمجید از فیلم ارزشی‌ "گاندو"

اما در این بین کارگردان و نویسندگان باسواد و باتجربه و انقلابی هم هستند که بدون حامی مالی و با هزینه شخصی به دورترین نقاط کشور سفر می‌کنند تا زندگی روستائیان، محرومان و مستضعفان را به گوش مسئولان برسانند افرادی مانند آقای علی کاظم نادری مستند ساز و کارگردان جانباز نهاوندی مقیم تهران.

علی کاظم نادری در پشت صحنه فیلم مستند پرواز در غربت العماره در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار تسنیم در نهاوند  ضمن معرفی خوداظهار داشت:  متولد 1347 شهرستان نهاوند روستای دره ابراهیم می باشم که در همان دوران کودکی به دلیل شغل پدرم که کارمند دولت بود به تهران مهاجرت کردم و در اینجا به مدرسه رفتم و بعد از پایان تحصیلات هم به صورت داوطلبانه و بسیجی به جبهه رفتم و در یکی از عملیات‌ها جانباز شدم.

وی افزود: بعدی از جانبازی به دلیل جراحات جنگ تحمیلی مدتی در بیمارستان و منزل بودم. بعد از بهبودی نسبی به علت علاقه‌ای که به فیلم سازی داشتم در کلاس‌های تصویربرداری و فیلم سازی انجمن سینمایی جوان شرکت و مدرک خود را در این رشته‌ها دریافت کردم.

نادری بیان کرد: به صورت آکادمیک در سال 1369 دوره کارگردانی، مستند ساز را با فارغ التحصیل شدن گذراندم و در همین  سال  با گذراندن دوره یکساله فیلمسازی اولین فیلم کوتاه 8میلیمتری تجربی خود را با نام سند افتخار ساخت در مورد دفاع مقدس ساختم.

کارگردان و مستند ساز سینما حقیقت اظهار داشت: از همان اول بنای من تولید مستندهای با محتوا و ارزشی در راستای پیشرفت کشور بود و به همین دلیل به کشورهای مختلفی از جمله اروپا و آفریقا و خاورمیانه سفر کردم.

وی بیان کرد: همکاری با واحد تلویزیونی حوزه هنری (1366) دستیار کارگردان برنامه تلویزیونی شب های رمضان و  دارای نشان  درجه 3 هنری از سوی شورای عالی ارزشیابی هنرمندان کشوری باشم ساخت چند فیلم مستند و تیزر تلویزیونی برای سازمان توسعه تجارت ایران ساخت فیلم ویدئویی لبخند شادی در اسفند ماه سال 1386 نگارش فیلمنامه تله فیلم یک خانه یک ماجرا برای شبکه یک سیما که در سال 1374ساخته شد ساخت فیلم کوتاه فریاد شادی (1371) از جمله فعالیت‌های من است.

نادری  با اشاره به فارغ التحصیلی خودش در  رشته کارگردانی و فیلمسازی ، آکادمی هنر تهران در سال 1390 گفت: ابتدا کارشناس مدیریت امور فرهنگی ومسئول واحد تلویزیونی و سمعی و بصری سازمان توسعه تجارت ایران به مدت 13 سال شدم و در این مدت بیش از 1000 فیلم تبلیغاتی و نمایشگاهی از بنگاه‌ها و واحد های تولیدی در نقاط مختلف  کشور تولیدو پخش کردم.

کارگردان سینما و تلویزیون با اشاره به تولید فیلم‌های بی محتوا و ضد ارزشی در یک دهه اخیر با پول‌های باد آورده افزود: متاسفانه از یک دهه اخیر تا کنون فیلم‌های ضد  ارزشی زیادی با حامیان قوی مالی تولید شده و به صورت روزانه و هفتگی در بستر اینترنت و یا به صورت خانگی عرضه می‌شود که بنیان خانواده و هویت ایرانی و اسلامی جوانان ما را هدف قرار داده است و هر روز بر تولید آنها افزوده می‌شود و کسی هم جوابگو نیست.

 وی با اشاره به اینکه به عنوان یک مستند ساز و کارگردان ارزشی و انقلابی به دنبال سوژه هایی هستم که از چشم تلویزیون و سینما دور مانده است و ساخت آنها باعث امید آفرینی در جامعه می‌شود، بیان کرد: نمونه‌ای از این گونه پروژه‌ها "پرواز در غربت العماره" است که با کمک مدیرکل  صداوسیمای مرکز همدان جناب دکتر دهقان نیری تولید و پخش شد.

معرفی خانواده شهدا بالاترین ارزش ها برای من است

نادری افزود: در این فیلم مستند خانواده دو شهید و یک جانباز بنام شهیدان قیطاسی معرفی می‌شوند که چگونه فرزندشان در اردوگاه العماره عراق در آخرین روزهای اسارت به درجه رفیع شادت نائل می شود.

کارگردان سینما حقیقت گفت: در چند مستند دیگر به نام‌های کربلایی میرحیدر با موضوع پیرغلامان و پیاده روی اربعین شهدای دره ابراهیم با موضوع درد و مشقت خانواده شهدای روستایی و در مستندی دیگر که در 4قسمت تقلیدکردن به صنعت گردشگری و معرفی جاذبه‌های شهر 7هزار ساله نهاوند پرداختم که تولید همه این‌ها با هزینه شخصی و بدون حمایت دولتی و بخش خصوصی بوده است.

نادری  افزود: متاسفانه از فیلم سازان ارزشی و انقلابی حمایت معنوی و مالی نمی‌شود و وقتی سوژه‌ای را معرفی و فیلمنامه را تحویل می‌دهیم می‌پرسند کدام بازیگر معروف در فیلم شما بازی می‌کند در حالی که کار من مستند سازی ارزش‌ها و دردهای جامعه است یعنی برای من کاری ندارد چند دختر و پسر دورهم جمع کنم و فیلم بی محتوا تولید کنم ولی متاسفانه الان جو اینجوری است.

گزارش از علی سهرابی

انتهای پیام/741/ی

R41405/P/S6,75/CT7 بیشتر بخوانید... چشمه کوچکی که خدا به آقای بازیگر نشان داد/ماجرای فیلمسازی "رضا توکلی" در بیمارستان قلب یادداشت| شهید آوینی نمادی از یک جهادگر تا صاحب سبک در فیلمسازی نگاهی به «عامه پسند»| جیغ بنفش فیلمسازی که به "فمنیسم سیاه" عشق می‌ورزد!

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مستند ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۷۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستند می‌تواند در گسترش فرزندآوری تاثیرگذار باشد/کنجکاوی اهالی روستا برای ساخت یک فیلم

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، «زهرا جی‌داد» یکی از دو خواهر دوقلوی سوژه مستند «همیشه با هم» که در قالب مجموعه «پا به ماه» از آنتن تلویزیون پخش شده است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا  درباره واکنش‌ها به پخش این مستند گفت: بازخورد‌هایی که از پخش این مستند داشتیم، واقعا عالی بود. خیلی از اطرافیان ما که مستند را دیده بودند، تماس می‌گرفتند و از آن تعریف می‌کردند. برخی هم پیگیر دلیل این تجربه بودند. خودمان واقعا این تجربه را دست داشتیم. به‌ویژه که کیفیت این مستند هم بسیار خوب بود.

وی درباره آشنایی گروه تولید با خودش و خواهر دوقلویش توضیح داد: ابتدا از طرف شبکه بهداشت شهرستان داراب، با ما تماس گرفتند و گفتند که قرار است مستندی درباره بارداری همزمان دو نفر از اعضای یک خانواده، تولید شود. از آنجایی که ما هم دو خواهر دوقلو بودیم که همزمان دوره بارداری را سپری می‌کردیم، پیشنهاد دادند این مستند از زندگی ما ساخته شود و ما هم استقبال کردیم. برای همراهی با این کار فرهنگی، تردیدی هم نداشتیم.

جی‌داد ادامه داد: خانم محور به‌عنوان تهیه‌کننده مجموعه «پا به ماه» بعد از پیشنهاد شبکه بهداشت، با ما تماس گرفتند و توضیحاتی درباره این کار دادند. تأکید داشتند که رویکرد فرهنگی این مستند، مدنظرشان است و وقتی این موضوع را با همسرم مطرح کردم، او هم مخالفتی نداشت. مدتی بعد مطلع شدیم که پیش‌تر قرار بوده این مستند با حضور دو خواهر دیگر تولید شود و با انصراف آنها، با من و خواهرم تماس گرفتند. اولین مواجهه‌ام با گروه تولید این مستند هم در منزل خواهرم بود.

وی مطرح کرد: ابتدا برای حضور در مقابل دوربین استرس داشتیم، اما آنقدر رفتار و تعامل گروه تولید این مستند، عادی و ساده بود که به راحتی با آنها ارتباط گرفتیم و استرس‌ها هم برطرف شد. تجربه بسیار خوبی برای ما بود. اطرافیان‌مان وقتی مطلع می‌شدند، از این اتفاق تعجب می‌کردند و حتی برخی فکر می‌کردند که ما به‌دنبال فیملسازی درباره فرآیند بارداری خود هستیم. حضور گروه مستندسازی در روستا، طبیعتا توجه‌برانگیز بود و برای خیلی از افراد سوال پیش آمده بود که ماجرا چیست؟

ملاک من برای حضور در مستند رضایت همسرم بود

سوژه روایت مستند «همیشه با هم» درباره واکنش خانواده‌ها به این تصمیم هم گفت: ابتدا برای آنها هم توضیح می‌دادیم و وقتی آقای اسیوند به‌عنوان کارگردان به روستای ما آمدند، نکاتی را گفتند که خانواده‌ها مجاب شدند در انتظار نتیجه کار بمانند. شکر خدا نتیجه کار هم برای همه ما عالی بود.

وی افزود: البته برخی از اقوام هم بودند که خرده می‌گرفتند که چرا تن به این اتفاق داده‌اید که از دوره بارداری‌تان، مستندسازی شود! برای بعضی از نزدیکان، این تصمیم محل سوال بود، اما ما توضیح می‌دادیم که مستند «پا به ماه» را قبل‌تر دیده‌ایم و می‌دانیم این شرایط فقط برای ما نیست. زوج‌های دیگری هم پیش از ما سوژه این مستند بوده‌اند. از طرف دیکر مهمترین نکته  برای شخص من، رضایت همسرم از این اتفاق بود.

چالش گرمای هوا

جی‌داد در ادامه درباره میزان آشنایی‌اش با سینمای مستند و تماشای قسمت‌های قبلی مستند «پا به ماه» توضیح داد: یکی از قسمت‌های این مستند را به‌صورت اتفاقی نه از تلویزیون که در اینترنت دیدم. برایم خیلی مستند جالبی بود و زمانی که پیشنهاد ساخت این مستند درباره ما مطرح شد، نمی‌دانستم قرار است دنباله‌ای برای همان مجموعه باشد. در روز‌های ابتدایی بارداری، وقتی درباره این تجربه در اینترنت جستجو می‌کردم، یکی از قسمت‌های این مجموعه را دیدم که مربوط به یک خانواده در شمال بود.

وی افزود: آنقدر برایم جذاب بود، که دو قسمت از فصل اول این مجموعه مستند را پشت‌سر هم تماشا کردم. به نظرم یک تجربه خوب در زمینه فرهنگ‌سازی برای فرزندآوری بود. برای ما مهم بود که مستند می‌تواند روی فرهنگ فرزندآوری تأثیرگذار باشد و مردم را به این سمت ترغیب کند. کمااینکه مواجهه با قسمت‌های قبلی این مجموعه، برای خود من تجربه تأثیرگذاری بود. زمانی تصور خودم این بود که دو بچه کافی است، اما امروز دیگر چنین نگاهی ندارم.

سوژه روایت مستند «همیشه با هم» درباره دشواری‌های همراهی یک گروه مستندساز با خود هم گفت: مهمترین چالش ما گرمای هوا بود. خاطرم هست در اوج گرما برای جلوگیری از نویز، مجبور بودیم کولر‌ها را هم خاموش کنیم و این موضوع شرایط را برای ما سخت‌تر می‌کرد. در مجموع، اما این تجربه برای همه ما بسیار جذاب و ارزشمند بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مستند می‌تواند در گسترش فرزندآوری تاثیرگذار باشد/کنجکاوی اهالی روستا برای ساخت یک فیلم
  • مستند «عشق و فلسفه» در مورد زندگی «نادیا مفتونی» استاد فلسفه دانشگاه تهران
  • این مستند تقدیم به همه کسانی که در پرونده خون‌های آلوده از حق خود گذشتند
  • این فیلم مستند پرونده خون‌های آلوده را دوباره باز کرد
  • احیاگر فلسفه هنر فارابی به تلویزیون می آید
  • روایت عشق و فلسفه؛ پرتره نادیا مفتونی استاد فلسفه دانشگاه تهران
  • پخش مستند پرندگان ایلام از شبکه مستند
  • مقاومت مرموز دربرابرسینمای مقاومت
  • دشواری ساخت مستند‌های رادیویی | ضرورت آموزش و مهارت در تولید مستند‌های رادیویی
  • ارائه الگوی صحیحِ مستندهای موفق رادیویی