Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@06:16:37 GMT

نکوداشت یدالله طارمی در شب شعر “بهار نارنج”

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۲۷۴۹۴

نکوداشت یدالله طارمی در شب شعر “بهار نارنج”

ایسنا/فارس رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز گفت: شب شعر بهار نارنج با محوریت نکوداشت زنده‌یاد یدالله طارمی شاعر فقید شیرازی پنجشنبه 26 تیرماه ساعت 18 برگزار می‌شود.

مرتضی جعفری سه‌شنبه ۲۴ تیر در جمع خبرنگاران گفت: زنده‌یاد یدالله طارمی در حفظ لهجه شیرازی به عنوان یکی از استوانه‌های هویتی این شهر با وارد کردن آن به عرصه شعر فخیم، پس از زنده یاد بیژن سمندر، نقش بسیار تعیین کننده‌ای داشته است و فقدانش، ضایعه‌ای بزرگ برای جامعه‌ی ادبی شیراز محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: لهجه شیرازی با وجود تمام ظرافت‌ها و جایگاه هویتی در چند دهه اخیر دچار آسیب‌های جدی شده بود که ورود آن به شعر و خلق اشعار فولکلور، توانست این لهجه را تا حد زیادی از ورطه زوال و اضمحلال نجات دهد.

معاون شهرداری شیراز با اشاره به نقش یدالله طارمی در پرورش نسل جوان شاعران بومی‌سرای شیراز، گفت: این شاعر فقید افزون بر سرودن سه دفتر شعر «نسیم دلگشا»، «شمیم نسترن» و «بهار نارنج»، با راه‌اندازی انجمن شعری در مرکز شیراز شناسی، بسیاری از شاعران را به سرودن شعر گویشی ترغیب کرد و حتی انگیزه راه اندازی انجمن های ادبی گویشی و موثری همچون «بهار نارنج» در همسایگی آرامگاه حافظ شد.

جعفری ادامه داد: شعر شیرازی گرچه قدمتی حدود هزار سال دارد و حتی بزرگانی همچون سعدی، حافظ، بواسحق اطعمه، شاه داعی الله و فردی به نام شمس پُس ناصر اشعاری وزین در این گونه سروده‌اند اما این بیژن سمندر بود که در دهه هفتاد شعر گویشی شیراز را پس از سال ها رخوت احیاء کرد و یدالله طارمی راه او را ادامه داد.

او با ابراز تاسف از اوج‌گیری مجدد شیوع ویروس کرونا در کشور و کلانشهر شیراز گفت: این اتفاق موجب شد نتوان در مراسمی درخورِ نام زنده یاد طارمی، ایشان را تا خانه ابدی همراهی کرد، اما برگزاری آیین شب شعر فولکلور شیرازی که دغدغه و علاقه این شاعر فقید بود کمترین کاری است که می‌توان در پاسداشت جایگاه و خدمات فرهنگی و ادبی ایشان انجام داد.

جعفری خاطرنشان کرد: شب شعر بهار نارنج که نام آن برگرفته از شاخص ترین کتاب زنده یاد یدالله طارمی است، به صورت مجازی پنجشنبه 26 تیرماه 99 با رعایت فاصله گذاری اجتماعی با شعرخوانی و سخنرانی تنی چند از شاعران بومی‌سرای شیراز برگزار می‌شود.

معاون شهرداری شیراز خاطرنشان کرد که این برنامه از طریق صفحه شبکه اجتماعی اینستاگرام سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز به نشانی؛ @farhangi.shiraz پخش می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری یدالله طارمی بهارنارنج شهرداری شیراز شهرداری شیراز یدالله طارمی بهار نارنج زنده یاد شب شعر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۷۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم بارش‌ها تا پنجشنبه ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی، هادی شیرازی به خبرگزاری صدا و سیما گفت: برای امروز و فردا پدیده غالب افزایش وزش باد و بارش‌های رگباری و رعدو برق خواهد بود.
وی از هم استان‌ها خواست از اطراق در مسیل‌ها و اشیه رودخانه‌ها خود داری کنند.
به گفته شیرازی از اوایل هفته آینده افزایش ۶ -۸ درجه‌ای دمای هوا را خواهیم داشت.
بنا بر گزارش هواشناسی تا کنون بیشترین میزان بارش‌ها از کاستان ۳۷ میلیمتر و زمان صوفی ۳۴ میلیمتر ثبت شده است.

بارشهای دو روز گذشته علاوه بر لطافت بخشیدن به طبیعت موجب خوشحالی کشاورزان شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان
  • آتش‌نشانان شیرازی ۱۲۹ عملیات در بارندگی انجام دادند/۱۱۴۰ تماس با مرکز ۱۲۵ در یک روز بارانی
  • آتشنشانان شیرازی ۱۲۹ عملیات در بارندگی انجام دادند
  • انجام ۱۲۹ عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر
  • توزیع رایگان کیسه‌های پارچه‌ای در بازارهای کوثر ویژه هفته نکوداشت اصفهان
  • جشنواره بهار نارنج کومله برگزار می‌شود
  • مراسم نکوداشت امام جمعه فقید بجنورد برگزار می‌شود
  • تداوم بارش‌ها تا پنجشنبه ادامه دارد
  • لبخند سه بیمار نیازمند به پیوند در شیراز
  • نکوداشت مختومقلی فراغی در ۲۷ اردیبهشت