Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه به‌عنوان سازوکاری نخبگانی در ردیف نخست سازمان‌های مسئله‌محور قرار دارد و در طول تاریخ غالباً بزرگترین چالش‌ها و دستاوردهای بشری به‌دست فرهیختگان و دانشمندان دانشگاهی به‌ثمر نشسته است. دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین زیرنظام آموزش عالی کشور با برعهده گرفتن بالغ بر 38 درصد جمعیت دانشجویی ایران و انتشار سالانه بیش از 70 هزار پایان‌نامه و رساله دانشجویی، بزرگترین شبکه حقیقی دانشگاهی کشور به‌شمار می‌رود که برای اولین بار به‌فکر طراحی سامانه فراگیری برای پژوهش‌‎های یکپارچه افتاده و با رونمایی از الگوی «پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای» پایش، گام جدی خود را در جهت نظامندی پژوهش‌های دانشجویی برداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران درنظر دارد در پرونده ویژه «پایش آزاد» به آخرین اقدامات و تحولات برنامه پایش در استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی بپردازد که در شماره‌ هفتم این پرونده خبری درباره برنامه علمی استان بوشهر خواهید خواند.

محمدمهدی مزارعی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره آخرین تحولات طرح پایش در واحدهای دانشگاهی این استان اظهار کرد: اکنون تعدادی از رشته‌ محل‌های واحدهای دانشگاهی استان با وجود امکانات و اعضای هیئت علمی توانمند بدون داوطلب و دانشجو مانده است. در اولین گام پایش باید جلوی توسعه رشته‌های کم متقاضی گرفته شود و آنها در مسیرهای دیگری قرار دهیم.

وی با اشاره به ضرورت مواجهه علمی دانشگاه با معضلات و چالش‌های جامعه، افزود: تأسیس مقاطع و دوره‌های بین‌رشته‌های و توسعه آنها از نیازهای کنونی بازار کار و دانشگاه است. به‌طور مثال تا کنون رشته‌ای تحت عنوان مکانیزاسیون کشاورزی حوزه دریا ایجاد نشده ولی اکنون مکانیزاسیون مزارع پرورش میگو در استان بسیار مورد توجه قرار گرفته است. تربیت نیرو در حوزه هوشمندسازی نیز بسیار حائز اهمیت است ولی هیچ دانشگاهی به این موضوع ورود نکرده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر بیان کرد: کشت‌های خارج از فصل در شهرستان دشتی بسیار رواج دارد و قطب کشاورزی خارج فصل شناخته می‌شود ولی رشته‌های کشاورزی در آن واحد دانشگاهی توسعه پیدا نکرده است. با وجو اینکه 25 هکتار زمین، آب فراوان و خاک حاصلخیزی نیز دارد ولی اقدام دانشگاهی و تربیت نیرو در آن شهرستان صورت نگرفته است.

مزارعی با اشاره به تقسیم‌بندی نادرست رشته‌ها در واحدهای دانشگاهی در 20 سال گذشته عنوان کرد: رشته‌ها متناسب با نیازهای منطقه‌ای، ظرفیت‌ها و آمایش سرزمین انتخاب نشده‌اند و هیچ توجهی به تربیت نیروهای متخصص متناسب با کسب‌وکارهای منطقه صورت نگرفته و طرح‌های توسعه آموزشی همه در کوتاه مدت دیده شده است.

وی ادامه داد: جلسات بسیاری برای شناسایی ظرفیت‌های منطقه برای مأموریت برنامه‌های علمی و راه‌اندازی رشته‌های مهارتی درحال برگزاری است. امروز دغدغه همه خانواده‌ها اشتغال فرزندان است و اگر بتوانیم با مسئله‌محوری، مهارت‌آموزی و ارتباط مستمر با صنعت این چالش را از پیش رو برداریم موفقیت بزرگی برای دانشگاه محسوب می‌شود. استان بوشهر ظرفیت‌های گوناگونی دارد ولی هیچ یک از رشته‌ها متناسب با اقتصاد شهری نیست و این خلأ موجب ورود نیروی متخصص از سایر شهرها می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر تصریح کرد: دانشگاه آزاد استان بوشهر ابتدا موضوع شیلات را برای تدوین نظام موضوعات و برنامه علمی پیشنهاد داد که استان گلستان پیش‌تر این موضوع را انتخاب کرده بود، پس از جلسات مفصل با دفتر برنامه‌های علمی سازمان مرکزی دانشگاه موضوع «کسب‌وکارهای دریایی و توسعه فناوری‌های دریا» برای این استان مصوب شد.

مزارعی با اشاره به مزیت‌های فراوان استان بوشهر در حوزه دریا گفت: طرح‌نامه و پروپوزال این این مأموریت دو ماه پیش به دفتر برنامه‌های علمی وصول شده و منتظر پاسخ سازمان مرکزی هستیم. استان بوشهر ظرفیت‌های بسیاری دارد که یکی از آنها منابع نفت و گاز استان است ولی این منابع در سال‌های آینده رو به افول می‌رود و تبعات زیست محیطی آنها بیشتر می‌شود، باید به فکر توسعه کسب‌وکارهای پایدار استان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت هیئت علمی در حوزه دریا و کسب‌وکارهای دریایی در همه واحدهای دانشگاهی استان موجود است و حتی در بعضی از رشته‌ها مانند شیلات این ظرفیت بلا استفاده مانده است. با هدایت دانشگاه آزاد استان به سمت کسب‌وکارهای دریایی این ظرفیت‌های جا مانده مورد استفاده و بهره‌برداری می‌شوند. 70 هکتار از بهترین اراضی دریایی و ساحلی و آزمایشگاه‌های شیلات در اختیار دانشگاه است که با مسئله‌محوری دانشگاه این نقاط تقویت خواهند شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر اذعان کرد: چاره‌ای جز استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای، مسئله‌محوری و حرکت در راستای فناوری نداریم.

انتهای پیام/

358 / 167 طرح پاش آزاد برنامه های علمی دانشگاه آزاد دانشگاه آزاد بوشهر کسب و کارهای دریا فناوری های دریا

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: برنامه های علمی دانشگاه آزاد دانشگاه آزاد بوشهر فناوری های دریا دانشگاه آزاد اسلامی کسب وکارهای دریایی واحدهای دانشگاهی برنامه های علمی استان بوشهر مسئله محوری ظرفیت ها رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۷۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جمهور در دانشگاه لاهور: فکر و اندیشه ملت‌های ایران و پاکستان توانایی ارائه حرف‌های نو در حوزه فنی و علمی را دارد

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های دومین روز از سفر خود به پاکستان، ظهر امروز سه‌شنبه با حضور در دانشگاه «جی‌سی‌یو» لاهور، در دیدار نخبگان علمی و فرهنگی ایالت پنجاب، ضمن ابراز خرسندی از حضور در شهر تاریخی، فرهنگی و زیبای لاهور، روابط دو کشور را فراتر از همسایگی، روابط دینی، فرهنگی، تمدنی و قلبی دانست که باعث پیوندی ناگسستنی بین دو ملت شده است.

رئیس جمهور دانش‌افزایی و تولید علم در مراکز علمی و دانشگاهی را برای کشورها قدرت و ثروت‌آفرین و مایه اقتدار و افتخار ملت‌ها دانست و تصریح کرد: برخورداری از ایمان در کنار علم، شرط موفقیت و سعادت برای فرد و جامعه است؛ علم بدون ایمان و ایمان بدون دانش و علم ره به جایی نمی‌برد.

رئیسی اقبال لاهوری را نماد و نمود یک انسان عالم و باایمان معرفی و اظهار داشت: ایشان توانست علم، ایمان، روحیه استقلال‌طلبی، عدالت‌خواهی، حق‌دوستی، انسان‌خواهی و بسیاری صفات عالی دیگر را در وجود خود تجمیع کند.

رئیس جمهور با اشاره به دعوت رهبر معظم انقلاب اسلامی از دانشجویان، محققان و اساتید برای تولید علم، از انحصارگرایی علمی در مغرب زمین گفت و افزود: باور داریم فکر و اندیشه ملت‌های مشرق زمین به ویژه مردم عزیز پاکستان و ملت بزرگ ایران، این توانایی را دارد که در حوزه نوآوری‌های فنی و علمی برای دنیا حرف‌های نو داشته باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها و غربی‌ها همواره ادعای آزاداندیشی دارند،‌ گفت: اما آنچه در عمل می‌بینیم این است که تعداد زیادی دانشجو را فقط به خاطر حمایت از مردم مظلوم غزه از دانشگاه اخراج می‌کنند، این مسئله با کدام منطق سازگاری دارد و آیا نام آن آزادی اندیشه است!

 رئیسی ادعای دفاع از حقوق بشر غربی‌ها را نیز مانند ادعای حمایت از آزادی اندیشه آنها فاقد حقیقت دانست و افزود: حمایت آمریکا و غرب از کشته و مجروح شدن بیش از 100 هزار فلسطینی در سرزمین غصب شده غزه، بیانگر این واقعیت است که امروز بزرگترین ناقضان حقوق انسان، آمریکایی‌ها و غربی‌ها هستند و ادعای دفاع از حقوق بشر آنها نیز پوچ است.

رئیس جمهور اظهار داشت: امام راحل از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کردند که فلسطین مسئله اول جهان اسلام است و امروز مسئله آزادی قدس نه تنها مسئله اول جهان اسلام، بلکه مسئله اول جهان بشریت است و تردید نداریم که مقاومت ملت قهرمان فلسطین، غزه، فلسطین و قدس شریف را آزاد خواهد کرد. تردید نداریم نفرتی که امروز در جهان اسلام و بلکه جهان بشریت نسبت به صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها ایجاد شده، تبدیل به دست انتقام ملت‌ها و خاتمه رژیم صهیونیستی و نقطه پایان این رژیم کودک‌کش خواهد شد.

رئیسی با اشاره به این فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی که اگر دنیای استکبار در مقابل دین ما بایستد ما در مقابل تمام دنیای آنها می‌ایستیم، تصریح کرد: امروز ملت ایران در مقابل فساد، زیاده‌خواهی‌ها و ظلم رژیم صهیونیستی ایستاده و پس از این نیز خواهد ایستاد. هر دو ملت ایران و پاکستان مدافع ملت مظلوم فلسطین بوده و این دفاع را با افتخار ادامه خواهند داد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ملت بزرگ ایران این بار رژیم صهیونیستی را برای جنایت و اقدام او در حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران که برخلاف همه قوانین بین‌المللی و کنوانسیون‌ها و منشور ملل متحد بود، تنبیه کرد، گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کرده و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.

 رئیسی در پایان سخنان خود با بیان اینکه در این سفر تفاهمات خوبی به دست آمده است، خاطرنشان کرد: اراده سران دو کشور توسعه روابط در همه زمینه‌هاست و قطعا نتیجه اجرای این تفاهمات باعث ارتقای سطح همکاری‌ها خواهد شد؛ برخی کشورها تلاش زیادی کردند تا به روابط دوستانه ایران و پاکستان خدشه وارد کنند، اما پیوند قلبی دو ملت هرگز از هم گسسته نخواهد شد.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی دولت

دیگر خبرها

  • بازگشت دوباره رشته پرستاری به دانشگاه آزاد بوشهر
  • تاسیس رشته‌های جدید ‌ متناسب با ظرفیت‌های هرمزگان در دستور کار است
  • مدیران پروازی ناکارآمد، باعث تحمل هزینه‌های سنگین مالی در بوشهر هستند
  • لزوم تحلیل استراتژیک مسئله حجاب و عفاف برای مقابله با بدحجابی/استاد قانون‌گریز راه به‌جایی نمی‌برد
  • راه‌اندازی رشته اینترنت اشیاء در قوچان
  • رئیس جمهور در دانشگاه لاهور: فکر و اندیشه ملت‌های ایران و پاکستان توانایی ارائه حرف‌های نو در حوزه فنی و علمی را دارد
  • طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • دکتر طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • طهرانچی: نسل جوان به دنبال توانایی است، نه دانایی
  • مدیران اجرایی استان بوشهر باید در میدان حضور داشته باشند