Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-19@08:58:44 GMT

برجام نتوانس انتظارات مردم را برآورده کند

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۲۸۳۸۶

برجام نتوانس انتظارات مردم را برآورده کند

به گزارش افکارنیوز،

علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه با اشاره به پنجمین سالگرد برجام اظهار کرد: فرمایشات آرامش بخش و امیدآفرین معظم له در این شرایط دشوار و سخت جامعه ایران امروز زمینه همکاری برای کاهش مشکلات و آلام مردم را ترسیم کردند که به نوبه خودم و از سوی دولت از ایشان سپاسگزاری می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخبار سیاسی- او ادامه داد: ما در دوره بی‌نظیری در تاریخ معاصر ایران قرار داریم، در هیچ زمانی بدخواهان نظام اسلامی به این اندازه دارای قدرت در داخل آمریکا و در کشور‌های کینه توز علیه ایران در منطقه و جهان بر سر کار نبودند. فشار تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران تاکنون بر هیچ کشوری این چنین تحمیل نشده است. هیچ دوره‌ای مانند این دوره جامعه ما متحول شده نبوده و ضرورت پاسخ اقتصادی و اجتماعی به نیاز‌های جامعه از ضروریاتی است که شاید در دوره‌های قبل این چنین نبوده است. بدون تردید عبور از این چالش‌های همپوشان که با آثار عظیم اقتصادی و اجتماعی کرونا نیز در هم تنیده شده نیازمند تمرکز بر مسائل اصلی همراهی، همدلی و هم افزایی بین ارکان نظام و از آن مهمتر همه آحاد جامعه است.

سخنگوی دولت اظهار کرد: ما در چندین جبهه در عرصه بین المللی فشار‌های تحریم، زورگویی‌های آمریکا، مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم آثار کرونا که اقتصاد‌های بانشاط دنیا را نیز دچار مشکل کرده است امروز روبرو هستیم که بدون تردید عبور موفق و کاستن از مشکلات جامعه با همکاری همه جانبه و هم افزا و درک و فهم مشترک مسائل امکان پذیر است. مقام معظم رهبری مانند همیشه با درک عمیق از مسائل، توصیه‌های راهگشا برای هم افزایی همه ارکان نظام ارائه کرده اند.

تعامل با قوای دیگر راهکار‌ی اساسی برای برطرف کردن مشکلات است

علی ربیعی با اشاره به جلسه روز گذشته سران قوا گفت: جلسه روز گذشته سران قوا جلوه عالی از تصمیم و بنای کار سران قوا برای این بود که در کنار هم همدلانه و با یک درک و فهم مشترک از مسائل، رو به سوی حل مشکلات عظیم قدم برداریم. دولت آمادگی دارد پیرامون مسائلی همچون تورم، ارزش پول ملی، مشکلات تولید و مسائل ناشی از تحریم، سختی‌های معیشتی و همه چیز‌هایی که مد نظر مقام معظم رهبری است با همه توان و تعامل با قوای دیگر راهکار‌های اساسی را جهت برطرف کردن این موضوعات ارائه و اجرا کند.

سخنگوی دولت افزود: با توجه به اینکه دولت در خط مقدم و کانون مبارزه با مشکلات قرار دارد، از همه قوا برای همکاری و برطرف کردن مشکلات دعوت می‌کنیم و همچنین دعوت آن‌ها را نیز پذیرا هستیم. ما معتقدیم با هم اندیشی و هم افزایی قوا و با توجه به ظرفیت‌های بی نظیر معنوی و انسانی که در کشور وجود دارد می‌توانیم از عهده مشکلات پیش رو برآییم و زیرساخت‌های ورود به قرن جدید را فراهم کنیم.

او مهمترین جلسه برگزار شده در هفته گذشته را جلسه سران قوا دانست و گفت: در این جلسه ترسیمی از وضعیت اقتصادی، ارز، مشکلات، مشکلات اقتصادی و برنامه‌های رو به آینده صورت گرفت. این جلسه اولین جلسه با حضور رئیس محترم جدید مجلس شورای اسلامی بود که بیشتر به بحث و ترسیم اوضاع گذشت و ان شاءالله در کارگروهی که ستاد اقتصادی برای جلسه آینده تشکیل خواهد داد موضوعات مهمی در حوزه اقتصادی که نیاز به هماهنگی سه قوه دارد، اتخاذ خواهد شد.

توافقنامه برجام کارکرد خود را از دست داده است

ربیعی با اشاره به سالروز تصویب برجام گفت: با فرارسیدن پنجمین سالگرد دستیابی به توافق برجام زمان آن فرا رسیده مروری منصفانه نسبت به محتوای این توافق و دستاورد‌های آن داشته باشیم. متاسفانه در سال‌های گذشته به دلیل خروج آمریکا از برجام این توافق تا اندازه زیادی در حوزه ارتباط کارکرد خودش را به واسطه تحریم‌های ظالمانه‌ای که ترامپ و دار و دسته او برای فروپاشی ایران اتخاذ کردند برای مردم ما از دست داد و برخی نیز راه قضاوت غیرمنصفانه را در این خصوص در پیش گرفتند.

سخنگوی دولت یادآور شد: آمریکایی‌ها نگذاشتند مردم ما از فواید اقتصادی برجام بهره‌مند شوند و خودشان نیز دچار خسارت زیادی شدند. قطعا نقض برجام نمی‌تواند واقعیتی را تغییر دهد که جمهوری اسلامی ایران با این توافق نشان داد تمام تبلیغاتی که بیش از یک دهه درباره فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران گوش جهان را کر کرده بود بی اعتبار است.

او ادامه داد: ما ثابت کردیم چیزی برای مخفی کردن نداریم و تمامی جار و جنجال‌ها و تحریم‌هایی که ملت ما را در این مدت آزرده است با نیات سیاسی و برای تامین رضایت رژیم صهیونیستی و جنگ طلبان بهانه جو بوده است. آمریکا با خروج از برجام که اثرات آن قابل مقایسه با خروج آمریکا از سایر توافقات بین المللی نیست، خودش را بی آبرو و منزوی کرده است.

پرداخت مطالبات جامعه ایثارگری تا پایان دولت

سخنگوی دولت اظهار کرد: بر اساس مصوبه دولت و تاکید رئیس‌جمهور مطالبات جامعه ایثارگری تا پایان دولت پرداخت خواهد شد.

ربیعی ادامه داد: یک کارگروه کارشناسی به ریاست سازمان برنامه، بنیاد شهید و ستاد کل نیرو‌های مسلح تشکیل شد و بنابر تصمیم اتخاذ شده، تا پایان ماه مرداد معوقات ماده ۳۸ قانون خدمات رسانی به ایثارگران پرداخت خواهد شد و همچنین باقی معوقات تا نیمه دوم سال بعد کاملا تسویه می‌شود.

او گفت: تصمیم خوبی هم برای تامین ۲۰ هزار مسکن برای جامعه ایثارگری گرفته شد و در دولت بحث شد و با وزارت مسکن تمهیدات آن دیده و تفاهم آن‌ها امضا شد و زمین آن نیز تامین شده است و امیدواریم تا پایان دولت این واحد‌های مسکونی را به خانواده ایثارگران تحویل بدهیم.

سخنگوی دولت افزود: گزارشی هم دکتر ستاری در هفته گذشته ارائه کردند و باید بگویم که خوشبختانه ما هنوز قدرت علمی اول منطقه هستیم و حتی امسال نیز رتبه ما بهبود یافته و هشت درصد نیز پیشرفت داشتیم. از نظر ارائه مقالات نیز در جایگاه ۱۵ جهان هستیم.

ربیعی عنوان کرد: یکی از آثار خوب این گزارش این بود که این رتبه در مقالات علوم پایه و فنی بود. این بدین معنی است که تحقیقات و پژوهش که پایه‌های ظرفیت ساز برای توسعه کشور هستند، خوشبختانه با وجود تحریم و سختی در ارتباط علمی با دنیا، رشد کرده و در شرایط لزوم این منابع انسانی و علوم به مانند فنر، کشور ما را متحول می‌کند.

او با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مقابله با کرونا تصریح کرد: مبارزه با کرونا و اثرات آن در ستاد مقابله با کرونا و در دولت مسئله اصلی ماست. عدم استفاده از ماسک و شرکت در تجمعات متاسفانه همچنان عامل اصلی گسترش، ابتلا و شیوع کرونا در کشور است.

سخنگوی دولت اظهار داشت: تمامی گزارشات حاکی از آن است که ماسک و فاصله گذاری بسیار مهم و موثر است. شرکت در تجمعات متاسفانه رعایت نمی‌شود و به ناچار تصمیمات سخت‌تری اتخاذ شد. بنابراین، ستاد ملی کرونا تصمیم گرفت که علت شیوع در هر شهر را جداگانه بررسی و اطلاع رسانی کند. ما شهر به شهر مطالعه می‌کنیم. شهر‌هایی که فعلا سفید ارزیابی شده‌اند، برنامه مراقبتی بیشتری خواهند داشت تا وضعیت آن‌ها پایدار بماند. سختگیری و ممانعت بیشتری برای برگزاری مراسمات شادی و عزا خواهیم داشت تا وضعیت بدتر نشود.

ربیعی ادامه داد: چارچوب نظارت در ستاد مقابله با کرونا تشکیل شد و همچنین یک کارگروه مرکزی بر نظارت به پروتکل‌ها به ریاست وزیر کشور تشکیل شد و کارگروه‌های نظارت مختلفی برای استان‌ها و شهرستان‌ها تشکیل شد.

او گفت: حوزه نظارت در حوزه اصناف به اتحادیه‌ها، در ادارات به اداره استخدامی و در بخش تولیدی به وزارت بهداشت و وزارت تعاون سپرده شد. امیدوارم با نظارت‌های دقیقی که صورت می‌گیرد، کمتر شاهد عدم رعایت پروتکل‌ها باشیم.

سخنگوی دولت افزود: تصمیم گرفته شد تا با تخلفات هم برخورد صورت گیرد و قرار شد در مرتبه اول اخطار و در مرتبه دوم پلمپ صورت گیرد.

آمادگی ایران برای تقویت سامانه پدافندی سوریه

ربیعی در پاسخ به سوالی در رابطه با اهمیت و پیام توافقنامه همکاری جامع نظامی میان ایران و سوریه با حضور سردار باقری در دمشق، عنوان کرد: ما همواره اعلام کردیم ایران و سوریه دارای مناسبات ویژه‌ای هستند. البته این موضوع بدون سرعت بخشیدن به جبهه مقاومت تروریسم و البته در کنار آن شتاب دادن به آشتی ملی کمتر به وقوع خواهد پیوست و امکان بازگشت تروریست‌ها وجود خواهد داشت. همین نگرانی مشوق همکاری‌های نظامی ایران و سوریه است که اخیرا در جریان دیدار سردار سرلشکر باقری به دمشق به مراحل خوبی رسید.

او ادامه داد: در این سفر ایشان ملاقات‌هایی با رئیس‌جمهور و سایر مقامات سوری صورت دادند که مهمترین بخش سفر، توافقنامه همه جانبه همکاری‌های نظامی و امنیتی بوده است که امضا شد و ما تجربه همکاری‌های دیرین در زمان جنگ صدام علیه ایران با مرحوم حافظ اسد را داشتیم و در زمان جنگ تحمیلی سوریه از کشور‌هایی بوده است که همکاری خوبی با ایران داشته است.

سخنگوی دولت افزود: ابعاد این توافقنامه در حوزه‌های نظامی امنیتی، آموزشی و فنی است و سردار باقری گفتگو‌هایی هم با مقامات سوری در مورد پیگیری‌های همکاری‌های اقتصادی و ایجاد امکان برای حضور شرکت‌ها و ظرفیت‌های فنی و تخصصی نیرو‌های مسلح در دوران بازسازی سوریه داشتند که از موارد دیگری بوده که مورد بحث قرار گرفته است.

ربیعی گفت: ما همچنین برای تقویت سامانه پدافندی سوریه با استفاده از تجهیزات تولید شده ایرانی برای مقابله با تهدیدات هوایی اعلام امادگی کردیم.

او تاکید کرد: در جریان این سفر، سردار باقری از نیرو‌های مستشاری ایران در کنار ارتش سوریه بازدید و نظرات آن‌ها را استماع کردند.

افکار عمومی ایران دیدگاه خوبی به کره جنوبی ندارند

سخنگوی دولت در رابطه با بلوکه شدن دارایی‌های ایران در کره جنوبی و اینکه دولت مشخصا برای بازگرداندن این اموال در شرایط اقتصادی فعلی چه اقدامی کردند؟ گفت: به هر حال ۸ میلیارد دلار در شرایط فعلی برای ما مهم است. رفتار دولت کره جنوبی در این شرایط غیر قابل درک است و این دولت پاسخ لازمی را ارائه نمی‌دهد و ما فکر می‌کنیم هیچ منعی به لحاظ حقوقی و قانونی برای بازگرداندن این مبلغ به مردم ایران برای دولت کره وجود ندارد.

ربیعی تصریح کرد: معلوم نیست چرا کره جنوبی با تسلیم شدن در مقابل فشار‌های آمریکا حاضر شده است روابط خود را با ایران به طور بی‌سابقه‌ای به مخاطره بیاندازد. امروز افکار عمومی ما هیچ دیدگاه خوبی نسبت به این حرکت کره جنوبی ندارد.

او ادامه داد: البته ما به هیچ وجه خواستار تنش میان دو کشور نیستیم، اما این رفتار کره جنوبی را غیردوستانه، مخرب و خلاف موازین و عرف رایج در طول چندین دهه تجارت میان دو کشور می‌دانیم و امیدوار هستیم مقامات کره‌ای پیش از آن که دیر شود و در روابط بلند مدت دوجانبه تاثیر بگذارد اقدامات لازمی صورت دهند.

سخنگوی دولت گفت: در واکنش رسمی، ما در حال بررسی همه گزینه‌های سیاسی و حقوقی و پیگیری در مراجع سیاسی بین‌المللی هستیم و در صورتی که مقاومت غیرقابل مسئولانه سئول ادامه پیدا کند قطعا واکنش مقتضی را اعلام خواهیم کرد، اما کمیته‌ای را حقوقی‌ها در وزارت خارجه تشکیل دادند تا از طرق مختلف این امر دنبال شود.

ربیعی تاکید کرد: امیدواریم از اخلاق و مروت در تجارت پیروی کنند و امروز بدهی خود به ملت ایران که مورد نیاز مردم برای کالا‌های اساسی است را پرداخت کنند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: برجام ایران سخنگوی دولت مشکلات اقتصادی علی ربیعی سخنگوی دولت علی ربیعی برجام سخنگوی دولت او ادامه کره جنوبی تشکیل شد سران قوا تا پایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۸۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان چنان که مشخص است، مشارکت اقتصادی البته به صورت اخص اصطلاحی علمی و متوجه‌ی نرخ مشارکت اقتصادی است که از نسبت جمعیت فعال(شاغل یا بیکار) به جمعیت در سن کار بدست می‌آید اما آن چه در پیام نوروزی مقام معظم رهبری تشریح شده از جنس دیگری است و معطوف به مشارکت اقتصادی در معنای اعم آن یعنی «مردمی کردن اقتصاد» است که پیشتر، مولفه‌های آن در سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ابلاغ شده است. 
از این جهت است که این پرسش معنا پیدا می‌کنند: چرا جهش تولید با مشارکت مردم؟
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه جهش در تولید بدون حضور مردم در اقتصاد و عرصه تولید امکان‌پذیر نیست خاطر نشان کردند: باید موانع حضور مردم در بخش تولید برطرف شود و ظرفیت‌های بزرگ مردمی فعال شوند. بنابراین به نظر می‌رسد اولین گام برای تحقق شعار سال و تحول در تولید هم‌چنان که اشاره شد، «احیای اعتماد عمومی» است که در سال‌های گذشته ضعف‌های آن آشکار شده است؛ از ناهمراهی اکثریت مردم با خواست دولت پیشین جهت انصراف از دریافت یارانه تا بروز رفتارهای سوداگرانه در هنگامه‌های ریزش ارزش ریال که بارها منجر به بر هم خوردن تعادل در عرصه اقتصادی کشور شده است.
نکته دیگر، ضرورت بهبود فضای کسب و کار است. حلقه‌ی مهم تولید در رفع مسائل و مشکلات کشور- چنان‌که در سال‌های اخیر نیز مورد تاکید پی در پی رهبر انقلاب قرار گرفته است- کاملا مبتنی بر واقعیت‌ها و مباحث علمی و نظری است، اما برای این‌که در حوزه تولید جهش رخ بدهد و کار پیش برود شاید مهم‌ترین مساله ما بهبود فضای کسب و کار باشد که با مشارکت مردم رخ می‌دهد. از این جهت، شاید می‌توانیم مانند دهه‌های قبل تولید را با اقدامات دولت پیش ببریم اما در دهه ۸۰ هم به دلیل چرخش سیاستی که رخ داد و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ که در سال ۸۵ ابلاغ شد و هم به دلیل درگیر شدن ایران در تحریم‌ها، واقعیت‌های جدیدی را بوجود آورد و ما را با این مواجه کرد که اگر می‌خواهیم کشور پیش برود، با مشارکت مردم اتفاق می‌افتد و این واقعیتی بود که کشور در دهه ۹۰ با همه وجود به آن رسید.
در همین زمینه، نکته‌ای وجود دارد و آن این‌که دشواری تأمین مالی است، تأمین مالی خودش یک مشکل بزرگ است، زیرا تأمین مالی از بانک‌ها بسیار سخت است و سیاست‌های بانک مرکزی و سیاست‌های پولی نیز بسیار نوسانی و بی ثبات هستند، علاوه بر این بازار سرمایه در کشور ما هنوز نقش مهمی در تأمین مالی کسب و کارها ندارد، به همین دلیل بانک محور هستیم و این به یک گلوگاه تبدیل شده است.
مساله سوم این خواهد بود که، اگر می‌خواهیم با مشارکت مردم تولید را رشد دهیم، فرمول آن این است که مردم احساس امنیت کنند و انتفاع ببرند، زیرا هرکس که می‌آید برای سود بردن می‌آید که منطق اقتصادی آن هم درست است، البته برخی از کارها نیز غیرانتفاعی هستند و با اهداف الهی و معنوی انجام می‌شود؛ برای مثال برخی بیمارستان و مدرسه می‌سازند، اما آن هم اسیر مشکلات دولت است. پس با هر نیتی چه انتفاعی و چه غیرانتفاعی، باید فضای ورود بخش خصوصی و مردم به برداشتن بار دولت و کشور فراهم شود.
و نکته مهم و آخر این است که همه‌ی دستگاه های ذیربط در اجرای درست، به موقع و کوبنده‌ی قوانین حمایت از تولید ملی، کار جهادی و بیش از پیش انجام دهند. از این منظر، حوزه‌ی مهمی همچون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اهمیت صدچندان پیدا می‌کند. در اهمیت حوزه‌ی مذکور همین بس که آیت‌الله رییسی رییس‌جمهور محترم در گردهمایی مدیران و کارگزاران دولت مردمی روز دوشنبه ۶ فروردین 1403 تاکید جدی داشتند که: در کنار تولید و جهش تولید باید با قاچاق کالا مبارزه شود، قاچاق خنجری است که از پشت بر پیکره تولید ضربه می‌زند. سازوکارهای موجود باید با جدیت دنبال شود. قاچاق سازمان‌یافته یا موردی برای مسائل ارزی و ریالی و تولید و اشتغال در کشور ضرر دارد.
بهرحال، نکاتی که در زمینه جهش تولید از طریق مشارکت مردمی مورد تاکید رهبر انقلاب قرار گرفته بارها از سوی پژوهشگران به عنوان پیش‌شرط‌های تحول و توسعه اقتصادی گوشزد شده و هم‌چنان‌که اشاره شد تامین سرمایه اجتماعی مورد نیاز و جلب اعتماد عمومی از اهم این اقتضائات به شمار می‌رود.

دیگر خبرها

  • رئیسی: گذشت زمانی که برخی می‌خواستند با برجام 2 و برجام 3 روی موشک‌ها و توانایی‌های ما معامله کنند/ ما به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد که روی توانایی‌های ملت ایران که به برکت خون شهیدان به دست آمده، معامله شود
  • پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران
  • ۵ وزیر دولت در صفِ اول «اصلاح کابینه» از نگاه محمودزاده /رئیسی با این وزرای ضعیف و ناکارآمد نمی تواند کاری از پیش ببرد
  • قیمت دلار با همان شدتی که رشد کرد، به‌زودی سقوط می‌کند
  • پیش‌بینی جالب یک فعال اقتصادی درباره نرخ ارز
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • دبیرکل اتاق ایران و عراق: دلار می‌ریزد
  • کیهان: عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور، پدرخوانده‌ های حامی برجام هستند!
  • نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت با حضور رئیس سازمان بودجه
  • سخنگوی اقتصادی دولت: نوسانات ارزی هیچ نفعی برای دولت‌ها ندارد