Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، وزرات دفاع آذربایجان امروز سه‌شنبه اعلام کرد در پی تشدید تنش میان این کشور با ارمنستان، دو نظامی ارشد آذربایجانی در تیراندازی نیروهای مسلح ارمنستانی در منطقه مرزی «تووز» کشته شدند.

«کریم ولی‌اف» معاون وزیر دفاع آذربایجان به خبرنگاران گفت: در شب ۱۴ جولای (دیشب) درگیری‌های شدید در منطقه تووز ادامه یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما با رقیب در درگیری شدید بودیم. حدود ۱۰۰ نیروی رقیب (شکست خوردند) و مقدار قابل توجهی تجهیزات نظامی و اشیای مهم (آن‌ها) از بین رفتند.

وی در ادامه گفت: ارتش آذربایجان هم متحمل خسارت شد. سرلشگر «پولاد گاشیموف» و سرهنگ «ایلگار میرزایف» قهرمانانه در نبردهای صبح جان باختند.

بنابر گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، سازمان پیمان امنیت جمعی در خصوص تنش‌ها در مرز ارمنستان و آذربایجان ابراز نگرانی جدی کرده و خواستار آتش‌بس فوری شده است.

رسانه‌ها روز یکشنبه از درگیری مرزی میان ارمنستان و آذربایجان خبر دادند که تلفاتی را نیز به همراه داشت. وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد که آتش‌بس در منطقه تووز در مرز آذربایجان و ارمنستان نقض شده و طی درگیری ایجاد شده تلفاتی در میان نیروهای دو طرف حاصل شده است. بر اساس گزارش رسانه‌ها، در این درگیری دست کم دو نیروی نظامی آذربایجان کشته و ۵ نفر دیگر مجروح شدند.

وزارت دفاع آذربایجان روز دوشنبه نیز اعلام کرد یگان‌های ارتش این کشور با حملات دقیق توپخانه و خمپاره‌ای، یک سنگر و تاسیسات نظامی ارمنستان را ویران کردند.

«استفان دوژاریچ» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل دوشنبه شب از ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواست درگیری‌های مرزی را متوقف کنند و به دنبال کاهش تنش باشند.

سخنگوی «آنتونیو گوترش» با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه از ایروان و باکو خواست فورا به جنگ خاتمه دهند و از طرفین درگیر خواست هرچه سریع‌تر گام‌هایی در مسیر تنش‌زدایی بردارند و از اقدامات تحریک‌آمیز خودداری کنند. 

سازمان ملل متحد همچنین در این بیانیه حمایت کامل خود را از تلاش‌های سازمان همکاری و امنیت اروپا (OSCE) در زمینه شناسایی شرایط به عنوان یک موقعیت خطرناک و تلاش‌ها برای یک روند صلح آمیز از طریق مذاکرات برای حل و فصل بحران ناگورنو-قره باغ اعلام کرد.

وزارت خارجه روسیه هم روز دوشنبه نسبت به درگیری تازه نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان ابراز نگرانی کرد. در بیانیه منتشر شده وزارت خارجه روسیه در این باره آمده است: «روسیه نگرانی جدی خود درباره وخیم تر شدن اوضاع در مرز ارمنستان و آذربایجان را ابراز می‌کند. طبق اطلاعات دریافتی، تنش‌ها ادامه دارد و طرفین علیه هم از یگان‌های توپخانه استفاده می‌کنند و این درگیری کشته‌ و زخمی برجای گذاشته است.»

بیانیه وزارت خارجه روسیه بلافاصله پس از اظهارات «نیکُل پاشینیان» رئیس جمهور ارمنستان به میان آمد. پاشینیان در نشست فوق‌العاده دولت این کشور «الهام علی‌اف» رئیس جمهور آذربایجان را مسئول پیامدهای تنش‌های مرزی اخیر برشمرد. وی همچنین از جانبداری دولت ترکیه از باکو در این مسئله انتقاد کرد.

درگیری میان باکو و ایروان درباره منطقه قره باغ از فوریه ۱۹۸۸ و از زمانی که منطقه قره‌باغ جدایی خود را از آذربایجان اعلام کرد، آغاز شده است. در جریان درگیری‌های مسلحانه از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴، آذربایجان کنترل منطقه قره‌باغ و ۷ منطقه اطراف آن را از دست داد.

در سال ۱۹۹۲ مذاکراتی برای دستیابی به راه‌حل صلح‌آمیز درباره این درگیری تحت چارچوب گروه مینسک با حضور روسیه، سازمان ملل و فرانسه آغاز شد.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: دفاع آذربایجان قره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۸۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط منطقه بعد از حمله سپاه به اسرائیل به روایت رئیس ستاد کل نیروهای مسلح 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سرلشکر محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح در آیین رونمایی از طرح جامع دانشگاه عالی دفاع ملی که با حضور مقامات لشکری و کشوری برگزار شد، با تاکید بر اینکه در شرایط حساس کنونی منطقه، دانشگاه عالی دفاع ملی باید شرایط آینده کشور و منطقه را مورد بررسی قرار دهد، گفت: وضعیت منطقه قبل و بعد از اقدام تلافی‌جویانه و تنبیهی ایران به مناطق حساس و پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی تغییر کرده است.

وی در خبری که ایسنا منتشر کرده، پیروزی‌های رزمندگان اسلام را در عملیات وعده صادق که پاسخ محکمی به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی انجام گرفت تبریک گفت و تصریح کرد: این پاسخ با نشان دادن اراده ملی علیه رژیم رقم خورد و تاثیرات راهبردی را به حمدالله درسطح منطقه و جهان داشت.

سرلشکر باقری افزود: نیروهای مسلح، احتمالات و سناریوها را در سطح عملیاتی مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار می‌دهند و دانشگاه عالی دفاع ملی باید در سطح راهبردی این موضوعات را مورد توجه خود قرار دهد.

وی همچنین گفت: دانشگاه عالی دفاع ملی به عنوان عالی‌ترین دانشگاه نیروهای مسلح که مسئولیت تربیت فرماندهان و مدیران عالی نیروهای مسلح و همچنین مدیران عالی کشوری را در مباحث راهبردی بر عهده دارد و در مسیر رشد و ارتقاء قرار گرفته‌ است. دانشگاه عالی دفاع ملی در تربیت فرماندهان، مقامات و سایر نیروها و همچنین در نظریه‌پردازی و کرسی‌ها باید بالاترین سطح مورد نظر و توجه قرار دهد و باید دائماً در جهت کیفی‌سازی و عمق بیشتر مطالب و کارهای پژوهشی کار کنیم و به پیش برویم.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه طرح جامع دانشگاه دفاع ملی جزو اسناد اساسی و مادر برای دانشگاه محسوب می‌شود و عالی‌ترین طرحی است که در دانشگاه باید مورد اجرا قرار بگیرد، اظهار کرد: این طرح طی بیش از یک سال کار تهیه و محضر مقام معظم رهبری تقدیم شد و توسط ایشان مطالعه و مورد نقد قرار گرفت و اصلاحاتی در آن ابلاغ فرمودند و نهایتاً به تصویب معظم له رسید که امروز از این طرح رونمایی شد.

سرلشکر باقری در پایان تصریح کرد: همه ما باید بر اجرای دقیق طرح جامع دانشگاه تلاش کنیم و قطعاً این طرح موجب ارتقاء هرچه بیشتر دانشگاه خواهد شد.

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898599

دیگر خبرها

  • ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد
  • پاشینیان: ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد
  • قتدار جمهوری اسلامی ایران ثمره اتحاد نیروهای مسلح است
  • شرایط منطقه بعد از حمله سپاه به اسرائیل به روایت رئیس ستاد کل نیروهای مسلح 
  • به توافقات انجام شده بین آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم
  • کنعانی: به توافقات انجام شده بین آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم
  • استعفای یک مقام ارشد دیگر ارتش رژیم صهیونیستی
  • آغاز تعیین حدود مرز‌های ارمنستان با جمهوری آذربایجان 
  • اختلاف‌شخصی در مهاباد ۳ کشته و زخمی برجا گذاشت
  • استقبال سازمان همکاری اسلامی از توافق تعیین حدود مرز آذربایجان و ارمنستان