Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، معاون فرهنگی شهرداری شیراز عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: زنده‌یاد یدالله طارمی در حفظ لهجه شیرازی به عنوان یکی از استوانه‌های هویتی شهر با وارد کردن آن به عرصه شعر فخیم، پس از زنده یاد بیژن سمندر نقش بسیار تعیین کننده‌ای داشت که فقدان ایشان ضایعه‌ای بزرگ برای جامعه ادبی شیراز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرتضی جعفری، افزود: لهجه شیرازی با وجود تمام ظرافت‌ها و جایگاه هویتی در چند دهه اخیر دچار آسیب‌های جدی شده بود که ورود آن به شعر و خلق اشعار فولکلور، توانست این لهجه را تا حد زیادی از ورطه زوال و اضمحلال نجات دهد.

معاون شهردار شیراز با اشاره به نقش زنده یاد یدالله طارمی در پرورش نسل جوان شاعران بومی‌سرای شیراز گفت: این شاعر فقید افزون بر سرودن سه دفتر شعر «نسیم دلگشا»، «شمیم نسترن» و «بهار نارنج»، با راه اندازی انجمن شعری در مرکز شیراز شناسی، بسیاری از شاعران را به سرودن شعر گویشی ترغیب کرد و حتی انگیزه راه اندازی انجمن‌های ادبی گویشی و مؤثری همچون «بهار نارنج» در همسایگی آرامگاه حافظ شد.

جعفری ادامه داد: شعر شیرازی گرچه قدمتی در حدود هزار سال دارد و حتی بزرگانی همچون سعدی، حافظ، بواسحاق اطعمه، شاهداعی الله و فردی به نام شمس پُس ناصر اشعاری وزین در این گونه سروده‌اند اما این بیژن سمندر بود که در دهه هفتاد شعر گویشی شیراز را پس از سال‌ها رخوت احیا کرد و یدالله طارمی راه او را ادامه داد.

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری با ابراز تأسف از اوج‌گیری مجدد شیوع ویروس کرونا در کشور و کلانشهر شیراز گفت: این اتفاق موجب شد نتوان در مراسمی درخورِ نام زنده یادطارمی ایشان را تا خانه ابدی همراهی کرد، اما برگزاری آئین شب شعر فولکلور شیرازی که دغدغه و علاقه این شاعر فقید بود کمترین کاری است که می‌توان در پاسداشت جایگاه و خدمات فرهنگی و ادبی ایشان انجام داد.

معاون فرهنگی شهردار شیراز افزود: بنابراین شب شعر بهار نارنج که نام آن برگرفته از شاخص ترین کتاب زنده یاد یدالله طارمی است، به صورت مجازی پنج شنبه ۲۶ تیرماه ۹۹ با رعایت فاصله گذاری اجتماعی با شعرخوانی و سخنرانی تنی چند از شاعران بومی‌سرای شیراز برگزار می‌شود که از طریق صفحه شبکه اجتماعی اینستاگرام سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز به آدرس @farhangi.shiraz به صورت زنده پخش خواهد شد.

کد خبر 4974158

منبع: مهر

کلیدواژه: شیراز شهرداری شیراز یدالله طارمی مراسم بزرگداشت ویروس کرونا بوشهر شیراز شیوع کرونا گرگان قزوین شهرکرد ستاد مقابله با کرونا حجاب و عفاف ایلام بیرجند خطبه های نماز جمعه سیستان و بلوچستان استانداری سمنان زنده یاد یدالله طارمی بهار نارنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۹۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش‌نشانان شیرازی ۱۲۹ عملیات در بارندگی انجام دادند/۱۱۴۰ تماس با مرکز ۱۲۵ در یک روز بارانی

هادی عیدی‌پور با اشاره به بارش‌های شدید و کم سابقه چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ماه در شیراز اظهار کرد: تا ساعت ۱۷ امروز آتش‌نشانان شیراز ۱۲۹ عملیات مربوط به بارندگی در مناطق مختلف شهر انجام دادند.

او همچنین تعداد تماس‌های شهروندان با سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی شیراز تا این ساعت را ۱۱۴۰ تماس عنوان کرد.

به گفته رئیس سازمان آتش‌نشانی ۲۳ واحد‌عملیاتی جهت بازدید ایمنی دوره‌ای از محدوده رودخانه خشک و سایر نقاط شهر شیراز در محل‌های مورد نظر مستقر بودند.

او همچنین با اشاره به اینکه ۲۴ ایستگاه عملیاتی سازمان آتش نشانی در آماده باش کامل هستند از شهروندان درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه حادثه با حفظ خونسردی با شماره ۱۲۵ تماس بگیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • آتش‌نشانان شیرازی ۱۲۹ عملیات در بارندگی انجام دادند/۱۱۴۰ تماس با مرکز ۱۲۵ در یک روز بارانی
  • آتشنشانان شیرازی ۱۲۹ عملیات در بارندگی انجام دادند
  • انجام ۱۲۹ عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر
  • اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» برگزار می‌شود
  • جشنواره بهار نارنج کومله برگزار می‌شود
  • شهرستان اردل میزبان چهاردهمین جشنواره منطقه‌ای شعر تمداربیت
  • آیین اختتامیه هفته بزرگداشت سعدی شیرازی برگزار شد
  • نکوداشت مختومقلی فراغی در ۲۷ اردیبهشت
  • آغاز هفته فرهنگی اصفهان با شعار «اصفهان؛ شهر زنده، شهر زندگی»
  • آغاز هفته‌ فرهنگی اصفهان با شعار شهر زنده، شهر زندگی