Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - گروه خودروسازی سایپا با انتشار یک جوابیه در 6 بند به انتقاد مجدد فرهنگستان زبان و ادب فارسی از نامگذاری کوییک پس از چهار سال، واکنش نشان داد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از سایپانیوز؛ گروه خودروسازی سایپا با انتشار یک جوابیه در 6 بند به انتقاد مجدد فرهنگستان زبان و ادب فارسی از نامگذاری کوییک پس از چهار سال، واکنش نشان داد، متن کامل این پاسخ به شرح زیر است:
روز گذشته فرهنگستان زبان و ادب فارسی در کانال تلگرامی خود پس از چهار سال مجدداً از انتخاب نام کوییک برای یک محصول سایپا انتقاد کرده و ضمن اذعان به جلسات متعدد فی مابین این گروه خودروسازی و فرهنگستان زبان فارسی در گذشته برای بررسی این موضوع، اعلام کرده است: «توجیه مسئولان شرکت [سایپا] این است که کوییک نام روستایی در مسیر کرمانشاه ـ روانسر و نامی ایرانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدیهی است که این توجیه به‌هیچ‌وجه برای انتخاب چنین نامی پذیرفته نیست؛ گذشته از این‌که معلوم نیست که تلفظ این کلمه نیز «کوییک» باشد»
لذا صرف‌نظر از چرایی توجه دوباره فرهنگستان به این موضوع تکراری، ذکر نکات زیر را ضروری می‌دانیم:
‌1- روستای تاریخی کوییک در استان کرمانشاه واقع شده است و نام آن پس از حضور ارزشمند و پربرکتِ رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در 29 آبان‌ماه 96 در این روستا و بازدید از چادرهای اسکان زلزله‌زدگان در روستای کوییک، بیش از گذشته در رسانه‌ها و خاطره جمعی مردم‌ ولایتمدار استان کرمانشاه ماندگار شده است.
2- گروه خودروسازی سایپا در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود، به دلیل هم‌نامی محصول جدید خود با نام روستای زلزله‌زده کوییک، احداث یک مدرسه 6 کلاسه به جای مدرسه 2 کلاسه تخریب شده در این روستا را در دستور کار قرار داده و مدیران و کارکنان سایپا بخشی از حقوق ماهیانه خود را برای ساخت این مرکز آموزشی اختصاص دادند که به لطف الهی عملیات عمرانی آن به اتمام رسیده و هم‌اکنون در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته و در حال بهره‌برداری آموزشی و خدمت به اهالی شریف این روستا است.
3- روستا و تپه کوییک مربوط به عصر مس قدیم در هزاره چهارم است و در استان کرمانشاه، شهرستان روانسر واقع شده و در تاریخ 23 شهریور 1382 با شماره ثبت 10126 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
4- علاوه بر این روستا در استان کرمانشاه، یک روستای قدیمی دیگر در استان هرمزگان از توابع بخش مرکزی شهرستان جاسک و یک روستا نیز در استان کردستان و بخش موچش شهرستان کامیاران "کوییک" نام دارند، همچنین گفته می‌شود روستایی در شهرستان نقده نیز به همین نام خوانده می‌شود و اینها نشان دهنده این است که این واژه در ادبیات و فرهنگ‌های مختلف ایرانی کاربرد داشته و دارای معنای ایرانی است.
5- گروه خودروسازی سایپا ضمن قدردانی و تجلیل از دغدغه‌مندی مجدد اعضای فرهیخته و محترم فرهنگستان زبان و ادب فارسی پس از چهار سال، از این عزیزان دعوت می‌کند به پاس تلاش برای پاسداشت فرهنگ و تمدن کهن ایران زمین به مدت چهار روز در روستای تاریخی کوییک در استان کرمانشاه مهمان گروه سایپا باشند.
6- گروه خودروسازی سایپا همواره در انتخاب نام محصولات خود توجه ویژه‌ای به پاسداشت زبان غنی و ارزشمند فارسی به عنوان ثروت بزرگِ معنوی ایرانیان داشته و دارد، گواه این ادعا نیز انتخاب نام زیبای «شاهین» برای محصول جدید، به‌روز و مدرن سایپا است (رهام به عنوان نام اولیه و پیشین این محصول نیز یک نام ایرانی بوده است) و بدیهی است که این روند همچنان در انتخاب نام محصولات این گروه خودروسازی ادامه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: فرهنگستان زبان و ادب فارسی گروه خودروسازی سایپا استان کرمانشاه پس از چهار سال انتخاب نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۳۰۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌ریزی برای گازرسانی به ۵۰ روستای کرمانشاه

ناصر حسینی مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر هیچ روستای بالای ۲۰ خانواری که جزو تعهدات گازرسانی شرکت گاز در استان باشد، فاقد گاز نیست، گفت : سال گذشته به ۲۳۱ روستای استان گازرسانی شد و در حال حاضر بیش از ۲۲۵۰ روستای استان از نعمت گاز برخوردارند که تعدادی از این روستا‌ها خارج از تعهد شرکت گاز بودند، اما در مسیر خطوط گازرسانی قرار داشته و به آنها گازرسانی شده است.

وی ادامه داد: امسال برنامه داریم سراغ روستا‌های پراکنده در سطح استان برویم که زیر ۲۰ خانوار و بعضا زیر پنج خانوار هستند و هزینه گازرسانی به این روستا‌ها گاهی تا چهار برابر سرانه مصوب است.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه با بیان اینکه ۵۰ روستا شناسایی شده که گازرسانی به آنها در دستور کار است، تاکید کرد: رساندن گاز به این روستا‌ها همین امسال آغاز می‌شود و در سال جاری نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی معتقد است، با توجه به پراکندگی و همچنین صعب‌العبور بودن برخی از این روستا‌ها و اینکه سرانه گازرسانی به هر یک از آنها متفاوت است، اعتباری که برای اجرای این پروژه‌ها مورد نیاز است هنوز به طور دقیق مشخص نیست.

حسینی ضریب نفوذ گاز در روستا‌های استان را ۹۶ درصد اعلام کرد که با گازرسانی به روستا‌های پراکنده‌ای که باقی مانده، این ضریب نفوذ افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه عمده روستا‌هایی که امسال گازرسانی خواهند شد را مربوط به بخش «سرفیروزآباد» کرمانشاه و همچنین برخی روستا‌های منطقه اورامانات اعلام کرد.

حسینی با بیان اینکه امسال گازرسانی به واحد‌های تولیدی و صنعتی را نیز در دستور کار داریم، خاطرنشان کرد: تعداد این واحد‌ها به تقاضای صاحبان واحد‌های تولیدی و صنعتی بستگی دارد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • تعاملات سایپا با فولاد مبارکه در راستای افزایش ۱۰۰ درصدی تولید خودرو
  • برنامه‌ریزی برای گازرسانی به ۵۰ روستای کرمانشاه
  • طرح فروش سایپا با خودروی ۱۵۱ آغاز شد
  • آغاز فروش سایپا با خودروی ۱۵۱ آغاز شد
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید؛ افزایش قریب به ۵۰ میلیون تومانی وانت سایپا
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با نرخ جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی قیمت وانت پراید!
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی وانت پراید!
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید/ افزایش قریب به ۵۰ میلیون تومانی وانت سایپا
  • آغاز اولین طرح فروش فوق‌العاده سایپا؛ نام خودرو، قیمت و زمان تحویل
  • آغاز فروش فوق‌العاده سایپا با تحویل ۳ ماهه از فردا + جزییات