Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@05:33:48 GMT

چند توصیه قبل از معامله‌گری در بورس

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۳۱۴۱۸

چند توصیه قبل از معامله‌گری در بورس

به گزارش همشهری آنلاین، سرمایه‌گذاری در بورس یک روش پر سود است اما در این راه افرادی هم هستند که دچار ضرر و زیان می‌شوند اما واقعا دلیل این زیان‌ها چیست؟ مثلا افراد بسیاری وجود دارند که سهم را در محدوده نامناسبی خریداری می‌کنند و با این وجود انتظار کسب سود را هم دارند یا مثلا دسته‌ دیگری نیز هستند که سهم را در قیمت مناسبی خریداری کرده‌اند ولی سودشان را به زیان تبدیل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتما در هنگام معامله‌گری در بورس محدوده‌های حمایت و مقاومت را قبل از خرید و فروش سهام جدی بگیرید و موارد زیر را در نظر داشته باشید.

۱. به طور کلی زمانی که قیمت سهمی افزایش یابد، همچنان که قیمت در حال افزایش است، عرضه‌ها نیز افزایش می‌یابند (مخصوصا در محدوده‌های مقاومت).

۲. به طور کلی زمانی که قیمت سهمی کاهش یابد، همینطور که قیمت در حال کاهش است میزان تقاضا نیز افزایش می‌یابد (مخصوصا در محدوده‌های حمایت).

۳. از میان صنایع برتر سبد سهام انتخاب ‌کنید. سعی کنید در میان انواع صنعت، ۴ تا ۵ صنعت برتر را انتخاب کنید و در هر کدام با خرید یک سهم، ۲۰ تا ۲۵ درصد دارایی‌اتان را سرمایه‌گذاری کنید تا ریسک سرمایه‌گذاری را پایین بیاورید.

آشنایی با ۱۰ اصطلاح پرکاربرد بورس در روزهای رونق بازار سرمایه

۴. توجه داشته باشید اگر سهم شما چندین روز پشت سرهم با صف خرید رشد کرده، مراقب حجم بالای معاملات باشید درست در زمانی که قیمت آخرین معامله در حال منفی شدن بود فورا سهم را بفروشید.

۵. در میان صنایع مختلف، صنعتی را انتخاب کنید که چشم‌انداز روشنی دارد. یعنی اول اینکه در آینده بیشتر به آنها نیاز است. دوم کمتر قابل تکثیرند. سوم قابل واردات نیستند و کشورهایی که از نظر صنعت جلوتر از ما هستند بیشتر و ارزان‌تر و بهتر تولید نمی‌کنند.

مقاومتِ شکسته شده که تبدیل به حمایت شده را قبل از خرید و فروش سهام جدی بگیرید.

۶. به هیچ وجه سهمی که نزدیک مقاومت قرار دارد را نخرید. اما زمانی که مقاومت شکسته شد و قیمت در بالای سطح مقاومت ثابت گردید، یکی از استراتژی‌ها این است که وارد شوید و حد ضرر را روی مقاومتِ شکسته شده که حالا تبدیل به حمایت شده، قرار دهید.

۷. پس از گزینش چهار یا پنج ردیف صنعت برتر، در داخل صنعت به سراغ شرکتی بروید که میانگین بازدهی آن از بقیه بیشتر است.

۸. زمانی که افت یک سهم شروع شد و به نظر می‌رسید که ادامه‌دار است، منتظر برگشت قیمت نباشید در این زمان محدوده حمایت سهم را در نظر بگیرید و اگر زیر محدوده حمایت مهم (یا مثلا ۱۰ درصد پایین‌تر از قیمت خرید) رسید، فورا سهم را بفروشید.

متاسفانه خیلی‌ها هستند در چنین مواقعی به جای رفتار منطقی، به دنبال اخبار مثبت می‌گردند تا خودشان را دلگرم کنند. واقع‌بین باشید چون امیدواری شما برای بازگشت روند سهمی که در حال سقوط است هیچ تاثیری در روند سهم نخواهد گذاشت.

۹. دیگر توصیه‌ای که می‌توان به فعالان بازار بورس پیش از خرید و فروش سهام، اشاره کرد این است که سهمی را انتخاب ‌کنیم که میزان معاملات آن در روز زیاد است، زیاد می‌خرند و زیاد می‌فروشند، حجم معاملات شرکت، تعداد سهام معامله شده، دفعات معامله، تعداد خریدار، تعداد فروشنده، سوابق باز بودن نماد سهم و…

اگر سهمی انتخاب کنیم که نقدشوندگی آن خوب نباشد موقع فروش سهم دچار مشکل می‌شویم. گاهی هم ممکن است شش ماه نماد آن بسته باشد. نقدشوندگی سهم مثل رتبه کنکور است و در بورس ما معمولا رتبه یک تا ۵۰ خوب و ۵۰ تا ۱۰۰ قابل قبول است و بالاتر از ۱۰۰ ضعیف.

۱۰. سهمی را انتخاب می‌کنیم که میزان سهام شناور آزاد آن بالای ده پانزده درصد باشد البته سهامی هم که میزان شناور آزاد آن خیلی زیاد باشد خوب نیست و بهتر است که سهم دو سه سهامدار عمده داشته باشد.

سهم بدون سهامدار عمده مثل تحصیلکرده بدون حمایت در جامعه ما است. بدون حمایت می‌ماند و در گرفتن قراردادها هم خیلی موفق نیست.

۱۱. کاهش سود شما نیز نوعی ضرر است. زمانی که سهمی رشد کرد، حد ضرر را بالاتر ببرید. مثلا اگر سهمی را با قیمت ۸۵۰ تومان خریدید و سهم به ۹۵۰ تومان رسیده است، در این شرایط بهتر است حد ضرر را که مثلا قبلا روی ۸۰۰ تومان بوده به ۹۰۰ تومان تغییر دهید.

۱۲. توصیه‌ای دیگر که باید قبل از معامله سهام به آن توجه کرد این است که هیچکس نمی‌تواند کل سودهای بازار بورس را بدست آورد. پس زمانی که دیدید سهمی همچنان در حال رشد است و بیش از ۱۰۰ درصد رشد کرده، اصلا به فکر ورود نباشید و حسرت نخورید که ای کاش این سهم را داشتم.

۱۳. دلیل اینکه گفته می‌شود وارد اینگونه سهم‌ها نشوید این نیست که حتما این سهام محکوم به سقوط است. هیچکس نمی‌تواند بفهمد قیمت سهم‌ها تا چند روز دیگه بالا می‌رود، مسئله این است که با این رشد نجومی، ورود به این سهم‌ها ریسک فوق‌العاده بالایی دارد.

۱۴. هر شرکتی که پیشنهاد پرداخت سود نقدی بالاتری داشته باشد بهتر است. سعی کنید سهامی را انتخاب کنید که پیشنهاد پرداخت سود نقدی بالاتر از ۸۰ درصد دارند. البته ممکن است سهمی برای ترغیب سهامداران پیشنهاد ۱۰۰درصد تقسیم سود نقدی را مطرح کند، ولی در مجمع به وعده‌های خود عمل نکنند باید به عملکرد گذشته سهم نیز در انجام وعده‌های خود توجه کنید.

۱۵. با توجه به شکل و موقعیت خاص بازار بورس در کشور ما و دامنه نوسان و حجم مبنا سهام‌هایی که سرمایه کمتری دارند برای انتخاب مناسب‌ترند ضمن اینکه ریسک آنها بیشتر است.

۱۶. همواره به اخبار سیاسی - اقتصادی داخلی و خارجی توجه داشته باشید. ممکن است گوش دادن به اخبار یا مطالعه روزنامه‌های اقتصادی وقت شما را بگیرد، اما کمک بزرگی به شما خواهد کرد تا بتوانید در برخی موارد روند بازار را پیش‌بینی کنید و همین‌طور صنایع خاصی را مورد توجه قرار دهید.

۱۷. آخرین توصیه قبل از معامله سهام این است که شرکت‌ها موظف به ارائه گزارش به‌موقع عملکرد خود در دوره‌های سه ماهه، شش ماهه، نه ماهه، و سالانه هستند. سهمی را انتخاب می‌کنیم که در گزارش خود پیش‌بینی سود خود را پر کرده باشد.

با این وجود اگر فرصت یادگیری مفاهیم بورسی و همچنین ابزارهای تحلیل را ندارید نگران نباشید زیرا شما می‌توانید روش غیرمستقیم را جهت سرمایه‌گذاری در بورس انتخاب کنید.

روش غیرمستقیم که از طریق شرکت‌های سبدگردان دارای مجوز رسمی از سوی سازمان بورس اوراق بهادار امکان‌پذیر است، مدیریت پرتفوی و سبد دارایی سرمایه‌گذاران توسط کارشناسان با تجربه بازار سرمایه اداره می‌شود.

منبع: شرکت سبدگردان هدف

کاهش کارمزد سازمان بورس کد خبر 530853 برچسب‌ها بورس تهران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بورس تهران سرمایه گذاری انتخاب کنید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۳۱۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت ۱۳ هزار واحدی شاخص کل بورس/ شاخص هم‌وزن مثبت ماند

به گزارش قدس آنلاین، شاخص هم‌وزن در جریان معاملات روز جاری با ۱۳۲۱ واحد افزایش به ۷۵۹ هزار و ۲۲ واحد و شاخص قیمت با ۷۳۹ واحد افزایش به ۴۲۴ هزار و ۸۵۵ واحد رسید.

معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از ۱۰ میلیارد و ۳۷۸ میلیون سهم و اوراق مالی را به ارزش تقریبی ۶۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال با انجام بیش از ۴۰۴ هزار معامله دادوستد کردند.

نمادهای فولاد، فملی، شپنا، نوری، شبندر، وغدیر و بملت بیشترین اثر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند.

شاخص فرابورس ایران در معاملات امروز با ۴۷ واحد کاهش، به ۲۵ هزار و ۴۸۸ واحد رسید.

معامله‌گران در فرابورس ایران با انجام ۲۱۰ هزار معامله بیش از ۵ میلیارد و ۷۵۸ میلیون سهم و اوراق مالی را دادوستد مالکیت کردند.

نمادهای ارفع و وخاور بیشترین اثر مثبت و نمادهای هرمز، آریا، آریان، شگویا و فزر بیشترین اثر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس | افزایش ۷۶۳ هزار و ۶۵۶ واحدی شاخص کل
  • رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
  • قرمز پوشی یک دست بانک‌ها پس از خرید سهام باشگاه پرسپولیس!
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • افت ۱۳ هزار واحدی شاخص کل بورس/ شاخص هم‌وزن مثبت ماند
  • بیت کوین به قیمت جدید رسید/ ۶۶ هزار و ۴۶۹.۳۲ دلار
  • قیمت سهام استقلال و پرسپولیس مشخص شد
  • قیمت فروش سهام استقلال و پرسپولیس اعلام شد
  • معامله ۴۲۱۰ کیلوگرم اوراق شمش طلا در بورس کالا
  • معامله انجام شد؛ سرخابی‌ها فروخته شدند