Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس باید غمخوار درست مردم باشند و بستری را برای دولت فراهم کنیم تا گام‌های موثری در حل مشکلات مردم بردارد.

به گزارش خرداد به نقل از ایرنا ،محمدباقر قالیباف سه‌شنبه شب در گفت وگویی تلویزیونی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند؛ قانونگذاران باید قانونی که می‌نویسند ذی نفعش مردم باشند و در راستای حل مشکلات مردم بوده و زمینه اجرا شدن نیز داشته باشد؛ از این رو، به کار ستادی خوب نیاز داریم و باید از پایین ترین سطوح،  بسیج شده و مشکلات را ببینیم و چاره اندیشی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  
وی، عملگرایی و در بین مردم بودن را عادت همیشگی خود برشمرد و افزود: افتخار می‌کنم هر جا توفیق خدمت داشتم، از نزدیک با مردم سخن می‌گفتم و درد آنان را با همه وجود حس می کردم تا چاره‌اندیشی صادقانه داشته باشم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری بر اینکه مجلس یازدهم اثرگذار باشد، ادامه داد: اما نمی توان نماینده مردم بود و در بین آنان نبود؛ نمی شود در پشت اتاق های بسته مشکلات مردم را ندید.
وی گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار ویدیوکنفرانسی اشاره کردند که مردم به مجلس دل بسته اند و پس از انقلاب، جزو انقلابی ترین مجالس است؛  این مسوولیت ما را سنگین تر می کند و خوشحالیم چنین توفیقی داریم.  قالیباف اضافه کرد: این را توفیق می دانیم که خدمتگزار صادقی برای مردم باشیم. باید دقت کنیم این کلام من در حد شعار نباشد؛ باید عمل کنیم و به مردم نشان دهیم که می توانیم مسائل و مشکلات را در بخش ریل گذاری و طرح ها و قانونگذاری ها و نظارت ها در مجلس دنبال و رضایت رهبر انقلاب را جلب کنیم.
وی تأکید کرد: باید غمخوار درست مردم باشیم و بستر را برای دولت فراهم کنیم تا گام های موثری در حل مشکلات مردم بردارند.
قالیباف در ادامه یادآورشد: در ۵۰ روز که از عمر مجلس یازدهم می گذرد،  تلاش کردیم مجلس وظایف خود را شکل دهد و بر اساس آیین نامه های داخلی پیش رود و در زمان حداقلی کمیسیون ها شکل گرفت. مجموعه دوستان با دولت و وزرا تبادل نظر کردند و وزرا در صحن و کمیسیون ها حضور یافتند و درباره فرصت ها و مشکلات،  گفت وگو شد. ویژگی این مجلس این است که ۱۸۰ نماینده نوبت اولی است که در مجلس حضور دارند که البته بخشی از این دوستان در محیط اجرایی و دانشگاهی بودند و جوانان قابل و باتجربه و نخبه هستند.
وی تأکید کرد: این افراد با کلان موضوعات کشور آشنا شدند و بنای ما تعامل با قوای دیگر است و باید به این سمت برویم. به طبع تعامل ما با قوای دیگر در چارچوب قانون است و همه ما به دنبال باز کردن گره مردم هستیم و در هر تعامل باید کار موثری را انجام دهیم. جایی که احساس کنیم که قانونی اجرا نشده به وظایف قانونی خود عمل می کنیم؛ به دنبال مچ گیری نیستیم بلکه به دنبال نظارت هستیم و چوب لای چرخ دولت نمی گذاریم و عصایی برای دولت هستیم.
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رویکرد تحول مجلس یازدهم توضیح داد: در درون مجلس نیازمند تحول هستیم. اگر دنبال آنیم که در قانونگذاری و نظارت و ارائه طرح در کمیسیون ها و قوه قضاییه از یکسو و از سویی دیگر با نخبگان و ذی نفعان مجلس موفق باشیم،  باید تحول در مجلس داشته باشیم. مجلس در رأس امور نبود و توقع مجلس با وجود همه زحمات دوستان، اتفاق نیفتاد و امروز مردم به مجلس امیدوارند تا مشکلات حل شود.
قالیباف گفت: باید چهار رویکرد را در مجلس و نظارت ها دنبال کنیم. یکی مربوط به شفاف سازی است. مجلس باید شفاف باشد وقتی حرف از شفاف سازی می زنیم هر تصمیمی در مجلس گرفته می شود که حق و تکلیف برای مردم در پی دارد مردم باید در جریان آن قرار گیرند. معتقدیم در کمیسیون ها مباحثی که مطرح می شود هر قشری که مورد خطاب این قشر است باید موضوعات مورد بحث کمیسیون را بدانند که از این مهم از طریق حضوری و مجازی طی خواهد شد.
وی افزود: نکته دوم، مردمی سازی است؛ معتقدیم اساس انقلاب اسلامی پایه مردمی آن است. مردم آمدند در صحنه؛ توانستند کرونا را مدیریت کنند و البته دولت و کادر پزشکی زحمت کشیدند و چقدر پرستاران و پزشکان و کارخانه داران و... آمدند تا با کرونا مقابله کنند. هرجایی مردم نباشند اشکال داریم.
رییس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نکته سوم هوشمندسازی است و هرکاری که می کنیم باید سیستمی باشد تا بتوانیم دقت کار را از منظر صرفه جویی و عدالت و شفاف سازی پیش ببرد. همچنین نکته چهارم،  کارآمد سازی است و باید تمرکززدایی کنیم. نظام اجرایی و اداری ما اختیارات را در جایی خاص محدود می کند و کار توزیع نمی شود بلکه تمرکزگرایی داریم. در حوزه اجرا نیز همه چیز متمرکز است و باید تمرکز زدایی و چابکسازی کنیم و فرایند اداری را با قوانین روان کنیم.
** بسته اقتصاد مردمی
قالیباف درباره بسته اقتصاد مردمی مجلس برای مردم اظهار کرد: ناامیدی بزرگترین گناه است. امشب که اینجا نشسته ام ایمان و امید دارم که ما بر مشکلات غلبه می کنیم و همه باید دست به دست هم بدهیم. تا ۱۴۰۴ پنج سال فرصت داریم و دولت و مجلس در جایگاه خود دست به دست هم بدهند تا به ثبات اقتصادی برسند. این ظرفیت در کشور ما وجود دارد و منابع مادی و انسانی داریم و هیچ کار نشدنی وجود ندارد.
وی توضیح داد: درباره این بسته با کارشناسان و صاحبان نظر در مجلس و کمیسیون ها بحث کردیم و همه جلسات متمادی داشتیم و از قبل مجلس روی این مسائل بحث شده لذا ماحصل این مباحث بر اساس خرد جمعی است.
رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نخستین موضوع مورد توجه، اصلاح ساختار بودجه است. اکثر مشکلات ما به دلیل ساختار بودجه است. ما همواره با کسری بودجه آنرا تایید کردیم. این کسری بودجه مشکلاتی دارد و فشار به سیستم بانکی می آورد و نتیجه آن کاهش ارزش پول ملی است. باید بودجه ای را ببندیم که بین هزینه و درآمد تنظیم باشد و بودجه را بدون کسر بودجه ببندیم و درآمد پایدار و هزینه مفید داشته باشیم. هزینه ما خیلی جاها مفید نیست بلکه باید بودجه را ریالی و ارزی منضبط کنیم.
قالیباف گفت: در بخش دوم نیازمند نوسازی نظام مالیاتی هستیم مالیات باید به نفع اکثریت مردم و حوزه تولید باشد. یکی از مشکلات ما در تولید این است که درآمدهای بادآورده جامعه را مالیات نمی‌گیریم اما صنف زحمتکش مالیات می دهد. باید در این حوزه این کار اتفاق بیفتد. در نظام مالیاتی ما اطلاعات دقیق نداریم و مشکلاتی هست و باید در این بخش شفاف باشیم.
وی ادامه داد: بحث اجرای سیاست های فراگیر برای طبقه محروم از دیگر مسائل در بسته اقتصادی است. جامعه هدف ما که مستضعفین هستند، را بدرستی نشناختیم و اگر شفاف سازی و هوشمندسازی باشد، جامعه آماری را تشخیص می دهیم و باید برای این گروه جبران کنیم.
رییس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: باید برای کسانی که دخل و خرجشان فاصله دارد جبران کنیم. در مسکن و اشتغال این گروه دچار مشکل هستند و باید سیاست های جبرانی برای این گروه داشته باشیم. اگر قانون زمینه اجرایی داشت و باقی ماند باید نظارت کنیم که مو به مو اجرا شود و این بسته اقتصادی طبقه متوسط و مستضعف است و امروز طبقه متوسط نیز با چالش روبرو هستند.
قالیباف تأکید کرد: نکته چهارم، رونق در تولید و کسب و کار است. امسال بحث جهش تولید را داشتیم و باید حذف انحصارات و تسهیل در صدور مجوز را داشته باشیم. سیستم اداری ما می نشیند و هرکسی که بخواهد شغل پیدا کند باید سال ها دنبال مجوز باشد و باید این مهم اصلاح شود. در حوزه کسب و کار در حوزه تولید کویر هستیم و از بازار سرمایه به بازار تولید بیاوریم.
وی افزود: نکته دیگر آنکه باید به کارهای دانش بنیان توجه کنیم و چند سال دیگر خیلی از کسب و کارها دیگر وجود ندارد و باید به این سمت حرکت کنیم و باید راهبرد تجارت خارجی را نیز تغییر دهیم.
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی بنا داریم ثبات اقتصادی ایجاد کنیم و اقتصاد بدون نفت را داشته باشیم و در این بسته اقتصاد مردمی حضور داشته باشند اساس ما تولیدو صادرات است پس بازار و تقاضا مهم است و وزارت خارجه باید تبدیل بشود به وزارت خارجه و تجارت بین الملل. سفارت های ما در هر جایی که هستند،  در آسیا و کشورهای همسایه و دیگر کشورها از رویکرد مسائل سیاسی و امنیتی به رویکرد سیاسی و اقتصادی و امنیتی حرکت کنند. سفرای کشورهای بزرگ صادر کننده  امورات مربوط به کالاهای خود را در کشورمان پیگیری می کنند و ما نیز باید به این سمت برویم. باید از خام فروشی جلوگیری کنیم و از مزیت ها در نزد همسایگان استفاده و ارز آوری داشته باشیم.
به گفته قالیباف، در حوزه اقتصاد دچار مشکلات هستیم و نتوانستیم با رویکرد مشخص و برنامه دقیق و تفکر در حوزه اجرا و روش مشخص در اجرا در حوزه اقتصاد حرکت کنیم. ما فراز و نشیب داشتیم و سیاست های ما گاه در اقتصاد در تضاد با هم بوده و ما اینها را در بسته اقتصادی با نگاه مردمی سازی اقتصاد دیده ایم.
وی افزود: امسال، سال جهش تولید است اما چرا تولید اتفاق نمی افتد؟ زیرا رقیب تولید به دلالی و بازار طلا و مسکن و ارز و... روی می آورد. در دنیا مسکن و خودرو مصرفی است اما در کشور ما کالای سرمایه ای است. ما از یک کاسب جزء و از جوانی که کار خدمات تولیدی شروع کرده مالیات می گیریم اما از کسی که ده ها خانه خالی دارد مالیات نمی گیریم. ما طرح دو فوریتی برای مالیات به خانه های خالی را آماده کردیم تا در دستور کار مجلس قرار گیرد و پس از تصویب دولت آنرا به کار ببندد. دولت باید محکم این قانون را اجرا کند.
رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بازار بورس را ببینید. حجم نقدینگی در بورس را باید به سمت پتروشیمی ها وپروژه های بزرگ هدایت کنیم و این بخش ها برای ما آورده دارند و شغل ایجاد می کنند. از اینکه ما از حوزه بانک و بانکداری، نقدینگی هایی که سرگردان بودند و سود می گرفتند از بازار پولی به سمت بازار سرمایه رفتیم کار خوبی بود. امروز در بازار سرمایه باید به این نقدینگی که حجم بالایی دارد عمق ببخشیم.
وی ادامه داد: باید پول مردم وقتی به بورس می آید در شرکت هایی قرار گیرد که ارزش لازم را دارد. در مجلس حتماً نظارت می کنیم که شرکت هایی به بورس بیایند که ظرفیت دارند و سود سهام باز صرف سرمایه گذاری شود. اگر نقدینگی به سمت پروژه های نیمه تمام برود اتفاق درستی است و پروژه نیمه تمام در حوزه سرب، روی، مس و در حوزه های معادن ظرفیت های سودآور داریم و باید از این فرصت استفاده کنیم. در مجلس شورای اسلامی مصمم هستیم کمک و نظارت کنیم و قانون مورد نیاز دولت را تصویب و نظارت نیز داشته باشیم.
قالیباف افزود: با هوشمندسازی باید یکپارچگی در اطلاعات داشته باشیم. اطلاعات جزیره جزیره است و وقتی این اطلاعات جمع آوری شود جامعه مستعضفین را می شناسیم. باید این اطلاعات را پردازش و دقیق کنیم. وقتی حرف از هوشمندسازی می زنیم دیوان محاسابات ما باید برخط باشد. چهار رویکردی که پیشتر اشاره کردم باید در درون مجلس و بیرون مجلس اتفاق بیفتد.
وی تاکید کرد: شب گذشته در شورای عالی اقتصادی که سران قوا و وزرا بودند درباره ارز بحث کردیم و جمع بندی خوبی کردیم و بنا شد در چند روز آتی با کار کارشناسی هر سه قوه در این بخش به اجرا برسند و به ثبات ارز برسیم. بخشی از صادرکنندگان ارز را وارد کشور کردند اما بخشی این ارز را نیاوردند و به جامعه ظلم کردند. کسانی که صادرات کردند و خوش حساب هستند باید کارشان تسهیل شوند تا ارز بیشتری بیاورند. کسانی که ارز را بردند و نیاوردند این ارز را در اختیار قاچاقچیان کالا می گذارند و باید جلوی این کار گرفته شود. بخشی از ارزهای ما در کره جنوبی و برخی کشورهای همسایه است که به کشور باز می گردد. البته باید اساس کار را تولید قرار دهیم و ارزش پول ملی را افزایش دهیم.
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: نرخ مالیات را برای خانه های خالی به گونه ای تنظیم خواهیم کرد که برای صاحبان خانه های خالی به صرفه نباشد و این مهم منجر به کاهش قیمت مسکن و اجاره بها می شود. در تولید مسکن نیز باید عرضه و تقاضا باشد. ما عقب ماندگی در تولید مسکن داریم. همه حقوق یک شیفت کار مستضعفین برای کرایه منزل کافی نیست. ۵۰ تا ۵۵ درصد قیمت مسکن را زمین شامل می شود و دولت باید زمین را در اختیار سازندگان مسکن قرار دهد. دانش فنی بومی داریم و امیدواریم ساخت ۶ هزار واحد مسکونی در سال با ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اتفاق افتد و در همه جای کشور با سرعت در ساخت و با رعایت استانداردها و روشنایی و معماری اسلامی این واحدها احداث شود.
قالیباف یادآور شد: اولین طرح دو فوریتی ما درباره مسکن است و در ادامه برای جاماندگان سهام عدالت طرحی داریم و در حال انجام این مباحث هستیم و ما با توجه به سابقه اجرایی می دانیم مردم به دنبال اجرا هستند. گفتم در حوزه قوه مقننه باید مردم از ما مطالبه کنندو امیدوارم با دعای خیر مردم کار به سرانجام برسد.
** پاسخ مجلس به اقدامات خصمانه آمریکا
وی در ادامه درباره واکنش مجلس به اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران عنوان کرد: دشمنی آمریکا با ما روشن است و این دشمنی از صد سال پیش تاکنون بوده و بعد از انقلاب اسلامی و نگاه و روحیه استقلال طلبی این دشمنی ها را بیشتر کرده؛ زیرا دست آمریکا از منافع ایران کوتاه شده است. در حوزه نظامی و امنیتی توانسته ایم بدرستی تولید قدرت کنیم.
«هر جایی که به مردم و جوانان اعتماد کردیم، پیش رفته ایم. در مجلس یازدهم محکم می ایستیم و در برابر زیاده خواهی آژانس ایستادیم و مجلس در این مقابله ایستاد. اگر می خواهیم در برابر آمریکا بایستیم به گفته رهبر انقلاب باید کار و کار و کار کنیم.»
به گفته وی، قدرت ملی عرصه های مختلف دارد که یکی از آنها اقتصاد است. ما باید حرف سیاسی بزنیم و قدرت نظامی داشته باشیم اما در حوزه اقتصاد آسیب پذیریم.
** ویژگی شهید سلیمانی
قالیباف در ادامه تأکید کرد: خدا شهید سلیمانی را رحمت کند که ۲۰ سال مقابل آمریکا ایستاد و آنان را به زانو در آورد. آمریکا در همه جا با تحریم اقتصادی به دنیا فشار می آورد و هر جا خواسته آمریکا تأمین نمی شود، فشار اقتصادی وجود دارد؛  پس در حقیقت مبارزه با آمریکا یعنی خدمت به مردم و رسیدگی به محرومین و راه اندازی چرخه تولید.
وی ادامه داد: باید ساعت ها و ماه ها و روزها درباره شهید سلیمانی سخن گفت. اواخر سال ۶۰ با او زندگی کردم و تا چند روز قبل از شهادت در ارتباط بودیم. ندیدم از دوستان، کسی سابقه مجاهدت شهید سلیمانی را داشته باشد و ایشان ۴۰ سال بی وقفه مجاهدت کرد.
«وی تا لحظه شهادت مجاهد فی سبیل الله بود. خیلی از ما بعد از جنگ، کار دیگری کردیم اما شهید سلیمانی این مجاهدت را از دست نداد و کسی که ۴۰ سال از عمرش را مجاهدت کند به ترازی از اخلاص رسیده که همه دیدیم مردم چگونه به استقبال این شهید رفتند.»
رییس مجلس شورای اسلامی توضیح داد: شهید سلیمانی جامعیت داشت و جمع اضداد بود و شهید سلیمانی وقتی غضب می کرد از دل رحیمش بود. او فرمانده قاطع بود اما در فرماندهی اش نیز پدری می کرد. این شهید در اوج قدرتش گذشت می کرد. وقتی نگاه می کنم می بینم او به سنت های الهی پایبند بود. نگفت این امکانات را برای مقابله با آمریکا به من بدهید او با حداقل ها مقابل داعش و آمریکا ایستاد. شهید سلیمانی در لحظات سخت هیچوقت نا امید نبود از اینرو من می گویم جوانان و مردم نا امید نباشید.
وی ادامه داد: وقتی می گوییم اقتصاد مردمی و مشارکت معنادار مردم، باید بگوییم که شهید سلیمانی با مردم پیش رفت. اگر این درس را از مکتب حاج قاسم بگیریم به موفقیت می رسیم.
قالیباف گفت: به مردم قول می دهیم که هیچ دغدغه ای جز دغدغه شما و باز کردن گره مردم نداشته باشیم و بخصوص برای مردم مستضعف و محروم به عنوان صاحبان انقلاب تلاش می کنیم و همه نمایندگان در خدمت مردم هستیم و با تلاش مردم و دعای خیر، بر مشکلات غلبه کنیم و با وحدت و همدلی و تلاش بیشتر این اتفاق رخ خواهد داد. برچسب ها: محمدباقر قالیباف

منبع: خرداد

کلیدواژه: محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی شهید سلیمانی اقتصاد مردمی بسته اقتصاد مشکلات مردم داشته باشیم مجلس یازدهم کمیسیون ها شفاف سازی برای مردم حل مشکلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۳۳۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماران هموفیلی چشم انتظار توجه ویژه دولت و مجلس

 به گزارش خبرنگارگروه سلامت خبرگزاری آنا، یکی از بیماری هایی که در کشور ما افراد متعددی در آن درگیر هستند هموفیلی است، هموفیلی نوعی بیماری خونریزی ارثی است که در آن فرد فاقد پروتئینی به نام «فاکتورهای لخته شدن» یا دارای مقدار کمی از آن است و در نتیجه خون به درستی لخته نمی‌شود. این مورد منجر به خونریزی بیش از حد می‌شود. ۱۳ نوع فاکتور لخته شدن وجود دارد و این‌ها با پلاکت کار می‌کنند تا به لخته شدن خون کمک کنند. پلاکت‌ها سلول‌های خونی کوچکی هستند که در مغز استخوان شما تشکیل می‌شوند. طبق گفته فدراسیون جهانی هموفیلی (WFH)، از هر ۱۰ هزار نفر، حدود یک نفر با این بیماری متولد می‌شود و می تواند فرد بیمار را دچار مشکلات زیادی کند،  این روزها مشکلات متعددی مانند کمبود دارو، عدم تامین کافی دارو، مشکلات ارزی در زمینه تامین داروها می تواند برای بیماران هموفیلی مشکل ساز شود.

قرمز شدن شهرها به احترام بیماران هموفیلی

بیماران هموفیلی با مشکلات زیادی در ایران رو به رو هستند در همین زمینه احمد قویدل مشاور مدیرعامل کانون هموفیلی ایران در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا با اشاره به روز هموفیلی  اظهار کرد: روز جهانی هموفیلی بسیار روز مهمی است چرا که فدراسیون جهانی هموفیلی در این روز تلاش می کند تا با مذاکرات بسیاری از آثار باستانی و المان های شهرهای مختلف دنیا را به رنگ قرمز درآورد،  در ایران نیز طی مذاکراتی که با وزیر کشور صورت گرفت مقرر د بسیاری از استانداری ها و شهرداری ها در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

عدم دسترسی مناسب به دارو

وی در ادامه با اشاره به مسکلات بیماران هموفیلی در ایران گفت: یکی از مشکلاتی که بیماران هموفیلی با آن رو به رو هستند عدم دسترسی مناسب به دارو در مناطق محروم است و باید افراد بیمار برای تهیه دارو به مراکز شهرستان ها مراجعه کنند که این موضوع باعث بروز مشکلات زیادی شده است.

قویدل ادامه داد:  از سوی دیگر روش های قدیمی درمان نیز سالهاست که منسوخ شده است روش های جدید جایگزین راه های درمنی گذشته شده است،  باید توجه داشت که در روش های قدیمی فرد بیمار ممکن است در سنین نوجوانی و جوانی دچار معلولیت شود اما در روش های درمانی جدید که به صورت دارویی و موسوم به پیشگیری است فرد می تواند مراحل درمانی بسیار مطمئن تری را پشت سر بگذارد.

سال گذشته و مشکلات بیماران هموفیلی

وی با اشاره به اینکه سال گذشته سال خوبی برای بیماران هموفیلی از نظر دارویی نبود گفت:  متأسفانه مسئولین سازمان غذا و دارو سال‌ها است با استفاده از سنگر تولید داخلی و بستن فهرست دارویی کشور، بیماران را از داروهای نوین بی بهره نگه داشتند. یکی از نتایج این نوع سیاستگذاری‌های انحصاری، همین بحران دارویی هموفیلی است که  ماه ها است که گریبان بیماران هموفیلی را رها نکرده است.  چند ماه است که بیماران به صورت‌های مختلف درد می کشند و به علت عدم امنیت دارویی زندگی آنها دچار اختلال شده است.

مشاور مدیرعامل کانون هموفیلی ایران تاکید کرد: بارها با مسئولان مربوطه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی جلساتی داشتیم اما متاسفانه اقدامات کافی برای بیماران هموفیلی صورت نگرفته است؛ متاسفانه در کشور برای بیماران هموفیلی تنوع دارویی وجود ندارد و این موضوع می تواند مشکل ساز شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگری یکی از مشکلات بیماران هموفیلی موضوع بازنشستگی است؛ اگر به صورت دقیق محاسبه کنیم فردی که مبتلا به بیماری هموفیلی است باید نسبت به یک فرد دیگر سریع تر بازنشسته شود و ما می خواهیم این موضوع توسط دولت ویژه دنبال شود.

علت بیماری هموفیلی چیست؟

هموفیلی در اثر جهش یا تغییر در یکی از ژن هایی که دستورالعمل ساخت پروتئین های فاکتور لخته شدن را ایجاد می کند، به وجود می آید. این تغییر یا جهش می تواند عملکرد صحیح پروتئین لخته کننده را از بین برده یا کاملا از عملکرد آن جلوگیری کند، این بیماری در آقایان شایع تر است. زنان نیز می توانند هموفیلی داشته باشند ، اما بسیار نادر است.

علائم هموفیلی  

میزان علائم شما به شدت کمبود فاکتور ها بستگی دارد. افرادی که کمبود خفیف دارند ممکن است در صورت ضربه، خونریزی کنند،  افرادی که کمبود شدید دارند، ممکن است بدون دلیل خونریزی داشته باشند؛ این نوع خونریزی، خود‌به‌خودی نامیده می‌شود. در کودکان مبتلا به هموفیلی، این علائم ممکن است در حدود ۲ سالگی بروز کند.

 از علائم هموفیلی می توان به  خون در ادرار، خون در مدفوع، کوفتگی های عمیق، کبودی‌های بزرگ و غیرقابل توجیه، خونریزی بیش از حد، خونریزی لثه، خونریزی مکرر از بینی، درد در مفاصل اشاره کرد.

توجه ویژه دولت و مجلس به بیماران هموفیلی

نکته حائز اهمیت پیگیری و حل مشکلات بیماران هموفیلی توسط وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشکی کشور و سازمان غذا و دارو است، حل مشکلات بیمارانی که با هموفیلی درگیر هستند قطعا باید مورد توجه دولت و مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد زیرا عدم توجه به این بیماران می تواند مشکلات زیادی را برای آنها ایجاد کند،  تامین دارو یکی از اصلی ترین اتفاقاتی است که میتواندنقش مهمی در زندگی این افراد بازی کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حقوق کارکنان دولت در سال جاری چند درصد زیاد شد ؟
  • رئیس جمهور: ساز و کارهای مشارکت مردم برای تحقق شعار سال فراهم شود / توسعه یافتگی همگام با نظام انقلابی
  • افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری
  • ۵ وزیر دولت در صفِ اول «اصلاح کابینه» از نگاه محمودزاده /رئیسی با این وزرای ضعیف و ناکارآمد نمی تواند کاری از پیش ببرد
  • دولت با تسهیل و تقویت تولید در عرصه تحقق شعار سال گام بردارد
  • بررسی مشکلات و مسائل مردم دستجرد با حضور منتخبان مجلس
  • بیماران هموفیلی چشم انتظار توجه ویژه دولت و مجلس
  • پورابراهیمی: ضرورت تشکیل جلسه فوق‌العاده برای بررسی مسائل ارزی/ قالیباف: این جلسه هفته آینده برگزار می‌شود
  • تذکر یک نماینده مجلس درباره تلاطمات بازار ارز و دستکاری دولت در جداول بودجه ۱۴۰۳ /قالیباف پاسخ داد
  • لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس / قالیباف: وضعیت بازار ارز بررسی می‌شود