Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-16@14:57:19 GMT

افزایش تقاضا برای نفت اوپک از سال آینده

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۳۳۷۰۵

افزایش تقاضا برای نفت اوپک از سال آینده

آفتاب‌‌نیوز :

اوپک پیش بینی کرد تقاضا برای نفت این گروه ۲۵ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش پیدا کرده و به ۲۹.۸ میلیون بشکه در روز می رسد که بالاتر از سطح مورد تقاضا در سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

این افزایش تقاضا تحت تاثیر بهبود تقاضای جهانی برای نفت و ازسرگیری رشد اقتصادی و مهمتر از آن، بداقبالی رقیبان اوپک صورت خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولید نفت آمریکا پس از افت ۷.۴ درصدی در سال میلادی جاری، رشد محدودی در سال ۲۰۲۱ خواهد داشت.

در این بین، اوپک و متحدانش به منظور مقابله با اشباع عرضه ناشی از بحران کووید ۱۹ و تقویت قیمتها، تولیدشان را به صورت داوطلبانه محدود کرده اند. این گروه اعلام کرد نرخ پایبندی به توافق کاهش تولید در ژوئن بیش از ۱۰۰ درصد بوده است.

پیش بینی می شود گروه اوپک پلاس که شامل کشورهای غیرعضو اوپک نظیر روسیه است، روز چهارشنبه تسهیل محدودیت عرضه از ماه اوت را اعلام کند. تحت این پیمان، کاهش تولید از ۹.۶ میلیون بشکه در روز فعلی به ۷.۷ میلیون بشکه در روز در فاصله اوت تا دسامبر تسهیل می شود.

طبق نخستین ارزیابی اوپک از دورنمای بازار نفت در سال ۲۰۲۱، تقاضای جهانی برای نفت هفت میلیون بشکه در روز معادل ۷.۷ درصد بهبود پیدا کرده و به ۹۷.۷۲ میلیون بشکه در روز می رسد. با این حال این رقم همچنان کمتر از آمار سال ۲۰۱۹ یا ۲۰۱۸ خواهد بود و این رشد به مهار شیوع ویروس کرونا و بهبود بخشهای گردشگری و سفر مشروط خواهد بود.

اوپک برآورد خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ را ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داد و پیش بینی کرد مصرف نفت ۸.۹۵ میلیون بشکه در روز کاهش سالانه خواهد داشت.

بهبود اقبال این گروه در سال میلادی آینده در گروی رنج رقیبانش خواهد بود. اوپک انتظار دارد عرضه غیراوپک در سال ۲۰۲۰ به میزان ۳.۲۶ میلیون بشکه در روز افت کند و در سال ۲۰۲۱ تنها ۹۲۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند. این دوره به منزله یک فضای تنفس برای اوپک خواهد بود که در یک دهه گذشته شاهد تصرف سهم بازارش توسط شرکتهای نفت شیل آمریکایی بوده است.

برآورد اوپک چشم انداز خوش بینانه تری برای این گروه نسبت به گزارش هفته گذشته آژانس بین المللی انرژی ترسیم کرده است. طبق پیش بینی آژانس، تقاضا برای نفت اوپک در سال ۲۰۲۱ پایینتر از سطح سال ۲۰۱۹ می ماند.

فعلا اوپک به محدودیت عرضه ای پایبند است که کمک کرده است قیمتها از رکورد پایین به ثبت رسیده در آوریل بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده و به محدوده فعلی ۴۲ دلار صعود کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اوپک ماه گذشته تولیدش را ۱.۸۹ میلیون بشکه در روز کاهش داد و به ۲۲.۲۷ میلیون بشکه در روز رساند. این کاهش کم سابقه در پی اقدام عربستان سعودی و سایر اعضای این گروه برای عمیق کردن کاهش تولید و سرعت بخشیدن به روند احیای بازار روی داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: اوپک نفت میلیون بشکه در روز سال ۲۰۲۱ پیش بینی برای نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۳۳۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت نفت کاهش یافت

قیمت‌ نفت در معاملات روز دوشنبه پس از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی و در نتیجه پایین آمدن صرف ریسک در بازار نفت از سوی فعالان بازار سبب شد قیمت‌های نفت روز دوشنبه (۲۷ فروردین‌ماه) کاهش یابد.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژوئن روز دوشنبه تا ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه به وقت گرینویچ با ۵۰ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش به ۸۹ دلار و ۹۵ سنت برای هر بشکه رسید.

در همین حال نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز روز دوشنبه با ۵۲ سنت  معادل ۰.۶ درصد کاهش با قیمت ۸۵ دلار و ۱۴ سنت برای هر بشکه معامله شد.

وارن پترسون، مدیر راهبرد کالا در مؤسسه آی‌ان‌جی گفت: واضح است که هنوز ابهام‌های زیادی وجود دارد.

با این حال در صورت کاهش قابل‌توجه عرضه، ایالات متحده می‌تواند نفت خام بیشتری را از ذخایر راهبردی  خود وارد بازار کند، این در حالی است که اوپک نیز روزانه بیش از ۵ میلیون بشکه ظرفیت تولید مازاد دارد.

مؤسسه آی‌ان‌جی نیز در یادداشتی اعلام کرد: چنانچه  به‌دلیل کاهش عرضه، قیمت‌ها به مقدار قابل‌توجهی افزایش می‌یافت، می‌توان تصور کرد این سازمان بازگرداندن بخشی از این ظرفیت مازاد را به بازار بررسی کند. اوپک نمی‌خواهد با توجه به خطر کاهش شدید تقاضا، قیمت‌ها بیش از حد بالا برود.

پیش‌بینی درباره حمله ایران به رژیم صهیونیستی سبب شد قیمت‌های شاخص‌های نفت خام روز جمعه (۲۴ فروردین‌ماه) به بالاترین سطح خود از ماه اکتبر تاکنون افزایش یابد.

تحلیلگران صبح امروز دست‌کم افزایش کوتاه‌مدت قیمت‌ها را پیش‌بینی می‌کردند، اما اعلام کردند تأثیر قابل‌توجه‌تر و بلندمدت‌تر بر قیمت‌ها به‌دلیل تشدید تنش‌ها مستلزم ایجاد اختلال در عرضه نفت است که از آن جمله می‌توان به ایجاد محدودیت‌های حمل‌ونقل در تنگه هرمز اشاره کرد.

تنش‌های بین گروه مقاومت فلسطین (حماس) و رژیم صهیونیستی تاکنون تأثیر محسوس اندکی بر عرضه نفت گذاشته است.

تحلیلگران مؤسسه سیتی ریسرچ می‌گویند با توجه به تداوم تنش‌ها در سه ماه دوم سال جاری میلادی انتظار می‌رود قیمت‌ها در بازه ۸۵ تا ۹۰ دلار برای هر بشکه باشند، از آنجا که به‌طور کلی عرضه و تقاضا در بازار در سه ماه نخست امسال متعادل بوده است، برطرف شدن تنش‌ها می‌تواند به کاهش شدید قیمت‌ها به بازه ۷۰ یا ۸۰ دلار برای هر بشکه منجر شود.

*صرف ریسک، (Risk premium) در علوم مالی به بهره اضافی و بهایی که بابت ریسک از سوی سرمایه‌گذاران، با در نظر گرفتن ریسک اوراق بهادار و درجه ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار پرداخت می‌شود، صرف ریسک می‌گویند.

دیگر خبرها

  • روند قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  • نفت ۱۰۰ دلاری؛ دور یا نزدیک؟
  • قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند
  • قزاقستان تخطی عرضه نفت خود را در ماه مارس جبران می‌کند
  • هشدار افزایش بهای جهانی نفت به فراتر از ۱۰۰ دلار در صورت تشدید تنش ها در خاورمیانه
  • قیمت نفت کاهش یافت
  • روند کاهشی قیمت طلا و سکه ادامه دارد/ کاهش تقاضا برای خرید طلا در بازار
  • افت رشد تقاضای جهانی طلای سیاه
  • ایران پیشتاز افزایش تولید در اوپک
  • ایران پیشتاز افزایش تولید نفت اوپک در اسفند