Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@10:53:26 GMT

چشم‌انداز تیره و تار ترامپ در سایه کرونا و رکود

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۳۳۸۲۹

چشم‌انداز تیره و تار ترامپ در سایه کرونا و رکود

ویروس کرونا پس از پنج ماه هنوز در ایالت‌های آمریکا یکه‌تازی می‌کند و آمریکا را در صدر فهرست مرگ ومیر و ابتلا به این بیماری در جهان نگه داشته است.

تا کنون بیش از سه میلیون نفر در آمریکا که به این ویروس گرفتارند، شناسایی شده‌اند و بیش از ۱۳۸ هزار نفر هم در اثر این بیماری جان باخته‌اند.

تاثیر مستقیم داخلی کرونا بر جایگاه ترامپ را می‌توان در دو محور خلاصه کرد: نخست ناکامی فاحش در مدیریت و کنترل این بیماری و دوم ابعاد اقتصادی آن که رکودی کم سابقه را برای آمریکا به ارمغان آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو خطای فاحش ترامپ

مردم و رسانه‌ها در آمریکا دونالد ترامپ را متهم می‌کنند که در خصوص مبارزه با کرونا، نه یک بار بلکه دو بار دچار خطای فاحش شده و این سیاه بختی را به مردم و اقتصاد کشورش تحمیل کرده است.

به گفته این منتقدان، خطای نخست وی پنج ماه پیش در هنگام آغاز فراگیری کرونا بود که با کوچک شمردن این بیماری ناشناخته، نپذیرفت به توصیه کارشناسان عمل کند و اقدام فوری و قاطع انجام دهد.

ترامپ از ابتدا ویروس کرونا را با تصادفات جاده‌ای و آنفلوآنزا مقایسه کرده بود. رئیس جمهوری آمریکا حتی همین چند روز پیش هم مدعی شد بیماری کرونا در ۹۹ درصد بی‌ضرر است. وی همچنین پیشنهادهایی برای مصرف ضدعفونی‌کننده‌ها، استفاده از نور در بدن برای از بین بردن ویروس و استفاده از هیدروکسی کلروکین هم ارائه کرده است.

خطای دوم ترامپ، در ابتدای تیر ماه رخ داد که او و معاونش "مایک پنس" اصرار داشتند که موج دوم کرونا ادعایی بی پایه و اساس و تبلیغاتی است. برای همین، رئیس جمهوری آمریکا برای بار دوم پاسخی معنادار  به گسترش کرونا در ایالت‌های جنوبی و غربی این کشور نداد.

ترامپ در طول تیر ماه، تمام حواس و تلاش خود را بر روی بهبود اقتصاد آمریکا و بازگشایی کسب و کارها قرار داد. در یک ماه  اخیر، وی و طرفداران جمهوریخواهش در ایالت‌های پرجمعیت تگزاس و فلوریدا برای بازگشایی و از سر گیری فعالیت‌های روزمره، با شتاب تمام وارد عمل شدند.

بنا به نوشته نیویورک تایمز، این اصرار چنان بوده است که دولت آمریکا آمار موارد ابتلا را دستکاری و پنهان کرده است. یک پزشک در مرکز بهداشت فلوریدا ادعا کرده است که مقامات از او خواسته‌اند تا آمار موارد ابتلا را تغییر دهد تا به مانعی برای  بازگشایی مجدد تبدیل نشود.

تغییر چشم انداز سیاسی آمریکا

این بیماری همه گیر، چشم‌انداز سیاسی آمریکا را در سال انتخابات ریاست جمهوری متحول کرده است. در آغاز سال ۲۰۲۰ به نظر می‌رسید که ترامپ به سادگی برنده انتخابات خواهد شد، به خصوص که آمار و ارقام اقتصادی کشور مثبت به نظر می‌رسید.

اما اکنون ترامپ در بدترین وضعیت قرار دارد که نتیجه فقدان استراتژی ملی در کاخ سفید، ناتوانی در ردیابی موارد ابتلا در ایالت‌های این کشور و رها کردن ایالت‌ها به حال خود برای جمع کردن وضع کرونازده آنهاست.

البته ترامپ برای نمایش بی‌لیاقتی تاریخی خود به این موارد اکتفا نکرده است. او بر خلاف توصیه کارشناسان، از استفاده از ماسک خودداری کرد و دست به برگزاری همایش انتخاباتی زد که حتی فاصله‌گذاری اجتماعی در آنها رعایت نشده بود.

اکنون هزینه سنگین سیاسی رفتار بی‌مبالات و خام‌اندیشانه ترامپ در آخرین نظرسنجی‌ها خودنمایی می‌کند.

تازه ترین نظرسنجی شبکه تلویزیونی ای بی سی نیوز از آن حکایت دارد که محبوبیت رئیس جمهوری آمریکا به دلیل ناکامی در مهار همه گیری ویروس کرونا پایین آمده است.

بر اساس این نظرسنجی که  روز جمعه منتشر شد، تنها ۳۳ درصد از پاسخ دهندگان گفته‌اند که از عملکرد دولت ترامپ برای مهار این بیماری رضایت دارند. در مقابل  ۶۷ درصد اعلام نارضایتی کرده‌اند.

تاکنون ۳۵۰ نظرسنجی در این‌باره در آمریکا صورت گرفته است اما نتایج نظرسنجی ای بی سی نیوز بیشترین درصد نارضایتی از چگونگی عملکرد ترامپ برای مهار ویروس کرونا را نشان می‌دهد.

تارنمای سی ان ان هم روز جمعه با اشاره به نتایج این نظرسنجی جدید نوشت میانگین نظرسنجی‌های صورت گرفته به شکل روشنی حکایت از عدم رضایت و خشم از افزایش موارد ویروس کرونا در ایالات متحده و نحوه برخورد ترامپ و دولت وی با این مساله دارد.

به طور متوسط  میزان نارضایتی از ترامپ ۵۷ درصد است که نشان‌دهنده افت تدریجی اما چشمگیر محبوبیت ترامپ از هنگام آغاز همه‌گیری کرونا در ماه مارس (فروردین) است.

ادامه تعطیلی و رکود اقتصادی

ترامپ همچون فردی گیج و محاصره شده است که اخبار بد توقف فعالیت‌های اقتصادی و مختل شدن روند بازگشایی، چون آوار بر سر وی خراب می‌شود.

بنا به آخرین گزارش ها، به دلیل اوج‌گیری کرونا، تگزاس برای ۲ هفته اعلام تعطیلی کرده است  و فرماندار ایالت کالیفرنیا دستور بسته شدن تمامی اماکن عمومی دراین ایالت را داده است. مقام‌های ۲ شهر لسآنجلس و سن‌دیگو نیز اعلام کردند که کودکان در سال تحصیلی جدید بر سرکلاس‌ها نخواهند رفت  وکلاس‌ها به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

 چهار ایالت نیویورک، کالیفرنیا، فلوریدا و تگزاس بالاترین میزان مبتلایان به این ویروس را دارند و این دو ایالت آخری، پایگاه مهم و حساسی برای ترامپ هستند.

روز سه شنبه شبکه خبری سی ان ان گزارشی از تعطیلی دوباره ایالت‌های آمریکا داد و آن را نشانه‌ای دیگر از ادامه سوء مدیریت دولت ترامپ دانست.

سی ان ان با اشاره به اینکه بخش فوریت‌های پزشکی و بیمارستانی ایالت‌های آمریکا دوباره در حال پر شدن از بیماران کرونایی است، نوشت که اکنون حتی نزدیک‌ترین متحدان جمهوریخواه ترامپ نیز در ایالت‌های آمریکا راهی جز گوش کردن به حرف کارشناسان ندارند.

کسی نمی‌داند که موج تازه همه‌گیری کرونا در آمریکا به چه سمت و سویی می‌رود، اما بر همه روشن است که ترامپ از موج سواری بر آمار و ارقام اقتصادی به قعر یکی از بی سابقه‌ترین بحران‌های اقتصادی تاریخ آمریکا سقوط کرده است که شاید به قیمت یک دوره‌ای شدن ریاست جمهوریش تمام شود.

برچسب‌ها ویروس کرونا انتخابات ۲۰۲۰ دونالد ترامپ پروندهٔ خبری آمریکا ۲۰۲۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا انتخابات ۲۰۲۰ دونالد ترامپ ویروس کرونا انتخابات ۲۰۲۰ دونالد ترامپ ایالت های آمریکا ویروس کرونا گیری کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۳۳۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

جان بولتون مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

به گزارش مشرق هفته نامه نیوزویک نوشت: سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد که هم چنین به عنوان مشاور امنیت ملی بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکاخدمت کرده، در گفت‌وگوی تلفنی با این رسانه دیدگاه خود را درباره مسیر احتمالی پایان جنگ اوکراین مطرح کرد.

وی پیش بینی کرد که نیروهای روسیه در ماه های بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که احتمالا صحنه رقابت بین دونالد ترامپ جمهوری خواه و جو بایدن رئیس جمهور دموکرات آمریکا خواهد بود، به جنگ ادامه دهند.

این سیاستمدار آمریکایی در این گفت‌وگو هر گونه تهدید روسیه برای استفاده از سلاح های هسته ای را «بلوف» خواند و گفت بعید می دانم در این مقطع، استفاده روسیه از سلاح های هسته ای جدی باشد.

بولتون خطر واقعی را فقدان مهمات کافی در اوکراین و بن بست در این جنگ توصیف و اذعان کرد که اکنون نیروهای روسیه پیشرفت بیشتری داشته اند و این امر در مذاکرات، پوتین را در موضعی قوی قرار می دهد.

این مقام آمریکایی گفت: پوتین ممکن است منتظر نتایج انتخابات نوامبر و شخص پیروز در انتخابات بماند. اگر ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان پیروز این انتخابات شود، از آنجایی که فکر می کنم پوتین بر این باور است که می تواند معامله بهتری با او داشته باشد، ممکن است خواستار آتش بس شود.

وی مدعی شد که اوکراینی ها کار برجسته ای را در غرق کردن کشتی های روسی در دریای سیاه انجام داده اند و این نشان داد که توان دفاع دریایی روسیه ضعیف است اما آزمون واقعی در جبهه زمینی جنگ است. در این جبهه اوکراین بیشتر در موضع دفاعی قرار داشته است.

بولتون در پاسخ به این پرسش که آیا پایان جنگ را در آینده نزدیک می بیند یا خیر، گفت امیدوار نیست آتش بس قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برقرار شود.

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا درباره کمک بیشتر واشنگتن به اوکراین و مشارکت این کشور در این جنگ از اعضای کنگره خواست به عنوان اولین گام، بسته کمک به اوکراین را هر چه سریع تر امضا کنند.

این مقام آمریکایی با این حال گفت بعید می داند که موضوع کمک به اوکراین در صورت پیروزی بایدن یا ترامپ در انتخابات نوامبر تغییر کند.

دیگر خبرها

  • ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند
  • «بازگرداندن آمریکا» به سبک بایدن
  • پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • آخرین پیش‌بینی‌ها درباره انتخابات آمریکا
  • چاقوکشی در ایلینوی آمریکا ۴ نفر کشته و ۷ تن زخمی به همراه داشت
  • تعلیق قانون دستگیری مهاجران غیرقانونی در مرز مکزیک با آمریکا
  • ببینید | فروریختن پل در بالتیمور
  • (ویدئو) فیلم کامل از لحظه برخورد کشتی سنگاپوری به پل فرانسیس اسکات در ایالت مریلند آمریکا
  • فروریختن پل در بالتیمور/ ۶ کارگر حین آسفالت جاده کشته شدند+ فیلم
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا