Web Analytics Made Easy - Statcounter

تشکیل هلدینگی متشکل از 13 شرکت غیربورسی که در سبد شرکت های حاضر در سهام عدالت وجود دارند، یک گام مثبت در خصوص تعیین تکلیف سهام عدالت است؛ اما باید مشکلات احتمالی آن را نیز برطرف کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بعد از 15 سال که از آغاز طرح توزیع سهام عدالت در کشور می گذرد. از سال 85 تاکنون دولت سهام خود را در ۴۹ شرکت بین مردم تقسیم کرد که با این کار بیش از ۴۹ میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول دریافت سهام عدالت شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئولیت سهام عدالت طی چند سال گذشته به عهده سازمان خصوصی‌سازی بوده، اما از این پس اگر سهام‌داران در سامانه سهام عدالت روش «سهامداری مستقیم» را انتخاب کنند، می‌توانند خودشان مدیریت سهام خود را بر عهده بگیرند. آزادسازی سهام عدالت به این معناست که سهام‌داران مالکیت سهام خود را بر عهده بگیرند.

اما در بین این 49 شرکت،‌ 13 شرکت غیر بورسی وجود دارد که هنوز ارزش روز آنها به روزرسانی نشده و تنها خبری که در این باره منتشر شده است، تشکیل یک هلدینگ با حضور این شرکت ها است. شرکت هایی چون پتروشیمی ارومیه، پتروشیمی بندر امام (ره)، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی بیستون، پتروشیمی تبریز، پتروشیمی خوزستان، دخانیات ایران، ساختمان سد و تاسیسات آبیاری سابیر، شهر صنعتی البرز، شهر صنعتی رشت، شهر صنعتی کاوه، مشانیر و مگا موتور شرکت های غیر بورسی سهام عدالت می باشند.

* اشتراک لیست عرضه‌های اولیه با شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت

با نگاهی به عرضه اولیه هایی که دولت قصد دارد در سال جدید انجام دهد می توان نام شرکت های پتروشیمی ارومیه، پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی بوعلی سینا با نماد بوعلی، پتروشیمی بیستون با نماد بیستون و دخانیات ایران با نماد دخانیات را دید. بنابراین 5 شرکت از 13 شرکت غیربورسی سهام عدالت به احتمال زیاد به جمع شرکت های بورسی سبد سهام عدالت خواهند پیوست.

اما باز هم مشکل تعدادی از شرکت های غیربورسی حاضر در سهام عدالت همچنان پابرجاست. شرکت هایی که از سال 85 تاکنون افزایش سرمایه ای نداشته و ارزش آنها تغییر نکرده است.

* تشکیل هلدینگی با 49 میلیون سهامدار

حسن قالیباف اصل رییس سازمان بورس درخصوص شرکت های غیربورسی سهام عدالت می گوید: ۱۳ فقره از شرکت های واگذار شده در قالب سهام عدالت، غیر بورسی هستند که به یک هلدینگ فراگیر ملی منتقل شده و سهام این هلدینگ در اختیار 49 میلیون سهامدار سهام عدالت قرار می گیرد.

اما هنوز از جزئیات این هلدینگ و نحوه مدیریت آن و نسبت آن با شرکت هایی که داخل آن قرار دارند، مشخص نشده است. مسائلی همچون نحوه مدیریت این شرکت ها پس از حضور در بورس، نحوه خرید و فروش سهام این هلدینگ، نسبت مدیریت هلدینگ با سهامداران و مدیریت شرکت ها می تواند چالش های جدیدی برای این هلدینگ، 49 میلیون سهامدار سهام عدالت و

۵۰ درصد مگا موتور، ۴۲ درصد مشانیر، ۲۱ درصد شهر صنعتی کاوه، ۵۸ درصد شهر صنعتی رشت، ۲۳ درصد شهر صنعتی البرز، ۴۹ درصد ساختمان سد و تاسیسات آبیاری سایبر، ۲۸ درصد دخانیات ایران، ۳۰ درصد پتروشیمی خوزستان، ۱۰ درصد پتروشیمی تبریز، ۳۰ درصد پتروشیمی بیستون، ۳۰ درصد پتروشیمی بوعلی سینا، ۳۰ درصد پتروشیمی بندر امام و ۶ درصد پتروشیمی ارومیه در صورتی که وارد بورس نشوند، در اختیار این هلدینگ قرار خواهند داشت.

تشکیل این هلدینگ در حال حاضر می تواند مشکل سهام عدالت را حل کند. اما باید دید دولت و سازمان بورس برای مشکلات احتمالی پیش پای این هلدینگ راه حلی دارند یا خیر و یا بعد از وقوع مشکل به دنبال راه حل های آن خواهند رفت.

مخاطبان خبرگزاری فارس، در سامانه فارس من سوژه «انتقال سهام عدالت به پرتفوی سهامداران» و سوژه «درخواست حمایت بیشتر از سهام عدالت به عنوان مردمی‌ترین سهام بازار» را ثبت کرده اند که خبرگزاری فارس پیگیری های خود را برای تحقق مطالبات مردم ادامه خواهد داد.
 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سهام عدالت بورس سازمان خصوصی سازی عرضه اولیه غیربورسی سهام عدالت ۳۰ درصد پتروشیمی بورسی سهام عدالت میلیون سهامدار سهام عدالت شهر صنعتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۳۳۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه‌داران بزرگ برای خرید استقلال پیشقدم شدند؛ خریداران استقلال چه شرکت‌هایی هستند؟

مسئولان وزارت ورزش‌وجوانان و سازمان خصوصی‌سازی در طول ۳ سال اخیر به دنبال آن بوده‌اند تا بتوانند عمده سهام ۲ تیم پرطرفدار پایتخت را واگذار کنند تا رسماً دوران مالکیت دولت بر این تیم‌ها به پایان برسد. طی ماه‌های گذشته، تلاش‌ها برای تفکیک مالکیت سرخابی‌ها به اوج خود رسید، اما با وجود اینکه ضرب‌الاجل کنفدراسیون فوتبال آسیا نزدیک است، همچنان خبری از تفکیک سهام ۲ باشگاه به صورت رسمی نیست و تلاش‌ها برای واگذاری سهام‌شان ادامه دارد.

استقلالی‌ها برخلاف ۲ فصل اخیر که به‌واسطه مشکلات مالی و عدم پرداخت بدهی‌های خود نتوانستند مجوز حرفه‌ای دریافت کنند، حالا توانسته‌اند مشکلات مالی خود را رفع‌ورجوع کنند و خطری برای عدم دریافت مجوز حرفه‌ای از جانب عدم پرداخت مطالبات، آبی‌پوشان پایتخت را تهدید نمی‌کند. با این وجود، عدم تفکیک مالکیت باشگاه‌ها باعث شده تا آبی‌پوشان پایتخت که شانس بالایی برای کسب سهمیه لیگ نخبگان آسیا دارند، در خطر از دست دادن این فرصت طلایی باشند.

آبی‌پوشان پایتخت در طول ماه‌های اخیر مشتریان نام‌آشنایی داشتند و در ابتدا بحث واگذاری آنها به هولدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس مطرح شد که بعد از منتفی‌شدن واگذاری پرسپولیس به هولدینگ شستا، انتقال آبی‌ها به هولدینگ خلیج‌فارس هم منتفی شد. بعد از منتفی‌شدن انتقال عمده سهام باشگاه استقلال به پتروشیمی خلیج‌فارس، اسامی بانک‌هایی، چون رفاه و تجارت به میان آمد که در نهایت مشخص شد بانک‌ها مستقلاً حق بنگاه‌داری ندارند و همین مسئله گره به کار انتقال سهام باشگاه استقلال انداخت، اما حالا با توجه جلسات برگزار شده در میان اعضای هیات‌دولت شرایط تغییر کرده است.

دومین هولدینگ سرمایه‌دار خاورمیانه وارد می‌شود!

سازمان خصوصی‌سازی به تازگی آگهی عرضه عمومی سهام ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس را ارائه کرده که در آگهی منتشره، ارزش ۸۵ درصد سهام باشگاه استقلال حدود ۲۷۴۸ میلیارد تومان اعلام شده است. هر چند زمان عرضه سهام مشخص نیست، اما با توجه به ضرب‌الاجل کنفدراسیون فوتبال آسیا برای تعیین مالکیت باشگاه‌ها که روز پنجم اردیبهشت‌ماه است، مسئولان سازمان خصوصی‌سازی و مدیران وزارت ورزش‌وجوانان به دنبال واگذاری سهام ۲ باشگاه هستند.

هولدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس که بیش از ۱۵ شرکت خدماتی و تولیدی زیرنظر خود دارد و بعد از سابک عربستان، دومین هولدینگ پتروشیمی بزرگ در خاورمیانه است، توانسته مجوزات لازم برای فعالیت در عرصه‌های ورزشی را از وزارت نفت دریافت کند و در این زمینه گفته می‌شود که آنها با توجه به مجوزات صادر شده، جدی‌ترین متقاضی خرید بلوک عمده سهام باشگاه استقلال هستند و امیدوارند بتوانند در مزایده پیش‌رو عمده سهام باشگاه استقلال را در اختیار گیرند.

۲ هولدینگ وابسته به بانک‌های نام‌آشنا هم مشتری استقلال هستند

هولدینگ گروه توسعه ملی که زیرمجموعه بانک ملی ایران فعالیت می‌کند و بیش از ۷۱ درصد سهام آن به این بانک تعلق دارد، یکی دیگر از متقاضیان خرید عمده سهام باشگاه استقلال است. شرکت‌هایی، چون پتروشیمی شازند اراک، توسعه صنایع بهشهر و گروه صنعتی بارز از جمله زیرمجموعه‌های هولدینگ توسعه ملی هستند و آنها امیدوار هستند که در مزایده پیش‌رو بتوانند مالکیت باشگاه استقلال را به‌دست آورند و فعالیت خود در عرصه فوتبال را پی گیرند.

هولدینگ سرمایه‌گذاری غدیر هم که زیرمجموعه بانک صادرات است و البته سهام عمده آن به سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح تعلق دارد، دیگر مشتری استقلال در بازار فرابورس محسوب می‌شود. این هولدینگ هم شرکت‌های نفتی نام‌آشنایی، چون گروه گسترش نفت‌وگاز پارسیان و شرکت پالایش نفت بندرعباس را زیرمجموعه خود دارد و همچنین پتروشیمی پارس زیرمجموعه این هولدینگ فعالیت می‌کند. در روز‌های گذشته بحث انتقال امتیاز استقلال به پالایشگاه نفت تهران هم مطرح شده بود که پیگیری‌های بیشتر نشان می‌دهد که مسئولان این باشگاه که پیشتر تجربه فعالیت در لیگ برتر در کسوت مالک باشگاه نفت تهران را داشتند، در مقطع کنونی تمایلی به تیمداری ندارند و به نظر می‌رسد اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، یکی از ۳ هولدینگ مطرح‌شده مالک باشگاه استقلال خواهد شد.

اول تفکیک مالکیت، بعد انتقال!

مسئولان وزارت ورزش‌وجوانان به دنبال تفکیک سریع‌السیر مالکیت دو باشگاه پرطرفدار پایتخت هستند تا مشکل مالکیت مشترک حل شود و آنها منعی برای دریافت مجوز حرفه‌ای نداشته باشند. در همین راستا، گفته می‌شود که احتمالاً تا پیش از ضرب‌الاجل پنجم اردیبهشت‌ماه، فرآیند واگذاری یکی از ۲ باشگاه انجام خواهد شد که با توجه به تشریفات اداری، احتمالاً واگذاری سهام پرسپولیس در اولویت خواهد بود و استقلالی‌ها زیرشاخه وزارت ورزش‌وجوانان می‌مانند و بعد از عبور از ضرب‌الاجل کنفدراسیون فوتبال آسیا، مقدمات واگذاری و انتقال مالکیت استقلال هم انجام می‌شود تا ۲ تیم رسماً دیگر با مالکیت وزارت ورزش‌وجوانان کار خود را پیش نبرند.

منبع: فوتبال ۳۶۰

tags # استقلال سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • سهامداران عدالت بخوانند/ زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص شد
  • کاهش حاشیه سود شرکت ها از ۳۴ درصد به ۱۳ درصد
  • خبر خوب درباره مرحله جدید واریز سود سهام عدالت
  • واگذاری پرسپولیس به 4 بانک، استقلال به یک هلدینگ
  • مالکان جدید استقلال و پرسپولیس مشخص شدند
  • احتمال پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت در خرداد ماه
  • مهمترین بخش بازار سرمایه اعتمادسازی و مشارکت مردم است/ احتمال پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت در خرداد ماه
  • سرمایه‌داران بزرگ برای خرید استقلال پیشقدم شدند؛ خریداران استقلال چه شرکت‌هایی هستند؟
  • آخرین جزئیات از روند برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت اعلام شد
  • عزم جدی دولت سیزدهم در کاهش ظرفیت خالی پتروشیمی‌ها/ ۶ درصد از ظرفیت خالی تولید فعال شد