Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@12:12:38 GMT

چاه‌هایی که جان زمین را می‌گیرند

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۳۴۲۴۳

چاه‌هایی که جان زمین را می‌گیرند

ایسنا/لرستان خشکسالی‌های پی‌درپی، کمبود نزولات جوی، گرمی هوا، استفاده‌های غیرفنی و غیراصولی، نیاز شدید مناطق به آب «اعم از شرب و بهداشت، کشاورزی، صنعت و ...» استحصال بی‌رویه و نیز مصرف بی‌رویه از منابع تحت‌الارضی و در یک کلمه کمبود منابع آبی محرک اصلی برای برخی از اشخاص به‌منظور استفاده غیرمجاز از منابع تحت‌الارضی شده و به همین خاطر با معضل حفاری چاه‌های غیرمجاز و نیز بهره‌برداران غیرمجاز از منابع مجاز روبرو هستیم که پرونده‌های زیادی نیز در این خصوص در محاکم دادگستری مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرستان بروجرد در یکی از سه منطقه پرباران کشور واقع شده ولی خشکسالی‌های چند سال اخیر مشکلاتی را برای تأمین آب کشاورزی و آشامیدنی این شهرستان به وجود آورده است، علاوه بر خشکسالی موضوعی که بیشتر بر خالی شدن سفره‌های زیرزمینی دامن می‌زند چاه‌های غیرمجازی است که حفر شده و با برداشت بی‌رویه به‌خصوص برای کشت‌های آبدوست باعث از بین رفتن آب‌های زیرزمینی شده است.

۹۹ زمین کشاورزی و باغات در مسیر رودخانه روستای کپرگه برداشت غیرمجاز دارد

علی محمدی رئیس امور آب منطقه‌ای بروجرد در این‌باره به ایسنا گفت: ۱۳ حلقه چاه غیرمجاز در این شهرستان با حکم قضایی مسدود می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی برنج‌کارانی هستند که به‌صورت غیرمجاز از چاه‌ها آب برداشت می‌کنند، افزود: برای اجرای حکم مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز نیاز به اعتبار داریم.

رئیس امور آب منطقه‌ای بروجرد خاطرنشان کرد: اگر بشود چاه‌های غیرمجاز با هزینه افراد خاطی و نظارت امور آب پر شوند، عالی است.

محمدی اضافه کرد: ۹۹ زمین کشاورزی و باغات در مسیر رودخانه روستای کپرگه برداشت غیرمجاز دارند که باید رسیدگی شود.

وی بیان کرد: مزارع پرورش ماهی در مسیر رودخانه‌ها باید حق آبه پرداخت کنند که این موضوع نیز نیاز به بررسی و پیگیری بیشتر دارد.

کنتورهای هوشمند از برداشت غیرمجاز جلوگیری می‌کند

محمدعلی خسروی رئیس امور برق بروجرد نیز در این‌باره به ایسنا گفت: ۴۸ کنتور هوشمند بر روی چاه‌های شهرستان نصب شده است که هشت مورد نیز در دستور کار قرار دارد.

وی تصریح کرد: ۲۸ کنتور هوشمند نیز مربوط به شهر بروجرد است که بر روی چاه‌های کشاورزی نصب شده است.

رئیس امور برق بروجرد خاطرنشان کرد: مصرف برق چاه‌های آب که به کشت برنج اختصاص دارند ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است.

خسروی اضافه کرد: باید بر روی چاه‌ها کنتور هوشمند نصب شود چون کنتورهای هوشمند از برداشت غیرمجاز و بی‌رویه آب جلوگیری می‌کند.

متأسفانه ۸۵ درصد آبیاری فضای سبز در بروجرد با آب شرب انجام می‌شود

حبیب‌الله حدادی رئیس آب و فاضلاب بروجرد در این‌باره به ایسنا گفت: سطح آب در شهرستان به‌شدت پایین رفته است و باید مردم الگوی مصرف را رعایت کنند در غیر این‌صورت با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی تصریح کرد: ۸۵ درصد آب شرب شهرستان از چاه‌ها تأمین می‌شود که در شرایط تابستان باید الگوی مصرف رعایت شود.

رئیس آب و فاضلاب بروجرد خاطرنشان کرد: متأسفانه ۸۵ درصد آبیاری فضای سبز در بروجرد با آب شرب انجام می‌شود که برای این موضوع باید تصمیمات جدی اتخاذ شود.

حدادی اضافه کرد: تصفیه‌خانه بروجرد ۱۸ هزار مترمکعب خروجی دارد که برای استفاده کشاورزان از این آب خیلی می‌شود برنامه‌ریزی کرد.

بروجرد ۳۰۰ میلیون مترمکعب روان‌آب دارد

عزت‌الله نباتی مدیر جهاد کشاورزی بروجرد نیز در این‌باره اظهار کرد: بروجرد با ۳۵ هزار هکتار اراضی آبی بیشترین سطح اراضی آبی را در لرستان دارد.

وی تصریح کرد: در شهرستان بروجرد ۷۸۲ حلقه چاه، ۱۲۹۴ رشته قنات و ۱۰۳۳ چشمه وجود دارد.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد خاطرنشان کرد: با وجود ۳۰۰ میلیون مترمکعب رودخانه و روان‌آب و ۲۱۹ میلیون مترمکعب حق‌آبه اما با این وجود برخی کشاورزان بروجردی حق‌آبه ندارند.

نباتی اضافه کرد: اجرای طرح تعادل‌بخشی و استفاده بهینه از منابع آب ضروری است و توسعه سیستم‌های نوین آبیاری تحت‌فشار و پرهیز از شیوه‌های غرقابی در آبیاری اراضی کشاورزی به تحقق این مهم کمک می‌کند.

وی بیان کرد: بستر لازم برای افزایش استفاده از شیوه‌های آبیاری نوین باید فراهم شود تا سطح اراضی بیشتری به این سیستم مجهز شوند.

نباتی اضافه کرد: در صورتی‌که تمدید پروانه چاه‌های کشاورزی به‌شرط اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در اراضی باشد، این شیوه موجب افزایش گستره استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری می‌شود.

برای مسدود کردن هر چاه‌ غیرمجاز ۱۰ تا ۱۲ میلیون نیاز است

داریوش حسن‌نژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان نیز در این‌باره اظهار کرد: افزایش تخلفات بخش آب از جمله تجاوز به حریم و بستر رودخانه و حفر چاه‌های غیرمجاز نیازمند همکاری بیشتری از سوی قوه قضاییه است هرچند در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته که قابل تقدیر و تشکر است.

وی تصریح کرد: برای مسدود کردن هر چاه‌ غیرمجاز حفر شده، اعتباری در حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان مورد نیاز است که با توجه به عدم تأمین اعتبار، شرکت آب منطقه‌ای انتظار دارد قضات، صدور رأی اعاده به وضع سابق را به عهده شخص متخلف گذاشته و متخلف خسارات وارده به شرکت آب منطقه‌ای را پرداخت کند.

کشت برنج در بروجرد به‌گونه‌ای شده که تولید آن از مازندران بیشتر شده است

مسعود فلاح معاون عمرانی فرمانداری بروجرد نیز در این‌باره، اظهار کرد: در دشت سیلاخور بروجرد یک بی‌نظمی و بهم ریختگی وجود دارد که هیچ‌گونه مدیریتی در این زمینه اعمال نمی‌شود.

وی با بیان اینکه این روند همه‌ساله افزایش پیدا می‌کند و شاهد حفر چاه‌های آب زیادی در این دشت هستیم، افزود: متأسفانه با افراد خاطی در زمینه حفر چاه‌های آب در مسیر زمین‌های زراعی هیچ‌گونه برخوردی انجام نمی‌شود و این به یک معضل زیستی تبدیل شده است.

معاون فرماندار بروجرد خاطرنشان کرد: حفر این چاه‌ها بیشتر برای کشت برنج کاربرد دارد و کشت برنج در بروجرد به‌گونه‌ای شده که تولید آن از مازندران بیشتر شده است.

تعداد چاه‌های غیرمجاز بروجرد نسبت به دیگر شهرهای استان کمتر است

عبدالرحیم رحیمی فرماندار بروجرد در این‌باره، اظهار کرد: ضعف مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان بروجرد در این است که برای مطالبات هیچ‌گونه ارتباطی با مدیران کل مربوطه در مرکز استان ندارند.

وی بیان کرد: امور آب منطقه‌ای بروجرد باید از کل اعتباری که به این دستگاه اختصاص پیدا می‌کند حدود ۵۰ درصد را به‌منظور مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز در سطح شهرستان بروجرد هزینه کند.

معاون استاندار لرستان ادامه داد: اگر با چند نفر از متخلفان به‌صورت قاطع برخورد شود دیگر کسی جرات نمی‌کند که دست به چنین کار بزند.

رحیمی تصریح کرد: تعداد چاه‌های غیرمجاز بروجرد نسبت به دیگر شهرهای استان کمتر است اما باید تلاش شود که این تعداد چاه غیرمجاز هم وجود نداشته باشند.

استحصال بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی با حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز از جمله دلایلی است که باعث شده منابع آب زیرزمینی به‌شدت کاهش یابد، زمین در بسیاری نقاط فرونشیند و تنش ناشی از کمبود آب گریبانگیر بسیاری از نقاط شهرستان شده است باید همواره بر این موضوع کلیدی تأکید کرد که منابع آب زیرزمینی یکی از ذخایر مهم کشور و حفظ آن از وظایف وزارت نیرو است و انجام این وظیفه عزم ملی در سطح حاکمیت را می‌طلبد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فرمانداری بروجرد کنتور هوشمند وزارت نیرو قوه قضاییه چاه غیرمجاز کشت برنج منابع زیرزمینی چاه های غیرمجاز شهرستان بروجرد برداشت غیرمجاز نیز در این باره حفر چاه آب منطقه ای مسدود کردن رئیس امور منابع آب کشت برنج بی رویه امور آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۳۴۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف و ضبط ۱۰ کیلوگرم مواد مخدر در بروجرد

به گزارش خبرآنلاین لرستان ،سردار "یحیی الهی" در تشریح این خبر بیان داشت: در راستای مبارزه با سوداگران مرگ، ماموران پاسگاه انتظامی والانجرد اشهرستان بروجرد در سطح حوزه استحفاظی ۲ قاچاقچی را که در امر خرید و فروش انواع مواد مخدر فعالیت داشتند شناسایی و در عملیاتی ضربتی آن ها را دستگیر کردند.

وی افزود: ماموران در بازرسی از محل اختفای متهمان موفق به کشف ۱۰ کیلو گرم مواد تریاک، ۲ و توقیف خودروی پژو قاچاقچیان شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان گفت: متهمان به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شدند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899350

دیگر خبرها

  • کشف و ضبط ۱۰ کیلوگرم مواد مخدر در بروجرد
  • توزیع ۳ هزار کیسه پارچه‌ای در نانوایی‌های شهرستان بروجرد
  • سه هزار مورد تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در آذربایجان‌غربی شناسایی شد
  • کاهش ورودی پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در شهر تهران
  • آغاز طرح جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای در نانوایی‌های بروجرد
  • ۳ هزار مورد تغییرکاربری زمین‌های‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی شناسایی شد
  • کاهش ورودی پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در تهران
  • تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز در ٢٠ هکتار از اراضی کرمان
  • ذخیره غیر اصولی آب به خاطر ترس از خشکسالی 
  • ‍ ۱۱ هکتار از اراضی حریم منطقه ۲۰ تهران آزادسازی شد