Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت امور خارجه به مناسبت پنجمین سالگرد توافق برجام امروز بیانیه ای منتشر کرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، در این بیانیه که امروز منتشر شد، آمده است: برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به عنوان محصول مهم دیپلماسی چندجانبه، که مورد حمایت قاطع جامعه بین المللی قرار داشته است، در پنجمین سالگرد خود با مخاطره جدی مواجه شده است که اگر مورد مراقبت جامعه بین المللی برای تضمین اجرای متوازن و با حسن نیت کلیه طرف‌های برجام قرار نگیرد، می‌تواند قربانی دیگری از رویکرد یکجانبه گرایانه دولت آمریکا باشد که مسئولیت بین‌المللی و  پیامدهای آن منحصرا متوجه این کشور و دولت‌های همراه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت امور خارجه در این بیانیه آورده است: سرمایه بین‌المللی، حقوقی، فنی، راهبردی و سیاسی این توافق در پنجمین سالگرد تفاهم، متاثر از اقدامات مخرب غیرقانونی آمریکا دچار فرسایشی عمیق شده است. اعضای باقیمانده برجام بر این نکته واقف بوده و با اجماع بر این نظر هستند که دلیل اصلی شرایط کنونی، نقض‌های مستمر قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام و نهایتا خروج غیرقانونی و یکجانبه ایالات متحده از تفاهمی است که پس از سال‌ها مذاکرات طاقت فرسای چندجانبه بدست آمد.

 در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: عدم پایبندی اساسی دولت آمریکا به تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، و فقدان اراده دیگر طرف‌ها در اعاده توازن از دست رفته در برجام، شرایط کنونی پیرامون برجام را پیچیده‌تر ساخته و عملا سبب شده تا جمهوری اسلامی ایران، علیرغم پایبندی به تعهدات خود، نتواند از آثار برجام همچون رفع تحریم های هسته ای بهره مند شود.

وزارت امور خارجه یادآورشده است: متأسفانه، شرایط به گونه ای پیش رفته است که می‌بایست بار دیگر حقوق و تکالیف مندرج در این توافق را که طی مذاکرات سخت و پیچیده میان ایران و ۱+۵ به نمایندگی از جامعه بین المللی توافق و مورد تایید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت قرار گرفته است، را برای اعضای باقیمانده برجام و همچنین دولت‌های عضو سازمان ملل متحد یادآوری نماییم. از تاکید قطعنامه ۲۲۳۱ بر «ارتقاء و تسهیل توسعه تعاملات اقتصادی و تجاریِ عادی و همکاری با ایران» و «اجرای کامل چارچوب زمانبندی» برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ گرفته تا اهمیت نظام رفع تحریم های برجام بعنوان یکی از پایه‌های اساسی توافق حاصل شده.

دستگاه دیپلماسی با یادآوری این نکته که برجام یک راه حل دیپلماتیکِ مذاکره شده برای حل و فصل مسالمت آمیز یک بحران مزمن ساختگی در مورد برنامه صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران بود که ماهیتی جامع و نهایی دارد، اعلام کرد: ایران با جدیت و با نگاه به آینده وارد مذاکره شد، و نتیجه مذاکره را با حسن نیت اجرا نمود، که انجام اقدامات داوطلبانه شفاف ساز و اعتماد ساز، فراتر از تعهدات ذیل موافقتنامه پادمان، بخشی از تلاش جمهوری اسلامی ایران برای اعطای اطمینان به جامعه بین المللی در مورد ماهیت منحصراٌ صلح آمیز برنامه هسته ای خود بود که در قبال آن تحریم‌های ظالمانه ای که به بهانه برنامه هسته ای وضع شده بودند باید مرتفع می شدند. متاسفانه جمهوری اسلامی ایران نه تنها از منافع اقتصادی رفع تحریم‌ها منتفع نشد بلکه بار دیگر شاهد اقدام برخی از دشمنان برجام برای احیای پرونده‌های مختومه، با هدف نابودی کامل دستاوردهای برجام هستیم.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری سازنده و گسترده ای با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته است، که آمار و ارقام در مورد تعداد و حجم بازرسی و اقدامات راستی آزمایی های صورت گرفته در جمهوری اسلامی ایران گواه بر آن هستند. هرگونه تلاش برای سوء استفاده از آژانس برای ایجاد فشار بر جمهوری اسلامی ایران مغایر با مفاد برجام بوده و علاوه بر مخدوش ساختن اعتبار آژانس به عنوان تنها نهاد فنی معتبر بین المللی برای نظارت بر فعالیت هسته‌ای کشورها، می‌تواند بر مبانی همکاری‌های سازنده پادمانی موجود تاثیرات منفی داشته باشد.

وزارت امور خارجه تصریح کرد: هرگونه همراهی برخی اعضای باقیمانده برجام با توطئه های ایالات متحده علیه برجام به خصوص در جهت تخریب و تضعیف نظام رفع محدودیت‌های تسلیحاتی در سال پنجم تصویب برجام (مهرماه ۱۳۹۹) جای نگرانی بسیار داشته و همانگونه که مکررا تاکید شده است، مذاکره مجدد برجام و اصلاح نظام رفع تحریم ها تحت هیچ شرایطی قابل تحمل نبوده و پاسخ جمهوری اسلامی ایران، قاطع و تعیین کننده خواهد بود.

بر اساس این بیانیه، جامعیت و نهایی بودن این توافق که به سختی و پس از دو سال مذاکره فشرده در بالاترین سطوح، با ترسیم تمامی جزئیات و با جدول زمانبندی دقیق بدست آمده است، نباید به هیچ وجه مخدوش شود. هیچ جایگزینی برای این توافق وجود ندارد، پس اگر اراده سیاسی جامعه بین المللی بویژه اعضای باقیمانده برجام بر حفظ این توافق مهم است، بسیار مهم است که بر تضمین اجرای متوازن و با حسن نیت توافق تمرکز نماییم.

دستگاه دیپلماسی یادآورشد: جمهوری اسلامی ایران از دولت‌های جمهوری خلق چین و فدراسیون روسیه، بدلیل اقدامات و مواضع سازنده و توأم باحسن نیت آنها در سطح شورای امنیت، شورای حکام و کمیسیون مشترک برجام به منظور حفظ و اجرای برجام قدردانی می‌نماید و امیدوار است با تداوم این تلاش‌ها، زمینه لازم برای اجرای کامل برجام فراهم شود.

در بخش پایانی این بیانیه جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام آمادگی مجدد بر حفظ و اجرای کامل مفاد برجام توسط همه طرف‌های این توافق، به خصوص ضرورت انتفاع کامل ایران از آثار اقتصادی نظام رفع تحریم ها - آنگونه که در برجام پیش بینی شده - تاکید کرد که مصمم است تا در قبال هرگونه زیاده‌خواهی و رفتارهای غیرمسئولانه اقدامات قاطع را اتخاذ نماید و سه کشور اروپایی را قویا فرا می‌خواند که به جای حرکت در مسیر سیاست فشار حداکثری ایالات متحده، با پایبندی نسبت به تعهدات خویش، زمینه حفظ و اجرای کامل برجام را فراهم آورند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: وزارت خارجه اعضای باقیمانده برجام جمهوری اسلامی ایران وزارت امور خارجه جامعه بین المللی پنجمین سالگرد قطعنامه ۲۲۳۱ رفع تحریم ها اجرای کامل نظام رفع هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۳۵۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سردار محمدحجازی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ مراسم گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سردار محمد حجازی و شهدای کنسولگری دمشق شامگاه چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۳ بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار شد.

سخنران این مراسم، حجت الاسلام نصرالله پور از اساتید حوزه علمیه قم گفت: در جامعه امروز بشری، رسانه یکی از مهمترین ابزار فرهنگ سازی است که قدرت اثرگذاری آن در رشد یا استحاله جوامع قابل مشاهده است.

حجت الاسلام نصرالله پور افزود: سال‌هاست که دشمنان اسلام با استفاده از ابزار رسانه تلاش می‌کنند اذهان عمومی جهان را نسبت به اسلام بدبین کنند.

او با اشاره به جواب مقتدرانه سپاه پاسداران به رژیم صهیونیستی گفت: وعدۀ صادق نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم جنایتکار صهیونیستی محقق شد و قدرت ایمان و اقتدار نیرو‌های مسلح ایران یوم الله دیگری در تاریخ افتخارات ملت ایران ثبت کرد.

حجت الاسلام نصرالله پور تأکید کرد: با این تنبیه متجاوز علاوه بر جوابگویی به عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در دمشق، اقتدار منطقه‌ای و بین المللی جمهوری اسلامی ایران در حد قدرت تثبیت شده بین المللی ظهور و بروز کرد به گونه‌ای که آمریکایی‌ها از عملیات تروریستی اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران اظهار ندامت کردند.

دیگر خبرها

  • واکنش کنعانی به بیانیه‌ سران اروپا و گروه هفت علیه ایران
  • واکنش به ادعاهای مطرح شده در بیانیه‌ سران اروپا | تحت تأثیر هیاهوی سیاسی و تبلیغاتی قرار نمی‌گیریم
  • هشدار تهدیدآمیز ایران به گروه ۷؛ تصمیمات غیرسازنده نگیرید
  • گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سردار محمدحجازی
  • هشدار ایران به گروه ۷
  • تصمیمات غیرسازنده باعث افزایش تنش خواهد شد
  • هشدار ایران به گروه ۷؛ تصمیمات غیرسازنده باعث افزایش تنش خواهد شد
  • بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد
  • اسلامی: بازدید منظم آژانس از تأسیسات هسته‌ای/ نظارت ۱۲۰ بازرس
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران