Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@20:08:28 GMT

هزینه مردن؛ از کفن تا دفن

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۳۶۱۲۹

هزینه مردن؛ از کفن تا دفن

خبرگزاری آریا - شهر: بر اساس اعداد و ارقامی که شورای شهر تهران در سال 1397 درباره بهای خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا (س) تصویب کرده است، کفن و دفن چیزی در بهشت زهرا (س) چیزی در حدود پنج میلیون تومان هزینه دارد.
به گزارش خبرنگار شهر، مردن هم مثل به دنیا آمدن و زندگی کردن خرج دارد، از کفن تا دفن گرچه فاصله‌ای کمتر از یک ساعت است اما در این فاصله مراحلی وجود دارد که هر کدام قیمت خود را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درباره بهشت زهرا (س) و قیمت مردن، از واقعیت تا شایعه حرف‌های زیادی زده می‌شود از قبرهای چند صد میلیونی و حتی میلیاردی تا آمبولانس‌های لاکچری حمل متوفی. اما اگر همه رخدادها و مراحل کفن و دفن برای یک انسانی عادی که در زمان زندگی جزو دهک‌های متوسط جامعه محسوب می‌شد را در نظر بگیریم، رفتن به خانه ابدی چقدر خرج می‌بردارد؟
بر اساس اعداد و ارقامی که شورای شهر تهران در سال 1397 درباره بهای خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا (س) تصویب کرده، کفن و دفن چیزی در حدود پنج میلیون تومان هزینه دارد. در سال‌های اخیر سازمان بهشت زهرا (س) روزانه بین 150 تا 200 نفر را برای تدفین پذیرش می‌کند و سالانه بیش از 50 هزار نفر از متوفیان در بهشت زهرا پذیرفته می‌شوند که از این تعداد 35 هزار نفر در این سازمان ثبت می‌شوند و 22 هزار نفر هم از سیستم قبر رایگان بهشت زهرا (س) استفاده می‌کنند. بر اساس مصوبه شورای شهر تهران در تیر 1397، هر خدماتی که سازمان بهشت زهرا (س) ارایه می‌کند تعرفه خاص خود را دارد، مثلا هزینه کاور بسته بندی متوفی 20 هزار تومان و ترمه 40 هزار تومان، هزینه هر روز نگهداری متوفی در سردخانه 20 هزار تومان و نصب بلندگو، اکو و مداحی سر مزار برای تدفین و مراسم چهلم و سالگرد در مجموع 180 هزار تومان است.
بخش مهم هزینه ها برای بازماندگان متوفی، هزینه های مربوط به انتخاب قطعه و قبر است، بهشت زهرا (س) از ابتدای تأسیس تاکنون یک طبقه قبر رایگان در قطعات جاری (روز دفن) به هر شهروند تهرانی اهدا کرده و شهروندان در صورت تمایل با پرداخت مبلغی مشخص طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران طبقات دو و سه را نیز می توانند خریداری کنند.
برخی شهروندان هم درخواست احیای قبور 30 ساله را در قطعات مختلف دارند که بعد از طی مراحل اداری بهشت زهرا( س) قبر 30 ساله را احیا و سه طبقه قبر به شهروندان تحویل می دهد.
جدول قیمت برخی از خدمات سازمان بهشت زهرا (س) بر اساس مصوبه تیرماه 1397 شورای شهر تهران
ردیفخدماتهزینه (ریال)1حمل اجساد از مراکز سطح شهر تهران به پزشک قانونی2،000،0002آمبولانس خصوصی تک نفره2،800،0003آمبولانس عمومی 4 نفره1،800،0004آمبولانس قطع عضو750،0005خدمات تغسیل بزرگسال750،0006خدمات تدفین بزرگسال750،0007بسته بندی متوفی بزرگسال برای شهر تهران به همراه تابوت1،500،0008بسته بندی متوفی به فرودگاه (بزرگسال)2،500،0009هزینه افزایش هر طبقه قبر در قبور سی ساله50،000،00010هزینه افزایش هر طبقه قبر در قبور خالی فازهای 1و250،000،00011خدمات نگهداری سالیانه آرامگاه در بهشت زهرا6،500،00012هزینه سنگ قبر1،000،00013خدمات آماده­ سازی قبر500،00014نصب سنگ قبر500،000 این تعرفه‌ها هم اکنون از سوی مسئولان سازمان بهشت زهرا (س) رسمی و نحوه واگذاری قبور به متقاضیان در سازمان بهشت زهرا(س)، کاملا مطابق با نرخ مصوب در شورای شهر تهران صورت می‌گیرد و خرید و فروش‌های خارج از تعرفه‌های مصوب که بعضا اخبار آن منتشر می‌شود، انجام نمیشود.
مسئولان سازمان بهشت زهرا (س) نه قیمت‌های نجومی و نه خرید و فروش قبر در بهشت زهرا (س) را تایید نمی‌کنند، سعید خال مدیرعامل این سازمان بارها اعلام کرده که «ادعای وجود قبرهای نجومی واقعیت ندارد و گرانترین قبری که در طول تاریخ 47 ساله بهشت زهرا فروخته شده 16 میلیون تومان بوده آن هم در قطعات 1 تا 110 بوده که قدمت آنها بیش از 30 سال است. همچنین در فاز دوم بهشت زهرا(س) حداکثر قیمت قبور 9 میلیون تومان و در فاز سوم و قبور روز قیمت هر طبقه 750 هزار تومان است.»
25 تیر 1349 نخستین متوفی به نام محمدتقی خیال در قطعه یک، ردیف یک و قبر شماره یک به خاک سپرده شد.
خبرنگار: فریبا رحمانی

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: سازمان بهشت زهرا شورای شهر تهران میلیون تومان بهشت زهرا هزار تومان طبقه قبر بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۳۶۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلب ۶۹۶ میلیارد تومانی تامین اجتماعی از کارفرمایان قمی

سید علی موسوی مدنی گفت: هم‌اکنون به‌طور متوسط ماهانه ۵۰۰ میلیارد تومان توسط تامین اجتماعی استان در ۲ بخش بیمه‌ای و درمان قم هزینه می‌شود.

مدیرکل تامین اجتماعی قم عنوان کرد: علی‌رغم چالش‌های موجود در وصول منابع بیمه‌ای، با تدابیر اتخاذ شده در پرداخت تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت تامین اجتماعی در قم تاخیر نداشته‌ایم که این مساله یک گام بزرگ در راستای ارائه خدمات به‌موقع است.

موسوی مدنی با اشاره به این‌که سازمان تامین اجتماعی یک سازمان درآمد هزینه است و بدون دریافت حتی یک ریال از سوی دولت اداره می‌شود، ادامه داد: وصولی به‌موقع، ضامن پرداخت به‌موقع تعهدات بیمه‌ای و درمانی و به‌خصوص پرداخت مستمری به بازنشستگان، از کارافتادگان کلی و بازماندگان است.

به گفته موسوی مدنی، خدمات‌رسانی به جامعه هدف سازمان تامین اجتماعی در قم از طریق چهار شعبه اصلی، ۲ شعبه اقماری و پنج واحد کارگزاری انجام می‌شود.

جمعیت تحت پوشش تامین اجتماعی قم افزون بر ۸۴۸ هزار نفر می‌رسد که از این تعداد، ۲۶۱ هزار و ۱۹ نفر بیمه شده اصلی و ۶۴ هزار و ۲۷۲ نفر مستمری‌بگیر اصلی هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • بازدید وزیر کشور از پروژه‌های سازمان نوسازی شهر تهران
  • از تولید مسکن تا آخرین وضعیت ابر پروژه باغ راه حضرت فاطمه
  • ماجرای غرق شدن پسر بچه ۷ ساله در اردوی ازمیغان تا بهشت
  • ارز حج ۱۴۰۳ تأمین شد
  • روش جدید پرداخت مالیات بر ارث از سپرده متوفیان نزد بانک‌ها
  • نخستین اظهار نظر اسماعیلیان در مورد سریال رمضانی الحشاشین
  • جانباز شیمیایی اهل تربت جام به جمع شهدا پیوست
  • آیت الله جوادی آملی: بهشت و جهنم محصول کار ما در همین دنیاست
  • طلب ۶۹۶ میلیارد تومانی تامین اجتماعی از کارفرمایان قمی
  • محمدخانی: هیچ هزینه‌ای برای عملیات‌های امداد و نجات دریافت نمی‌شود