Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@09:02:10 GMT

بهبود عملکرد کبد با تولید ساختار سه بعدی سلولهای کبد

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۳۶۲۱۵

بهبود عملکرد کبد با تولید ساختار سه بعدی سلولهای کبد

به گزارش خبرنگار مهر، ضایعات کبدی یکی از علل مهم مرگ و میر در جهان است که پیوند کبد درمان قطعی آن محسوب می‌شود. مدتی است که سلول درمانی و مهندسی بافت به عنوان یک درمان جایگزین برای پیوند عضو مطرح است.

با وجود آنکه سلول درمانی به عنوان یک درمان جایگزین برای بهبود ضایعات کبدی موفقیت اندکی داشته، مهندسی بافت کبد موفقیت بیشتری در درمان این بیماری کسب کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با هدف تولید ساختاری مشابه بافت کبد، محققان کشور توانستند از هم‌کشتی سلول‌های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان، سلول‌های اندوتلیال بندناف و یک رده سلول کبدی (Huh۷) بر بستری از ماتریکس خارج سلولی استخراج شده از کبد، ساختاری سه بعدی ایجاد کردند و آن را مورد بررسی قرار دادند.

نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللی Stem Cells and Development به چاپ رسیده است، نشان داد، بیان ژن‌های مربوط به کبد در این ساختار به شکل معنی‌داری افزایش می یابد. همچنین کارکردهای کبد مانند ترشح آلبومین و فیبرینوژن، تولید اوره و القای سیتوکروم‌ها در ساختار سه بعدی ایجاد شده بیشتر از حالت کنترل بود.

به علاوه پیوند این ساختار به حیوان مدل آزمایشگاهی مبتلا به ضایعات کبدی منجر به بهبود وضعیت حیوان و تولید آلبومین انسانی در بدن آن شد.

روی هم رفته نتایج این پژوهش نشان داد از تولید این ساختار سه‌بعدی می‌توان به عنوان یک الگوی مناسب جهت بهبود بخشیدن به کارکرد سلول‌ ‌های کبدی در شرایط آزمایشگاهی و در بدن فرد دریافت کننده پیوند استفاده کرد.

فاطمه نوبخت لاهرود، مونا ساحلی، دکتر عباس پیریایی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی کرمان و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی محققن این پروژه بودند.

کد خبر 4974515 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: سلول بنیادی تحقیقات علمی پژوهشگاه رویان پیوند کبد ویروس کرونا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحقیقات علمی شرکت دانش بنیان فناوری نانو اینترنت نوآوری فناوری فضایی امنیت اطلاعات گوگل واکسن صفحه نمایشگر فیس بوک موبایل سه بعدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۳۶۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیم بعدی مهدی قایدی مشخص شد

مهدی قایدی در فصل جاری با پیراهن اتحاد کلباء عملکرد بسیار خوبی داشته و از بهترین بازیکنان این تیم و لیگ امارات بوده است. او بازیکن الاهلی است و در این فصل به صورت قرضی در اتحاد کلباء بازی می‌کند.

درخشش این بازیکن ریزنقش ایرانی باعث شده است تا گمانه‌زنی‌ها درباره بازگشتش به الاهلی برای فصل بعد زیاد باشد. روزنامه اسپورت ۳۶۵ امارات درباره وضعیت قایدی برای فصل بعد نوشت: قایدی در اتحاد کلباء عملکرد بسیار خوبی داشته است، اما هنوز تکلیفش برای فصل بعد مشخص نیست و باشگاه در این زمینه تصمیمی نگرفته است. سرمربی الاهلی باید درباره بازگشت قایدی نظر بدهد که هنوز رای نهایی‌اش را اعلام نکرده است.

این روزنامه اماراتی درباره پیشنهاد‌هایی که برای مهدی قایدی ارائه شده است، نوشت: تاکنون هیچ پیشنهاد رسمی به الاهلی برای جذب مهدی قایدی داده نشده است و همه آنچه در رسانه‌ها آمده، گمانه‌زنی است و صحت ندارد.

پیش از این رسانه‌های عربی اعلام کرده بودند مهدی قایدی پیشنهاد‌های خارجی بسیار خوبی دارد و حتی بحث حضورش در پورتو و جایگزینی‌اش با مهدی طارمی مطرح شد که اسپورت ۳۶۵ امارات چنین خبر‌هایی را رد کرد.

دیگر خبرها

  • بهبود شبکه‌های مخابراتی با مدیریت هوشمند ممکن شد
  • بهبود شبکه‌های مخابراتی با مدیریت هوشمند
  • تیم بعدی مهدی قایدی مشخص شد
  • یافته محققان نشان داد؛ نقش پیوند مدفوع در بهبود علائم حرکتی پارکینسون
  • پیوند مدفوع می تواند علائم حرکتی در پارکینسون را بهبود بخشد
  • شارژ مجدد باتری پهپادها در حین پرواز / طول عمر پهپادها با سلول‌های خورشیدی پروسکایت
  • سلول درمانی یک روش نوین برای درمان دیابت
  • چگونه خطر ضعف حافظه را کاهش دهیم؟
  • تحول صنعت رباتیک انعطاف پذیر با جوهر پلیمری نرم اما محکم
  • ساخت انگشت مصنوعی انعطاف‌پذیر بدون اتصال مکانیکی