Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

شهردار تهران بر ضرورت حفظ و استفاده از عرصه‌های باز تهران برای شرایط بحران تاکید کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، پیروز حناچی در جلسه ستاد محلی پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران که در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، گفت: کلانشهر تهران و اساسا همه کلانشهرها مستعد بحران‌ها هستند و می‌بینید که یک بارندگی و شکستن دیواره مترو تهران می تواند حادثه‌ای را که قابل جمع کردن نباشد یا مثلا حادثهای که در یک کلینیک رخ داد و مواردی مانند عدم رعایت پروتکلها و کدهای لازم در یک کاربری تبدیل به یک محل بحرانی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چه کسی فکرش را می کرد در اثر اتصالی برق کولر تعدادی از هموطنان ما به رحمت خدا بروند؟ پلاسکو هم بر اثر اتصال یک سیم برق رخ داد اما مواردی مانند عدم استفاده درست از یک ساختمان اداری بحرانهایی در مقیاس ملی را ایجاد کرد.

تهران در طول تاریخ چندین بار کن‌فیکون شده است

وی با بیان اینکه بخشی از اینها با رعایت استانداردها قابل پیشگیری است، گفت: ما در شهری زندگی می کنیم که طی چندین بار در آن زلزله رخ داده است. همکاران من در مترو در عمق ۱۲ متری با آجر برخورد می کنند که این نشان می دهد این شهر در طول تاریخ چندبار کن فیکون شده است.

شهردار تهران با اشاره به نقاطی از کشور نظیر تهران، خراسان، تبریز و ... که در آن زلزله‌های زیادی رخ داده است، گفت: زلزله یک واقعیت است و اصلی ترین و مهم ترین بحران ماست. البته که تنها بحران ما نیست. ما به طور متوسط هر ۱۰ سال یکبار در کشورمان یک زلزله سنگین را تجربه می کنیم. پس زلزله یک واقعیت در این سرزمین است و باید یاد بگیریم که چطور با آن مقابله کنیم.

حناچی با تاکید بر اینکه در مورد زلزله تهران دست ما خالی نیست و تجربیات خوبی داریم، عنوان کرد: ما در تدقیق گسلهای تهران قدمهای خوبی برداشتهایم و با این اقدام دیگر برای ساخت مدرسه و بیمارستان و جرمهای سنگین مجوز  ساخت روی این پهنه را نمی دهیم، این ها قدم اول است که آغاز شده است و راهی جز این نداریم که به دنبال آن برویم.

وی با تاکید بر اینکه چه زلزله بیاد و چه زلزله نیاد ما باید همواره آمادگی را در خودمان ایجاد کنیم، گفت: در زلزله بم عامل حیات آن منطقه در دل کویر و جاری شدن آب ها همان گسلی بود که عامل همان زلزله هم شد.

 شهردار تهران  با بیان اینکه ما باید ارتقا فرهنگ ایمنی را در دستورکار خود قرار دهیم. در این شرایط شبکه های ارتباطی مانند گاز و آب و برق اهمیت دارند و اگر مدیریت نشوند می توانند به اندازه زلزله تلفات بدهند. اگر آب مناسب نداشته باشیم یا شبکه گاز به موقع قطع نشود می تواند تلفات زیادی برجای بگذارد که از تلفات اولیه زلزله بالاتر است.

حناچی با بیان اینکه نسبت به دو دهه پیش آمادگی ما در برابر زلزله بالاست، خاطرنشان کرد: توانستیم ۱۰۰ پد بالگرد را در هماهنگی با اورژانس تهران در تهران شناسایی کنیم که در مواقع بحران امکان فرود بالگرد در آن وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه ما باید ترس از زلزله را در تمامی سطوح از مدیریت ارشد تا سطح مردم به آمادگی در برابر زلزله تبدیل کنیم، اظهارکرد: زلزله یک بلای طبیعی و در دل و ذات طبیعت است. زلزله ملارد زلزله سنگینی نبود، اما حوادث بعد از زلزله و تاثیرات و ترس ناشی از آن قابل تامل بود و ناشی از همین نکته است.

۰۶ را برای شرایط بحران می‌خواهیم

حناچی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه داشتن فضاهایی که در شرایط خاص به داد تهران برسد بسیار موثر است گفت: ما نیازمند عرصه‌های باز هستیم و هرچه عرصه باز در تهران وجود دارد باید برای شرایط بحران حفظ کنیم. ما ۰۶ را برای همین می خواهیم که  در شرایط بحران هلیکوپتر و ... بنشیند. دوشان تپه و قلعه مرغی را برای همین می خواهیم. نباید با بازگذاری های سنگین فرصت ها را از شهر بگیریم. البته ممکن است بازگذاری هم بکنیم، اما باید سبک باشد.

وی به زلزله ۷.۳ ریشتری کوبه ژاپن در سال ۱۳۷۳ نیز اشاره کرد و گفت: ژاپن کشوری است که تلاش کرده آمادگی در برابر زلزله را حفظ کند. در آن زلزله بیش از ۶۰۰۰ نفر در دم جان خود را از دست دادند و ۳۰۰هزار نفر بی خانمان شدند. این تجربه یک زلزله شهری بود. خیلی از اتوبانها و مسیرهای دسترسی مسدود شد. قحطی آب پیش آمد و آتش سوزی که درپی نشت گاز به وجود آمد و ... همگی منجر شد که خسارات بعد از زلزله از خود زلزله بیشتر باشد.

به گفته وی بسیاری از دستورالعمل هایی که امروز در مورد زلزله بعد از کوبه ژاپن مورود توجه قرار گرفت. یکی از جمع بندی‌های تجربه ژاپن، نبود هماهنگی بین دستگاه ها بود که در لحظه زلزله باید با هم همکاری کنند. توجه به مسائل روانی بعد از زلزله از دیگر دستاوردها بود و بسیاری از استانداردها بعد از آن زلزله تغییر کرد. حتی بالابردن هزینه سرپیچی از مقررات هم یکی از پیامدهای این زلزله بود.

وی در پایان تاکید کرد که در هر صورت ما باید تلاش کنیم با ارتباط مستمر و تعریف سناریوهای حادثه و تشخیص نقاط خطرساز و پرخطر آمادگی دائمی را در خودمان در برابر بحرانی مانند زلزله که قابل تشخیص است آماده نگهداریم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: شهردار تهران زلزله تهران شرایط بحران آن زلزله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۳۶۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت عشق و فلسفه؛ پرتره نادیا مفتونی استاد فلسفه دانشگاه تهران

به گزارش خبرنگار مهر، مستند «عشق و فلسفه»؛ پرتره‌ای درباره «نادیا مفتونی» استاد فلسفه دانشگاه تهران است که پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ساعت ۱۹:۰۰ روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

این مستند، یازدهمین فیلم از مجموعه مستندهای «آئینه عمر» است که به کوشش گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما به تهیه کنندگی صدرا صدوقی و کارگردانی حسن علیزاده فرد از قاب این شبکه تلویزیونی پخش می‌شود.

حسن علیزاده فرد کارگردان این فیلم با اشاره به بخش‌هایی از زندگی نامه «مفتونی» گفت: دکتر نادیا مفتونی پژوهشگر فلسفه و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است که به نمایشنامه‌نویسی و نقاشی نیز به صورت حرفه‌ای می‌پردازد. او با رتبه دانشیاری به تدریس در دانشکده الهیات و معارف اسلامی اشتغال دارد و از معدود چهره‌های فلسفه معاصر ایران است که با فلاسفه جهانی تعامل مستقیم دارد.

او اضافه کرد: «مفتونی» در جامعه فلسفی ایران بیشتر به دلیل احیای فلسفه هنر فارابی، تبیین فلسفه علم حکمای مسلمان و استخراج مباحثی جدید از حکمت اشراق شهاب الدین سهروردی شناخته می‌شود.او پژوهشگر ارشد (Senior Research Scholar) در دانشکده حقوق دانشگاه ییل (Yale) و از اعضای بُرد مشاوران فصلنامه تاریخ فلسفه دانشگاه ایلینوی نیز هست.

کارگردان فیلم مستند «عشق و فلسفه» درباره مهمترین بخش پژوهش‌های نادیا مفتونی، اظهار کرد: نادیا مفتونی بیشتر با تمرکز او بر آثار ابونصر فارابی و بازخوانی ابعاد مختلف دیدگاه‌های او شناخته می‌شود. آثار اولیه او به استخراج، تحلیل و تبیین فلسفه هنر فارابی می‌پردازد. بخشی از این مطالب ناظر به جایگاه هنرمندان در مدینه فاضله و نقش کلیدی آن‌ها در ساختار اجتماعیِ آن است. بخش دیگر که به نوعی نسبت هنر با قوای خیالی انسان است متمرکز بر تأثیرپذیری عموم مردم از خیال و در نتیجه تأثیرپذیری ایشان از آثار هنری است. تا پیش از «مفتونی» توجه به فلسفه هنر نزد فلاسفه مسلمان به گونه‌ای بود که بیشتر به نکاتی از ابن سینا و غزالی در این زمینه اشاره می‌شد و نگاه قابل توجهی به فارابی وجود نداشت، اما مقالات و کتاب‌های مفتونی باب جدیدی از مطالعات فلسفه هنر اسلامی را با توجه به فارابی گشود.

علیزاده در ادامه با اشاره به ساختار این فیلم مستند گفت: در مستند «عشق و فلسفه» ضمن بررسی شخصیت و سلوک علمی و فرهنگی دکتر نادیا مفتونی روایتی جذاب از نحوه ازدواج او با استاد حسین نوری (جانباز و هنرمند نقاش و کارگردان سینما و تئاتر) به تصویر کشیده است. به نظر من مخاطب با دیدن این فیلم از شوق فراوان این استاد دانشگاه برای تحصیل، تحقیق و تدریس در کنار مصائب و مشکلاتی که در زندگی شخصی، گریبانگیر او بوده است؛ شگفت زده خواهد شد.

کارگردان مستند «عشق و فلسفه» تأکید کرد: در این فیلم، تعدادی از استادان فلسفه، الهیات و علوم قرآنی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران درباره جایگاه علمی دکتر مفتونی در ایران و جهان تفکر سخن گفته‌اند که در کنار روایت مفتونی از زندگی علمی و فرهنگی خود، درون مایهِ پژوهشی این فیلم را غنی و پربار کرده است.

بر اساس این گزارش، عوامل این مستند ۴۰ دقیقه‌ای عبارتند از: مجری طرح: محراب محمدزاده، مشاور رسانه‌ای: سیده الهام کاظمی، تحقیق و پژوهش: محمد آسیابانی و سیامک صدیقی، تدوین: مینا سیفی، دستیار تدوین: کارن درآینده، صداگذاری و انتخاب موسیقی: عرفان حسن زاده، صدابرداران: مجید نجاتی، سینا الله وردی پور و علی کرامت منش، تصویربردار: حسن علیزاده فرد، دستیاران تصویر: مبینا سلمانی، محمدحسین سلطانی، میلاد محمدزاده، دستیار کارگردان: علی محمد صادق و مدیر تولید: علی هیهاوند.

«آئینه عمر» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما است که در قالب آن، زندگی، سلوک علمی و فرهنگی و میراث پژوهشی ۲۶ چهره نامدار حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران به تصویر کشیده شده است.

مجموعه مستند «آینه عمر» پنجشنبه‌ها ساعت ۱۹:۰۰ پخش و جمعه‌ها ساعت ۱۲:۳۰ تکرار می‌شود.

کد خبر 6086463 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • استفاده از درس آموخته‌های سیل۱۴۰۳در بحرانهای ناشی از آب در پایتخت
  • زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله ۳.۷ ریشتری در نزدیکی چالوس
  • نقش پررنگ سینما در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد
  • سیل مسیر قطار تهران - گرگان را بست
  • زلزله مرزن آباد مازندران خسارتی نداشت
  • لزوم نگاه منصفانه به شکست‌ها و پیروزی‌ها در جنگ
  • روایت عشق و فلسفه؛ پرتره نادیا مفتونی استاد فلسفه دانشگاه تهران
  • از خط قرمز برداشت از آب‌های زیرزمینی عبور کرده‌ایم
  • ببینید | هشدار جدی مدیریت بحران به مردم تهران!
  • بارش های شدید در راه تهران؛ هشدار مدیریت بحران