Web Analytics Made Easy - Statcounter

نامه‌های رد و بدل شده بین ملکه انگلیس و فرماندار کل استرالیا در سال 1975 که اخیراً فاش شده‌، نشان می‌دهد که ملکه بریتانیا در بحران مشروطه استرالیا و در نتیجه برکناری نخست‌وزیر وقت این کشور نقش مهمی داشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبر‌گزاری فارس، روزنامه استرالیایی «سیدنی مورنینگ هرالد»، در یادداشتی به قلم «جِنی هاوکینگ» به نامه‌های رد و بدل شده «جان رابرت کِر»، فرماندار کل استرالیا با «الیزابت دوم»، ملکه بریتانیا در دهه هفتاد میلادی، موسوم به «نامه‌های کاخ» اشاره کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نویسنده این یادداشت که محقق سیاسی است و امسال خواستار انتشار علنی این نامه‌ها شده بود، نوشته این نامه‌ها همان‌طور که گفته شده بود، از هر نظر ناگهانی و شگفت‌آور بودند.

بر اساس این نامه‌ها، الیزابت دوم در بحران مشروطه استرالیا در سال ۱۹۷۵ نقش مهمی داشته است؛ بحرانی که منجر به برکناری «گاف ویتلم» نخست وزیر وقت استرالیا شد.

جان رابرت کِر، فرماندار کل استرالیا در نامه‌ها و تلگرام‌های خود به ملکه در آن زمان، اظهاراتی را به نیابت از پادشاه وقت استرالیا درباره تصمیمات و اقدامات گاف ویتلم ابراز کرده بود.

این نویسنده نوشته، این نامه‌ها چشم‌ها را به روی دیدگاه‌های رابرت کِر در مورد این نخست‌وزیر، برنامه‌‌ها، گزینه‌‌ها، ترس‌ها و تصمیم نهایی وی درباره برکناری این نخست‌وزیر در آن زمان باز کرده‌اند.

در چندین نامه‌، به خصوص از اواخر ماه آگوست ۱۹۷۵، کِر توجه الیزابت دوم را به برنامه‌ خود درباره بحران فاش شده در مجلس سنای استرالیا جذب کرد؛ از جمله توجه به استفاده از قدرت‌ جایگزین در این مجلس. کِر درباره گزینه‌ها و راهبرد‌هایی که بعد‌ها با ملکه انگلیس از طریق منشی خصوصی او بحث کرد، جزئیاتی را ارائه کرد.

این جزئیات شامل نگرانی کِر درباره نقش فرمانداری کل استرالیا بود که ویتلم نخست‌وزیر وقت، او را با این عنوان به یاد آورد.

در حالی که کِر ارتباطات‌، دیدار‌ها و رویداد‌های خود با کاخ باکینگهام (کاخ ملکه انگلیس) را در پرتنش‌ترین موقعیت‌های سیاسی در استرالیا انجام می‌داد، اما او در صد‌ها نامه خود به ملکه انگلیس ادعا کرده بود که به امور سیاسی بی‌علاقه است.


الیزابت دوم، ملکه بریتانیا

اما آنچه در این نامه‌ها مهم به نظر می‌رسد، این است که ملکه انگلیس از طریق منشی خصوصی خود با کِر درباره این مسائل سیاسی اساسی ارتباط داشته است و حتی به او درباره قدرت‌های حاضر در مجلس سنای استرالیا و استفاده احتمالی از قدرت‌های جایگزین برای برکناری نخست‌وزیر وقت استرالیا مشاوره می‌داده است.

نویسنده این یادداشت همچنین نوشت، این فقط روز اول بررسی این نامه‌های فوق‌العاده مهم بود و همچنان موارد بسیاری برای مشاهده و ارزیابی وجود دارند. با ورود به جزئیات این نامه‌ها مشخص خواهد شد که در این نامه‌های چه چیزی کم است و چه رویداد‌ها و مردمی باید در این نامه‌ها باشند که حضور ندارد. مانند «آنتونی میسون»، کمک‌کننده و دوست مورد اعتماد کِر که نقش او در این جریان برای ۳۷ سال پنهان باقی ماند و کِر نتوانست درباره نقش محوری او در اندیشه‌هایش چیزی به ملکه انگلیس بگوید.

در پایان این یادداشت آمده است، مارتین چارتریس، افسر ارتش انگلیس و از درباریان ملکه انگلیس، روز‌ها بعد از برکناری گاف ویتلم، به سخنگوی مجلس نمایندگان استرالیا نامه نوشت و گفت که الیزابت دوم هیچ نقشی در تصمیماتی که فرماندار کل (یعنی کِر) باید در مورد قانون اساسی استرالیا می‌گرفت نداشته است.

اما «نامه‌های کاخ» این ادعا را نقض کردند. این نامه‌ها نشان دادند که پاسخ‌های ملکه انگلیس و حتی مشاوره‌های او، در رابطه با نگرانی کِر درباره موقعیت خود و استفاده احتمالی از قدرت‌های جایگزین، نقشی مهم در طرح و تصمیم نهایی کِر در برکناری نخست‌وزیر وقت استرالیا در جریان بحران مشروطه این کشور ایفا کرده است.

در انجام این کار «الیزابت دوم»، مبنای اصلی یک حکومت پادشاهی مشروطه را نقض کرد؛ یعنی پادشاه این حکومت از لحاظ سیاسی بی‌طرف شد و نباید هیچ نقشی در مسائل سیاسی ایفا می‌کرد. این موضوع به الیزابت دوم، کِر و حکومت پادشاهی استرالیا آسیب فراوانی را وارد کرد.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: الیزابت دوم ملکه انگلیس کاخ باکینگهام استرالیا براندازی حکومت نخست وزیر وقت وقت استرالیا ملکه انگلیس فرماندار کل کل استرالیا الیزابت دوم نامه ها ک ر درباره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۳۶۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه گستاخانه دفتر نخست وزیر انگلیس علیه ایران | گروه هفت به دنبال پاسخ به ایران است

به گزارش همشهری آنلاین دفتر ریشی سوناک با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه) به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند. نخست وزیر انگلیس در این گفت‌وگو ادعا کرد که لندن از امنیت (رژیم) اسرائیل و ثبات منطقه ای حمایت می کند.

او برای دلگرمی و تقویت روحیه طرف صهیونیستی مدعی شد: «ایران به شدت اشتباه محاسباتی کرده و به طور فزاینده ای در صحنه جهانی منزوی شده است.» سوناک ادعا کرد که گروه هفت درحال تدارک پاسخ دیپلماتیک هماهنگ است.

نخست وزیر انگلیس در همین حال تاکید کرد: تشدید تنش‌ها به نفع هیچ‌کس نیست و تنها ناامنی را در خاورمیانه عمیق‌تر می‌کند.

او همچنین به تحولات غزه اشاره و ادعا کرد که به شدت نگران تشدید بحران انسانی در این منطقه است. سوناک اضافه کرد که لندن خواهان افزایش حجم کمک‌های بشردوستانه به داخل این باریکه در سریع‌ترین زمان ممکن است.

وی بدون اشاره به مخالفت رژیم صهیونیستی با اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره آتش‌بس فوری در غزه، مدعی شد: بسیار ناامید کننده است که حماس در آخر هفته مانع از توافقی شد که می توانست جان فلسطینی ها را نجات دهد و آزادی گروگان ها (اسرای اسرائیلی) را تضمین کند.

اما اظهارات نخست وزیر انگلیس درباره اقدام تنبیهی ایران در حالی مطرح می‌شود که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسوولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین های اشغالی را انجام داد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران شنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به منظور تنبیه متجاوز، با استفاده از توانمندی‌های راهبردی اطلاعاتی، موشکی و پهپادی خود به اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی حمله و آنها را با موفقیت مورد اصابت قرار داد و منهدم کرد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

کد خبر 845056 برچسب‌ها ایران و اسرائیل انگلیس خبر ویژه

دیگر خبرها

  • نتانیاهو از ترس بازداشت دست به دامن انگلیس و آلمان شد
  • خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی
  • تشکر نتانیاهو از انگلیس و آلمان بابت «حمایت‌های بی‌چون و چرا»
  • تشکر نتانیاهو از انگلیس و آلمان به خاطر «حمایت‌های بی‌چون و چرا»
  • اهداف سفر وزیر خارجه انگلیس به رژیم صهیونیستی دعوت به خویشتنداری
  • رویارویی حامیان و مخالفان رژیم صهیونیستی در مجلس انگلیس
  • بیانیه عجیب نخست وزیر انگلیس علیه ایران
  • بیانیه گستاخانه دفتر نخست وزیر انگلیس علیه ایران | گروه هفت به دنبال پاسخ به ایران است
  • نخست وزیر انگلیس: تشدید تنش ها در خاورمیانه به نفع هیچ کس نیست
  • سوناک: تشدید تنش‌ها در خاورمیانه به نفع هیچ‌کس نیست