Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@05:00:32 GMT

افزایش جمعیت وحوش همدان

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۳۷۶۵۰

افزایش جمعیت وحوش همدان

ایسنا/همدان رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: طبق سرشماری انجام شده در تیرماه مشخص شد که جمعیت پستانداران شاخص همدان مانند میش،قوچ،کل و بز رو به افزایش است.

مجید شعبانلو در گفت‌وگو با ایسنا، از افزایش جمعیت وحوش استان همدان طبق سرشماری تابستانه خبرداد و اظهار کرد:سرشماری وحوش از دوم تا هفدهم تیرماه در مناطق حفاظت شده خانگرمز، لشگردر، گلپرآباد، ملوسان، آلموبلاغ و شراء استان همدان انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه استان همدان دارای ۶ منطقه حفاظت شده و ۱۲ منطقه شکار ممنوع است افزود:سرشماری تابستانه گونه های شاخص پستانداران با حضور تیم هایی از اداره کل محیط زیست استان،محیط زیست شهرستان‌ها، محیط بانان، گروه‌های مردم نهاد و علاقمندان محیط زیست طی دوهفته انجام شد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه طی فرآیند سرشماری گونه های شاخص پستانداران از جمله قوچ،میش،کل و بز شمارش شدند عنوان کرد:افزایش بارش باران در ۲ سال گذشته،بهبود پوشش گیاهی و شرایط مراتع،افزایش آب دهی چشمه ها،عملکرد خوب مسئولان و محیط بانان ،جلوگیری از شکارغیرمجاز از عوامل موثر در بالارفتن جمعیت وحوش استان به شمار می روند.

شعبانلو با بیان اینکه نتایج این سرشماری در تصمیم گیری های حفاظت از مناطق تحت مدیریت موثر خواهد بود گفت:این سرشماری با هدف تعیین نرخ زادآوری و موالید در فصل بهار ،برآورد جمعیت پستانداران شاخص و بهبود مدیریت زیستی انجام می شود و این سرشماری نشان داد نرخ موالید خوب و روبه افزایش بوده و مهاجرت معکس نیز انجام نشده است.

وی با بیان اینکه وضعیت مناسب مناطق از نظر پوشش گیاهی و آب های جاری از مهاجرت گونه های جانوری جلوگیری کرده است عنوان کرد:سرشماری پستانداران شاخص در تیرماه و آخرین ماه فصل پاییز صورت می گیرد که به دلیل محدودیت تجهیزات و امکانات این سرشماری صرفا برای گونه های میش و قوچ،کل و بز انجام می شود.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست همدان گفت:در اوایل فصل زمستان نیز سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی در استان همدان انجام می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حیات وحش محیط زیست سرشماری حیات وحش استانی اجتماعی استان همدان محیط زیست اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۳۷۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلف شدن ۴۰ پرنده سبز قبا به دلیل تخلف کندوداران


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، حسن ابراهیمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارسنجان گفت: در پی گزارش های رسیده از مردم و دوستداران حیات وحش شهرستان مبنی بر تلف شدن پرندگان زنبورخوار در جنگل این شهرستان، ۲ زنبوردار غیر بومی متخلف دستگی شدند.

او افزود: زنبورداران متخلف با ترفند‌های خاص برای جلوگیری از خسارت به کندو‌های خود ،۴۰ قطعه پرنده زنبورخوار را در منطقه ممنوعه کوه سیاه در جنگل بناب شهرستان ارسنجان از بین برده بودند. 

ابراهیمی افزود: ماموران اجرایی اداره حفاظت محیط زیست در گشت، پایش و بررسی دقیق موضوع ضمن شناسایی و دستگیری متخلفان در منطقه،  آثار تخلف و تلفات پرندگان وحشی  را  مستندسازی کردند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست ارسنجان ادامه داد: پرونده این تخلف برای اقدامات و برخورد قانونی به دادگاه ارسال شد.
او با بیان اینکه متخلفان به دلیل کسب درآمد و منفعت شخصی اقدام به کشتار بی رحمانه این گونه حیات وحش کرده بودند از مردم درخواست کرد  تخلفات این حوزه را به اداره محیط زیست اطلاع دهند.
ابراهیمی با اشاره به راهکار‌های پیشگیرانه برای در امان ماندن کندو‌های عسل از هجوم زنبورخواران، گفت: پیشنهاد می‌شود زنبورداران با ایجاد سر و صدا در اطراف کندو‌ها و برپایی مترسک و یا ایجاد امواج و صدای پرندگان شکاری ، این پرندگان را دور کنند و از وارد آمدن خسارت و زیان به طبیعت بپرهیزند.

دیگر خبرها

  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در باغملک
  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست
  • آغاز طرح جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای در نانوایی‌های بروجرد
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • توقیف ۲۰ خودروی تخلیه نخاله‌های ساختمانی در پردیس
  • تقدیر حفاظت محیط زیست اشنویه از دانش آموز حافظ حیات وحش
  • تلف شدن ۴۰ پرنده سبز قبا به دلیل تخلف کندوداران
  • تفکیک از مبدا زباله سبب کاهش جمعیت سگ‌های ولگرد می‌شود
  • ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در گیلان
  • کشف لاشه دو قوچ وحشی از شکارچیان غیرمجاز در قوچان