Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-20@15:38:52 GMT

فرار مالیاتی در روزهای بحرانی اقتصاد

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۳۷۶۸۵

فرار مالیاتی در روزهای بحرانی اقتصاد

فرار مالیاتی یکی جرم‌های رایج در نظام مالیاتی کشورها است که دولت‌ها را برای تحقق بخشی از درآمد خود با چالش مواجه می‌سازد. مقدار این فرارهای مالیاتی در ایران در حالی حدود ۴۵ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که کشور از تبعات تحریم‌های گسترده و بی‌سابقه رنج می‌برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرار مالیاتی، به هر نوع تلاش فعالان اقتصادی برای خودداری از پرداخت مالیات گفته می‌شود که تداعی کننده نوعی جرم بوده و چالش بسیار مهمی برای دولت به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این حال یکی از مهم‌ترین مواد قانونی در جرم‌انگاری فرار مالیاتی مربوط به ماده ۱۹۹ و ۲۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم است که بر این اساس، «هر شخص حقیقی یا حقوقی که به‌موجب مقررات این قانون مکلف به کسر و ایصال مالیات مؤدیان دیگر است در صورت تخلف از انجام وظایف مقرره علاوه بر مسئولیت تضامنی که با مؤدی در پرداخت مالیات خواهد داشت، مشمول جریمه‌ای معادل ۲۰ درصد مالیات پرداخت‌نشده خواهد بود.»

این مسئله تنها به فعالان اقتصادی بخش خصوصی اختصاص ندارد. بر اساس تبصره یک ماده ۱۹۹ این قانون، حتی برای متخلفان دولتی نیز مجازات پیش‌بینی‌شده است؛ " در مواردی که مکلفین به کسر مالیات، وزارتخانه، شرکت یا مؤسسه دولتی یا شهرداری باشد مسئولین امر مشمول مجازات مقرر طبق قانون تخلفات اداری خواهند بود." با این حال در این روزها که اغلب فعالان اقتصادی با توجیهاتی مانند رکود و کسادی ناشی از کرونا، پرداخت مالیات را نوعی فشار دانسته و فرار از آن را عادی می‌پندارند هنوز به کرات شاهد چنین پدیده‌ای هستیم.

دلایل فرار مالیاتی مشخص شود

بر اساس گفته‌های مسئولین فرار مالیاتی کشور ۲۵ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان است هرچند برخی از منابع خبری و کارشناسان از ارقام بسیار بالاتری در این زمینه خبر می‌دهند. بنابراین لازم است بررسی‌های دقیقی انجام شود تا دلایل کثرت انجام چنین جرمی در کشور مشخص شود.

طبق گزارش مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی ایران این عوامل شامل نبود تنوع پایه‌های مالیاتی و ترکیب نامناسب درآمدهای مالیاتی، وجود معافیت‌های مالیاتی وسیع و متنوع، تعدد، پیچیدگی و ابهام در قوانین، مقررات و فرآیندهای مالیاتی، افزایش فساد و گستردگی بخش غیررسمی اقتصاد، بی‌اعتماد مردم به کارایی و اثربخشی دولت، فرهنگ مالیاتی ضعیف، فقدان نظام جامع اطلاعات مالیاتی، مشکلات ساختار اقتصادی اشاره کرد. همچنین بر اساس گزارشی که معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه‌کرده است، نرخ مالیات، همکاری ضعیف نهادها و مؤسسات وابسته، پیچیدگی قوانین و مقررات، فقدان سیستم اطلاعاتی کارآمد، گستردگی معافیت‌های مالیاتی، تورم بالا، اخلاق مالیاتی، سطح درآمد افراد، بیکاری و تعرفه کالا و خدمات دلایل فرارهای مالیاتی به شمار می‌رود.

این فرارهای مالیاتی عمدتاً از طریق صدور برگ خریدهای صوری، تشکیل شرکت‌های صوری، انجام فعالیت‌های غیر معاف در قالب فعالیت‌ها و مناطق معاف و تنظیم صورت‌حساب‌ها و اسناد و مدارک به‌صورت جعلی اشاره کرد. این اقدامات مجموع شکل‌های مختلفی است که در بخش‌های مختلف کشور انجام می‌شود.

محمد مسیحی، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی در رابطه با علت اصلی این معضل می‌گوید: اجتناب از پرداخت مالیات در کنار فرار مالیاتی در تمامی کشورها نظام‌های مالیاتی را تهدید می‌کنند. اقتصاد نفتی ازیک‌طرف و سطح معافیت‌های مالیاتی در کشور از طرف دیگر بخش‌های نظام مالیاتی را از تیررس مالیات خارج کرده است. همه این موارد باعث شده در ایران فرار مالیاتی نسبت به کشورهای دیگر بالاتر باشد.

شفافیت مالیاتی ایجاد شود

سعید آهی کارشناس اقتصادی در رابطه با دلایل فرار مالیاتی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: فرار مالیاتی در بیشتر کشورها وجود دارد اما نه به اندازه‌ای که در ایران شاهد آن هستیم زیرا درآمد دولت از این محل، اصلی ترین منبع درآمدی در اکثر کشورها به شمار می‌رود و این موضوع کاملاً برای مردم نهادینه شده است.

وی با اشاره به نبود اطلاعات کافی از مالیات‌دهندگان به عنوان اصلی ترین علت فرارهای مالیاتی می‌گوید: متأسفانه سال‌های زیادی است که در سیستم مالیاتی ایران مشکلات فراوانی وجود دارد. معمولاً ثروتمندان واقعی به دلیل نبود شفافیت لازم، از پرداخت مالیات فرار می‌کنند و طبقه متوسط جامعه که شاید درآمد چندانی هم نداشته باشند موظف به پرداخت آن هستند. از این رو باید هرچه سریع‌تر بازنگری کافی در قوانین مالیاتی انجام شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه می‌دهد: پرداخت مالیات موضوعی است که به‌هیچ‌وجه برای مردم فرهنگ‌سازی نشده واز سویی هم مشخص نیست که مالیات دریافتی در چه مسیرهایی هزینه می‌شود. برای مثال قشر تقریباً پردرآمدی مانند پزشکان یا برخی از مشاغل مانند انبوه‌سازان که به‌طور شفاف درآمدشان در نظام اقتصادی و بانکی در گردش است از پرداخت مالیات فرار می‌کنند. در این وضعیت چگونه می‌توان از کسبه خرد سطح شهر توقع پرداخت مالیات داشت؟

جلب اعتماد مردم، راهکار اصلی است

حال باوجود مشخص شدن دلایل اصلی فرار مالیاتی سوال آن است چگونه می‌توان از این پدیده ممانعت کرد و عدالت مالیاتی به وجود آورد؟

عدالت مالیاتی یکی از شاخص‌هایی است که برقراری و رعایت آن می‌تواند ترغیب‌کننده مودیان به پرداخت مالیات شود چه‌بسا با ایجاد عدالت مالیاتی تبعیض‌ها رفع و اقتصاد پویاتر خواهد شد.

بنا به گفته مریم اصلانی، کارشناس مسائل اقتصادی، یکی از تدابیر لازم برای کاهش فرارهای مالیاتی تصویب قوانین قوی با ضمانت اجرایی در جهات برخورد با مجرمان است زیرا فرار مالیاتی بر اساس قوانین، جرم محسوب می‌شود. اگر به این مورد مانند جرم‌های دیگر نگاه شود، قطعاً در کاهش این تخلف تأثیرگذار است

وی در گفتگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: ایجاد ثبات در قوانین و مقررات می‌تواند در کاهش این معضل مؤثر باشد. البته در برابر هم بخشودگی و مشوق‌های مالیاتی بجا لازم است تا مردم احساس ناامنی در این حوزه نداشته باشند.

این کارشناس اقتصادی می‌افزاید: در کنار این عوامل باید بانک اطلاعاتی کامل و جامعی از تمام فعالین اقتصادی فراهم شود و همه فعالیت‌های آن‌ها ثبت شود. افراد بسیاری هستند که به‌طور پنهانی فعالیت کاذبی را انجام می‌دهند و گاه چندین برابر دیگر فعالان درآمد دارند اما به دلیل پنهان بودن چنین خدماتی، مالیات نمی‌پردازند.

اصلانی راه‌حل دیگر در این زمینه را نهادینه کردن فرهنگ مالیاتی در کشور می‌داند و زمانی این اتفاق می‌افتد که مالیات‌دهنده باور داشته باشد که مالیات پرداختی او صرف رفاه و خدمات‌رسانی به شخص او و هم نوعانش می‌شود. شرط تحقق این موضوع هم، اعتماد کامل مردم به دولت مردانشان است. این مسئله در شرایط فعلی که درآمد دولت به دلیل تحریم‌ها به شدت کاهش یافته است از اهمیت بیشتری برخوردار است. بنابراین مهم‌ترین سیاست، جلب اعتماد مردم به طور واقعی است.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 433811

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مالیات بر ارزش افزوده فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی سازمان امورمالیاتی کشور رئیس کل سازمان امور مالیاتی کرونا و اقتصاد کرونا در ایران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق پرداخت مالیات فرارهای مالیاتی فرار مالیاتی بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۳۷۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت بیش از ۶ هزار میلیارد عوارض مالیاتی در خراسان جنوبی

کریمدادی مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی با اشاره به پرداخت ۶ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال عوارض مالیاتی در استان گفت: از این مبلغ ۴ هزار و ۴۷۲ میلیارد ریال به حساب دهیاری‌ها، شهرداری‌ها، روستا‌های فاقد دهیاری و مناطق عشایری استان به صورت مستقیم واریز شده که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۶۳ درصدی دارد.

او افزود: از این مقدار ۲ هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال به حساب شهرداری‌ها، هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال به حساب دهیاری‌ها، ۱۲۷ میلیارد ریال به حساب روستا‌های فاقد دهیاری و ۴۴۸ میلیارد ریال به حساب اداره کل امور عشایر استان واریز شده است.

کریمدادی با بیان اینکه هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال بابت مالیات سلامت به حساب دانشگاه علوم پزشکی استان واریز شده است عنوان کرد: همچنین ۲۰۸ میلیارد و ۸۸۰ میلیون ریال در خصوص بند ب تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ به حساب ۱۰ شهرداری استان پرداخت شده است.

بیشتر بخوانید

اصلاح ساختار مالیاتی خواسته مردم و مجلس برای توسعه

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی کشور موظف است هر ماه ۱۰ درصد از سهم عوارض ماده (۲۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده را به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز می‌کند اظهار کرد: از این محل نیز ۸۶۰ میلیارد ریال اعتبار به صورت غیرمستقیم به حساب شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و روستا‌های فاقد دهیاری و مناطق عشایری واریز شده است.

او با اشاره به در حال ساخت بودن المان (نماد) ورودی بازار بیرجند ادامه داد: درخواست ما از شهرداری این است که در لوح افتتاح حک شود که این المان از محل عوارض مالیات بر ارزش افزوده ساخته شده تا بازاریان و کسبه اثر پرداخت مالیات خود را مشاهده کنند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • هر کسی که تمکن مالی بیشتری دارد باید مالیات بیشتری پرداخت کند
  • اطلاعیه جدید سازمان امور مالیاتی درباره الکترونیکی شدن پرداخت مالیات بر ارث
  • افراد متمکن باید مالیات بیشتری پرداخت کنند
  • استفاده از سپرده‌های متوفیان با الکترونیکی شدن مالیات بر ارث
  • جوسازی علیه ساماندهی معافیت‌ها / پایان پرداخت سود از جیب دولت
  • مصارف مالیات برای مردم تبیین شود/لزوم مبارزه با فرار مالیاتی
  • باید فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه ترویج پیدا کند
  • توازن و عدالت در اخذ مالیات باید لحاظ شود
  • پرداخت ۶۴۴ میلیارد تومان عوارض مالیاتی در خراسان جنوبی
  • پرداخت بیش از ۶ هزار میلیارد عوارض مالیاتی در خراسان جنوبی