Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-18@20:27:46 GMT

پنتاگون: از ۵ پایگاه خود در افغانستان خارج شدیم

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۳۸۱۶۰

به گزارش فارس، «جاناتان هافمن» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا خروج سربازان آمریکایی از 5 پایگاه این کشور در افغانستان را تایید کرد.

پنتاگون روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سربازان آمریکایی از پنج پایگاه نظامی خارج شده و بر اساس توافق ماه فوریه این کشور با طالبان، تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هافمن گفت: نیروهای آمریکایی در افغانستان در حدود 8000 تن باقی مانده‌اند و پنج پایگاه نظامی آمریکایی تخلیه شده و به دولت افغانستان تحویل داده است.

وی با تاکید بر حفظ منافع آمریکا و متحدان این کشور در افغانستان خاطر نشان کرد واشنگتن برای ماموریت خود در راستای تامین صلح در افغانستان و کمک به نیروهای امنیتی این کشور تلاش می‌کند.

روز گذشته، یک مقام آمریکایی در کابل در گفت‌گو با شبکه خبری طلوع‌نیوز، اعلام کرد که پنج پایگاه نیروهای آمریکایی در افغانستان مطابق با توافقنامه صلح ایالات متحده و طالبان در ولایات هلمند، ارزگان، پکتیکا و لغمان تخلیه شده است.

براساس گزارش‌ ایالات متحده آمریکا، سربازان این کشور در افغانستان به 8،600 نفر کاهش یافته‌اند.

همزمان با این اعلام «مک‌کنزی» فرمانده نیروهای تروریست ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا که روز گذشته به افغانستان سفر کرده بود، با اشرف غنی رییس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

در این دیدار دو طرف در مورد روند صلح افغانستان، وضعیت امنیتی، حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و تقویت هرچه بیشتر مشارکت امنیتی، بحث و گفت‌وگو کردند. 

این در حالی است که ناتو حدود 12000 نیرو در افغانستان دارد که 8600 تن از آنان آمریکایی هستند.

سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان نیز در این باره بار دیگر بر مبارزه ایالات متحده با گروه‌های تروریستی مانند داعش، القاعده تاکید کرد.

پنتاگون در حالی از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان خبر می‌دهد که «زلمی خلیل‌زاد»، نماینده دولت آمریکا در امور افغانستان گفته بود در توافق میان آمریکا و طالبان واشنگتن متعهد شده ظرف ۱۳۵ روز تمامی نیروهایش را از پایگاه‌های افغانستان تخلیه کند. 

خلیل‌زاد در توئیترش نوشت: «به روز ۱۳۵ رسیدیم که نقطه عطفی کلیدی در اجرای توافق آمریکا-طالبان است. آمریکا سخت تلاش کرده فاز اول تعهداتش در این توافق از جمله کاهش نیروها و تخلیه پنج پایگاه اجرایی کند. نیروهای ناتو هم به تناسب کاهش یافته‌اند.»

توافقنامه آمریکا و طالبان که در 28 فوریه در دوحه منعقد شد، در برخی از قسمت‌های این توافق نظیر کاهش خشونت و مذاکرات بین‌الافغانی، عملی نشده که باید 135 روز پس از توافق اتفاق می‌افتاد. این در حالی است که نه خشونتی کاهش یافته و نه مذاکراتی آغاز شده است.

دولت افغانستان طالبان را به دلیل عدم اجرای تعهدات خود مقصر دانسته و می‌گوید تحرکات این گروه باید پس از توافق صلح بررسی شود.

از سوی دیگر تبادل زندانیان بین دولت افغانستان و طالبان یک روند متوقف و پیچیده بوده که مذاکرات بین‌الافغانی را به تأخیر انداخته است. بر طبق توافق، این روند باید 10 روز پس از توافق صلح اتفاق می‌افتاد.

این در حالی است که دولت افغانستان امروز سه‌شنبه اعلام کرد در راستای روند تبادل زندانیان، ۴ هزار و ۱۹۹ زندانی طالبان از زندان‌های این کشور آزاد شده‌اند.

براساس این توافق، از طالبان خواسته شده تا روابط خود را با گروه‌های تروریستی مانند القاعده قطع کنند، اما پنتاگون به تازگی اعلام کرده که طالبان روابط نزدیک خود را با القاعده حفظ کرده است. موضوعی که روند صلح را با چالش مواجه کرده است.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: نیروهای آمریکایی در افغانستان دولت افغانستان ایالات متحده پنج پایگاه کاهش یافته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۳۸۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاستمدار پاکستانی: اسلام‌آباد ۲ پایگاه به آمریکا داده است

یک عضو ارشد حزب «تحریک انصاف» پاکستان مدعی شد دولت اسلام‌آباد در ایالت بلوچستان دو پایگاه نظامی در اختیار آمریکا گذاشته است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «شیر افضل مروت» عضو ارشد حزب تحریک انصاف پاکستان در گفتگو با «داون نیوز» اظهار داشت: بر اساس اطلاعات ما، پاکستان دو پایگاه نظامی در ‎بلوچستان نزدیک مرزهای ‎ایران و ‎افغانستان به ‎آمریکا داده است.

اردیبهشت سال 1401 نیز «عمران خان» رئیس حزب تحریک انصاف با انتشار پادکستی گفته بود، پس از خروج از افغانستان، واشنگتن می‌خواهد از پایگاه‌های هوایی پاکستان برای نظارت بر افغانستان استفاده کند.

داون نیوز نیز ماه می سال گذشته گزارش داده بود «دیوید هلوی» معاون وزیر دفاع آمریکا، به کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا گفته بود پاکستان به آمریکا اجازه داده که از طریق حریم هوایی این کشور دسترسی نظامی به افغانستان داشته باشد.

پیشتر نیز نیویورک تایمز در ژوئن 2021 در مورد تلاش‌های سازمان سیا برای در اختیار گرفتن پایگاه شمسی پاکستان گزارش داده بود.

اظهارنظر عمران درباره پایگاه‌های نظامی آمریکا در پاکستان«چوهدری»: خبر ایجاد پایگاه آمریکا در پاکستان بی‌اساس است

از سوی دیگر، «رحمت‌الله نبیل» مشاور امنیت ملی سابق افغانستان نیز اخیرا گفته بود آمریکا با نفوذ خود بر نهادهای مالی بین‌المللی، از جمله بانک جهانى و صندوق بین‌المللی پول، مواضع خود را برای تضمین وام برای پاکستان تعدیل کرده و در مقابل نیز پاکستان با واگذاری پایگاه نظامی «شمسى» در بلوچستان به آمریکا موافقت کرده است.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • پنتاگون: کشتی حامل تجهیزات برای غزه دچار حریق شد
  • سیاستمدار پاکستانی: اسلام‌آباد ۲ پایگاه به آمریکا داده است
  • آمریکا باید از ‌آب‌های خلیج فارس خارج شود
  • شبکه آمریکایی: انتظار آمریکا از پاسخ اسرائیل، حمله‌ای محدود در خارج از ایران است
  • انتظار تازه آمریکا از پاسخ اسرائیلی‌ها؛ اقدام در خارج از ایران در دستور است؟
  • ان‌بی‌سی: انتظار آمریکا از پاسخ اسرائیل، حمله‌ای محدود در خارج از ایران است
  • انتظار آمریکا از پاسخ اسرائیل، حمله‌ای محدود در خارج از ایران است
  • افغانستانی های مقیم خارج در بازسازی افغانستان سهیم شوند
  • تجهیزات نظامی آمریکا از خاورمیانه خارج نمی‌شود
  • کابل: افغان‌های مقیم خارج در بازسازی افغانستان سهم بگیرند