Web Analytics Made Easy - Statcounter

هادی خانیکی جامعه شناس و استاد علوم ارتباطات معتقد است: شیوع ویروس کرونا صنعت نشر و مدیریت اسناد و صنعت آرشیو را در معرض دگرگونی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، «هادی خانیکی»، جامعه شناس و استاد علوم ارتباطات با بیان این مطلب، تعطیلی کتابخانه ها را شُک بزرگ برای جامعه و افکار عمومی بیان کرد و گفت: تعطیلی ناگهانی مراکز علمی و فرهنگی از جمله کتابخانه ها شُک بزرگ برای جامعه بود اما دیجیتال سازی منابع موجب شده تا از طریق  فضای مجازی منابع در دسترس عموم قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استاد دانشگاه با اشاره به این مطلب که الزامات دولت الکترونیک سبب شده بخش عمده ای از منابع دیجیتال سازی شوند؛ گفت: پیش از شیوع ویروس کرونا در سطح جهان، یک رقابت نه چندان آرام بین فرهنگ مجازی و فرهنگ کلاسیک (فرهنگ متعارف) وجود داشت که این امر به خوبی در فعالیت رسانه‌ها مشهود است به طوری که شاهد رقابت بین روزنامه‌نگاری کلاسیک و رسانه‌های مجازی هستیم اما مواجهه با ویروس کرونا به این فرآیند شدت داد.

خانیکی درباره تاثیر ویروس کرونا بر فعالیت کتابخانه‌ها و فرآیند کتابخوانی توضیح داد: مطالعه نسخه‌های مجازی کتاب در ایران قبل از شیوع ویروس کرونا آغاز شده بود و در گذشته نیز فایل‌های pdf کتاب‌ها برای بهره مندی علاقمندان در سایت‌ها یا شبکه‌های مجازی بارگذاری می شد. اما با شیوع و گستردگی ویروس کرونا این امر به ناگهان مورد توجه بیشتری قرار گرفت چرا که با توجه بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی دست یابی به نسخه‌ها و کتاب‌های کاغذی میسر نشد.

وی تاکید کرد: میزان کتابخوانی را نمی‌توان با شاخص‌های قبلی سنجید، اینکه تیراژ کتاب پایین است به منزله این نیست که میانگین کتابخوانی در کشورعدد کمی دارد چرا که امروزه کتاب از طریق فضای مجازی در دسترس قرار گرفته است.

به گفته خانیکی؛ تعطیلی مراکز فرهنگی وعلمی مانند کتابخانه‌ها، سینماها و حتی اماکن مذهبی در روزهای کرونایی به دلیل ناگهانی بودن شُکی را به جامعه و افکار عمومی وارد کرده است.

وی تاکید کرد: شرایط فعلی اجبار به یادگیری، اجبار به مطالعه را به دنبال دارد، این امر به این معنی است که باید به سراغ فرآورده های فرهنگی رفت در چنین شرایطی صنعت نشر و مدیریت اسناد و صنعت آرشیو تماما در معرض دگرگونی قرار گرفته است.

خانیکی درپایان ضمن با اهمیت دانستن پرداختن به مقوله داده‌ها، انتشارات باز و آموزش باز اضافه کرد: امروزه سایت‌ها به سمت داده‌های باز سوق یافته‌اند به طوری که با ارائه‌های مجازی و آنلاین سر و کار داریم.

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: دگرگونی آرشیو سازی شیوع کرونا هادی خانیکی کتابخانه ها ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۳۸۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امانت ۶ هزار کتاب در ماه در کتابخانه مرکزی میبد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، رفیعی گفت: الحمدالله در کتابخانه‌های عمومی شهرستان میبد نزدیک ۶ هزار عضو فعال وجود دارد و ماهیانه ۶ هزار کتاب هم از کتابخانه‌های عمومی شهرستان میبد به امانت گرفته می‌شود. 


مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی بعنوان یک ظرفیت ارزشمند، پایگا‌های اجتماعی معرفی شده اند افزود: انواع فعالیت‌های فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی درحال برگزاری است و درسال گذشته، دور‌های آموزشی، مهارتی و اشتغال و کسب و کار خرد به خانواده‌ها در کتابخانه‌های عمومی شهرستان میبد برگزار شد.


وی تصریح کرد: بخش کودک کتابخانه مرکزی شهرستان میبد یکی از بهترین بخش‌های کودک کشور است که بیش از هزار و ۵۰۰ نفر عضو فعال دارد.


مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گفت: در بخش کودک کتابخانه مرکزی شهرستان میبد خدمات بسیارخوبی نظیر قصه گویی، بلند خوانی کتاب، داستان خوانی و فلسفه برای کودک ارائه می‌شود.


رفیعی افزود: با حمایت‌هایی که شورای اسلامی شهر و شهرداری، فرماندار و اعتبارات تملک دارایی که دیده می‌شود، در برنامه‌های نهاد کتابخانه ها است که بازطراحی کتابخانه مرکزی میبد انجام شود تا خدمت جدیدی مثل ایجاد سالن‌های ویژه و تالارمحققان ویژه اعضاء، بخش استان شناسی، شهرستان شناسی و سالن ویژه جلسات مطالعاتی به این کتابخانه اضافه شود تا مردم از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.


 وی با بیان اینکه طراحی برای بخش‌های مختلف کتابخانه مرکزی میبد انجام شده است و منتظر مجوز معاونت توسعه و عمران هستیم گفت: کار باز طراحی کتابخانه مرکزی میبد از نیمه دوم امسال آغاز می‌شود و با همراهی‌هایی که شورای اسلامی و شهرداری خواهند داشت و از اعتبارات کشوری که منابع آن تامین خواهد شد کار در چند فاز انجام و به نتیجه خواهد رسید تا درخدمت مردم قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • ۹۴ هزار نسخه نشریه ادواری طی یک سال جذب آرشیو مطبوعات رضوی شد
  • فعالیت ۷۹ کتابخانه عمومی در استان بوشهر
  • 94 هزار نسخه نشریه ادواری طی یک سال جذب آرشیو مطبوعات رضوی شد
  • جذب ۹۴ هزار نسخه نشریه ادواری در آرشیو مطبوعات رضوی
  • شناخت جامعه هدف برای تولید محتوا اهمیت دارد
  • امانت ۶ هزار کتاب در ماه در کتابخانه مرکزی میبد
  • این بیماری هنوز دنیا را تهدید می‌کند؟
  • بیش از ۱.۱ میلیون کتاب در کتابخانه‌های عمومی خوزستان ثبت امانت شد
  • آبله یک تهید برای جهان؟
  • آیا آبله هنوز برای دنیا یک تهدید محسوب می‌شود؟