Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: برای نخستین بار در کشور برای ۴بحران اصلی خوزستان نظام‌نامه مدیریت بحران با هدف هماهنگی و مدیریت کارآمد تدوین می‌شود. - اخبار استانها -

 امید بن عباس در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در اهواز، اظهار داشت: طبق قانون مدیریت بحران که در سال 98 ابلاغ شده است، این سازمان برای ارتقای توانمندی جامعه در امور پیش‌بینی و پیشگیری، کاهش خطر و آسیب‌پذیری، پاسخ مؤثر در برابر مخاطرات طبیعی، حوادث و بحران‌ها تاسیس شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تأمین ایمنی، تقویت تاب‌آوری با ایجاد مدیریت یکپارچه در امر سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، ایجاد هماهنگی و انسجام در زمینه‌های اجرائی و پژوهشی، اطلاع‌رسانی متمرکز، ساماندهی و بازسازی مناطق آسیب‌دیده و نظارت دقیق بر فعالیت دستگاههای ذی‌ربط در حوزه حوادث و سوانح و کمک به توسعه پایدار برای مدیریت بحران کشور از دیگر وظایفی است که این مدیریت در قانون جدید متولی است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: مدیریت بحران نظام حاکم بر راهبردها، رویکردها، برنامه‌ها و اقداماتی است که با هدف پیش‌بینی، پیشگیری و کاهش خطر، آمادگی و پاسخ کارآمد و بازتوانی و بازسازی پس از وقوع حوادث و سوانح، به‌صورت چرخه‌ای صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول درباره مخاطرات حوزه مدیریت بحران اظهار داشت: این مخاطرات شامل پدیده طبیعی یا کنش انسانی (به‌جز موارد نظامی - امنیتی و اجتماعی) که در صورت وقوع در محیط یا جامعه آسیب‌پذیر می‌تواند تبدیل به یک بحران و حادثه خسارت‌بار شود.

هر بحرانی در حوزه مدیریت بحران تعریف نمی‌شود

وی افزود: مطابق این قانون بحرانها و اعتراضات کارگری و امنیتی و سیاسی در حوزه اختیارات مدیریت بحران نیست و معاونت سیاسی و امنیتی استانداری عهده‌دار موضوع است. این مدیریت بیشتر در حوزه پدیده های طبیعی مثل سیل، زلزله و کنشهای انسانی مثل آتش سوزی است.

بن عباس ادامه داد: از نظر علمی نمی‌توان مانع از بروز بلایای طبیعی شد ولی باید با رویکرد پیشگیری و پیش‌بینی، خسارت‌ها (خسارت جانی و مالی) را به حداقل ممکن کاهش داد سپس در مرحله بازتوانی و بازسازی پس از وقوع حوادث، منطقه را به وضعیت مناسبی برگرداند.

وی با اشاره به رویکرد جدید در مدیریت بحران، اظهار داشت: رویکرد سنتی بیشتر دنبال تقویت بخش مدیریت و مقابله با بحران است ولی اکنون تقویت فازهای پیش بینی و پیشگیری و استفاده از سامانه‌های نرم افزاری مدنظر است. معتقدیم هر چقدر در بخش پیشگیری تلاش بیشتری انجام دهیم در مرحله مقابله با بحران، خسارت کمتری خواهیم داشت.

این مسئول استانی ادامه داد: در بخش مقابله نیز باید بتوانیم زمان مقابله را کاهش دهیم تا سریع‌تر بحران را کنترل کنیم. در این بخش آموزش  نیروی انسانی  و افزایش مهارت آن‌ها و برنامه‌ریزی برای سازمان‌دهی در مواقع بحران به منظور ایجاد هماهنگی بین افراد نقش مهمی دارد.

توانمدسازی مدیران فاکتوری مهم در  ایجاد هماهنگی در مواقع بحرانی

وی با اشاره به طراحی و اجرای دوره های آموزشی و مانورهای مدیریت بحران در استان بیان داشت: نبود مانورهای آموزشی در بین سازمان‌ها باعث می شود در حین بحران دچار ناهماهنگی شویم. لذا نیازمند اجرای برنامه های  توانمند سازی مدیران در این حوزه  هستیم.

وی با اشاره به تجارب کسب شده از سیل 98 اظهار داشت: یکی از مسایلی که باید صورت گیرد ثبت تجارب ناشی از وقوع بحران ها و انجام مستند سازی است که پس از وقوع سیل فروردین 98 انجام شد. مثلا در سیل 98 با وجود تلخی‌ها، توانستیم در حین سیل سامانه ای جهت استقرار در تمامی اردوگاه ها طراحی کنیم که افراد سیل زده و نیازهای آنان را به راحتی شناسایی و توزیع اقلام را مدیریت کنیم.

پیش‌بینی پایان بازسازی خانه های سیل زدگان

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به بحران سیل 98 ادامه داد: سیل خوزستان خسارت زیادی به مردم وارد کرد ولی در مرحله بازتوانی و بازسازی مناطق سیل زده،که امیدواریم مرداد ماه 99 پایان  بازسازی خانه های سیل زدگان را اعلام کنیم همچنین بازسازی مناطق زلزله زده مسجدسلیمان نیز مطابق مصوبات قبلی انجام می گردد.

مدیر‌کل مدیریت بحران ‌اردبیل: از یک هفته قبل نسبت به بارندگی شدید در ‌استان اردبیل هشدار داده بودیماستاندار تهران: کاهش شیوع کرونا محسوس نباشد، محدودیت‌ها تمدید می‌شود/اطلاعیه مدیریت بحران شهرداری منشأ قانونی نداردبی‌خانمانی سیل‌زدگان سوادکوه پس از 15 ماه در سایه بی‌تدبیری مدیریت بحران مازندران

وی با اشاره به چگونگی هماهنگی میان دستگاه ها در شرایط بحرانی گفت: طبق قانون استاندار،فرمانده ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان و مدیر کل مدیریت بحران،دبیر این ستاد محسوب می شود، در سطح شهرستان‌ها فرمانداران مسئول مدیریت بحرانرا برعهده دارند و دستگاه های اجرایی نیز اعضای ستاد به شمار می ‌روند که وظایف همه آنها به طور مشخص در قانون مدیریت بحران عنوان شده است، البته متناسب با نوع بحران، در هر بحرانی مدیریت میدان منصوب می گردد.

بن عباس با اشاره به تدوین اطلس بحران‌های استان اظهار داشت: با هماهنگی‌های اخیری که با سازمان برنامه و بودجه شده است اطلس بحران های خوزستان تدوین می‌شود.

تدوین نظام نامه مدیریت بحران خوزستان برای نخستین بار در کشور

این مسئول همچنین به مساله تدوین نظام نامه مدیریت بحران استان برای نخستین بار در کشور اشاره و گفت: برای اینکه هماهنگی مناسبی ایجاد شود و سردرگمی بین نیروها پیش نیایید، نظام‌نامه مدیریت بحران استان برای 4 بحران اصلی استان ظرف چندماه آینده تدوین می‌شود.

وی با اشاره به ویژگی های این برنامه که با همکاری مراکز دانشگاهی تدوین می شود، اظهار داشت: در این برنامه هر بحران و امکانات و جزئیات و دستور العمل‌های آن مشخص و استخراج می‌گردد و براین اساس می‌توانیم برای هر بحران دستورالعمل خاص آن را اجرایی کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به رویکرد پژوهش محور برای کاهش مخاطرات بیان داشت:14 کارگروه  به صورت علمی و پژوهشی در مدیریت بحران وجود دارد و با رویکردی دقیق و علمی به مدیریت بحران کمک میکنند.

وی به مساله ریزگرد به عنوان یک بحران آسیب زا در خوزستان اشاره کرد و گفت: یکی از عوارض این بحران در طی سال‌ها، اختلال در شبکه توزیع برق بود که در طی سال‌های گذشته با تلاش استاندار خوزستان اعتبارات خوبی در این زمینه تخصیص یافته و شبکه برق خوزستان در حال حاضر مقابل این بحران‌ها به پایداری مناسبی رسیدنده اند.

این مسئول استانی به خرید تجهیزات فرودگاهی برای مقابله با بحران ریزگرد اشاره و بیان داشت: 2 دستگاه ILS برای فرودگاه‌های استان خریداری و نصب شده و این مساله امکان ورود پروازها هنگام وقوع  پدیده ریزگردها را میسر می سازد.

وی به مساله بازسازی و تقویت سیل بندها اشاره کرد و گفت: معاونت عمرانی استانداری دراین زمینه فعال هستند و بخش عمده ای از این بازسازی ها با همکاری سازمان آب وبرق استان صورت گرفته است در زمینه محافظت از سیل بندها باید کشاورزان و مردم بومی منطقه نیز کمک کنند و از تخریب سیل بندها برای آبیاری مزارع خود جدا پرهیز کنند.

کاهش 30 درصدی آتش‌سوزی در مراتع

وی در زمینه آتش سوزی مراتع اظهار داشت: آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع در سال 3ماهه نخست سال  99 نسبت به زمان مشابه سال گذشته 30 درصد کاهش داشته است. در این زمینه و بویژه مقابله با سوزاندن مزارع، جهادکشاورزی تکالیفی دارد که باید به آن عمل کند. با فرهنگ سازی و استفاده از اهرم‌های قانونی و حقوقی جهادکشاورزی باید مانع از باعث توسعه آتش در مراتع شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان همچنین اظهار داشت: 5 منطقه در خوزستان برای ایجاد ایستگاه اطفاء حریق جنگل‌ها و مراتع مشخص شده که دو ایستگاه بهبهان و اندیمشک راه اندازی و ایستگاه های حمیدیه، مسجدسلیمان و باغملک در حال اجرا هستند.

وی درباره مساله آتش سوزی سایت دفن پسماند صفیره شهر اهواز، گفت: تداوم این آتش سوزی ها ممکن است برای زندگی مردم اهواز بحران و مخاطره ایجاد کند. برای حل این مساله برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت  تدوین شده است.

بن عباس در این باره اظهار داشت: باید بتوانیم طرح تفکیک پسماند از مبدا را اجرایی کنیم و از طریق مشوق ها و با ایجاد نرم افزارهای کاربردی مردم را به این مساله سوق دهیم. برای دفن بهداشتی سلول‌های طراحی شده بود که این سلول‌ها دارای مشکلاتی بودند که حل شده است. امیدواریم با همت شهردار اهواز سلول‌های جدید احداث شود.

وی درباره بوع نامطبوع در اهواز اظهار داشت: هنوز منشا آن مشخص نشده ولی کارشناسان محیط زیست در این زمینه در حال مطالعه هستند.

گزارش از اکبر بهاری

انتهای پیام/341/ش

R41468/P/S6,57/CT1 بیشتر بخوانید... ستاد مدیریت بحران در استان کرمانشاه تشکیل شود رحمانی فضلی: سند راهبردی مدیریت بحران تصویب شد مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی: اقدامات پیشگیرانه از تکرار آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران انجام شده است

منبع: تسنیم

کلیدواژه: برای نخستین بار در کشور نظام نامه مدیریت بحران مدیریت بحران خوزستان مدیرکل مدیریت بحران مدیریت بحران استان تدوین می شود پیش بینی آتش سوزی بحران ها بن عباس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۳۸۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون قوه قضاییه : با مشکلات و بحران هایی روبرو بوده و هستیم

معاون  اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: در مدیریت بحران‌ها باید به مسائل ناشی از سوء مدیریت‌ها هم توجه کرد.

به گزارش ایسنا، اصغر جهانگیر در جلسه مشترک با  رییس سازمان مدیریت بحران کشور ضمن تبریک فرا رسیدن روز تشکیل سپاه، گفت:  مدیریت بحران، بحث جهانی است و همه کشورها درگیر بحران و نحوه مدیریت بحران هستند.

وی افزود: در کشور ما اولین قانون در ۱۱۵ سال پیش در ایران تصویب شده و تاکنون بیش از ۱۳ هزار قانون توسط مجلس و سایر نهادهای قانونگذاری تصویب و ابلاغ شده است؛ در حالی که برخی از این قوانین دچار نسخ و اجمال شدند و از سال ۸۹ معاونت تنقیح مجلس تلاش کرده تا  قوانینی که ناسخ و منسوخ هستند را بازنگری کند.

جهانگیر ادامه داد: از آنجا که با مشکلات و بحران هایی روبرو بوده و  هستیم؛ لذا باید قوانین در این عرصه ساماندهی شود.

وی  ادامه داد: یکی از اولین کارهایی که باید سازمان مدیریت بحران  انجام دهد، جمع آوری داده های بحرانی و روز جامعه است و این داده ها می تواند امکان سیاست گذاری واحد را فراهم کند.

وی با اشاره به مدیریت‌های مدیریتی یا نقطه‌ای گفت: این بحران‌ها با برداشتن فرد از بین می رود لذا این جابجایی‌ها می‌تواند از بحران جلوگیری کند. این بحران ناشی از سوء مدیریت است و این مدیریت فقط اجرایی نیست بلکه قضایی حتی مردمی هم می‌تواند باشد؛ لذا در مدیریت بحران‌ها باید به مسائل ناشی از سوء مدیریت‌ها هم توجه کرد. 

جهانگیر گفت: به طور کلی نگاه قانونگذار در سنوات گذشته تا کنون بر اساس روح نظام مسایل بحرانی نبوده است و قوانین و مقرراتی که تصویب شده در دل خود مشکلات و بحران هایی ایجاد کرده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: زمانی که قانونی نگارش می شود باید پیوست‌های نظام مسائل بحرانی آن نیز دیده شود که متاسفانه تا کنون اینگونه نبوده است و در این زمینه ما نیاز به داده‌های واقعی داریم.  متاسفانه بسیاری از داده‌ها در کشور غیر واقعی است.

جهانگیر افزود: بحران‌ها را می‌توان با برش‌های مختلف در نظر گرفت. گاهی معضلات به دلیل حل نشدن به بحران‌های بالفعل و بالقوه تبدیل می شود. باید مدل بحران‌ها را مشخص کنیم و آن را بشناسیم چرا که با منابع محدود روبرو هستیم. در حوزه بحران هم می توان بحران را با برش فرایندی هم مدیریتی بررسی کرد. بحران‌های مدیریتی ناشی از ترک فعل‌ها باید مورد بررسی قرار گرفته و به تصمیم گیری و تصمیم سازی منجر شود.

وی افزود: به عنوان نمونه اکنون ۱۵ سال است که هدفمندی یارانه‌ها در حال اجرا است اما همچنان دهک‌بندی‌ها به درستی صورت نگرفته است؛ در حالی که توزیع منابع نیز در این حوزه در حال انجام است. واقعیت این است که مشکلات انباشته شده‌ای داریم که تبدیل به معضلات شده است و برخی به مرحله بحران رسیده است؛ بنابراین ابتدا باید مدل‌های بحران را بشناسیم و اولویت‌ها را تعیین کنیم زیرا منابع و زمان محدود است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت ایران
  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت کشور
  • تدوین اولویت‌های مجلس دوازدهم براساس نظرات نخبگان و مردم
  • از خط قرمز برداشت از آب‌های زیرزمینی عبور کرده‌ایم
  • عوامل بحران‌آفرین معرفی شوند
  • در تدوین قوانین به بحران‌ها توجه شود/ آمارها واقعی نیست
  • معاون قوه قضاییه : با مشکلات و بحران هایی روبرو بوده و هستیم
  • آب، زلزله و سازه‌های ناایمن بحران‌های اصلی کشور
  • شیوه‌نامه کنگره «شهدای غریب در اسارت» تدوین شد
  • سند نقشه راه کشاورزی در استان همدان برای نخستین بار در کشور تدوین شد