Web Analytics Made Easy - Statcounter

موضوع دیگری که می‌توان آن را یک فرصت کمی تا قسمتی از دست رفته نیز دانست، برپایی بخش‌های نمایشگاهی و نه فروشگاهی نمایشگاه کتاب تهران در فضای مجازی است. - اخبار فرهنگی -

خبرگزاری تسنیم- حمید روشن‌ضمیر

طی روزهای گذشته و با خبری که معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد، برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در سال جاری در نهایت منتفی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبری که از مدت‌ها قبل در فضای مجازی و البته در میان ناشران صحبت از آن بود و در نهایت یکی از مقامات عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن مهر تایید زد.

از ابتدای سال جاری و حتی پیش از آن درباره وضعیت نمایشگاه کتاب تهران و فراتر از آن حمایت از ناشران و نشر ایران در فقدان این رویداد که یکی از مهمترین اتفاقات مالی نشر ایران به شمار می‌رود، اظهارنظرهای مختلفی انجام شد و البته ماحصل همه آنها تدبیر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این مساله بود. در همین راستا به نظر می‌رسد چند اتفاق می‌تواند بخشی از ضرر و زیان ناشی از برگزار نشدن نمایشگاه کتاب تهران را برطرف کند و روحیه صنعت نشر ایران را کمی تلطیف کند.

در نخستین و مهمترین اقدام کمک یارانه‌ای به ناشران متضرر از برپا نشدن نمایشگاه کتاب را باید مدنظر قرار داد. این یارانه‌ها می‌تواند در جهت تقویت خرید کتاب از ناشران طبق روندهای جاری در وزارت ارشاد و حتی تعریف روندهایی تازه مورد توجه قرار بگیرد. از سوی دیگر ایجاد سامانه‌هایی برای برپایی یک فروشگاه مجازی کتاب که شمایلی فراگیر دارد و به کمک سامانه‌های موجود برای فروش کتاب می‌آید و اندکی وضعیت فروش تحت فضای مجازی را تلطیف می‌کند را باید در نظر گرفت.

 در این زمینه باید توجه کرد که بهترین روش برگزاری این اتفاق، منطقی‌ترین و پایدار‌ترین روش برای آن است. رصد فضای مجازی طی این ایام نشان می‌دهد که برای برگزاری چنین اقدامی باید ساختاری حساب‌شده، منعطف و منطبق با واقعیت چرخه اقتصادی نشر ایران را انتخاب و به کار فراخواند.

از سوی دیگر تقویت جشنواره‌های فروش یارانه‌ای کتاب که در دوره‌های قبل با تولی‌گری خانه کتاب انجام می‌شد،‌ به شرط تسویه‌حساب به موقع می‌توان برنامه ریزی کرده و به منظور حمایت از بدنه نشر کشور در تعدادی بیشتر از مدت مشابه در سال‌های قبل آنها را اجرایی کرد.

موضوع دیگری که می‌توان آن را یک فرصت کمی تا قسمتی از دست رفته نیز دانست، برپایی بخش‌های نمایشگاهی و نه فروشگاهی نمایشگاه کتاب تهران در فضای مجازی است. اتفاقی که در نمایشگاه‌های بولونیا و ابوظبی تجربه شد و به زودی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت نیز تجربه و اجرایی می‌شود. با وجود حضور شرکت‌های دانش‌بنیان متعدد در این زمینه فرصت مناسبی است تا در صورت وجود وقت مقتضی این اتفاق نیز در داخل ایران تجربه شود.

اما با این همه و مهمتر از مساله حمایت موقت یارانه‌ای، مساله حمایت بلندمدت و پایدار از صنعت نشر ایران می‌تواند آن را به عبور از این گردنه سخت امیدوار کند. افزایش قیمت در خدمات چاپی و نیز افزایش قیمت کاغذ در بازار آزاد و شنیده شدن زمزمه‌هایی مبنی بر حذف یارانه کاغذ به مراتب بیش از بازار فعلی می‌تواند به بازار نشر در ایران صدمه وارد کند و تن رنجور آن را بفشارد. شاید بیهوده نباشد تا در پایان این یادداشت عنوان شود که بهترین حمایت از نشر ایران در همه ادوار کمک در راه ثبات برای طی طریق در آن و دور کردن از شوک‌های احتمالی است.

انتهای پیام/

R1439/P/S4,35/CT4 واژه های کاربردی مرتبط کتاب و ادبیات نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بیشتر بخوانید... نمایشگاه کتاب تهران برگزار نمی‌شود

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کتاب و ادبیات نمایشگاه بین المللی کتاب تهران کتاب و ادبیات نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران فضای مجازی نشر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۳۹۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محل برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ اعلام شد

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ در جمع خبرنگاران، گفت: صبح امروز جلسه‌ای در شورا داشتیم و در خصوص مباحث داخلی شورا موضوعاتی مطرح شد و به همین دلیل صحن علنی با تاخیر آغاز شدو در جلسه در خصوص یک سال باقی مانده در شورا صحبت شد و درباره پیگیری‌ها مورادی مطرح شد.

بیشتر بخوانید: ۵ اثر پرمخاطب برای نمایشگاه کتاب تهران بازتولید شد

نادعلی ادامه داد: یک طرفه نمی شود قضاوت کرد نقاط مثبت و انتقادات هم مطرح شد. اگر قرار است کلیاتی انعکاس یابد؛ باید همه موارد مطرح شود.

نادعلی گفت: کار باید رخ دهد و زمان را باید در دست گرفت ما تعارف با شهرداری نداریم و در جایی که باید کمک می کنیم و هرجا مشکلی باشد حتما تذکر می دهیم.

سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب گفت: نمایشگاه در مصلی تهران برگزار می شود. نمایشگاه کتاب بزرگترین نمایشگاه است و موضع رسمی این است که در شهر افتاب برگزار شود اما به جهت اینکه در شهر آفتاب فضای مورد نیاز آماده نبود نمایشگاه در مصلی برگزار می شود.خود دوستان هم علاقمند به استفاده از نمایشگاه آفتاب بودند اما به دلیل کمبود مساحت موجود همین این امر رخ داد.

به گفته نادعلی، باید شرایط تامین شود و از دوستان خواستیم امکانات را فراهم کنند تا سال بعد بتوانیم شاهد انتقال نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228177 برچسب‌ها کتابخوانی

دیگر خبرها

  • ۸ اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران
  • نمایشگاه‌های استانی کتاب در ایران هم مهمان ویژه از دیگر کشور‌ها داشته باشند
  • کانون پرورش فکری با چندعنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید؟
  • محل برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ اعلام شد
  • نمایشگاه کتاب در سال آینده در شهر آفتاب برگزار خواهد شد
  • ثبت‌ نام کتابفروشی‌ ها در سامانه «بازار کتاب»
  • ۲۱ صفحه اینستاگرامی هنجارشکن در تهران مسدود شد
  • : ۲۱ صفحه اینستاگرامی هنجارشکن در تهران مسدود شد
  • پاکسازی حاشیه اتوبان تهران - قزوین در دومین روز از هفته زمین پاک
  • جزئیات برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران اعلام شد