Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@09:35:58 GMT

لطفاً برایمان لالایی بخوانید

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۳۹۷۴۵

لطفاً برایمان لالایی بخوانید

ایسنا/اصفهان «هنرمندسرای بومگردی هورشید اصفهان» با همکاری «مجموعه خانه‌های نقلی کاشان» فراخوان جشنواره‌ای مجازی به نام «میراث لالایی» را منتشر کرده؛ جشنواره‌ای که می‌کوشد لالایی‌های تمام گویش‌ها و لهجه‌ها را از خطر فراموشی نجات بدهد.

فرزانه سلیمانی، دبیر جشنوارۀ «میراث لالایی» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تا کنون لالایی‌های زیادی توسط پژوهشگران ثبت و ضبط شده و قطعا ادامه این راه با آفرینش‌های بیشتر هنری همراه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف ما نیز از راه اندازی این رویداد، گردآوری و مستندسازی صوتی و تصویری از مضمون لالایی‌های مادربزرگان، مادران، زنان آسیای میانه و اقوام ایران‌زمین با هر لهجه و گویشی، معرفی و نمایش آثار هنرمندان از لالایی‌های عامیانه و نمایش دستاوردهای خلاقانه هنری، بازشناسی جایگاه فرهنگ‌عامه در هنر امروز  و ایجاد فرصت جهت ارتقای آگاهی و هنرآفرینی هنرمندان از فرهنگ‌عامه است.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف این جشنواره گفت: موسیقی، ترانه و شعر، قصه و متل، تصویرسازی، مستندسازی، پویانمایی، عکاسی و عروسک‌های بومی و محلی، بخش‌های هنری این جشنواره را تشکیل می‌دهد و جوایز آن نیز از جنس فرهنگ است.  

سلیمانی، دربارۀ جوایز برگزیدگان جشنوارۀ «میراث لالایی» چنین توضیح داد: نفرات اول هر بخش از جشنواره، علاوه بر دریافت یک هدیۀ خاص، امکان سه شب اقامت (به‌عنوان مهمان ویژه) در یکی از اقامتگاه‌های برتر کشور را همراه با پذیرایی و گردشگری در مناطق تاریخی فرهنگی  و طبیعی آن خطه دارند و این جایزه برای نفرات دوم و سوم هر بخش، جز با کم کردن یک و دو شب از مدت‌زمان اقامت، ثابت است.

دبیر جشنوارۀ میراث لالایی، نام داوران این جشنواره را بدین شرح اعلام کرد: بنده به همراه اکبر رضوانیان، پوپک عظیم پور، جمال رحمتی، رسول معرک نژاد، ستاره حسینی، صادق چراغی، طلایه رؤیایی، و نفیسه نفیسی هستند و ملاک ارزیابی‌شان نیز، شناسایی درست مضمون موردنظر در منابع مکتوب و شفاهی به‌ویژه در خانواده، محله یا منطقه، انتخاب درست بهترین و اصیل‌ترین لالایی، توجه به اصالت با رویکردهای نوین در آفرینش هنری فرهنگ‌عامه، بازبینی مرزهای رسانه‌ای و خلاقانه در بیان هنری و توجه به ظرفیت دیگر رسانه‌های هنری مرتبط است.  

این دانش آموختۀ دکتری در رشته پژوهش هنر، دربارۀ شروط شرکت در این جشنواره گفت: تکمیل فرم ثبت‌نام اولین شرط شرکت در جشنوارۀ میراث لالایی است و  همچنین آثار ارسالی، دست‌کم باید شامل یکی از مؤلفه‌های حقیقی یا نمادین کودک، گهواره و لالایی خوان باشد، حجم اثر در تمام بخش‌ها حداکثر ۴۰ مگابایت است و الزاماً هم باید به شمارۀ تلگرام دبیرخانه ارسال شود.

سلیمانی ادامه داد: ارسال آثار هنری تولیدشده قبل از این فراخوان با مجوز لازم امکان‌پذیر است،  آثار ارسالی حتماً با ذکر منابع مکتوب یا شفاهی به‌صورت شناسنامه مشخص باشد، تسهیلگران، معرفان، نمایندگان و هر فردی که در فرایند تولید محتوای موردنظر نقش کوچکی هم داشته باشد جهت درج در شناسنامه اثر حائز اهمیت است اما مالکیت اثر مربوط به خالق اصلی تولید محتواست و مسئولیت عدم درج هرکدام از نامبردگان در شناسنامه  با خالقِ اثر ارسالی است.
وی با بیان اینکه پذیرش و انتخاب آثار این جشنواره دو مرحله دارد، تصریح کرد: ابتدا فایل آثار توسط هیأت انتخاب بررسی می‌شود، سپس اصل آثار برای انتخاب نهایی در اختیار داوران قرار می‌گیرد و شرایط ارسال اصل اثر از طریق پست الکترونیکی دبیرخانه، به اطلاع راه‌یافتگان به بخش دوم می‌رسد.  

دبیر جشنوارۀ میراث لالایی تأکید کرد: این جشنواره برای همه منتخبین خود گواهی حضور صادر می‌کند، کلیۀ حقوق مادی و معنوی آثار را متعلق به دبیرخانه می‌داند و برای آثار برگزیده برنامه‌هایی چون نمایش آثار برگزیده به‌صورت مجازی، تولید و پخش مجموعه لوح‌های فشرده به‌صورت صوتی و تصویری،  تولید و انتشار کتاب مصور از مجموعه آثار تصویری هر یک از گرایش‌های هنری جشنواره، تولید و پخش مستند سینمایی از محتوای  لالایی‌ها در همه گرایش‌های جشنواره  و ساخت و تولید موسیقی را در نظر دارد.

سلیمانی گاه‌شمار این جشنواره را نیز چنین شرح داد: همۀ علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره فرصت دارند از طریق ارسال پیام درخواست به پست الکترونیک دبیرخانه جشنواره به نشانی lalaeeha@gmail.com فرم ثبت‌نام را دریافت و تکمیل کرده و تا ۱۵ مردادماه اقدام به ارسال اثر کنند.  

وی افزود: ۳۰ مردادماه نتیجۀ داوری اولیه مشخص و به راه‌یافتگان مرحلۀ دوم تا ۱۵ شهریورماه برای ارسال اصل اثر مهلت داده خواهد شد. ۳۰ شهریورماه آثار نهایی انتخاب می‌شوند و نام راه‌یافتگان به نمایشگاه نیز ۱۵ مهرماه اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری جشنواره میراث لالایی لالایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۳۹۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نخستین المپیاد ملی هنر در گیلان

فاطمه فروتن در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: نخستین المپیاد هنری وزارت فرهنگ و ارشاد با هدف شناسایی، کشف و هدایت استعدادهای هنری به ویژه در میان جوانان و نوجوانان، تشویق و آموزش کار تیمی و گروهی، ارائه شناخت به خانواده‌ها در زمینه فرصت‌های رشد فرزندان در رشته‌های هنری برگزار می‌شود.

سرپرست معاونت هنری ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به جزئیات بیشتر المپیاد هنری بیان کرد: ارتقای مهارت‌های فردی، گروهی و اجتماعی، ایجاد همبستگی و نشاط، امید و انگیزه به خصوص در میان هنرجویان و هنرمندان مراکز آموزشی، کمک به توسعه عدالت اجتماعی، فرهنگی و آموزشی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با استفاده از ابزارهای هنری و آموزشی از اهداف مهم دیگر المپیاد هنر است.

فروتن ادامه داد: وجه تمایز بارز این المپیاد با سایر رویدادهای هنری این است که شرکت‌کنندگان در قالب تیم‌های آموزشگاهی یا هنرستانی در رقابت‌ها شرکت می‌کنند و این المپیاد در سه سطح آموزشگاهی، استانی و ملی برگزار می‌شود.

به گفته وی، هر یک از این مراکز آموزش هنر که در نخستین دوره المپیاد شامل آموزشگاه‌های آزاد هنری و هنرستان‌های هنرهای زیبا می‌شود در رشته‌های تعیین شده تیم‌هایی را معرفی می‌کنند که بر اساس شاخص‌های اعلام شده، تیم‌ها ابتدا در آموزشگاه یا هنرستان به رقابت پرداخته و آثار آنها داوری می‌شود و به مرحله استانی راه می‌یابند.

سرپرست معاونت هنری ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه المپیاد هنر از سطح کیفی بالایی برخوردار است، گفت: آثار راه یافته به مرحله استانی توسط داوران استانی ارزیابی شده و برگزیدگان آن‌ها به سطح ملی راه می‌یابند و در این مرحله آثار برگزیده رشته‌های موسیقی و نمایش اجرای زنده خواهند داشت و آثار سایر رشته در فضای نمایشگاهی به نمایش عمومی گذاشته می‌شوند و داوری خواهند شد که تیم قهرمان هر رشته از بین برگزیدگان نهایی انتخاب و موفق به دریافت جام قهرمانی می‌شوند.

فروتن به اشاره به سرفصل‌ها و موضوعات المپیاد هنر اضافه کرد: هویت و سبک زندگی ایرانی اسلامی، ایجاد انگیزه و امید آفرین، ایجاد شور اجتماعی و تقویت مشارکت‌های عمومی، تحکیم بنیان خانواده، همبستگی ملی و انسجام اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اهم موضوعات این المپیاد است.

وی تصریح کرد: علاقه مندان برای اطلاع کامل از این شرایط علاقه مندان می‌توانند با مراجعه به سامانه www.amoozeshehona.ir وارد سامانه المپیاد هنر شده و اطلاعات کامل را دریافت کنند و با هماهنگی مدیران آموزشگاه‌ها و هنرستان‌ها نسبت به ثبت نام تیم‌ها اقدام کنند.

کد خبر 6086555

دیگر خبرها

  • حوزه هنری با نمایش «آلاء» به جشنواره مونودرام کارتاژ تونس می‌رود
  • جشنواره «امید فردا» فرصتی برای رقابت سالن دانش‌آموزان کردستان
  • معرفی آثار برتر جشنواره تئاتر و سرود دانش آموزان فیروزه
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از قم به همایش سراسری بچه‌های مسجد
  • راهنمای خواندن نماز والدین | بهترین زمان برای خواندن نماز پدر و مادر
  • نمایش اثرهنری جشنواره قصص قرآنی در مشهد
  • برگزاری نخستین المپیاد ملی هنر در گیلان
  • رشد ۵۰ درصدی آثار هنری شرکت کننده در جشنواره بین المللی امام رضا
  • مسائل روز جامعه در تولید آثار هنری مورد توجه باشد
  • ببینید | آثار هنری با موضوع قدرت موشکی ایران