Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@20:18:36 GMT

محرم، کرونا و هیات‌های مذهبی

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۴۰۲۰۹

محرم، کرونا و هیات‌های مذهبی

رویکرد واحد هیات‌های مذهبی برای کمک به سلامت جامعه مفید است ولی برخی مدیران در تلاش برای مصادره هیات‌های مذهبی بنام ارگان‌های دولتی و شبه دولتی است که باید هشدار داد کرونا را بهانه‌ای برای سامانیزه کردن هیات‌های مذهبی نکنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، صادق شاهوارپور در یادداشتی نوشت:
با نزدیک شدن به ایام سوگواری سید و سالار شهیدان و تداوم فراگیری کرونا اظهارات ضدونقیضی از سوی برخی مسؤولین درباره برپایی مراسمات عزاداری و راهپیمایی باشکوه اربعین مطرح می‌شود که لازم است در این زمینه نکات ذیل مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رهبر معظم انقلاب در ارتباط با برپایی مراسمات دعا و توسل در ماه مبارک رمضان فرمودند: ((همانگونه که گفتم نظر کارشناسی شده در ستاد ملی مبارزه با کرونا را معتبر میدانم اما این بررسی را باید به کسانی سپرد که حقیقت و ضرورت دعا و توسل را درک می کنند آن وقت هرچه آن‌ها تصمیم بگیرند بنده و همه مردم به آن عمل خواهیم کرد)).

این بیانات حضرت آقا میتواند ملاک تصمیم‌گیری در مورد مراسمات عزاداری محرم و صفر باشد همان‌طور که ایشان در ماه مبارک رمضان نیز تأکید کردند بررسی باید به کسانی سپرده شود که حقیقت توسل را درک کنند لذا تصمیم‌گیران باید از مشورت اهل معرفت در این زمینه بهره گیرند و از اظهارات شتاب‌زده پرهیز کنند.

فراگیری کرونا موجب افزایش تصدی‌گری و مداخله دولت در حوزه‌های مختلف ازجمله فرهنگ و مذهب شده است لذا هیات‌های مذهبی به‌عنوان پایگاه مردمی انتخاب اسلامی نیز در معرض چنین اتفاقاتی قرار گرفته‌اند هرچند اتخاذ رویه‌ای واحد برای هیات‌های مذهبی جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کمک به سلامت جامعه مفید است ولی برخی اظهارات مدیران فرهنگی رنگ و بوی دیگری دارد و حاکی از تلاش آن‌ها برای مصادره هیات‌های مذهبی به نام ارگان‌های دولتی و شبه دولتی است، اتفاقاتی که در بلندمدت آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به بار خواهد آورد و این جریان مردمی را به چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد لذا لازم است هشدار دهیم که دستگاه‌های فرهنگی دولتی و شبه دولتی کرونا را بهانه‌ای برای سامانیزه کردن هیات‌های مذهبی نکنند.

رویکردهای اجتماعی جدید هیات‌های مذهبی قابل‌تقدیر است ولی این موضوع نباید کارکردهای قبلی هیات‌های مذهبی را تحت‌الشعاع قرار دهد و تلاش برخی از هیات‌ها برای نوسازی منجر به هویت‌کشی در این ظرفیت مهم فرهنگی مذهبی نشود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کرونا مراسمات عزاداری هیات های مذهبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۰۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین بنای مذهبی ایرانیان + فیلم

زیگورات بنایی است که در گذشته برای عبادت و نیایش پروردگار ساخته می‌شده است. بزرگترین و سالم‌ترین زیگورات به جای مانده در جهان، زیگورات چغازنبیل است. این نیایشگاه باستانی حدود ۱۲۵۰ سال پیش از میلاد مسیح در تمدن ایلام ساخته شده است. در ویدئوی زیر تصاویری از این بنای باستانی را مشاهده می‌کنید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • عنایتی با پیکان جوانان مقابل تیم محرم
  • شاگردان محرم آماده برای جدال با پیکان
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • ببینید | نخستین بنای مذهبی ایرانیان
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • فعالیت مجامع اجلاسیه بین المللی پیرغلامان حسینی
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • نخستین بنای مذهبی ایرانیان + فیلم
  • نخستین دوره رقابت فوتسال جام هیات مذهبی زاهدان برگزار می‌شود
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند