Web Analytics Made Easy - Statcounter

در راستای برنامه‌ها و اهداف حفاظت پیشگیرانه کمیته مدیریت بحران و حفاظت پیشگیرانه اداره کل موزه‌ها، پروژه حفاظت پیشگیرانه فرشهای نمایشی موزه ملت در مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد تعریف شد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا ؛ این پروژه با همکاری متخصصان حوزه‌های مختلف اعم از استاد مرمت فرش دانشگاه هنر کاشان و دانشگاه هنر اراک اقای محمد حسین سیف و همکاری مطالعاتی شناسایی فون حشرات تخریبی در فرشها توسط کارشناسان واحد تحقیقات و کنترل عوامل بیولوژیکی آسیب‌رسان میراث استان یزد و مجموعه فرهنگی تاریخ سعد‌آباد از تاریخ ۱۶ تیر ماه در محوطه ضلع شرقی کاخ موزه ملت با نظارت کمیته مدیریت بحران و حفاظت پیشگیرانه اداره کل موزه‌ها شروع به کار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویژگی متفاوت چیدمان آثار در کاخ_موزه‌ها با موزه‌ها که بر اساس اسناد تاریخی بوده و نه بر اساس شیوه نمایش در یک ساختمان موزه،

هم امر مدیریت حفاظتی و حفاظت پیشگیرانه را برای کارشناسان حفاظت و مرمت سخت‌تر کرده است.

 بنابراین در بسیاری از موارد ارائه روشهای حفاظت پیشگیرانه برای کنترل دما و رطوبت،فیلتر کردن نورهای دارای یو.وی اعم از منابع طبیعی (نور خورشید) و یا منابع نور پردازی،فیلتر و تصفیه هوای فضاهای نمایشی و مخازن از ذرات،گرد و غبار و آلاینده‌ها و آلودگی‌های بیولوژیکی و بسیاری از موارد مورد نیاز سلامت یک موزه و آثارش بسیار پیچیده‌تر و نیازمند به خلاقیت علمی است که افزون بر حفظ چیدمان تاریخی،اجرای کلیه موارد استاندارد مذکور به لحاظ بصری هم باید خدشه‌ای در فضاهای نمایشی ایجاد نکند.

این موارد در مورد حفاظت پیشگیرانه فرشهای کاخ موزه‌ها حفاظتگران را با مشکلات فراوانی برای نگهداری مطابق با اصول علمی حفاظت مواجه کرده است.

 ورود حشرات مختلف تغذیه کننده و مواد کراتینی مانند بید تا سایر آلودگی‌های بیولوژیکی و ذرات و گرد و غبار و آلاینده‌ها از سری مشکلات نگهداری با اصول علمی است  

 از این رو یکی از بهترین روش ها انجام حفاظت پیشگیرانه مختلف و پیوسته اعم از: 

غبار روبی‌ها با دستگاههای غیر تخریبی با قابلیت کنترل میزان مکش و دارای دهانه‌ای نرم،

فیلترینگ دریچه‌های کانالهای هواساز برای ممانعت از ورود ذرات آلاینده،گرد و غبار و تخم حشرات و حشرات،استفاده از لامپ‌های اس ام دی یا ال ای دی به دلیل نداشتن پرتو یو وی در مقیاس تخریبی، نظافت علمی کف موزه‌ها،ایجاد بستر مناسب واسطه بین کف و فرشهای نمایشی مانند پارچه‌های سفید که علاوه بر بالا بردن قدرت پایش به دلیل نشان دادن سریع آلودگی‌های مختلف مثل حشرات و گرد و غبار نقش موثری دارند، ایجاد بالشتکهای واسطه بین فرشها و پایه‌های میزها،مجسمه‌ها و کلیه سطوح آثاری که بر روی این فرشها در حال نمایش هستند، آموزش نظافت غیر آسیب‌رسان در موزه‌ها به گروه خدمات، کنترل و پایش دوره‌ای کارشناسان حفاظت و مرمت از آثار مذکور و بسیاری موارد که یکی از این روشها انجام عملیات هوادهی،غبار روبی،آسیب‌شناسی تخصصی و توقف روند آسیب‌های ایجاد شده در فصول مناسب گرم مانند تابستان در فضای باز با لحاظ تدابیر مناسب است.

 پروژه حفاظت پیشگیرانه فرشهای نمایشی موزه ملت در نیمه دوم تیر ماه شروع به فعالیت کرده است.

این مرحله از امر حفاظت پیشگیرانه در تکمیل کلیه موارد مذکور است که در طول سه سال گذشته با همکاری مسئولان و امنای اموال این مجموعه‌ها انجام شده است.

در تاریخ ۱۸ تیرماه ۹۹ در راستای پروژه حفاظت پیشگیرانه فرش های نمایشی موزه ملت

فرش تالار انتظار بزرگ کاخ موزه ملت که از  سفارشات رضا شاه در قرن ۱۴ ه.ق به کارگاه عبدالمحمد عمواوغلی از تولید کنندگان به نام در مشهد با ابعاد ۱۰.۹،۸ (۹۸ متر مربع) و رج شمار ۶۰  با طرح گلدانی و تار و پود پنبه و پرز پشم دستریس و رنگرزی گیاهی بود از تالار خارج در محوطه انتخابی کاخ موزه ملت منتقل و به آسیب شناسی بیولوژیکی و مستند نگاری میکروسکوپی با لوپ های مخصوص و سپس پاکسازی و غباررویی دستگاهی ،پاکسازی آثار لکها و آلودگی های مختلف و شستشو دستگاهی با دستگاههای تخصصی توسط اساتید مرمت فرش و استحکام بخشی ریشه های از هم گسیخته و همچنین مرمت نقطه ای بخش های آسیب دیده برای کنترل گسترش آسیب توسط اساتید مرمت فرش انجام و در مرحله آخر 

 رول کردن پس از بین رفتن رطوبت اندک ایجاد شده در روش شستشو دستگاهی فرش و پایان استحکام بخشی‌ها و مرمت‌های کنترل کننده و متوقف کننده روند آسیب بر روی تکیه‌گاه استوانه‌ای همراه با روکش پارچه‌ای و انتقال به فضای اصلی تالار انتظار بزرگ در همان روز توسط تیم آموزش دیده با نظارت کارشناسان و متخصصین حفاظت و مرمت انجام شد

 همچنین پس از انتقال مجدد فرش به تالار انتظار بزرگ 

موارد تکمیلی حفاظت پیشگیرانه نمایشی مانند پاکسازی و ضدعفونی کف، ایجاد بستر پارچه‌ای سفید در کف فضای نمایشی،قرار دهی بالشتکهای مربع ۵ سانتی حاوی مواد دور کننده بید،باز کردن فرشها،قرار دهی بالشتک‌های چرمی بین پایه و سطوح آثار نمایشی و فرشهانیز صورت گرفتاین اتفاقچند سال یکبار به تشخیص اداره موزه ها و واحد حفاظت و مرمت کاخ ها در ماه تیرماه و مردادماه به علت وجود آفتاب و نبود رگبار و بارندگی صورت میگرد.

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سعدآباد دانشگاه هنر اراک کاخ موزه ها حفاظت و مرمت گرد و غبار کاخ موزه موزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۰۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت عمارت امیرسلیمانی در تهران آغاز شد | برنامه‌ریزی برای بازسازی زندان هارون‌الرشید

همشهری آنلاین- زینب زینال زاده: تهران شهری با تمدن بیش از ۸هزار ساله است و وجود اماکنی چون عمارت مسعودیه، خانه موزه مقدم، باغ نگارستان، خانه اتحادیه و... ازجمله ظرفیت‌هایی هستند که می‌توان از آنها برای جذب گردشگری و توریست استفاده کرد؛ چرا که امروزه گردشگری به یک صنعت پولساز تبدیل شده و بسیاری از کشورها ازجمله ترکیه با استفاده از این صنعت موفق شده‌اند به درآمدهای پایدار دست یابند. در این دوره، مدیریت شهری تلاش می‌کند تا زمینه رونق صنعت گردشگری در پایتخت را فراهم کند. با تشکیل سازمان گردشگری و ایجاد مدیریت واحد در این حوزه قطعا اتفاقات خوبی در صنعت گردشگری تهران رخ می‌دهد. بنا به‌گفته‌های سیداحمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران فرایند مرمت، بازسازی و بهره‌برداری از عمارت‌های تاریخی همچنان در دستور کار قرار دارد و سعی می‌کنیم مسیر گردشگری در تهران هموار شود.

بازدیدهای مستمر از اماکن میراثی

در راستای صیانت از اماکن تاریخی، میراثی و گردشگری، بازدید مستمر و پایش وضعیت این اماکن طبق مصوبه شورای شهر تهران انجام می‌شود. آنطور که رئیس کمیته گردشگری شورا عنوان کرده: «این اماکن در مناطق مختلف ازجمله ۱۱، ۱۲، ۱۵ و... پراکنده هستند و باید برای جلوگیری از تخریب، مرمت و احیاء شوند. به هر حال این اماکن ظرفیت‌های گردشگری محسوب می‌شوند و با مرمت آنها می‌توان زمینه بازدید توریست‌های داخلی و خارجی را فراهم کرد.» عمارت کوشک امیرسلیمانی در منطقه۱۵ قرار دارد که مرمت و بازسازی آن آغاز شده و به‌زودی بهره‌برداری می‌شود. البته طبق پیش‌بینی‌ها کافه کتاب و نگارخانه هم در این عمارت راه‌اندازی خواهد شد.

برنامه‌ریزی برای بازسازی زندان هارون‌الرشید

زندان هارون‌الرشید ثبت ملی شده و از آثار تاریخی ری محسوب می‌شود. به‌گفته علوی، مجموعه میراثی زندان هارون‌الرشید املاک اوقافی است و سازمان اوقاف هم اهتمامی برای بازسازی این مجموعه میراثی ندارد. آنطور که رئیس کمیته گردشگری شورا به آن تأکید کرده: «این مجموعه میراثی از نقاط گردشگری تهران محسوب می‌شود و از این‌رو نیاز است تا شهرداری تهران و سازمان اوقاف برای بازسازی و بهره‌برداری از این ظرفیت گردشگری برنامه‌ریزی کنند.»

ایجاد مسیر گردشگری

یکی از راه‌های جذب توریست ایجاد مسیرهای گردشگری است و مدیریت شهری برای تحقق این هدف برنامه‌هایی پیش‌بینی کرده است. رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران هم با تأیید این موضوع و ضرورت ایجاد مسیرهای گردشگری گفت: «در مسیرهای گردشگری این امکان فراهم می‌شود تا توریست‌ها و گردشگران با انواع غذاهای بومی و محلی، آداب و رسوم، صنایع‌دستی و حتی انواع موسیقی و... شهرها و استان‌های ایران آشنا شوند.» به‌گفته علوی، ایجاد مسیرهای گردشگری در دنیا یک اولویت است و در تهران هم گام‌هایی برای تکمیل و به‌روزرسانی گذرهای گردشگری برداشته شده است.

گذرهای گردشگری قدیمی تهران گذر سی‌تیر: خاص‌ترین خیابان تهران است که دهه۹۰ عرضه مواد غذایی در آن با فعالیت ۱۰چرخ دستی آغاز و خیلی زود در میان شهروندان محبوب شد. در این خیابان ۳۸دکه موادغذایی وجود داشت که به تازگی شهرداری تهران برای ارائه خدمات مطلوب، طرح ساماندهی آن را در دستور کار قرار داده است. گذر باب همایون: این گذر در ضلع جنوبی میدان امام‌خمینی(ره) قرار گرفته که ۴۰غرفه دارد. ۲۳غرفه اغذیه فروشی، ۴غرفه صنایع‌دستی و ۱۳غرفه سوغاتی. گذر خیابان اجتماعی: این گذرگردشگری در خیابان بدرالزمان قریب منطقه ۹ایجاد شده و دارای ۱۸غرفه است. ۱۴غرفه اغذیه‌فروشی، ۲غرفه صنایع‌دستی و ۲غرفه سوغاتی. گذر برکت (شاهد): این گذرگردشگری با ۲۹غرفه در بلوار شاهد منطقه۸ احداث شده که ۲۲غرفه اغذیه فروشی، یک‌غرفه صنایع‌دستی، ۴غرفه سوغاتی و ۲غرفه عرضه محصولات فرهنگی دارد.

کد خبر 846843 برچسب‌ها سفر - گردشگری شهردارى تهران تهران

دیگر خبرها

  • بررسی طرحهای اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهر های تکاب و سلماس
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی زنجان
  • پیشرفت پروژه‌های آبی کردستان به تعامل تمامی واحدها بستگی دارد
  • اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل آغاز شد
  • مرمت عمارت امیرسلیمانی در تهران آغاز شد | برنامه‌ریزی برای بازسازی زندان هارون‌الرشید
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • مأموریت باغ موزه دفاع مقدس فرهنگی است
  • آغاز مرحله استانی جشنواره ملی هنر‌های نمایشی در چهارمحال و بختیاری
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی