Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، باباغنوج یا غنوش یکی از خوشمزه‌ترین پیش‌غذاهای مدیترانه‌ای است.

دستور این خوراک محبوب بین کشورهای شامات، ترکیه، خلیج فارس حتی شمال آفریقا و جنوب فرانسه، یونان و ایتالیا تفاوت‌هایی جزئی دارد.

بافت این خوراک شبیه سالاد است و نقش اصلی در طعم، عطر و بافت آن را بادمجان کبابی عهده دار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای کباب کردن بادمجان می‌توانید از باربیکیوهای گازی، برقی و یا زغالی استفاده کنید. اگر تصمیم دارید بادمجان را روی اجاق گاز کبابی کنید زیر آن را با فویل آلمینیومی بپوشانید تا با منظره یک گاز کثیف خستگی به تنتان نماند. 

نکته: زیر کلاهک و انتهای بادمجان را با یک چاقو بعلاوه بکشید و از شعله کم استفاده کنید تا بادمجان همانطور که کباب می‌شود به آرامی بپزد.

2 عدد بادمجان شسته شده را روی حرارت مستقیم بگذارید تا کباب شود. پوست آن‌ها کاملا سیاه و جمع می‌شود.

در این مرحله آن‌ها را به یک آبکش فلزی منتقل کنید و اجازه دهید خنک شود سپس پوست آن‌ها را جدا کنید.

حدود نیم ساعت در آبکش قرار دهید تا آبی که بافت اسفنجی بادمجان در حین پخت آرام خود آزاد کرده از آن خارج شود.

نکته: خشک شدن بادمجان باعث بهتر شدن طعم و بافت سالاد شما می‌شود.

در این مرحله بادمجان‌های کبابی معطر و خشک شده را ساطوری کنید. بهتر است از له شدن بافت بادمجان اجتناب کنید تا پیش‌غذای شما شبیه سالادی زیبا باشد.

نقش دوم به عهده سیر است. سیرهای پوست گرفته را با پهنای کارد آشپزخانه له کنید تا حسابی عطر خود را رها کنند.

برخی سرآشپزان معروف جهان به ازای هر بادمجان یک حبه سیر استفاده می‌کنند اما شما می‌توانید مقدار سیر را بر حسب ذائقه خود کم و زیاد کنید.

سرو بابا غنوج با نان پیتا و روغن زیتون نکته: حتی یک لحظه هم به حذف سیر تازه از این دستور فکر نکنید! وجود طعم و عطر سیر در این سالاد ضروری است.

در یک کاسه، آب یک لیموترش تازه را بگیرید و با کمی نمک و فلفل چیلی یا قرمز (حتی پول بیبر ترکی)، بر حسب ذائقه خود، آن را طعم دار کنید.

اگر از طرفداران طعم و عطر و خواص زیره هستید استفاده از آن در این مرحله به شدت توصیه می‌شود.

یک یا دو قاشق ارده کنجد و همین مقدار روغن زیتون (ترجیحا بکر) را به آب لیموترش و ادویه‌ها اضافه کنید و ترکیب به دست آمده را هم بزنید. 

اضافه کردن یک تا دو قاشق ماست چکیده یا یونانی نیز در این مرحله بسته به ذائقه شما امکان پذیر است اما در دستور اصلی و عربی این سالاد ماست وجود ندارد!

نکته: استفاده از فیله گوجه‌فرنگی نگینی شده و کمی رب انار رقیق نیز در برخی مناطق رواج دارد.

کمی گشنیز تازه را ساطوری کنید و به این سس اضافه کنید. برخی از نعنای تازه یا هردو استفاده می‌کنند اما پیشنهاد من استفاده از گشنیز است.

بادمجان و سیر را به این سس افزوده و با چنگال مخلوط کنید.

سالاد را در ظرف مورد نظر خود بکشید، روی آن روغن زیتون اضافه کنید و با کمی گشنیز و دانه انار آن را تزئین کنید

نکته: بهتر است به این سالاد کمی زمان دهید تا طعم‌ها و عطرهای بی‌نظیر آن با یکدیگر ترکیب شوند اما فراموش نکنید که با توجه به تازگی مواد، بهترین طعم و عطر را در روز اول خواهید داشت.

این پیش‌غذا با نان پیتای تازه عالی می‌شود. به زودی دستور تهیه نان هیجان‌انگیز پیتا را نیز برای شما خواهم نوشت. تا آن زمان از پیتاهای آماده در سوپرمارکت‌ها استفاده کنید.

نوش جان.                                                                                                                                                                                                                                                                                                          منبع: گاردین، نیویورک‌تایمز

کد خبر 531224 برچسب‌ها آشپزی - دستور پخت تغذیه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: آشپزی دستور پخت تغذیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۰۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم نذر باران در روستای کوریجان کبودراهنگ

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ روستای کوریجان در ۳۰ کیلومتری کبودراهنگ قرار دارد، اهالی این روستا پس از بارش باران نعمت الهی و جاری شدن رودها طبق سنت دیرینه اهالی روستا با کمک هم قربانی تهیه و برای شکرگذاری بارش باران ذبح می‌کنند و با گوشت این قربانی آبگوشت لذیذ پخت و در بین اهالی توزیع می‌کنند.

به گفته اهالی این سنت حسنه بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد به گونه ای که در قدیم الایام غذای پخت شده از سوی  خانواده ها در محوطه امامزاده روستا میل می شد اما چند سالی است که بیشتر اهالی غذا را با ظرف به منزل می‌برند و با خانواده میل می  کنند.

همه اهالی روستا برای برگزاری این مراسم سنتی در تهیه قربانی و مالی و تهیه ظروف و کمک در پخت و توزیع غذا کمک رسانند.

اهالی ضمن شکرگذاری نعمت الهی از مردم درخواست دارند که در مصرف آب شرفه جویی کنند، مردم روستا همیشه شکر نعمت الهی را بجا می اورند.

مهدی غلامی، مدیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان کبودراهنگ گفت: برای ثبت این مراسم سنتی تشکیل پرونده انجام شد و به زودی این سنت حسنه در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت خواهد رسید.

تاکنون دو غذای محلی اِیران شوربا و آش غازیاقی شهرستان کبودراهنگ در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت ملی رسیده است.

دیگر خبرها

  • مراسم نذر باران در روستای کوریجان کبودراهنگ
  • این دستور پخت مرغ زعفرانی را از دست ندهید 
  • مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم
  • طرز تهیه سوسیس جگر گاو توسط زوج پرتغالی (فیلم)
  • پارک چان ووک «اولدبوی» را به تلویزیون می‌برد
  • سرقت ذخیره غذایی یک سنجاب توسط خرس سیاه + فیلم
  • نماهنگ «دختر سمپاد»
  • طرز تهیه اسموتی توت فرنگی خوشمزه! یک مُدل با شیر، یک مُدل رژیمی
  • پلمب ۱۳۸ مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی فاسد در طرح سلامت نوروزی سبزوار
  • «آخرین تولد» هم به اکران آنلاین رسید